Efter 10 år med begrænset plads, har kreativ faglig sparring og samarbejde på tværs resulteret i et gevaldigt løft af indretning og teknik i Gladsaxes hjælpemiddeldepot, som huser alt fra krykker til senge.
Foto: Hjælpemiddeldepotet har fået mere plads takket være blandt andet større og bedre reolsystemer.
Kørestole, rollatorer, proteser og massevis af andre store og små hjælpemidler til at aflaste borgerne i hverdagen er stablet systematisk op på Hjælpemiddeldepotet på Transformervej 5. Her flyttede depotet til for 10 år siden og var indtil for nyligt udfordret af mærkbart mindre plads end før til at oplagre, fremvise, rengøre og reparere hjælpemidlerne.
En plan tog form
Med assistance fra Gladsaxe Kommunes Ejendomscenter blev en plan lagt i støbeskeen for at renovere og modernisere bygningen. Hjælpemiddeldepotets første tanke om en tilbygning kunne ikke lade sig gøre. Men et kreativt samspil med Ejendomscenterets arkitekter og bygningsrådgivere mundede ud i en indretningsplan med nye reolsystemer, lifte og en ny specialbygget vaskemaskine. Det skulle øge den nuværende bygnings samlede lagerkapacitet og samtidig skabe mere plads omkring driftens centrale arbejdsfunktioner. Planen blev med hjælp fra en afdeling under Økonomi og Styring i Social- og Sundhedsforvaltningen til en politisk sagsfremstilling med et budget på 3,75 mio. kr., som blev godkendt af Sundheds- og Rehabiliteringsudvalget i 2022.
Byggerod og samarbejde på tværs
Fornyelsen blev skabt ved at udvide reservedelsdepotet og værkstedet, mens den store vaskemaskine til alt fra krykker til senge blev udskiftet med en spritny specialbygget maskine, som fylder mindre og er mere effektiv. Det gav bedre plads til at håndtere de brugte hjælpemidler, som kommer retur og skal desinficeres og vaskes grundigt for at forhindre bakteriesmitte.
Det sidste arbejde på renoveringsprojektet blev afsluttet i sommeren 2023. Under hele processen har medarbejderne i depotet samarbejdet med arkitekter og bygningsrådgivere, hjulpet entreprenørfirmaer og samtidigt løst deres almindelige arbejdsopgaver. Depotets nabo, Børnehuset Grønnegården, stillede deres lade til rådighed til midlertidig oplagring af de nye reoler. Enkelte store ting, som kun bruges sjældent, har botilbuddet Cathrinegården desuden stillet et kælderrum til rådighed for. Så projektet er på alle måder et eksempel på et godt samarbejde på tværs af forvaltninger.
Kan inspirere andre
Hjælpemiddeldepotets medarbejdere har selv gjort en indsats for at få projektet til at glide optimalt.
- Samarbejdet har været rigtig godt hele vejen rundt, både med vores kollegaer i andre afdelinger og de eksterne leverandører. Og så har jeg sammen med min kollega Kjeld stået for at aftale direkte med håndværkere, hvornår de har kunnet komme til i bygningen, så vi har undgået mellemled og har kunnet optimere den proces, fortæller Henrik Huus, teamleder i Hjælpemiddeldepotet.
Erfaringerne med den gode ombygning er også noget, som andre kommuner vil kunne lære af.
- Vi får i forvejen ofte besøg af andre kommuner, fordi vi har gjort det godt i mange år. De er meget interesserede i vores indretning og der er naturligvis ingen grund til at opfinde den dybe tallerken flere gange, når vi kan lære fra os, fortsætter Henrik.
Gavner Gladsaxes borgere
Ombygningen har på den ene side forbedre arbejdsmiljøet med ny ventilation, varme, loftsisolering og LED-belysning, som også ventes at give energiforbedringer. Men depotet har også fået meget bedre plads til, at borgere på besøg kan afprøve de hjælpemidler, de har fået bevilget. De har nu et egentligt venteområde og et rum med siddepladser, hvor de kan tale privat med den ergoterapeut, som viser dem hjælpemidlerne.