Fra begyndelsen af november og frem til januar 2021 tester Movia og Gladsaxe Kommune "Smart Stop" på 138 stoppesteder som hjælp til de passagerer, der stiger på ved stoppesteder uden en digital nedtællingsskærm. De 138 stoppesteder bliver mere intelligente, så passagererne automatisk får push-besked om bussens afgangstider direkte på mobilen, når de venter ved stoppestedet.
Smart Stop er navnet på det nye koncept, som gør stoppestederne mere intelligente og bringer information om afgangstider direkte hen til passagererne, når de står og venter ved stoppestedet. Forsøget gennemføres frem til januar 2021 og skal afdække, om intelligente stoppesteder er en god måde at give passagererne afgangstider for busserne direkte på mobilen, når de står ved stoppestedet.
Forudsætningen for at kunne give præcise afgangstider er, at de kan gives digitalt med liveopdateret information. Og det kan et Smart Stop.
Direkte besked via app
- Vi har længe debatteret, hvordan vi har kunnet give vores borgere den bedste service på dette område. En løsning, hvor borgerne kan få direkte besked via deres mobiltelefon om, hvornår bussen kommer, lyder som et rigtig godt supplement, så jeg glæder mig til at se resultaterne, siger Gladsaxes borgmester Trine Græse.
De intelligente stoppesteder testes der, hvor der ikke i forvejen findes digitale skærme, som tæller ned til næste bus.
Smart Stop baserer sig på såkaldt beacon-teknologi. En beacon er en lille sender, som via bluetooth sørger for, at sende automatisk besked om næste bus direkte på passagerernes smartphone, når de står ved stoppestedet. Forudsætningen er, at man har Rejseplanens app på sin mobil, har accepteret at modtage notifikationer fra appen, og har aktiveret bluetooth på sin mobil.
Forbedret service
Smart Stop er et supplement til den øvrige trafikinformation om afgangstider. I Movia håber man, at de intelligente stoppesteder vil være med til at øge serviceniveauet for en stor gruppe af passagerer, som allerede har mobilen fremme, og som nu oplever at få den relevante information direkte uden selv at skulle slå den op.
- Vi ved, at mange har mobilen fremme alligevel. Med Smart Stop vil vi teste, om kunderne oplever det som en forbedret service, når vi giver dem informationen direkte og automatisk, uden at de selv skal finde frem til den eller slå den op, fortæller Camilla Struckmann, som er kommunikationsdirektør i Movia.
Det bliver nemt at spotte de 138 Smart Stop. Stoppestederne er nemlig markeret med et gult dråbeformet mærke på standeren og på fortovet. Samtidig lanceres en kampagne i busserne, som skal hjælpe passagererne til at teste Smart Stop i forsøgsperioden.