Gladsaxe har netop modtaget prisen som ’Årets Elbilparate Kommune 2023’ af Dansk e-Mobilitet og FDM.
Fra venstre: Gladsaxes viceborgmester Serdal Benli, chefkonsulent Anne Stougaard, driftschef Uwe Becker og indkøbs- og udbudskonsulent Henrik Sjørring Johansen ved prisoverrækkelsen torsdag 24. november. (foto: Lars Rønbøg)
Gladsaxe har længe været helt i front på den grønne omstilling, og transport er et af de områder, som kommunen prioriterer allerhøjest. Senest har Gladsaxe sat endnu mere fart på udrulningen af offentlige ladestandere, og det blev honoreret ved årsmødet i Dansk e-Mobilitet, hvor Gladsaxe modtog prisen.
Ladeinfrastrukturen i Gladsaxe har vokseværk
Tidligere på måneden kunne Gladsaxe løfte sløret for, at de to ladeoperatører E.ON og PowerGo i partnerskab med Spirii skal etablere i alt 98 offentlige ladestandere, som forventes at stå klar til brug i 2023. Udvidelsen sker samtidig med, at antallet af elbiler i Gladsaxe stiger markant, og netop opfyldelsen af behovet for ladestandere har medvirket til, at Gladsaxe nu bliver Årets Elbilparate Kommune.
- En af de største klimasyndere i Gladsaxe er CO2 fra trafikken, og vi har længe understøttet opsætningen af offentlige ladestandere – ikke mindst fordi vi har mange borgere, der bor i etageejendomme eller rækkehus. Så jeg er stolt over, at vi nu er lykkedes med at gennemføre et udbud, som sætter skub i udviklingen, og at vi ovenikøbet bliver honoreret for vores indsats med denne pris, siger Gladsaxes viceborgmester Serdal Benli.
Grønne udbud i særklasse
Men det er også Gladsaxes udbud af kommunale arealer til offentligt tilgængelige ladestandere, som har gjort stort indtryk på Dansk e-Mobilitet og FDM. Ny lovgivning har fjernet de benspænd, som gjorde, at kommunerne generelt holdt sig tilbage fra at oprette ladestationer, og Gladsaxe var hurtig til at lave et udbud.
- Vores ønske om, at det skal være nemt for borgerne at skifte til elbil og køre mere klimavenligt, har ikke været let at realisere på grund af lovgivningen – eller manglen på samme. I lang tid var det en gråzone, hvad man som kommune må, kan og skal i forbindelse med opsætning af offentlige ladestandere. Derfor har det ikke været nemt at skrue vores udbud sammen, men vi fandt en vej og kom i mål med en ambitiøs udvidelse af vores ladeinfrastruktur, siger viceborgmester Serdal Benli.
Dansk e-Mobilitets direktør John Dyrby Paulsen overrækker prisen til viceborgmester Serdal Benli. Foto: Lars Rønbøg
Verdensmålskommune med handlekraft
Gladsaxe var den første kommune i Norden, der indarbejdede FN’s verdensmål i sin kommunestrategi og dermed hele sin måde at arbejde på. Siden 2018, hvor strategien blev vedtaget, har Gladsaxe for alvor rykket på den bæredygtige dagsorden. På transportområdet var Gladsaxe blandt de første kommuner, der skiftede alle hjemmeplejens biler ud med elbiler, og kommunen har løbende udskiftet andre kommunale biler til elbiler – heriblandt driftsafdelingens feje- og gravemaskiner.
Prisen som Årets Elbilparate Kommune gives til den kommune, der ud fra en række kriterier som opsætning af ladestandere, kvalitet af udbudsmateriale og dialog med markedet opnår den bedste bedømmelse.