Trafik- og Teknikudvalget besluttede den 4. september 2023, at sende udkastet til Trafik- og Mobilitetsplan til offentlig høring.
Trafik- og Mobilitetsplanen giver et overblik over kommunens nuværende og fremtidige trafik- og mobilitetsudfordringer og sætter rammen for udviklingen af bæredygtig trafik og mobilitet i Gladsaxe.
Udgangspunktet for den nye Trafik- og Mobilitetsplan er målsætningen fra Strategi for Grøn Omstilling om at:
Mål for trafikken i Gladsaxe 2030
- Andelen af cykelture skal øges med 25 procent
- Antal kørte kilometer i bil i Gladsaxe – inklusive den gennemkørende – skal falde med 10 procent
I de kommende år vil der være meget arbejde med trafik i kommunen, da flere store projekter som letbanen, kloakseparering og fjernvarmen alle kommer til at påvirke vejene og trafikken i kommunen. Alt dette giver anledning til nytænkning inden for trafik og mobilitet i Gladsaxe Kommune.
Den nye Trafik- og Mobilitetsplan har 4 mobilitetsprincipper
Vi vender trafikhierarkiet om
Fokus på at prioritere fodgængere, cyklister og kollektiv transport højere. Indførelse af boligøer og tiltag som hastighedsnedsættelser og ensretninger for at skabe bedre forhold for bløde trafikanter.
Vi tilbyder attraktiv bæredygtig transport
Understøttelse af kollektiv trafik og letbane samt lette kombinationsrejser mellem forskellige transportmidler. Mikromobilitetstiltag som delecykler og el-løbehjul samt god cykelparkering ved trafikknudepunkter.
Vi styrker forbindelserne
Fokus på udvikling af stiforbindelser og gode forbindelser til kollektiv transport. Skabelse af attraktive og oplevelsesrige byrum for fodgængere og cyklister gennem trafikale knudepunkter, cykelstier og supercykelstier.
Vi skaber bedre mobilitetsadfærd
Fremme af bæredygtig mobilitetsadfærd ved at samarbejde med erhvervslivet. Tiltag som cykelfaciliteter, samkørsel, offentlig transport og incitamenter til ansatte. Initiativer på Gladsaxe Rådhus for at fremme cykling og offentlig transport.