Er dit barn i dagtilbud i Gladsaxe Kommune vil barnet opleve en helhed og reel sammenhæng i overgangen fra dagtilbud til skole.
Det sikrer Gladsaxe Kommune ved at tilrettelægge et fælles grundlag for overgangen fra dagtilbud til skole, uafhængigt af valg af skole.
Helhed og sammenhæng i barnets overgang fra dagtilbud til skole og SFO er væsentlige mål, som indgår i Gladsaxe Kommunes målsætninger på børneområdet. Et element udmønter sig i en samarbejdsaftale mellem dagtilbud og skolen i distriktet.
I har som forældre en vigtig rolle og funktion i at skabe den bedste skolestart for jeres barn i samarbejde med pædagoger og lærere.
I et særligt forløb involveres I og jeres barn i konkrete aktiviteter, der understøtter samarbejdet om jeres barns udvikling og læring.
Forløbet består af disse elementer:
Disse elementer indgår i de pædagogiske aktiviteter og hjælper og støtter jeres barn i overgangen fra dagtilbud til skole.
I kan også læse mere i forældrepjecen Helhed og sammenhæng i børns liv – i overgangen fra dagtilbud til skole, om hvor stor betydning, det har for børnene, at skolestarten foregår som en kontinuerlig proces fra dagtilbud til skole.
I kan læse om den måde det enkelte dagtilbud og skole arbejder med aktiviteterne på dagtilbuddets eller skolens hjemmeside.
Ny familie i Gladsaxe Kommune
Skal jeres barn starte i skole i Gladsaxe Kommune uden at have gået i dagtilbud i Gladsaxe Kommune, kan I få ideer og vejledning til hvordan I kan lave en "Her-er-jeg-kuffert" sammen med jeres barn. Her kan I se en vejledning til at skabe en Her-er-jeg-kuffert.
Børn, der går i privatskole i Gladsaxe Kommune, indgår i rammen for helhed og sammenhæng i overgangen fra dagtilbud til skole såfremt den valgte privatskole har indgået samarbejdsaftale med Gladsaxe Kommune.