0.-3. klasse: Fællesskab, venskab og samarbejde
At starte i skolen er et stort skridt for børn og forældre. Nye omgivelser, nye venskaber og nye voksne betyder, at der skal opbygge et nyt fælles, socialt fundament. Et fundament der skal være robust og stærkt.
Har du brug for sparring omkring emnerne, kan du kontakte SSP Gladsaxe.
I indskolingen anbefales det, at der arbejdes med klassens sociale kapital, gennem en opbyggende indsats, der skaber rum for både social trivsel og udvikling af sociale kompetencer ved at klæde elever såvel som forældre på til en god og tryg skolegang. Det er derfor afgørende for børns læring og trivsel, at de voksne omkring dem organiserer og gennemfører forløb og aktiviteter der bidrager til at styrke sammenhængskraften og den gensidige tillid og tolerance. Dette indebærer i høj grad også inddragelse og ansvarliggørelse af forældre, der er vigtige nøglepersoner i arbejdet med at opbygge en god klassekultur.
Målet med undervisningen i indskolingen er, at eleverne oplever at de kan stole på hinanden og oplever at de kan få hjælp med hverdagsproblemer af deres klassekammerater.
Da alle klasser er forskellige, kan det være nødvendigt at tilpasse og prioritere indsatsen, af hensyn til elevernes udbytte. Læringsmålene herunder er derfor målrettet underviserne der er ansvarlige for at omsætte dem på en måde, så de bliver tilgængelige for eleverne.
Læringsmål for indskolingen
- Eleverne skal kunne samtale om betydningen af gode venskaber, og opleve at de kan bidrage til at skabe en god klassekultur, hvor der er plads til alle.
- Eleverne skal både kunne hjælpe deres klassekammerater og være i stand til at modtage hjælp.
- Eleverne skal være bevidste om egne handlinger og vide at de påvirker andre samt forsøge at forstå andres handlinger.
Det hele er nyt! Skolen, klassen og vennerne. Hvor er barnets plads i klassefællesskabet? Man kan med fordel arbejde med forskellige former for fællesskaber og med at skabe plads til alle.
Det anbefales at bruge undervisningsmaterialet Trivsel til Alle. Ideen bag metoden og materialet er, at omdanne et problemfokus til et løsningsfokus, hvor klassen i samarbejde med de voksne selv opstiller mål for klassens trivselsarbejde og selv medvirker til at finde gode løsningsmuligheder.
Ressourcer
Har du brug for sparring omkring emnet, er du velkommen til at kontakte os.
Indbyrdes venskab i en klasse er en vigtig del af en høj social kapital, ligesom det har stor betydning for trivslen. Derudover indgår evnen til at udvikle venskaber som en del af Gladsaxes Trinmål for børnenes alsidige, sociale og personlige udvikling.
Det anbefales at bruge undervisningsmaterialet "Gode og dårlige kammerater" der er udarbejdet af Det Danske Filminstitut. Materialet sætter fokus på det at have venner og kammerater, både af den gode og den mindre gode slags.
Ressourcer
Har du brug for sparring omkring emnet, er du velkommen til at kontakte os.
Du kan bruge inspirationskataloget til at planlægge og gennemføre aktiviteter, samtaler, møder og undervisning med fokus på klassefællesskab, klasseledelse, elevernes medindflydelse og motivation, undervisningsdifferentiering samt inkluderende forældresamarbejde.
Det anbefales at bruge Inspirationskataloget Inkluderende læringsmiljø, der indeholder aktiviteter, øvelser og værktøjer inden for forskellige temaer, der har betydning for arbejdet med at udvikle inkluderende læringsmiljøer. Det anbefales primært at fokusere på emnerne: ”Velfungerende klassefællesskaber” og ”klasseledelse og medindflydelse”.
Ressourcer
Har du brug for sparring omkring emnet, er du velkommen til at kontakte os.
At være en god ven og klassekammerat kræver også at man tænker sig om når man er på nettet. Det kan derfor være en fordel at tænke elevernes digitale kompetencer ind allerede fra indskolingen ved at sætte fokus på fx hvordan man taler til hinanden, hvem der er med eller bliver udelukket og hvad der bliver delt digitalt.
Det anbefales at bruge Red Barnets materiale: Dine første venner på nettet samt medierådets materiale Digital Genial.
Ressourcer
Har du brug for sparring omkring emnet, er du velkommen til at kontakte os.
Læs mere
Når forældrene samarbejder omkring børnenes dagligdag, styrker det børnenes sociale liv. Målet med samarbejdet er, at alle børn og deres forældre bliver en del af gruppens eller klassens fællesskab. Samarbejdet skal have fokus på, at børnenes trivsel et fælles ansvar.
Forældrefiduser
Forældrefiduser er et materiale som aktiverer forældregruppen som en vigtig del af opbyggelsen af klassens sociale kapital. Materialet er udviklet i et samarbejde mellem Det Kriminalpræventive Råd, TrygFonden og Skole og Forældre, og gør det både lettere og sjovere at arrangere og deltage i klassens sociale liv. Forældrerelationerne bliver opbygget hvilket har positiv indflydelse på klassefællesskabet. Det vil øge sammenhængskraften i klassen, og på den måde skabe et bedre skoleliv for flere børn.
SSP deltager på et forældremøde og præsenterer materialet forældrefiduser.
Der skal afsættes mindst 30 minutter.
Kontakt os for mere information eller for at lave en aftale om et forældremøde.
Der kan også hentes inspiration i Inspirationskataloget, Inkluderende læringsmiljø, indeholder aktiviteter, øvelser og værktøjer inden for forskellige temaer, der har betydning for arbejdet med at udvikle inkluderende læringsmiljøer. I materialets forældredel findes materiale til at facilitere et godt forældremøde.
Et andet emne der med fordel kan tages op på et forældremøde er online adfærd. Der kan fx tages udgangspunkt i EMU og Medierådets idékatalog og sætte fokus på forældrenes ansvar og part i elevernes og fællesskabets digitale dilemmaer og dannelse. Her kan skabelonen på side 8 i idékataloget benyttes.
Undervisningsmiljø
Alle børn har ret til et godt undervisningsmiljø! Blandt andet set i det lys, har Dansk Center for Undervisningsmiljø indsamlet gode praksiseksempler som er blevet til en metodehåndbog – ”30 nye veje til bedre trivsel i skolen”.
Trivsel gennem faglighed
På Center for Rummelighed finder du artikler og film som beskriver hvordan metoderne kan styrke elevernes nysgerrighed på hinanden og på det faglige indhold. Det anbefales, at du starter med at undersøge klassens behov i forhold til trivselsarbejde og undervisningsplaner. Derefter trænes i Fase 1 elevernes gensidige nysgerrighed. Endelig arbejder du i Fase 2 med at gøre elevernes arbejde med de normale undervisningsmål meget præcist via filmede fremlæggelser, præsentationer og gensidig faglig kritik.
Min skole min ven
Red Barnet har lavet materialet Min Skole, Min Ven, der sætter fokus på klassens trivsel ved at arbejde med klassefællesskabet. Dette undervisningsmateriale hjælper jer med at sætte social trivsel på skoleskemaet.
Alle for en mod mobning
I materialet Alle for en mod mobning kan du finde viden om mobning, gode råd, undervisningsforløb, inspiration, fakta og akut-hjælp, hvis mobning er en realitet.
Fri for Mobberi
Fri for mobberi er et forebyggende antimobbeprogram til 0-8-årige børn, fagfolk og forældre, som Mary Fonden og Red Barnet står bag. Programmet består af pædagogiske materialer, der gør det nemt målrettet at styrke børnefællesskabet og forebygge mobning. Materialerne er samlet i en kuffert, der skal købes og retter sig mod de 6-8-årige. Ved køb af materialet, følger der et obligatorisk instruktørkursus for en fagperson.
Beskyt dig selv på nettet
Når man er helt ny på nettet og de sociale medier, er der meget at lære. Her lærer I, hvad jeres digitale fodspor er, og hvordan man taler ordentlig online. Find inspiration til hvordan du arbejder med dette i materialet Beskyt dig selv på nettet.