Er Bakkegården demensboliger det rigtige sted for dig?
Når du skal tage stilling til om Bakkegården demensboliger kunne være et sted for dig at bo, er der selvfølgelig en del spørgsmål der melder sig.
Vi håber du her kan finde svar på eventuelle spørgsmål. Hvis ikke er du velkommen til at skrive til os på [email protected] eller ringe til os på telefon 39 57 43 00.
Når du flytter i plejebolig, er der mange praktiske forhold at tage hensyn til. Nedenfor er beskrevet nogle af de vigtigste.
Hermed nogle gode råd til før indflytning samt til selve indflytningen.
Gode råd før indflytning:
Se nøje på det hjem, der forlades. Hvordan har det været indrettet, farver på væggen, ynglingsmøbler, ting til pynt (puder, nips, tæpper, sengetæppe, blomster og potteplanter), personlige genstande, der har været brugt meget og er genkendelige. Billeder og malerier, der har en historie, er også betydningsfulde.
Desuden bøger, hoppygrej, billedalbums, musik, CD´er og anlæg, DVD-film, avis, ugeblade, magasiner eller andet personligt med særlige kendetegn.
Tag eventuelt billeder af boligen.
Tøj er vigtigt. Forskelligt tøj til forskellige lejligheder, men mest af alt det tøj, som borgeren normalt går med og føler sig godt tilpas med.
Sengetøj kan medbringes.
TV og DVD-afspiller bør medbringes. I skal dog tage stilling til om TV´et er for småt eller for stort - skal der evt. købes nyt.
Se den nye bolig et par gange og tænk nøje over indretningen - hvad skal prioriteres? Ynglingsstolen, borde, reoler, skænk potteplanter, køkkenservice (tallerkener, kopper, bestik, servietter, kande, glas mv) til det lille køkken.
Gardiner skaber hygge. Overvej måske mørklægningsgardiner til sommerperioden.
Belysning er meget vigtig. God hjemlig belysning, f.eks. sengelampe, læselamper, pyntelamper.
Boligen leveres hvidmalet, men man er velkommen til at male den i en anden farve. Udgiften vil dog være borgerens egen.
Kan et billede af ens nuværende hoveddør hjælpe med at finde hjem, kan man få taget et foto af den gamle hoveddør som overføres til den nye hoveddør - Billedet kan laves og købes på hjemmesiden mydoor.dk
Gode råd til indflytningen:
Kan beboeren, der skal flytte, være lidt med til at pakke ned, for at være med i processen eller udvælge ting der skal med?
Dette kan være en fordel for beboeren.
Aftal tidspunkt for indflytning med daglig leder/demenskoordinator og personalet. Det er vigtigt, at der er nogen til at modtage beboeren og følge op, når familien går igen.
I er meget velkomne til at stille spørgsmål til personalet - vi vil hjælpe i den udstrækning, vi overhovedet kan.
Det kan være en fordel, at beboeren kan spise med til et af måltiderne den dag, de flytter ind.
Det er også godt at overveje: Hvor skal beboeren være, når møblerne flyttes. Hvad er mest skånsomt, bedst for den, der skal flytte ind? Hvor mange skal I være ved indflytningen?
På Bakkegården demensboliger er der i alle bofællesskaber ansat social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter, sygehjælpere og sygeplejersker.
Kontinuitet i beboerens hverdag
Hver beboer får en kontaktperson blandt personalet, som har til opgave at sikre kontinuitet i beboerens hverdag samt involvere tværfaglige samarbejdspartnere omkring beboeren efter behov.
På Bakkegården demensboliger lægger vi stor vægt på, at beboeren er i centrum, og at beboeren har medindflydelse på egen situation. Vi forsøger at inddrage beboeren så meget som muligt i dagligdagens gøremål således, at beboeren bibeholder sine ressourcer og har et godt hverdagsliv.
Vi forsøger at skabe et hjemligt og rummeligt miljø med plads til forskelligheder.
Vi vægter kost, motion og oplevelser meget højt.
Indflytningssamtale
Vi afholder indflytningssamtale med beboer og familie ca. en måned efter indflytning.
Denne samtale er tænkt som en mulighed for at få afstemt forventninger, stille spørgsmål og komme med ønsker.
Efter ca. tre måneder vil der blive afholdt en samtale om den sidste tid af livet.
Serviceniveau for plejen
Plejen varetages i overensstemmelse med det politisk vedtagne serviceniveau, som er beskrevet i Gladsaxe kommunes kvalitetsstandarder 2020.
Hvad koster det at flytte i plejebolig
Når du flytter i plejebolig, skal du betale indskud, husleje, varme og el med videre samt de serviceydelser du vælger at modtage.
Du får tilsendt lejekontrakt fra boligselskabet KAB, hvor du skal underskrive denne og sende den retur til boligsselskabet. Sammen med lejekontakten er der opkrævning for indskud og første måneds husleje. Du har en måneders opsigelse af plejeboligen. Normalt vil boligen være udlejet i løbet af 14 dage.
Her finder du en oversigt over de serviceydelser der er tilgængelige når du flytter ind i en plejebolig.
Ved indflytning i plejebolig skal du udfylde et "Aftaleskema", hvor du kan vælge hvilke serviceydelser, du ønsker. Der skal betales for de valgte serviceydelser og du modtager betalingsopkrævning forud for de serviceydelser, du har valgt.
Aftaleskemaet udfylder du eventuelt sammen med personale for bofællesskabet eller din familie.
Der vil årligt være en prisfremskrivning af serviceydelserne.
Der henstilles iøvrigt til, at du tilmelder serviceydelserne via betalingsservice.
- Rengøringsartikler
Taksten for rengøringsartiker dækker: støvsuger, klude, gulvspande, tæpperenser, moppesystem samt rengøingsmidler, der er nødvendige for at holde hele boligen.
OBS - hvis du fravælger denne ydelse og selv køber rengøringsartikler, skal disse overholde Arbejdstilsynets grænseværdier for stoffer og materialer (Svanemærket). Personalet må kun benytte godkendte rengøringsmidler.
Endvidere skal du også selv sørge for remedier til rengøringen.
- Plejeartikler
Taksten for plejeartikler dækker: sæbe, shampoo og balsam, tandbørste og tandpasta, kam, toiletpapir, engangsvaskeklude samt Swash-produkter.
OBS - hvis du fravælger denne ydelse skal du selv indkøbe ovenstående produkter.
Tilvalg af plejeartikler dækker ikke følgende produkter: cremer, Steradent, neglefil, neglerenser, neglesaks, termometer, vatpinde, Dentofix, børste og papirlommetørklæder.
- Morgenmad
Taksten for morgenmad dækker: morgenmad, formiddagskaffe eller te og frugt.
- Frokost
Taksten for frokost dækker: smørrebrød, eftermiddagskaffe eller te samt kage eller andet til eftermiddag.
- Aftensmad
Taksten for aftensmad dækker: dagens varme ret, biret, kaffe eller te, småkage
Gældende for både morgenmad, frokost og aftensmad:Mellemmåltider (ligger under frokost og aftensmad)
Kan være forskelligt alt efter diæt og behov, fx: Beriget is, beriget suppe, beriget fromate, beriget mælkemad, frugtgrød, småkager, Brød med ost/pålæg, kiks og yoghurt.Der kan bestilles et stk. frugt pr. dag.
Der kan bestilles 1 genstand/sodavand pr. uge.OBS! Fravælger du en af eller alle ovenstående måltider, skal du eller dine nærmeste selv indkøbe og arrangere måltidet.
-
Vask af eget tøj
Taksten for vask af eget tøj dækker vask af tøj, dyner og gardiner. Endvidere dækker taksten vaskepulver, el og vand samt slitage på maskiner/reparationer og udskiftning.
Taksten for vask af eget tøj dækker ikke rens af tøj og gardiner, vask af håndklæder, vask af sengelinned, vask og rens af evt. duge i bolig samt leje.
Fravælger du vask af eget tøj skal du eller dine nærmeste selv sørge for at få tøjet vasket.
Bakkegårdens vaskemasiner kan ikke benyttes. -
Leje og vask af linned
Taksten for leje og vask af linned dækker: leje og vask af sengetøj, håndklæder og evt. undertøj samt stiklagner.Fravælger du leje og vask af linned, skal du eller dine nærmeste selv sørge for at få håndklæder, sengelinned mv. vasket.
Bakkegårdens vaskemaskiner kan ikke benyttes.OBS - Engangsstiklagner er et personligt hjælpemiddel som bevilges af de inkontinensansvarlige medarbejdere.
- Forsikring
Du har selv ansvar for at være korrekt forsikret. Vælger du denne ydelse dækker betalingen en kombineret ansvars- og løsøreforsikring.
Gladsaxe kommune anbefaler, at du ikke har værdigenstande liggende i boligen.
Taksten for forsikring dækker:
Løsøre, indbrud, vand, brand, ansvar,. tyveri op til kr. 210.000,00
Ansvar, tingskade op til kr. 2.000.000,00, personskade op til kr. 10.000.000,00.
- Kultur
Pakken indeholder beløb som anvendes til aktiviteter på Bakkegården, f.eks. fester, julearrangementer, fastelavn, filmaftener mv.
Endvidere bruges beløbet også til fredagsbar, indkøb af spil, musik, dvd til bofællesskaberne og anden underholdning og hygge i bofællesskaberne, diverse små udflugter mv.
Der kan forekomme enkelte udflugter, hvori der skal påregnes yderligere egenbetaling.Såfremt du vælger, ikke at tilvælge kultur, betyder det, at du ikke pr. automatik kan deltage til fester af forskellig art, fredagsbar, filmaftener samt få del i indkøb af underholdning og hygge i bofællesskaberne mv.
Ønsker du deltagelse til dette, kræver det således en egenbetaling. -
Vinduespolering
Taksten dækker vinduespolering ind- og udvendigt i boligen 4 x årligt.
OBS - hvis pakken fravælges, skal du eller dine nærmeste stå for vask af vinduer ind- og udvendigt. Vær obs på, at der sættes et klistermærke med en fugl på vinduet, så vinduespoleren ved, at denne ikke skal pudse dette vindue. -
Omsorgstandpleje
Taksten du betaler for på aftaleskemaet opkræves 1 x månedligt. Herefter vil der ingen ekstraudgifter være i forbindelse med tandbehandling.Tandplejepersonalet kommer regelmæssigt – typisk en gang om ugen – og de vil kontakte dig eller dit bofællesskab, når det er tid til undersøgelse.
Du eller bofællesskabet kan naturligvis også selv kontakte klinikken, hvis der er et særligt behov eller problem.
Du vil så vidt muligt blive kontaktet indenfor 2 måneder efter at du har tilmeldt dig.
Under omsorgstandplejeordningen vil der typisk kunne tilbydes alm. tandbehandling, f.eks. undersøgelser, tandrensninger samt alm. plomberinger og tandudtrækninger.
Derudover kan der tilbydes behandling af proteser.Større behandlinger med kroner, broer og implantater kan ikke forventes.
Behandlingen foregår typisk på Bakkegårdens tandklinik. Der kan dog være behandlinger som må udføres på anden klinik.
Bakkegårdens tandklinik er ikke udstyret med røntgen. Derfor må der i forbindelse med eventuelt behov for røgten billeder forventes transport til en af kommunens tandklinikker. Du eller bofællesskabet skal selv sørge for en eventuel transport.
Bakkegårdens tandlæge eller tandplejer vurderer hvilke behandling der kan tilbydes. Behandlingsvalget afhænger af fysiske og psykiske begrænsninger og vil derfor i nogle tilfælde alene omfatte smertelindring.
Bakkegårdens tandlæge kommer højst 1 x ugentligt og der kan derfor i perioder være ventetid på behandling.
Du kan naturligvis også benytte den tandlæge, du allerede har, og fortsat få delvis dækning af dine tandplejeudgifter fra sygesikringen. I så fald, kan du også opnå personligt tilskud efter ansøgning til borgerservice, hvis du er berettiget til det efter de gældende regler.
Kontaktoplysninger for tandlægerne og tandpleje på Bakkegården er:
Der er åbent følgende dage:
Tandlæger tirsdage kl. 09.00-15.00
Tandplejer hv. anden onsdag, ulige uge, kl. 08.00-15.00
Ved akutte problemer udover åbningstiderne, kontakt da:
Tandplejen Skovbrynet
Værebrovej 156
2880 Bagsværd
Telefon 39 57 65 90
Hverdage mellem kl. 08.00-12.00
Du betaler husleje for din bolig samt for en del af fællesarealerne på Bakkegården demensboliger.
Huslejen betales forud fra den dag, du har boligen til rådighed. Vi anbefaler, at du betaler via betalingsservice.
Huslejekontrakten bliver tilsendt fra boligselskabet KAB.
Du skal underskrive lejekontrakten og sende den retur til boligselskabet. Sammen med lejekontrakten er der opkrævning på indskud og første måneds husleje.
Du skal fremvise underskrevet lejekontrakt og dokumentation for, at indskud og første måneds husle er indbetalt, før vi udleverer nøgle til boligen.
Du har 1 måneders opsigelse af boligen. Vi henstiller til, at boligen tømme så hurtigt som muligt af hensyn til borgere som står på venteliste.
Boligen afleveres i rengjort stand.
Du betaler en udgift til antennebidrag over huslejen. Dette kan ikke fravælges.
Ønsker du ikke f.eks. radio, TV, Computer, Tablet, Smartphone mv. som kræver licens, kan licensen fravælges. Fravalg af licens foretages på DRs hjemmeside
Såfremt ægtefælle betaler licens på hjemadressen gælder licensen også på Bakkegården.
Når du får tilbudt en plejebolig har du mulighed for at søge om lån til boligindskud, hvis du opfylder visse økonomiske og personlige betingelser.
Der vil som udgangspunkt ikke kunne ydes lån til boligindskud, hvis tidligere lån ikke er tilbagebetalt. Dette sker dog efter en individuel vurdering.
Boligindskudslånet er i de første fem år rente- og afdragsfrit. Herefter tilbagebetales lånet over ti år og forrentes med 4,5 procent om året af den til enhver tid gældende restgæld.
Når du får tilbudt en plejebolig, har du mulighed for at søge boligstøtte, som er et tilskud til huslejen.
I plejeboliger er der fordelagtige beregningsregler, hvilket betyder, at der eventuelt kan opnås en højere boligstøtte end til almindelige lejeboliger.
Boligstøtten udbetales som tilskud. Boligstøtten udbetales månedsvis forud med virkning fra den efterfølgende måned efter, at boligstøtteansøgningen er modtaget i kommunen.
Ved indflytning i plejebolig udbetales boligstøtte fra den dato, du i folkeregistret er registreret som flyttet.
Selvom du modtager boligstøtte til din nuværende bolig, skal du sende ny ansøgning om boligstøtte i forbindelse med, at du flytter i plejebolig. Boligstøtten udbetales til din NemKonto den første hverdag i måneden.
Du betaler et månedligt beløb for el i boligen samt for en del af fællesarealerne på Bakkegården.
El opkræves af boligselskabet KAB sammen med huslejen.
Når du fraflytter boligen, vil du ikke modtage en opgørelse over el-indbetaling før udgangen af året, da Bakkegården ikke har målere i hver bolig.
Er du økonomisk vanskeligt stillet, kan du søge tilskud til dækning af flytteudgiften og til en ekstra måneds husleje, hvis dette er aktuelt. Hjælpen kan søges i Borgerservice og bevilges efter individuel økonomisk vurdering.
Er du gift, men flytter alene i en plejebolig, vil du og din ægtefælles pension blive beregnet efter taksten for enlige, da I faktisk lever adskilt. Det vil sige, at I begge får udbetalt en højere pension hver måned.
Du betaler for opvarmning af din bolig samt for en del af fællesarealerne på Bakkegården.
Udgiften beregnes som et gennemsnit af de faktiske udgifter.
Varmeudgiften opkræves af boligselskabet KAB sammen med huslejen. Behøver du økonomisk hjælp til dette, kan der søges om varmetilskud via Udbetaling Danmark efter gældende regler.
Praktiske gøremål
Når du flytter i plejebolig er der også nogle praktiske ting der skal gå i orden - du kan her nedenfor se et udvalg.
Husk at melde flytning til folkeregisteret. Dett kan du med fordel gøre via selvbetjening på nettet.
Vær opmærksom på, at har du digital post, vil denne ikke blive ændret, når du flytter på Bakkegården. Ønsker du at overgå fra digital på til papirpost skal du logge ind på borger.dk og bede om fritagelse.
Husk at hvis du fraflytter et lejemål, når du flytter på Bakkegården, skal du opsige dit nuværende lejemål hurtigst muligt.
Har du brug for råd eller vejledning, er du velkommen til at kontakte Borgerservice på telefon 39 57 56 00 eller på mail [email protected]
Der er trådløst WiFi på hele Bakkegården
Hvis du ønsker at skifte læge henviser vi dig til borgerservice.dk
Vi har plejehjemslæger tilknyttet på Bakkegården. Du kan altid spørge daglig leder om mulighederne for lægeskift til en plejehjemslæge.