GÆLDENDE FRA JUNI 2020
Her beskrives de organisatoriske, ledelsesmæssige forhold med betydning for den kliniske undervisning.
Navn på det kliniske undervisningssted: Gladsaxe Kommune
Kan varetage klinisk undervisning i Medicinsk sygepleje
Hvem har det ledelsesmæssige ansvar for det område der søges godkendelse til?:
Navn: Herle Klifoth
Stilling: Ældrechef
E-mailadresse: [email protected]
Hvem har det uddannelsesmæssige ansvar for det område, der søges godkendelse til?:
Navn: Christina Klyhs Albeck
Stilling: Uddannelseskonsulent
E-mailadresse: [email protected]
Kort beskrivelse af det kliniske undervisningssted med fokus på læringsmiljø og de sygeplejefaglige læringsmuligheder
På femte semester kommer den studerende i det tværkommunale Akutteam for henholdsvis Gladsaxe, Gentofte og Rudersdal Kommune, som er placeret på Seniorcenter Møllegården. Her er der gode rammer og muligheder for at arbejde med sygepleje i akutte og kritiske pleje- og behandlingsforløb i samspil med borgere, patienter og deres pårørende.
Akutteamet består af fjorten sygeplejersker og teamet har en klinisk vejleder, som er med til at sikre, at der er fokus på læringsmiljø og læringsmuligheder samt faciliterer de studerendes opfyldelse af studieaktivitetskravene. Uddannelseskonsulent understøtter ved behov denne funktion. De tre kommuners uddannelseskonsulenter samarbejder og evaluerer desuden løbende med den kliniske vejleder.
Akutteamet yder akut og specialiseret sygepleje til borgere i eget hjem, på plejecentre, midlertidige pladser og botilbud. Typiske opgaver er blandt andet observation og vurdering (ABCDE), kapillære blodprøver, podning, urindyrkning, ekspektoratprøver, akutte venøse blodprøver, komplikationer fra og skrift af katetre og sonder samt sparring med andre faggrupper.
Kort beskrivelse af klinisk vejleders ressourcer og kompetencer til at indgå i klinisk undervisning:
Den kliniske vejleder i akutteamet har to trejdedel diplomuddannelse og er aktuelt studerende på en Masteruddannelse i klinisk sygepleje. Hun har desuden en bred erfaring fra det akutte sygeplejespeciale.
Den studerende kan gennemsnitligt forvente at have kontakt med den kliniske vejleder i minimum fire timer ugentligt.
Hvordan er den klinisk undervisning organisereret på undervisningsstedet:
Det er den kliniske vejleder i det tværkommunale Akutteam, der er ansvarlig for at planlægge de studerendes klinik, så de er tilknyttet en sygeplejerske, som de er sammen med ude hos borgerne. Hun udarbejder en plan for dette, som tilsendes den studerende før klinikstarten. Den sygeplejerske, som den studerende tilknyttes, vil fortrinsvis have den daglige vejledning og refleksion med den studerende.
Den kliniske vejleder vil derudover med jævne mellemrum følges med den studerende, men vil fortrinsvis være den, der sørger for introduktion til Akutteamet, og facilitere den formelle vejledning og refleksion i forhold til studieaktivitetskrav i klinikken.
Uddannelseskonsulenterne i Akutteamets tre kommuner deltager efter aftale i studieaktivitetskrav for eksempel refleksionsforum og i samtaler i forløb med lærings- og uddannelsesmæssige udfordringer.
Hvordan arbejdes der med at skabe et godt lærings- og studiemiljø, der understøtter den studerendes faglige læring og udvikling?
Den studerende introduceres til klinikken og samarbejdspartnere. Den studerende vil i akutteamet som udgangspunkt altid være sammen med en sygeplejerske ifm. udførelse af sygeplejeinterventioner. I en proces med før-, under- og eftervejledning kommer den studerende til at deltage mere aktivt i prioriteringer af sygeplejeinterventioner i udvalgte akutte og kritiske eller potentielt akutte og kritiske pleje- og behandlingsforløb. Der er daglig vejledning og refleksion med en sygeplejerske eller klinisk vejleder.
Der tages udgangspunkt i studiesamtalen, den generelle og individuelle studieplan, når den studerendes læringsforløb planlægges. Det justeres løbende i fælles dialog med den studerende og eventuelt
uddannelseskonsulent.
Der vil typisk være to-tre studerende på femte semester ad gangen i akutteamet, derfor er der gode muligheder for at lave fælles studieaktiviteter i klinikken.
Hvilke generelle forventninger er der på det kliniske undervisningssted til klinisk undervisning og til den studerende?
Det kliniske undervisningssted forbereder sig til at byde de studerende velkommen i klinikken. Der er planlagt introduktion og studieaktiviteter samt taget stilling til, hvilke akutsygeplejersker der tager sig af den enkelte studerende og følges med denne til borgerne i hverdagen.
Den kliniske vejleder kender alle detaljer omkring semestrets studieaktivitetskrav og læringsudbytter, og den studerende kan forvente at øvrige sygeplejersker i teamet har et overordnet kendskab til klinikforløbet og orienteres løbende om eventuelle ændringer.
Der er en forventning om, at den studerende forbereder sig til klinikken blandt andet ved at have læst klinikrelevante dokumenter herunder semesterbeskrivelsen og forberedt sig til første studiesamtale. Der er ligeledes en forventning om, at den studerende tager ansvar for egen læring og løbende forbereder sig til relevante sygeplejeinterventioner samt opdaterer og inddrager sin individuelle studieplan.
Akutteamet yder akut og specialiseret sygepleje til borgere i eget hjem, på plejecentre, midlertidige pladser og botilbud. Akutteamets formål er at forebygge unødvendige indlæggelser af borgerne samt muliggøre behandling i deres eget hjem.
De sygeplejefaglige opgaver er blandt andet observation og vurdering (ABCDE), akutte blodprøver, podning, urindyrkning, ekspektoratprøver, antibiotisk behandling, komplikationer med og skrift af kathetre og sonder samt journalføring og sparring med andre faggrupper.
Der er et mangfoldigt tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde idet samarbejdet foregår på tværs internt i de tre kommuner, med hospitaler, 1813 samt praktiserende læger.
Sygepleje i akutte og kritiske pleje- og behandlingsforløb i samspil med borgere, patienter og pårørende og tværprofessionelt samarbejde
Den studerende på femte semester har gode rammer og muligheder for at arbejde med semesterets mål for læringsudbytterne inden for viden, færdigheder og kompetencer.
Der vil i akutteamet fortrinsvis være fokus på klinisk beslutningstagen og klinisk lederskab af akut sygepleje og tidlig opsporing af kritisk sygdom. Der er gode muligheder for at arbejde med akutte sygdomme/tilstande, interventioner og prioriteringer, retningslinjer, metoder til tidlig opsporing og
derudover arbejde med kommunikation og tværgående koordinering.
Borger og pårørende er ofte være i sorg eller krise, og der er gode muligheder for, at arbejde med borgerinddragelse, etiske dilemmaer og reflektere over individuelle, sociale, samfundsmæssige og organisatoriske perspektiver.
Derudover vil de studerende få et godt indblik i den rammedelegation, som akutsygeplejerskerne har fået tildelt af praktiserende læge samt indblik i og begyndende øvelse med de specielle og komplekse instrumentelle opgaver, som akutteamet varetager.
Hvordan arbejdes der med de fastlagte studiesamtaler og hvordan inddrages den studerendes individuelle studieplan kontinuerligt i den kliniske undervisning?
Efter første studiesamtale uploades den individuelle studieplan på Praktikportalen. Den studerende og kliniske vejleder drøfter, hvordan den individuelle studieplan kan inddrages i klinikken og godkendes samt justeres efter behov af den studerende.
Den studerende sørger for at individuelle studieplan inddrages løbende under vejledning og refleksion, så den kan bidrage til at understøtte individuelle behov for læring i forhold til viden, færdigheder og kompetencer. Det er et fælles ansvar, at der arbejdes med både den generelle og individuelle studieplan med henblik på udnyttelse af læringsmuligheder og samarbejdspotentialer.
Hvordan arbejdes der med de øvrige studie- og forudsætningsaktivitetskrav, der er beskrevet i semesterbeskrivelserne for femte semester:
Der arbejdes med dokumentationsark for femte semester fra ”Logbog i Medicinhåndtering” ud fra et borgerforløb.
I Akutteamet administreres medicin efter særlige regler og med en særlig medicinoversigt gældende i Akutteamet. Det vil være med udgangspunkt i denne oversigt, at der gives ordineret medicin i samarbejde med akutsygeplejerske, da denne som udgangspunkt ikke administrer vanlig medicin. Teamet administrerer deres I.V. behandlinger, så den studerende har mulighed for at arbejde med dette i forhold til dokumentationsark fra ”Logbog i Medicinhåndtering”.
Den studerende vil ud fra planlagte eller oplevede borgersituationer med akutte og kritiske eller potentielt akutte og kritiske pleje- og behandlingsforløb i samarbejde med klinisk vejleder udvælge forløb til at arbejde sygeplejefagligt med. Der vil være fokus på en situation, hvor der har foregået en systematisk
prioritering i forhold til klinisk beslutningstagen og klinisk lederskab. Der er her vejledning i forhold til valget af sygeplejeinterventioner og kliniske metoder. Der er desuden mulighed for, at den studerende kan drøfte og reflektere med øvrige studerende under udarbejdelse af det skriftlige oplæg. Der gennemføres refleksionsforum med deltagelse af medstuderende, kliniske vejledere, andre sundhedsprofessionelle og uddannelseskonsulenter efter aftale. I refleksionsforum er der blandt andet fokus på at støtte den studerende i at anvende forsknings- og evidensbaseret viden, og der mundtligt feedforward og feedback i relation til denne studieaktivitet.
Det nærmere samarbejde omkring studieaktivitetsmodellen med tilrettelæggelse af den ugentlige studiedag og mødetider sker til første studiesamtale mellem den studerende og kliniske vejleder. Den studerende har som udgangspunkt dagvagter, men der planlægges vagter eller forskudte mødetider i samarbejde med den studerende, når det skønnes at give det bedste læringsmæssige udbytte og vurderes forsvarligt. I planlægningen tages der udgangspunkt i de allerede planlagte aktiviteter, den studerendes ønsker og behov og i de aktuelle muligheder i akutteamet.
Sygdom håndteres på den måde, at den studerende kan blive nødt til, at bruge sine studiedage hvisfraværet er mere end én dag i denne klinikperiode.
Vi drøfter løbende de evalueringer, vi modtager fra henholdvis Københavns Professionshøjskole og studerende fortrinsvis ved den afsluttende studiesamtale. Hvis vi modtager en problematisk evaluering fra studerende, klinisk vejleder eller Københavns Professionshøjskole undersøger vi de problematikker, der fremkommer med henblik på kvalitetsudvikling. Alt efter karakteren af evalueringerne drøftes de med den studerende, relevante vejledere og eventuelt ledere på klinikstedet.
Derudover afholdes netværksmøder for kliniske vejleder fire gange årligt og to gange årligt med deltagelse af underviser fra KP. Her drøftes de både positive og negative evalueringer ved fast dagsorden, og drøftelser medtænkes i den videre uddannelsesstrategi og planlægning af klinikforløbene i kommunen. I relation til klinik i akutteamet har vi i 3K-samarbejdet; Gladsaxe, Gentofte og Rudersdal minimum to årlige møder, hvor vi evaluerer og justerer den tværgående samarbejdsaftale.
Der henvises her til Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor i sygepleje (BEK nr. 804 af 17/06/2016) samt Københavns Professionshøjskole: Studieordning 2019 Sygeplejerskeuddannelsen
Et klinisk undervisningssted er et ledelsesmæssigt afgrænset område inden for sundhedsområdet eller det sociale område, som er godkendt af uddannelsesinstitutionen som undervisningssted for sygeplejestuderende.
Det kliniske undervisningssted er ansvarlig for at sikre gode rammer og vilkår for klinisk undervisning, der danner grundlag for, at den studerende har mulighed for at opnår semestrets mål for læringsudbytte.
For at et klinisk undervisningssted kan godkendes, skal der udarbejdes et grundlag for godkendelse. Dette grundlag skabes gennem udfyldelse og indsendelse af denne skabelon.
Det er en forudsætning for godkendelse:
- at der er udarbejdet et tilstrækkeligt grundlag for godkendelse
- at der er klinisk undervisning med autentiske patient/borgerforløb, som understøtter den studerendes mulighed for at opnå semestres mål for læringsudbytte.
- at der er udarbejdet en generel studieplan, der beskriver undervisningsforløbet og læringsmuligheder på det konkrete kliniske undervisningssted
- at der er kliniske vejledere, der har ressourcer til og ansvaret for den kontinuerlige daglige vejledning og undervisning af de studerende
- at de kliniske vejledere er sygeplejersker med tilstrækkeligt kendskab til sygeplejeuddannelsen og med pædagogiske kvalifikationer svarende til minimum én sjettedel diplomuddannelse.
- at der er afsat ressourcer til at de kliniske vejleder kan få faglige og pædagogisk sparring af klinisk underviser/uddannelsesansvarlige og til samarbejdet med uddannelsesinstitutionen
Godkendelse af et klinisk undervisningssted gælder for maksimalt tre år. Godkendelsen er skriftlig.
Hvis der sker væsentlige ændringer i godkendelsesgrundlaget, skal uddannelsen orienteres.