7.-9. klasse: Teenageliv, ansvar og grænser
I udskolingen skal eleverne derfor arbejde med ungdomslivet og med hvad det betyder ikke længere at være barn, men i stedet bl.a. forholde sig til en spirende seksualitet, til en ny måde at være sammen med venner på og et nyt forhold til forældrene.
Har du brug for sparring omkring emnerne, kan du kontakte SSP Gladsaxe.
Hvis man ser på ungdommen med de unges eget blik, er noget af det vigtigste, de mange store valg der skal træffes. De skal ikke kun vælge uddannelse og arbejde, blive klar over deres interesser og værdier, men også finde deres egen seksualitet og forholde sig til en omgangskreds hvor der sker store ændringer samtidigt med at forholdet til forældrene ændres. Og alt dette starter så småt når de unge begynder at blive teenagere.
Målet med undervisningen i udskolingen er, at eleverne har en forståelse af nogle af de udfordringer der normalt følger med teenagelivet og opnår en tro på at de kan navigere ansvarsfuldt i de nye udfordringer.
Da alle klasser er forskellige, kan det være nødvendigt at tilpasse og prioritere indsatsen, af hensyn til elevernes udbytte. Læringsmålene herunder er derfor målrettet underviserne der er ansvarlige for at omsætte dem på en måde, så de bliver tilgængelige for eleverne.
Læringsmål for udskolingen
- Eleverne skal udvikle deres viden om kulturelle og sociale normer og idealer i ungdomslivet. Eleverne skal kunne identificere normer og idealer for brug af alkohol, venskaber og seksualitet i ungdomslivet.
- Eleverne skal, med inddragelse af eksempler fra deres egen virkelighed, kunne samtale om egne og andres grænser, om ansvar for egne handlinger og om i hvilken udstrækning man har kan have ansvar for andre.
- Eleverne skal kunne reflektere over risikoadfærd i ungdomslivet og forløbet skal styrke elevernes handlemuligheder i forhold til eget liv.
Ungdomslivet er fyldt med en masse store og små overvejelser, valg, drømme og håb. I en tid hvor de unge er i gang med at skabe deres identitet som (delvist) voksne, bliver det derfor vigtigt at forholde sig til både den enkeltes selvværd og klassens forståelse af, og accept af det der måske ligger på grænsen til det almindelige eller normale.
Det anbefales at bruge undervisningsmaterialet Næsten voksen, der indeholder syv forskellige dokumentarfilm med forskellige tematikker der alle kredser omkring ungdom og identitet. Fælles for dem alle er, at de står overfor et vigtigt valg i livet.
På trods af at danske unge drikker betydeligt mindre end tidligere, er der mange unge der tror det modsatte er tilfældet.
I undervisningen lægges der vægt på at give eleverne en forståelse af hvad der er normalt - og hvad der ikke er. Eleverne skal også blive bevidste omkring deres ansvar for sig selv og for deres venner samt blive i stand til at håndtere de situationer der kan opstå når alkohol er indblandet. Med mindre der er særlige problemstillinger, anbefaler SSP, at der ikke undervises i emnerne alkohol og festkultur før eleverne går i 8. klasse, fordi det ikke ønskes at præsentere eleverne for en antagelse om at emnet er relevant for dem.
Det anbefales at bruge undervisningsmaterialet Alkoholdialog, der indeholder et stort antal øvelser, som aktiverer og bevidstgør eleverne om deres holdning og adfærd vedrørende alkohol. Materialet indeholder lærervejledning og kopiark til de forskellige øvelser.
Ressourcer
Gladsaxe har et samarbejde med teaterforedraget ”ACT ON IT @lkohol”, der i foråret udbydes til 7. og 8. klasserne som et forældre/elev aftenarrangement, hvor foredraget efterfølges af møder i klasserne med fokus på fælles dialog og fælles aftaler om alkohol. Foredraget sætter fokus på de mange dilemmaer der er forbundet med alkohol og unge, herunder flertalsmisforståelser og gruppepres i relation til den generelle danske alkoholkultur.
Har du brug for sparring omkring emnet, kan du selvfølgelig også kontakte SSP Gladsaxe.
I de seneste ca. 20 år har den seksuelle ”mediane” debutalder (den alder, hvor halvdelen af en ungdomsårgang har haft samleje første gang) ligget omkring 16 år. Men i 13-16 årsalderen sker der meget i udviklingen af unges seksualitet. Nogle kysser, får kærester eller har samleje første gang i denne periode. Alt dette er tit ledsaget af stor usikkerhed - hvad har man lyst til, hvad tør man vise for andre og hvordan kan ma bedst muligt passe på sig selv og på andre?
Det anbefales at benytte to forløb fra Sex og Samfunds undervisningsportal.
Det ene forløb handler om relationer, følelser, sex og seksualitet og det andet fokuserer på dilemmaer og handlemuligheder i forhold til grænser og lyst, venskaber, kærester og seksuelle relationer.
Ressourcer
Har du brug for sparring omkring emnet, kan du kontakte SSP Gladsaxe.
Sundhedsplejen tilbyder alle 9. og 10. klasser undervisning om seksuelt overførte sygdomme og uønsket graviditet.
Ungdomsliv og festkultur
Forældre til en teenager har ligesom deres børn meget nyt at vende sig til. Det er derfor vigtigt at forældre tager stilling til de problemstillinger der er relevante for teenagere, herunder omkring fester og alkohol. Men hvad er det man skal bekymre sig om og hvad kan man som forældre gøre? Dette er spørgsmål forældregruppen vil vende sammen med SSP.
SSP holder oplæg og giver forældrene mulighed for dels at høre hinandens holdninger, og dels diskutere ungdomsliv, regler og rammer indbyrdes.
Der skal afsættes mindst 60 minutter.
Kontakt SSP Gladsaxe for mere information eller for at lave en aftale om et forældremøde.
Du kan også selv finde inspiration til at holde et forældremøde omkring festkultur og alkohol på alkoholdialog.dk eller fuldafliv.dk.
Digital dannelse
Man har tidligere skelnet mellem den ”rigtige” verden og en digital virkelig. Men denne skelnen giver ikke længere mening, da grænserne med unges (såvel som voksnes) brug af devices flyder sammen og udviskes. Det er derfor vigtigt at beskæftige sig med online adfærd fx i forhold til mobning eller privatliv.
Det anbefales at benytte noget af det materiale til udskolingen, som du kan finde på Digital superkarma eller Sikkerchat. Du kan også prøve materialet Social star der har fokus på de sociale medier og skjult reklame eller materialet Udfordringer på nettet, der bl.a. fokuserer på retten til privatliv, kropsidealer og mobning på nettet.
Du kan hente hjælp til undervisningen om digital dannelse hos Gladsaxes digitale læringskonsulenter på telefon: 51 68 69 60 eller mail: talhei@gladsaxe.dk.
Billeddeling
Dette materiale om billeddeling sætter fokus på hvorfor, der er nogen, der ulovligt deler andres billeder, hvilke konsekvenser har det – og hvad kan man gøre for at forhindre at private og intime billeder bliver spredt på nettet?
Digitale sexkrænkelser
En stor del af unges liv foregår på digitale platforme, og det kan derfor være relevant, at arbejde med de fællesskaber man indgår i på nettet, hvordan man behandler hinanden og hvilke regler der er gældende og også om digitale sexkrænkelser. Til det har Red Barnet udarbejdet materialet Deshame.
Film og sociale medier - mellem virkelighed og virkemidler
Mellem virkelighed og virkemidler er et undervisningsmateriale om film og sociale medier. Materialet er lavet for at styrke unges kritiske kompetencer online, hvor de møder både verden og hinanden igennem levende billeder – redigerede såvel som uredigerede.
Er du ok på nettet?
Er du ok på nettet? er et undervisningsmateriale målrettet børn og unge med ADHD og autisme.
Trivsel i klassen
Ideen og metoden bag materialet Trivsel til Alle er, at omdanne et problemfokus til et løsningsfokus, hvor klassen i samarbejde med de voksne selv opstiller mål for klassens trivselsarbejde og selv medvirker til at finde gode løsningsmuligheder.
Selvværd og præstationsangst
Usikkerhed og præstationsangst er en udfordring for mange unge der i stigende grad føler sig sårbare.
Det anbefales at benytte materialet Frøken Mærkværdig og karrieren.
I 7 sind
I 7 Sind er en undervisningspakke bestående af syv korte dokumentar- og portrætfilm med tilhørende skriftligt undervisningsmateriale der handler om ungdom og identitet. Gennemgående understøtter pakken undervisning i interkulturel kompetence.
Rygning
Fra august 2017 implementeres Tobaksfri skoledag, som betyder, at elever, der forlader skolen i pauserne heller ikke må ryge uden for matriklen.
Gladsaxe byråd har også besluttet, at rygeforebyggende undervisning er obligatorisk for alle folkeskoler. Den samlede pakke med rygeforebyggelse består af teaterforedraget ”ACT ON IT – hver eneste cigaret skader dig”, som alle elever i 7. klasse skal se i Bibliografen i løbet af januar måned. Derefter kommer sundhedsplejen 1 ½ time i hver klasse og følger op med dialog og refleksion, sundhedsplejen kommer igen 1 ½ time i 8. klasse om efteråret med anden runde af dialog og refleksion.
Du kan også hente yderligere inspiration i materialet X:it som Kræftens Bekæmpelse har udarbejdet. På www.livilungerne.dk ligger ligeledes undervisningsmateriale, der kan benyttes til fokus på rygeforebyggelse. Materialet er udviklet med afsæt i de fælles mål for de respektive klassetrin.
Hash og andre stoffer
I Gladsaxe inviteres alle elever fra 9. klasserne på folkeskolerne i Bibliografen tidligt efterår til teaterforedraget ”ACT ON IT D:R:U:G:S”. Teaterforedraget ACT ON IT benytter en blanding af fiktion, journalistik og teater så budskaberne rammer større påvirkningskraft og relevans. Med teatrets virkemidler kommer eleverne til at indleve sig i to brødre og et valg som får konsekvenser for dem begge. Målet med teaterforedraget er at få de unge til at træffe et aktivt valg om at sige nej til hash og hårde stoffer.