Få styr på regler, takster og hvordan du bestiller ekstra beholdere.
Villa- og rækkehuse
En rød kasse til farligt affald - frivillig ordning
2-delt beholder til plast/kartoner til mad og drikke & papir
Bliver udleveret af kommunen.
Fås i to størrelser 240 liter eller 370 liter.
2-delt beholder til glas & metal .
Bliver udleveret af kommunen.
Fås i to størrelser 240 liter eller 370 liter.
2-delt rest/madaffaldsbeholder
Udleveres af kommunen
Fås i to størrelser 240 liter eller 370 liter.
Du kan ændre på størrelsen på beholderne på gladsaxe.dk/mitaffald, ligesom du her kan bestille en ny beholder eller nyt låg , hvis den eller låget går i stykker. OBS: Du skal bruge NEM ID
Beholder til pap Frivillig ordning:
Bliver udleveret af kommunen.
Bestil på [email protected] - Husk at skrive din adresse.
Ekstra 140 liters rest-beholder, hvis I er en stor familie med f.eks. blebørn.
Udleveres af kommunen ved forespørgsel
Haveaffaldsbeholder
Skal du selv købe, i et byggemarked eller lignende.
Vær opmærksom på, at beholderen skal opfylde en række krav, idet den blandt andet skal passe til skraldebilens løfteanordning. For eksempel skal højden fra terræn til gribekant være mindst 98 cm. Dette opfylder beholdere på 140 liter, 180/190 liter eller 240 liter. To-hjulede beholdere på mere end 240 liter er ikke godkendte. Vi anbefaler, at du køber en frostsikker beholder.
Affaldsstativ til dagrenovation
Du skal selv anskaffe et nyt affaldsstativ, hvis det går i stykker. Bliver for langt de fleste ikke længere brugt fra 1. maj 2019.
Etageejendomme
Tal med din vicevært, hvis du synes, at ejendommen skal have nye beholdere, eller de er gået i stykker.
Bestilling af røde kasser til mindre etageejendomme
Den affaldsansvarlige kan bestille røde kasser på gladsaxe.dk/roedekasser
Krav til din adgangsvej og placering af beholdere og affaldsstativ
- Placer beholderne, så der er maksimalt 40 meter fra midten af vejen og hen til beholderne.OBS: Haveaffald, pap og andet storskrald skal placeres ved skel, bagkanten af fortov, senest kl. 7.00 på tømmedag.
- Adgangsvejen skal være jævn og skridsikker, og arealet befæstet med fliser, asfalt eller lignende. Græsarmering, grus, faststampet jord, perlesten, skærver, brosten, chaussesten og lignende accepteres ikke som fast og jævnt underlag. Adgangsvejen skal befæstes i minimum en meters bredde.
- Adgangsvejen må ikke have en hældning
- Adgangsvejen skal have en højde (min. 2 meter) og gennemgangsbredde (min. 1 meter) - så skraldemanden frit og uhindret kan få adgang til beholderne. Det betyder, at buske eller træer skal være beskåret, så grenene ikke er i vejen. Vær opmærksom på din garages højde.
- Er der en låge eller dør på adgangsvejen, skal den kunne stå åben ved egen hjælp.
- Tre-hjulede beholdere kan stå med håndtagene indad. To-hjulede beholdere skal altid stå med håndtagene udad.
- Stil dine genanvendelige beholdere som udgangspunkt sammen med din dagrenovation eller synligt på vejen hen til dagrenovationen. Så kan din skraldemand let finde beholderne.
- Bor du i rækkehus skal beholderen stå på den side af huset, som vender ud mod en farbar vej - også selvom dagrenovationsbeholderen står på modsat side.
Adgangsvejen opfylder ikke kravene
Hvis din adgangsvej ikke lever op til kravene, skal du køre beholderne frem til fortovet, når de skal tømmes og tilbage igen.
Må jeg stille min beholder om i baghaven og køre den frem på tømmedagen?
Ja, det må du gerne, men det er dit eget ansvar at huske at køre beholderne frem. Glemmer du at sætte beholderen frem, bliver den først tømt ved næste tømning.
Tilmeld dig vores SMS- og e-mailservice, så får du besked, for eksempel dagen før vi skal tømme din beholder.
Dispensation
Rækkehuse, hvor det ikke er muligt at sætte beholderen på den side af huset, som vender ud mod farbar vej, kan ansøge Miljøafdelingen om en dispensation. Ansøgningen skal være begrundet og gælde for samtlige husstande i rækken. [email protected]
Ejendommen skal sørge for at rydde sne og sikre, at der ikke er glat på adgangsvejen. Adgangsvejen er den vej skraldemanden går, fra skraldebilen og ind til affaldsbeholderne. Skraldemanden kan ikke køre med affaldsbeholderne eller hente affald, hvis der er sne eller glat.
Ryd en meter bred sti hele vejen fra affaldsbeholderne og ud til midt på vejen, hvor skraldebilen holder. Slå også et meter bredt hul gennem snebunker langs fortove eller cykelsti. Sørg for, at der ikke er glat. Så kan skraldemanden arbejde sikkert og hente jeres affald.
Hvis du ikke kan nå at rydde for sne og glatførebekæmpe, kan du vælge at køre beholderne frem til skel. Du skal være opmærksom på, at beholderne ikke må blokere fortov og kørevejen.
Hvis dit affald ikke bliver tømt på grund af manglende snerydning, eller adgangsvejen ikke er glatførebekæmpet, kan du mod betaling bestille en tømning uden for ordinær rute.
Mindre ejendomme, parcel- og rækkehuse kan også købe et klistermærke til at sætte på en ekstra sæk, som de selv køber. Se under Ofte stillede spørgsmål - hurtig hjælp.
Du skal selv sørge for at rengøre dine udendørs beholdere, når de trænger. Du kan eventuelt få et firma til det, men som privatperson kan det ikke betale sig at få vognmanden til det.
Som hovedregel opkræver kommunen et fællesgebyr for affald pr. bolig (enhed). Gebyret opkræves også for huse, der er ubeboede. Fællesgebyret betales for et år ad gangen.
Fra 2022 er affaldsgebyrer som følge af afgørelse i Landsskatteretten opkrævet uden moms, derfor er det også priser eks moms, der fremgår her på siden fra 2022.
Fællesgebyret dækker:
•Afhentning og behandling af storskrald, herunder beholdere til pap
•Afhentning og behandling af haveaffald
•Genbrugsbeholdere til plast/drikke- og madkartoner & papir
•Genbrugsbeholdere til glas & metal
•Batteribeholderne
•Genbrugsstationen
•Administration
•Behandling af affaldet (storskrald og genanvendeligt)
Fællesgebyr for 2023 eks. moms
Parcel- og rækkehus: 2.150 kr.
Etage alm. beholdere: 1.990 kr.
Etage nedgravede beholdere: 1.936 kr.
Haveforeninger: 1.282
Kollegieværelse uden eget køkken: 199 kr.
Kollegielejlighed med eget køkken: 497 kr.
Fællesgebyr for 2022 eks moms
Parcel- og rækkehus: 2.086 kr. eks. moms
Etage alm. beholdere: 1.933 kr. eks. moms
Etage nedgravede beholdere: 1.752 kr. eks. moms
Haveforeninger: 1.243 eks. moms
Kollegieværelse uden eget køkken: 193 kr. eks. moms
Kollegielejlighed med eget køkken: 483 kr. eks. moms
Fællesgebyr for 2021 inkl. moms
Parcel- og rækkehus: 2111 kr.
Etage alm. beholdere:1930 kr.
Etage nedgravede beholdere: 1747 kr.
Haveforeninger: 1259 kr.
Kollegieværelse uden eget køkken: 193 kr.
Kollegielejlighed med eget køkken: 482 kr.
Mad- og restaffaldsgebyret beregnes ud fra det antal sække og beholdere til mad- og restaffald, som du får tømt og hvor ofte de bliver hentet. Afhentningsgebyret dækker alle omkostninger i forhold til afhentning af mad- og restaffald for ét år:
- Indkøb af sække
- Indkøb af poser til madaffald
- Afhentning af affaldet i biler
- Behandling af affaldet
- Kontraktstyring/administration af ordningen
- Materiel til ordningen
Fra 2022 er affaldsgebyrer som følge af afgørelse i Landsskatteretten opkrævet uden moms. Derfor fremgår taksterne på siden her også uden moms.
Gebyr for parcel- og rækkehuse i 2023 eks. moms
2 kammer 240 l beholdere 14 dages tømning: 1.066 kr.
2 kammer 370 l beholdere 14 dages tømning: 1.258 kr.
Dispensationsbeholder
1 kammer 140 l restaffald 14 dages tømning 894 kr.
Eksempel på parcelhus 2023
2 kammer 240 l beholdere 14 dages tømning: 1.066 kr.
Fællesgebyr: 2.150 kr.
Gebyr i alt: 3.217 kr. eks. moms
Gebyr for parcel- og rækkehuse i 2022
Mad- og restaffald
2 kammer 240 l beholdere 14 dages tømning: 989 kr. eksklusiv moms
2 kammer 370 l beholdere 14 dages tømning: 1.171 kr. eksklusiv moms
Dispensationsbeholder
1 kammer 140 l restaffald 14 dages tømning 846 kr. eksklusiv moms
Eksempel på parcelhus 2022
2 kammer 240 l beholdere 14 dages tømning: 989 kr. eksklusiv moms
Fællesgebyr: 2.086 kr. eksklusiv moms
Gebyr i alt: 3.075 kr.
Mad- og restaffaldsgebyret dækker alle omkostninger til indsamling og behandling af restaffald og madaffald for ét år:
Fra 2022 er affaldsgebyrer som følge af afgørelse i Landsskatteretten opkrævet uden moms, derfor er det også priser eks moms, der fremgår her på siden.
Gebyr for mad- og restaffald i etageejendomme 2023 eks. moms
Beholdere og vippecontainere eks. moms
125 l sække: 1.203 kr.
140 l 1 kammer beholder: 1.555 kr.
240 l 1 kammer beholder: 1.919 kr.
440 l 1 kammer beholder: 2.957 kr.
660 l 1 kammer beholder: 3.928 kr.
6 m3 vippecontainer: 22.650 kr.
8 m3 vippecontainer: 25.665 kr.
10 m3 vippecontainer: 35.700 kr.
12 m3 vippecontainer: 37.672 kr.
Tømning af nedgravede beholdere og komprimatorcontainere eks. moms
OBS: Denne takst dækker kun tømning og kørslen til forbrænding. Der betales for behandling af affaldet efter vægt. Pris for dette står særskilt på ejendomsskattebilletten. 2023.
Komprimatorcontainer: 47.663 kr.
2-5 m3 nedgravet container ugetømning: 14.773 kr.
2-5 m3 nedgravet container 14 dages tømning: 7.271 kr.
Gebyr for mad- og restaffald i etageejendomme 2022 eks. moms
Beholdere og vippecontainere eks. moms
125 l sække: 1095 kr.
125 l sække 14 dage: 653 kr.
140 l 1 kammer beholder: 1.444 kr.
240 l 1 kammer beholder: 1.744 kr.
440 l 1 kammer beholder: 2.677 kr.
660 l 1 kammer beholder: 3.559 kr.
6 m3 vippecontainer: 22.650 kr.
8 m3 vippecontainer: 25.251 kr.
10 m3 vippecontainer: 35.719 kr.
12 m3 vippecontainer: 37.028 kr.
Tømning af nedgravede beholdere og komprimatorcontainere eks. moms
OBS: Denne takst dækker kun tømning og kørslen til forbrænding. Der betales for behandling af affaldet efter vægt. Pris for dette står særskilt på ejendomsskattebilletten. 2022.
Komprimatorcontainer: 42.946 kr.
2-5 m3 nedgravet container ugetømning: 13.939 kr.
2-5 m3 nedgravet container 14 dages tømning: 6.969 kr.
Det er dit ansvar at kontrollere om oplysningerne på din ejendomsskattebillet er rigtige. Du skal særligt være opmærksom på følgende:
- er antallet af sække/beholdere på ejendomsskattebilletten i overensstemmelse med det antal du får tømt
- er antallet af husstande i forbindelse med opkrævning af fællesgebyr i overensstemmelse med det faktiske antal på din ejendom
Er der fejl på din ejendomsskattebillet skal du kontakte Miljøafdelingen, så vi kan få fejlen rettet.
Refusionsopgørelse
Køber eller sælger du en bolig skal renovationen (betaling for afhentning af dagrenovation) fremgå af refusionsopgørelsen. En refusionsopgørelse er en opgørelse over de økonomiske mellemværender mellem køber og sælger. Udgiften fremgår af ejendomsskattebilletten.
Gladsaxe Kommune har ikke at gøre med refusionsopgørelsen. Det er alene et anliggende mellem køber og sælger.