- Ebbe Christensen (Formand)
- Ninna Bilfeldt (beboer, Afdeling 2)
- Knud Bovbjerg (beboer, Afdeling 2) afbud
- Preben Sabinsky (beboer, Afdeling 1)
- Lise Wix Andreasen (leder)
- Pernille Bergmann Juul (Referent)
- Noor Shabdar (daglig leder afd. 1)
- Lone Wagtberg (daglig leder afd. 2) Annette Bilfeldt (Næstformand, Pårørende afd. 2)
- Lena Skovlund (Pårørende Afd. 2)
- Camilla Leth (Pårørende Afd. 1)
- Jørn Guldager (observatør fra Seniorrådet)
- Michael Dorph Jensen (SR-udvalget) under pkt. 5.
- Referatet blev godkendt.
- Michael Dorph deltager i punktet vedr. budget/frivilligkoordinator.
- Opfølgning på div. Punkter fra sidste møde.
- Jan præsenterede sig selv; chauffør på Møllegården siden september 2023, nu med en ny bus.
- Jan er gået på pension, efter et liv med arbejde blandt andet som Falckredder og som salgschef.
- Jan kører med bussen hver tirsdag og onsdag. Jan hygger sig med de ældre, og nyder turene og gode grin. Prøver at lære beboerne at kende.
- Mai fra afd. 1 og Anne-Mette fra afd. 2 planlægger turene sammen med Jan.
Personaleressourcer og vikardækning
BPR er optaget af, at der er personale nok på afdelingerne. Det opleves at der nogle gange er meget, meget travlt. Mon det kan være muligt at vi har vores eget vikar-korps?
- Vi har et lønbudget der dækker både fast løn og vikarløn. Vi kan ikke bare tilkalde ekstra vikarer. Lønbudgettet er beregnet så det er klart hvor mange der kan være på ar-bejde i de forskellige vagtlag.
- BPR er optaget af, at der kommer vikarer ved sygdom, er der regler for hvordan det dækkes under sygdom?
- Og er der lokale regler for hvordan der dækkes ved sygdom af 1, 2 eller 3 personaler.
- Hvad hvis en medarbejder bliver syg under vagten, tager kollegaer over.
- Ledelsen: Vi har vores eget vikarkorps af studerende, studenter mm.
- Nogle borgere er ”stjerneborgere”, dvs. meget dårlige, og der prioriteres uddannet, kendt personale i disse tilfælde.
- Vi dækker som udgangspunkt ikke 1. sygemelding i dagvagt. Ved massiv sygdom er der en liste over opgaver der kan ”slækkes” på – af praktisk karakter, ikke basal pleje.
- I afd. 2 er 3 boliger konverteret til ældreboliger, det betyder noget for økonomien. Der er samme bemanding i aftenvagt, men reduceret lidt i dagvagt.
- Der er 6 i aftenvagt ved sygdom og 1 opvasker i afd. 2.
- 12 i dagvagt afd. 1, og 5 i aftenvagt.
- Man sygemelder sig når man véd man er syg. Tidlig morgen, og er i løbende kontakt med sin leder.
- Afdelingerne hjælper hinanden ved uplanlagt personalemangel.
- Vi skal huske at vores medarbejdere skal optræde høfligt hos beboerne og huske at præsentere sig.
- Alle faste vikarer oplæres og præsenteres grundigt for beboerne.
- Vikarer fra bureauerne kan være svære at oplære, og døgnrytmeplanerne er med per-sonlige oplysninger. Beboerne kan selv vælge at hænge info op i sin bolig med hvad der er vigtigt. Fint med tilbagemelding, så vi kan oplære og forberede vikarerne bedst muligt.
- Sammenhæng med det fine projekt om værdighedsrejseholdet.
Ernæring – ansættelse af unge i inspirations ansættelser
BPR: Er der fokus på at alle får alt mad de har brug for, og får det skåret ud, og får det spist?
- Ledelsen: Vi gør meget ud af måltiderne, det er et fokuspunkt for os. Det er skrevet ned hvem der skal have maden skåret ud etc.
- Vi følger området tæt, borgerne tilbydes at blive vejet hver måned, og konstateres vægttab/-stigning, ser vi på det.
- Vi har en ernæringsgruppe der har fokus på kosten.
- Inden man flytter på plejehjem har man ofte været i en situation med f.eks. ernæringsrisiko.
- Vi har et par unge mennesker ansat, som møder ind og sidder med f.eks. ved aftens-maden. Hjælper lidt med ved spisesituationen.
Medicinhåndtering og bestilling heraf- pårørendes rolle
- Vi har den ordning, at man kan have en konto med udbringning af medicin (Buddinge apotek).
- Ved akutmedicin i hverdagene, er det pårørende der må hente, ellers hentes det med Taxi.
- Derudover en ordning med Svaneapotek i Lyngby som er primært til weekend-behov. Her lægger Møllegården pengene ud, og beboeren opkræves herefter.
Kommunikation omkring dagligdagen:
Er der ledelsesmæssige ressourcer i dagligdagen – taget under vikarsnakken.
Internetadgang:
BPR: Er der adgang for pårørende: ja, man kan bruge det netværk der hedder Gladsaxe.
Kunne der være en computer stående et sted som beboerne/pårørende kan bruge? Det vil formentlig ikke kunne godkendes af IT-afdelingen.
Er der en Forældreintra/Aula-agtig løsning der kan bruges?
Via tv-forbindelserne i boligerne kan man lave en ”lokalkanal” med fællesbeskeder. Vi skal finde en kommunikationsform som rammer flest muligt, og lægge vores ressour-cer på det.
BPR vil spørge kommunen om det er muligt med en it-løsning
Valg til BPR April 2024
Lise laver opstillingslister med mere. Og tjekker vedtægterne for div. Retningslinjer.
Ebbe foreslår at der vælges suppleanter også, som deltager i møderne uden stemme-ret.
Beboer og pårørende møde 21.3.24
Er kan også informeres om BPR og det kommende valg. Kan nogle fra BPR deltage i det møde og informere lidt? Det er kl. 15.30
Indretning af Møllegården
Er færdiggjort nu, der mangler kun nogle ”reminiscens”-kasser (erindringskasser) der kan stå i afdelingerne.
Påbegyndelse af have projekt forår 2024
I løbet af april opstartes anlæg af haven. Dejligt hvis der løbende tages billeder af det.
Der er en kælder personalet går i mellem afd 1 -2 som skal graves op fordi den er utæt.
Værdighedsrejsehold og tanker herfra
Reception den 26. februar 24, med afslutning, små skuespil mm. Vi har arbejdet med PCO i mange år, men for nogle var det helt nyt.
Det gode måltid er i fokus, vi har fået noget fint porcelæn, bordpynt mm.
Vi afholder beboerkonferencer om vores beboere, hvor vi har de redskaber og obser-vationer som kan drøftes.
Der er lagt stop-møder i kalenderen hvor vi holder fast i værdigheds-læringen.
Under indflytningssamtalen med nye beboere, er vi opmærksomme på at lære den nye at kende, hvad er beboernes værdier, og dem der KAN følge med, får lov. Det er en uddannelse hvor vores personale uddannes til at reflektere og iagttage og tænke nyt. Som supplement til deres plejefaglige uddannelse.
Bemanding på Møllegården
Der er 13 plejeboliger tilbage som løbende ændres til ældreboliger. Bemandingen er tilpasset økonomien. Der er nu 5 sygeplejersker ansat på Møllegården.
Fællesmøde med SRU 8 oktober 2024 på Møllegården, der er også deltagelse af BPR fra de øvrige gårde
Annette har kontaktet økonomiafd. og vil gerne søge midler til en frivillig koordinator til eftermiddag/aftenaktiviteter på Møllegården. Vedkommende kunne evt. bistå også med administrative funktioner.
Måske er Møllegården for lille en enhed. Måske én der er mere centralt placeret, som også kan hjælpe med rekruttering, og som dækker flere plejeboliger.
Ift Mølleklubben bruges forebyggelseskonsulenterne også allerede nu på Møllegården.
Michael vil også undersøge på de andre plejeboliger for eksempel Rosenlund om der er enighed om ønske om Frivilligkoordinator.
Hvordan kan optimere kommunikation på de enkelte plejeboliger, for eksempel den infotavle vi har talt om under punkt.
BPR vil ligeledes ansøge om penge til bedre belysning på Matriklen, samt en elektronisk informationstavle på Møllegården.
Jørn fortæller at der stadig prioriteres jord/placering om seniorbofællesskaber i kommunen.
Ønsker et overblik/vejledning om hvor man kan få hjælp og vejledning i div. Lovområder.
Dialog med SRU om ændring af kvalitetsstandarder, baseret på konkrete behov, der er 162 elementer i kvalitetsstandarden som evt kan gøres administrativt lettere.
I den nye ældrelov vil der være oplæg om fri-plejehjem. Der ligger et forslag om at bygge nyt plejehjem på Radiomarken – det er ikke underbygget konkret med økonomi mm. Det undersøges om Seniorrådet kan få en rolle i beslutningen om hvem der kan få lov at bygge plejehjem.
I det næste 60+-blad er Ebbe og Annette med.
Der er ikke optimal belysning, ved Møllegården så vi er i gang med at undersøge bedre belysning især ved afdeling 2.
Eventuelt større numre på bygningerne så Flextrafik mm kan se hvor de skal køre hen.
Lise kontakter ejendomscenteret om skilte, lys med mere.
Nyt fra byrådet: UTH bliver gennemgået med byrådet, men der er forslag om at det ikke skal fortsætte som en stor tung sag, men at tallene stadig skal præsenteres så man følger udviklingen. Det er en bureaukratisk forenkling hvor politikerne stadig får oplyst tallene.
Evaluering af studietur om selvstyrende teams, der er måske noget inspiration til pleje-boligerne også, forskellige hjælpemidler.
Beboernes nødkald tjekkes jævnligt.
- 12. juni kl. 17.00 – i mødelokale 1.
- 18. september
- 11. december