Gladsaxe Kommune er en af de mange støjbelastede omegnskommuner. Nye beregninger viser, at der vil blive knap 27.000 færre støjbelastede boliger i hovedstadens omegnskommuner, hvis hastigheden på motorvejsnettet og det omkringliggende vejnet sænkes til maksimalt hhv. 80 km/t og 50 km/t.
I dag er cirka 102.000 boliger belastet af trafikstøj i hovedstadens omegnskommuner. Derfor er 12 kommuner i Silent City-samarbejdet gået sammen om at beregne, hvilken effekt, det vil have, hvis hastigheden på motorvejsnettet i hovedstadsområdet sænkes til maksimalt 80 km/t samtidig med, at hastigheden på de omkringliggende veje sænkes til maksimalt 50 km/t.
Mange af de borgere, der bor i nærheden af de mest trafikerede veje i hovedstadens omegnskommuner, er så belastet af trafikstøj, at de lever med en forhøjet risiko for blodprop, stress, koncentrationsbesvær og mange andre negative sundhedseffekter. Samtidig er livskvaliteten under pres. En ændring i hastighedsgrænserne vil betyde, at næsten halvdelen af de stærkt støjbelastede boliger i omegnskommunerne ikke længere vil være stærkt støjbelastede over 68 dB, og at godt en fjerdedel ikke længere vil være støjbelastede over grænseværdien på 58 dB.
Minimal øget rejsetid med stor effekt
For den enkelte bilist vil den forøgede rejsetid kun blive minimal. I rapportens eksempler vil en tur fra Farum til Københavns Nordvestkvarter i morgentrafikken blive blot halvandet minut længere. I den anden retning på en køretur fra Lundtofte til Brøndby vil der være tale om en forøget rejsetid på 53 sekunder – altså en knapt mærkbar forskel for bilisten, men en forskel som i dén grad vil kunne høres hos de berørte beboere. Og initiativet vil hurtigt og billigt kunne realiseres som et supplement til de eksisterende indsatser til at begrænse trafikstøjen.
Men fordi der bliver kørt rigtig mange kilometer på vejnettet hver dag, vil minutterne samlet set løbe op til mange timer, som bliver tillagt en stor værdi i de samfundsøkonomiske beregninger. Silent City peger på, at værdien af folkesundheden, livskvaliteten og klimaet, bør have en langt større vægt, end værdien af at komme en anelse hurtigere frem på motorvejen. Derfor lægger partnerskabet nu op til dialog med de relevante ministre for blandt andet sundhed, klima og miljøområdet.
Gladsaxe Kommune er en af de mange støjbelastede omegnskommuner. Her har man tidligere forsøgt at få hastighedsbegrænsning i spil som et middel til at få dæmpet trafikstøjen, og nu hvor der er sat konkrete tal på de samlede effekter for hovedstadsområdet, håber man, at myndigheder og politikere nu er klar til at se velvilligt på forslaget:
- Jeg er positivt overrasket over, hvor stor en effekt det vil have at sænke hastigheden på både motorveje og vores egne veje. Det tyder på, at vi her har et godt supplement til støjvolde og andre fysiske tiltag, fortæller Trine Græse, Borgmester i Gladsaxe Kommune og fortsætter:
Vi skal naturligvis se grundigt på både fordele og ulemper, men når vi tager de positive konsekvenser i betragtning – ikke alene for de berørte beboere, men også de positive klima- og sundhedsmæssige effekter ved mindre trængsel og overflytning fra bil til andre transportmidler, så håber vi, at gevinsten for samfundet som helhed vil give anledning til at overveje tiltaget på ny.