75 procent af borgerne er tilfredse med kommunens service. Det viser en ny brugerundersøgelse. Den viser også, at nogle områder kan forbedres.
Undersøgelsen har set på, hvor tilfredse borgerne er med den service, de har modtaget, hvis de har været i kontakt med kommunen inden for det seneste år. Undersøgelsen går på tværs af kommunens fagområder, og omhandler de områder på Rådhuset eller i Jobcentret, der har direkte borgerkontakt, og hvor der træffes en myndighedsafgørelse.
Undersøgelsen viser, at der overordnet er et højt tilfredshedsniveau på 75 procent med den service, som borgerne har modtaget på tværs af fagområder.
Borgerne fremhæver, at den information de har fået, når de har henvendt sig – uanset kontaktform var klar og forståelig.
Særligt tilfredse er de borgere, som har været i kontakt med kommunen via digital selvbetjening og personligt møde. Her scores højt på tilfredsheden med henholdsvis 82 procent og 80 procent, mens telefonisk kontakt og e-mail ligger lidt lavere med en tilfredshed på 68 procent.
- Jeg er meget optaget af, at vi tager udgangspunkt i borgerne i alt, hvad vi gør, og at borgerne får en god service, når de henvender sig til kommunen. Derfor er jeg også glad for, at tilfredsheden med vores borgerservice er høj. Men der er også områder, hvor vi kan blive bedre, og de områder går vi nu i gang med at se nærmere på ud fra rapportens anbefalinger, siger borgmester Trine Græse.
Anbefalinger
Rapporten kommer med nogle anbefalinger med henblik på at fastholde det høje tilfredshedsniveau. Det anbefales blandt andet at sætte fokus på den telefoniske betjening.
På baggrund af anbefalingerne i rapporten arbejdes der nu videre med resultaterne på tværs af områderne.
Dataindsamlingen er foretaget som en blanding af surveyundersøgelse, telefoninterview og personlige interview. Det er første gang, at der er gennemført en undersøgelse på tværs af fagområder i forhold til service.