Funktioner i Digital Post
Læse Digital Post
Du kan læse Digital Post på borger.dk, i Digital Post-appen, på e-Boks.dk eller på mit.dk.
Du skal bruge dit NemID/MitID, når du logger ind.
Sådan læser du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Forsiden fungerer som din indbakke, hvor du kan se en liste over dine modtagne beskeder.
- For at læse en besked skal du klikke på dens titel i indbakken. Beskeden vil derefter blive åbnet.
- Hvis du læser Digital Post på en pc, kan du klikke på ’Fuldskærm’ for at få vist beskeden uden de omkringliggende elementer. I fuldskærmsvisning kan du klikke på ’Zoom ind’ eller ’Zoom ud’ for at ændre skriftstørrelsen.
Sende Digital Post
Sådan sender du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Skriv ny besked’.
- Find den myndighed, du vil skrive til ved at klikke på ’Vælg myndighed’. Du kan vælge mellem statslige myndigheder, regioner, kommuner og øvrige myndigheder.
- Når du har valgt myndighed, kan du i visse tilfælde vælge kategori for myndigheden.
- Når du har valgt en modtager, skal du skrive din besked ved at udfylde emnefelt og selve skrivefeltet. Du har mulighed for at vedhæfte filer til din besked.
- Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din besked bliver nu sendt til den valgte modtager som Digital Post.
Besvare Digital Post
Det er ikke al post fra det offentlige, som kan besvares. I nogle tilfælde er du nødt til at rette henvendelse ved at skrive en ny besked i stedet. Læs, hvordan du sender en ny besked under ’Sende Digital Post’.
Hvis det er muligt at besvare en besked direkte, vil knappen ’Besvar’ fremgå i værktøjslinjen på den besked, du har åbnet.
Sådan besvarer du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Åbn den besked, som du ønsker at besvare ved at klikke på beskeden i indbakken.
- Klik på knappen ’Besvar’ for at skrive et svar til afsenderen.
- Når du er færdig med at skrive din besked, klikker på du på ’Send’. Din besked bliver nu sendt som Digital Post.
Videresende Digital Post
Du kan videresende beskeder i Digital Post direkte til en offentlig myndighed eller til en e-mailadresse som e-mail. Du kan også oprette en Digital Post-modtager, som gør det muligt for dig at videresende beskeder sikkert til en anden persons Digital Post.
Læs om, hvordan du opretter en Digital Post-modtager under ’Opret Digital Post-modtager’.
Sådan videresender du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’.
- Vælg, hvordan du vil videresende. Du kan vælge mellem at videresende til en Digital Post-modtager, en offentlig myndighed eller som en almindelig ukrypteret e-mail. Klik dernæst på ’Fortsæt’.
- Du skal nu vælge en modtager. Hvis det er en Digital Post-modtager, kan du finde personens navn ved at klikke på ’Vælg fra kontaktliste’. Hvis det er en offentlig myndighed, kan du søge efter myndigheden eller klikke på ’Vælg myndighed’. Hvis det en almindelig ukrypteret e-mail, skal du skrive e-mailadressen i modtagerfeltet.
- Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den valgte modtager enten som Digital Post eller som e-mail.
Besked om ny Digital Post
Du kan få besked om ny post via e-mail og/eller sms. Dette kræver blot, at du registrerer en e-mailadresse og et mobilnummer, når du er logget ind i Digital Post.
Sådan tilmelder du dig besked om ny Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
- Klik på ’Redigér’ ud for ’E-mailadresse’ og ’Mobilnummer’.
- Indtast din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på e-mail og/eller SMS, når du modtager ny Digital Post.
Downloader du Digital Post-appen, kan du også få push-notifikationer direkte på din mobil eller tablet.
Slette beskeder i Digital Post
Du har mulighed for at slette beskeder i Digital Post.
Sådan sletter du beskeder i Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Klik på den besked, som du ønsker at slette, så beskeden åbner.
- Klik på ’Slet’, og bekræft herefter, at du vil slette beskeden ved at klikke på ’Slet besked’.
- Beskeden bliver nu flyttet fra din indbakke til mappen ’Slettet post’.
- Hvis du vil slette beskeden helt, skal du åbne mappen ’Slettet post’, klikke på beskeden og dernæst klikke på ’Slet’.
- Bekræft, at du vil slette beskeden permanent ved at klikke på ’Slet besked’. Beskeden bliver nu permanent slettet.
OBS: Hvis du ikke sletter en besked permanent, vil beskeden fortsat ligge i mappen ’Slettet post’.
Organisere Digital Post i mapper
For at få overblik over dine beskeder i Digital Post kan du oprette mapper, som du lægger dine beskeder i. På den måde kan du fx lettere finde beskeder fra en bestemt afsender.
Hvis du opretter en mappe i Digital Post på borger.dk, e-Boks eller mit.dk kan du automatisk se mappen på alle platformene.
Sådan opretter du en mappe på borger.dk:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID.
- På forsiden finder du i venstremenuen ’Ny mappe’. Klik på denne for at oprette en ny mappe.
- Skriv navnet på mappen og tryk ’Enter’ eller klik uden for ’mappen’. Din mappe er nu oprettet i venstremenuen.
Sådan flytter du en besked fra indbakken til en mappe:
- Klik på beskeden, så den åbner.
- Klik på ’Flyt til mappe’, og vælg så den mappe, hvortil du vil flytte beskeden.
- Klik herefter på ’Flyt’, og beskeden bliver flyttet.
Skriv noter i Digital Post
Du har mulighed for at skrive noter til beskeder i Digital Post. Det kan fx være en påmindelse til dig selv om at huske et gøremål, der er knyttet til en besked, du har modtaget.
Det er kun dig, der kan se noterne.
Sådan opretter du en note:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Klik på den besked i din indbakke, som du ønsker at knytte en note til.
- Klik på ’Mere’ og vælg ’Tilføj note’.
- Skriv din note og afslut ved at klikke på ’Gem’.
Du kan altid redigere indholdet i dine noter. Det gør du ved at klikke på ’Vis note’.
Bekræft dine kontaktoplysninger i Digital Post
Vi vil gerne være sikre på, at vi har de korrekte oplysninger, når vi sender dig enten en NemSMS-servicebesked eller besked om ny post. Du bliver bedt om at logge ind, inden du kan rette i oplysningerne i Digital Post.
Vi beder dig bekræfte dine kontaktoplysninger hver 3. måned.
Brug Digital Post med skærmlæser og skærmforstørrelse
I ”Vejledning til brug af Digital Post med skærmlæser og skærmforstørrelse” kan du finde information om, hvordan du bruger Digital Post på borger.dk og Digital Post-appen med skærmlæser eller skærmforstørrelse. I vejledningen er en beskrivelse af den visuelle opbygning af Digital Post på borger.dk samt en gennemgang af bl.a. navigation via landemærker og overskrifter.
Giv andre adgang til at læse din Digitale Post
Om læseadgange
En læseadgang gør det muligt for andre, fx et familiemedlem eller en ven, at hjælpe dig med at tjekke din Digital Post fra offentlige myndigheder.
Læseadgang kan være en god løsning for både dig og dine pårørende. Det kan fx være en hjælp i situationer hvor:
- du ikke selv kan tjekke din Digital Post
- du gerne vil have, at din ægtefælle også kan se din Digital Post
- du som ung gerne vil have, at dine forældre hjælper dig med din Digital Post fra det offentlige.
Dog er det vigtigt at huske, at det fortsat er dit ansvar at læse din Digital Post.
Hvilke rettigheder giver en læseadgang?
Med en læseadgang kan du gøre følgende på borger.dk, e-Boks og i Digital Post-appen:
- læse al Digital Post fra offentlige myndigheder
- oprette nye mapper eller flytte post til mapper
- rette om post skal stå som læst/ulæst
- videresende post til en e-mailadresse eller til en Digital Post-modtager
- læse indkaldelser til retten og blive forkyndt på vegne af postkasseejer.
En læseadgang giver ikke adgang til at:
- slette post eller mapper
- skrive ny post
- redigere i indstillingerne i personens Digital Post.
Sådan giver du læseadgang til en anden
Du kan selv give læseadgang til andre, fx et familiemedlem, så vedkommende kan hjælpe dig med at tjekke din Digital Post på borger.dk, e-Boks og i Digital Post-appen.
Sådan giver du læseadgang:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Læseadgange’.
- Klik på ’Giv andre adgang’ for at oprette en læseadgang.
- Udfyld fornavn, efternavn og cpr-nummer på den person, du ønsker at give læseadgang til. Du kan vælge en dato for, hvornår læseadgangen skal udløbe. Du kan også klikke på feltet ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
- Afslut ved at klikke på ’Send’.
- Du modtager herefter en besked i Digital Post, hvor der står, hvem du har givet læseadgang til.
- Modtageren af læseadgangen får også en besked i Digital Post om, at vedkommende har fået læseadgang til din post.
Hvis du ikke har NemID/MitID, skal du altid henvende dig til kommunen.
Sådan får du hjælp til at oprette en læseadgang
Du kan få hjælp til at oprette en læseadgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder hos kommunen.
Hvis ikke du har mulighed for selv at møde op, kan en anden person gøre det for dig. Personen skal møde op med en udfyldt blanket, hvor du har givet personen fuldmagt til at oprette en læseadgang på dine vegne.
Hvem kan jeg give læseadgang til?
Du kan give læseadgang til en anden person. Dette kræver, at personen selv har Digital Post.
Hvordan gør jeg mig klar til at oprette en læseadgang?
For at give læseadgang til en privatperson, skal du bruge personens fornavn, efternavn og cpr-nummer.
Du skal beslutte, om læseadgangen skal have en udløbsdato. Hvis der ikke skal være en udløbsdato, er det også muligt at vælge ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
En anden har anmodet om at få læseadgang til min Digital Post. Hvordan accepterer jeg?
Hvis en anden person anmoder om at få læseadgang til din Digital Post, får du en besked i Digital Post.
For at acceptere anmodningen skal du gøre følgende på borger.dk:
- Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Læseadgange’.
- Under ’Læseadgang til din post’ vil du kunne finde navnet på den person, der har anmodet om at få læseadgang. Ud for navnet vil der stå ’Mangler din godkendelse’.
- Klik på ’Se og redigér’ ud for personens navn.
- Du kan nu se, hvor længe læseadgang gælder. Klik på ’Godkend’ for at acceptere anmodningen om læseadgang.
Sådan får du læseadgang til en andens post
Du kan få læseadgang til en andens Digital Post ved, at personen har givet dig læseadgang. Du kan også selv anmode om at få læseadgangen.
Du kan anmode om at få læseadgang i Digital Post på borger.dk – eller du kan få hjælp til det hos kommunen.
Sådan anmoder du om at få læseadgang på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læseadgange’.
- Klik på ’Anmod om adgang’ for at oprette en læseadgang.
- Skriv fornavn, efternavn og cpr-nummer på personen, du anmoder om læseadgang hos.
- Vælg, hvornår læseadgangen skal udløbe, eller klik i feltet ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
- Afslut ved at klikke på ’Send’.
Når personen, du har anmodet om læseadgang hos, har godkendt din anmodning, får du en besked i Digital Post, hvorefter du har læseadgang til vedkommendes Digital Post.
Under ’Læseadgange’ kan du se status på din anmodning.
Hvis du ikke har NemID/MitID, skal du altid henvende dig til kommunen.
Hvem kan jeg anmode om læseadgang?
Du kan anmode om læseadgang til en anden persons Digital Post. Det eneste det kræver er, at du selv har Digital Post.
Hvordan gør jeg mig klar til at anmode om en læseadgang?
For at anmode om læseadgang til en anden privatpersons Digital Post, skal du bruge vedkommendes fornavn, efternavn og cpr-nummer.
Du skal aftale med personen, om læseadgangen skal have en udløbsdato. Hvis der ikke skal være en udløbsdato, er det også muligt at vælge ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
Hvordan anmoder jeg om læseadgang som værge?
Som værge kan du anmode om læseadgang til Digital Post for personer under værgemål.
Jeg har fået Digital Post, om at jeg har fået læseadgang til en andens post. Hvordan accepterer jeg?
Du kan følge linket i den besked, du har modtaget: ’Se dine adgange til Digital Post’.
Du kan også vælge at acceptere på denne måde:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Læseadgange’.
- Under ’Din læseadgang til andres post’ vil du finde navnet på den person, der har givet dig læseadgang. Ud for navnet vil der stå ’Mangler din godkendelse’.
- Klik på ’Se og redigér’ ud for personens navn.
- Du kan nu se, hvor længe læseadgangen gælder. Klik på ’Godkend’ for at acceptere anmodningen om læseadgang.
Jeg har anmodet om læseadgang, men jeg kan ikke se posten
Du får først adgang til en anden persons Digital Post, når vedkommende har godkendt din anmodning i sin Digital Post. Du kan altid se status for din anmodning i din egen Digital Post.
Se status for din anmodning om læseadgang:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læseadgange’.
- Under overskriften ’Din læseadgang til andres post’ finder du den person, du har sendt anmodningen til. Hvis der står ’Mangler godkendelse’, har personen endnu ikke godkendt din anmodning.
Hvis der står ’Aktiv læseadgang’, er anmodningen godkendt, og du kan læse vedkommendes Digital Post.
Læseadgangen står som aktiv, men hvordan ser jeg posten?
Hvis du har fået læseadgang til en anden persons Digital Post, kan du se posten ved at skifte postkasse.
Sådan skifter du postkasse:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID.
- Klik på ”Skift postkasse”, og klik derefter på navnet på den person, hvis Digital Post du har læseadgang til.
- Når navnet skifter fra at være dit eget til den anden persons navn, er du inde i den postkasse, du har læseadgang til.
Hvordan får jeg besked ved ny post i den postkasse, jeg har læseadgang til?
Du kan tilmelde dig besked om ny post, så du får en e-mail, når der er ny post i den persons Digital Post, du har læseadgang til.
Sådan får du besked om ny post:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læseadgange’.
- Klik på ’Se og redigér’ ud for den læseadgang, det drejer sig om.
- Slå ’E-mail om ny post’ til for at tilmelde dig besked om ny post.
- Skriv din e-mailadresse, og klik på ’Gem’.
- Du skal nu bekræfte din e-mailadresse ved at indtaste en kode, der bliver sendt til din e-mail. Afslut ved at klikke på ’Bekræft’.
Du kan altid fjerne din tilmelding igen samme sted. Det er ikke muligt at modtage SMS om ny post i den postkasse, du har læseadgang til.
Hvordan fjerner jeg en læseadgang?
Du eller den anden part kan altid fjerne en læseadgang i Digital Post på borger.dk – eller du kan få hjælp til det hos kommunen.
Sådan fjerner du en læseadgang:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læseadgange’.
- Du får nu vist en oversigt over, hvem du har givet læseadgange, og hvem der har givet dig en læseadgang.
- Klik på ’Se og redigér’ ud for den læseadgang, du gerne vil redigere.
- Klik på ’Fjern læseadgang’ for at slette en læseadgang. Du bliver herefter bedt om at bekræfte, at du vil fjerne læseadgangen.
- Læseadgangen er nu fjernet. Under ’Læseadgange’ kan du se, at navnet på personen, der tidligere havde læseadgang, ikke længere står på siden.
Gælder en læseadgang også på e-Boks og mit.dk?
Når du opretter en læseadgang i Digital Post på borger.dk, så giver den også adgang til beskeder i e-Boks. Det forventes også, at læseadgangen vil virke på mit.dk inden juli 2022.
Jeg har tidligere givet en læseadgang. Hvorfor virker det ikke længere?
Adgange givet på e-Boks med ret til ’læsning’ eller ’redigering’ virker ikke længere til Digital Post fra offentlige myndigheder.
Årsagen er, at du ikke længere kan give adgang til en delmængde af din Digital Post fra offentlige myndigheder. Du kan kun give adgang til det hele.
Når du tidligere har valgt at give adgang med ret til ’læsning’ eller ’redigering’ i e-Boks, har du skulle vælge hvilke mapper du ville dele med personen. Her kan du også have delt din indbakke.
Har du givet adgang med ret til ’administration’, har du givet adgang til det hele. Derfor virker denne adgang fortsat.
Jeg kan ikke længere se al den post, som jeg har haft læseadgang til. Hvad skal jeg gøre?
Hvis du ikke længere kan se den post, som en anden person får fra offentlige myndigheder, er det fordi din adgang er ophørt.
Ønsker du fortsat at læse personens post fra det offentlige, har du følgende to muligheder:
- bed personen om at oprette dig som Digital Post-modtager. Herefter kan vedkommende videresende beskeder til dig i Digital Post på borger.dk, e-Boks og mit.dk.
- anmod om at få læseadgang til personens Digital Post, så du kan læse alle beskeder i vedkommendes Digital Post.
Læs mere under 'Sådan får du læseadgang til en andens post'.