Beboer- og pårørenderådet på Bakkegården demensboliger, består af repræsentanter af beboere, pårørende, frivillige, medarbejdere samt en repræsentant fra Byrådet.
Du vil nedenfor kunne læse om hvem der er repræsentanter i beboer- og pårørenderådet, referater fra møderne samt hvilke forretningsorden og rammevedtægter, der er.
Medlemmer af Beboer- og pårørenderådet
Pårørenderepræsentant
Kirsten Schmidt
Tlf. 50 50 72 80
Mail: [email protected]
Pårørenderepræsentant
Henrik Dybsted
Mail:[email protected]
Pårørenderepræsentant
Eva Michaelsen
Mail: [email protected]
Byrådsmedlem
Dorthe W. Müller
Mail: [email protected]
Referater
Beboer- og pårørenderådsmøde den 14. marts 2023
Mødedeltagere:
Henrik Dybsted Familie på Bakkegården, bofællesskabet Oasen
Kirsten Schmidt Familie på Bakkegården, bofællesskabet Udsigten
Eva Michaelsen - afbud Familie på Bakkegården, bofællesskabet Udsigten
Dorthe Wichmand Müller Byrådsmedlem
Henriette Vissing Hagemann Daglig leder for Oasen, Lunden og Himmelblå
Mette Thoms Sekretær
Bakkegårdens hjemmesideadresse: www.gladsaxe.dk/bakkegaarden
1. Bemærkninger til dagsorden
Ingen bemærkninger
2. Spildprojektet på Bakkegården
Line Dahl fra køkkenet deltog på mødet, hvor hun informerede om spildprojekt, økologi samt klimavenligt mad på Bakkegården.
Spildprojektet startede i februar 2022 og dette har køkkenet arbejdet meget på.
Pt. viser undersøgelsen at vi ikke har det store madspild efter vi er i gang - pr. dag er der et madspild på 14 kg., hvilket svarer til 0,74 g. pr beboer. Dette er rigtigt godt, da normaliteten siger 150 g.
Ifm. Spildprojektet har køkkenet også arbejdet med andre ting, såsom ”forhåndsbestillinger fra bofællesskaberne til køkkenet”. Denne procedure har køkkenet lukket for og i stedet hente bofællesskaberne selv det de mangler – dette har været medvirkende til at der ikke smides så meget ud. Derudover har køkkenet talt om holdbarhedsdatoer i bofællesskaberne som også har afhjulpet spildet.
Kommunen har en forventning om, at økologiprocenten skal ligge på 80%, hvilket har været rigtig svært, da økologisk oksekød er rigtig dyrt.
Køkkenet har derfor arbejdet meget med hvordan dette kunne løses. I lang tid lå vi på 78%, men ved at indføre en vegetardag og en suppedag, er det lykkedes os at nå de 81%.
At der er skåret ned på oksekødet betyder også, at vi er blevet mere klimavenlige (mere end kommunen forlanger), i tal kan man sige af vi fra 2022 til 2023 har reduceret køb af oksekød med 217 kg.
Ifm. at der er lavet ændringer i menuerne – mængden af mad til bofællesskaberne er reguleret ind, mere vegetarisk, flere grøntsager, supper og mindre oksekød, har køkkenet prøvet sig frem med diverse retter for at se hvad der faldt i god jord. Endvidere spørges bofællesskaberne hver aften om der var mad nok og hvad beboerne syntes om maden.
Er der kritik, retter køkkenet til, så retten ikke serveres igen.
Køkkenet har et bestemt system hvor der er alle opskrifter i. Systemet regner så ud hvor meget der skal bruges til hvad.
Køkkenet udnytter systemet fuldt ud.
Hver måned trækker Line en klimarapport – jo mindre oksekød jo mere klimavenligt.
Hvad har reaktion været fra at gå fra kød til vegetarisk kost.
Køkkenet startede med at erstatte noget af kødet med sojabønner osv. Der er gået langsomt frem og umiddelbart fungerer det fint.
Supperne er fyldige pga. ernæringsprocenten, men køkkenet er spændte på om beboerne også ønsker supper om sommeren – det vil tiden vise.
Køkkenet er helt skarpe på at proteinindholdet skal være lig med når der erstattes med grøntsager fra kød.
Til aftensmad på Bakkegården køres der kun med hovedret og dessert. Man har fundet ud af at en forret ikke fungerer.
Pt. kigges der også på emballage for at være klimavenlig.
For at det skal batte noget er det madvaren og ikke emballagen som gør noget.
Køkkenet har et rigtigt godt samarbejde med ergoterapeuterne i huset ifm. at en beboer ændrer sig, taber sig osv. og der laves så en dysfagitest.
3. Nyt fra Bakkegården
Status på telefonsystem:
Det er ved at falde på plads, hvilket vi er glade for
Status på vores dokumentationssystem Nexus:
Det kører fint - Vi har fået ny udviklingssygeplejerske som er utrolig god til at finde ud af hvor hvad skal være i systemet.
Hun har nu været ude i alle bofællesskaber og der gøres flittigt brug af hende ved tvivlsspørgsmål.
Info om den ny værdighedspolitik:
Sammen med dagsordenen blev der sendt et link ud.
Mette informererede om, at der er tilføjet lidt ændringer.
Opfølgning §17,stk. 4:
Bakkegården arbejder fortsat på dette:
- Supervision på ledelsesområdet. Dette foregår med fuld tilfredshed her på Bakkegården, både for alle personalegrupper og ledelsen.
- Faglig ledelse. Dette mener vi også at vi gør meget ud af her på Bakkegården. Alle daglige ledere i plejen sidder i bofællesskaberne. Vi gør os umage med at få implementeret ideer ud til medarbejderne og der er igennem årene blevet ændret meget.
I år arbejder vi med Sansestimulering som er et 4 dags kursus, vi arbejder med Eden, Nexus og dysfagi.
- Årligt samarbejdsmøder mellem familier og Bakkegården.
Vi er gået i gang med dette. På Bakkegården kalder vi møderne for samarbejdsmøder og ikke forventningssamtaler, da udmeldinger fra familierne er at dette har en negativ klang.
- Coating – Henriette informerer om dette under pkt. 4.
Seniorrådets deltagelse til beboer- og pårørenderådsmøder:
Seniorrådet har været på besøg på Bakkegården, hvilket var meget positivt.
Seniorrådet ønsker fortsat en repræsentant (observatør) i beboer- og pårørenderådet for at være orienterede eller for fx at være understøttende i en given sammenhæng.
Ønsker Beboer- og pårørenderådet en observatør her på Bakkegården (vi kan til hver en tid melde fra, hvis det kommer dertil)?
Godkendt, at vi inviterer en repræsentant, hvor de informeres om at pkt. tages op igen om et år.
Orientering om udskiftning af linoleum i bofællesskabet Lunden og Himmelblå i 2023:
Henriette, Sannie (serviceleder) og Mette har haft en drøftelse omkring udskiftning af gulvet, da der er nogle store problemer ifm udgang fra boliger osv., da man ikke må træde på gulvet.
Vi informerer de familier som vil blive berørte af det.
Arbejdet påbegyndes i efteråret.
Budgetønsker fra rådet:
Der er kommet 2 ønsker som Mette videregiver.
- Kommunen indkøber handicapvenligt sommerhus
- Motorvejen - der skal laves 3 spor, hvilket evt. kan have indflydelse på Bakkegården
Div.:
Ingen kommentarer
4. Coachinguddannelse
Henriette informerede om uddannelsen som hun og daglig leder Maria deltager på.
Pt. er de i gang med modul 2 ud af 5 moduler.
Det er meget spændende og givtigt, men det er også meget tidskrævende, da man bl.a. skal coache hinanden mellem undervisningsgangene.
Efter endt uddannelse vil de kunne benytte sig af coaching hos medarbejdere og familier som dog skal sige god for at dette benyttes.
Daglig leder Sannie Ransby og Lise Jakobsen skal på kurset til efteråret.
5. Nyt fra Sundheds- og rehabiliteringsudvalget (SRU)
Forebyggende besøg:
Kommunen skal udføre forebyggende besøg hos hjemmeboende når de er 70, 75 og 80 år.
Ifm Covid19, er man dog kommet bagud og nogle har endnu ikke modtaget besøg.
Det er dog besluttet, at man nu (uanset tidligere besøg eller ej) starter forfra.
Nyt seniorråd:
Der har været afholdt en temadag (workshop) i januar mellem det ny seniorråd og SRU.
Temadagen var en dag med samspil om hvad de vil bruge/tale med hinanden om, fx det at vi bliver ældre og ældre, rekrutteringsproblemer, ensomhed, kroniske lidelser, småtspisende osv.
Den snak der kom ml. SRI og Seniorrådet var meget interessant.
Energibesparende tiltag:
Denne snak har været i alle udvalg.
Fremadrettet er det hele kommunen der inddrages.
Værdighedsrejseholdet:
Møllegården har modtaget en portion penge til dette.
6. Mødedatoer for resten af 2023
Den 06.06.23
Den 12.09.23
Den 14.11.23
7. Punkter til næste møde
Evt. et tilsyn
8. Eventuelt
Livshistorien:
Vi er pt. i færd med at kigge på livshistorien.
Kommunen arbejder på, at så meget som muligt skal digitaliseres. Dette arbejder vi også med ifm. livshistorien.
Nye medlemmer i Beboer- og pårørenderådet:
Ved næste møde kommer der 2 nye medlemmer til Rådet.
Forretningsorden og rammevedtægter
-
Der afholdes 4 ordinære årlige møder
-
Møderne ledes af formand/næstformand, evt. af rådets sekretær
-
Leder af Bakkegården fungerer som sekretær
-
Forslag til dagsorden sendes til formand/sekretær og skal være indleveret senest 3 uger før mødet
-
Medlemmer af beboer- og pårørenderådet kan indkalde til ekstraordinært møde, ved indsendelse af motiveret dagsorden senest 3 uger før, mødet kan berammes.
-
Dagsorden udformes af formand og sekretær senest 14 dage før mødedato og udsendes til ordinære medlemmer senest 6 dage før.
-
Dagsorden skal altid indeholde:
- Bemærkninger til dagsordenen
- Mødet inden sommerferien samt årets sidste møde skal indeholde budgetstatus
- Nyt fra leder af Bakkegården og bofællesskaberne
- Nyt fra Sundhed- og Rehabiliteringsudvalget
- Evt. motiverede punkter, der skal være formand eller sekretær i hænde senest 3 uger før mødets afholdelse.
- Sidste punkt vil altid være eventuelt -
Referat udsendes senest 14 dage efter mødets afholdelse
-
Indsigelser mod referat skal afgives senest 8 dage efter dets modtagelse.
Referat opsættes herefter på opslagstavlen på Bakkegården og optages i førstkommende nummer af BakkegårdsNyt. -
Det påhviler beboer- og pårørenderådets medlemmer, som får forfald, selv at kontakte sin suppleant med henblik på fremmøde.
Suppleanter, som ønsker at deltage i ordinære møder, hvor også det ordinære medlem giver møde, kan ved at melde deres ankomst til sekretæren senest 1 uge før mødet, deltage i mødet uden stemme- og taleret
Rammevedtægter for beboer- og pårørenderåd på kommunens pleje- og demensboligenheder.