Økonomiudvalget fik den 9. februar en status på den lokale erhvervsservice i Gladsaxe i 2020. Data viser, at kommunens lokale erhvervsservice har formålet at omstille aktiviteten til virksomhedernes nye corona-behov, anvende de nye digitale muligheder og samarbejde tæt med erhvervsfremmesystemet.
Aktiviteten i kommunens lokale erhvervsservice blev umiddelbart vanskeliggjort af nedlukningen og hjemsendelse af kommunale medarbejdere som følge af corona. Men data viser, at Erhvervs- og vækstenheden har benyttet situationen til at redefinere sine ydelser og har omfavnet de digitale muligheder. I 2020 havde Erhvervs- og vækstenheden individuelle møder med ca. 100 virksomheder. Det er lavere end i 2019, hvor antallet af 1:1 møder var næsten 150. Til gengæld viser data, at kommunens erhvervsservice har formået at omstille sig i forhold til corona-nedlukningen, idet 60 procent af møderne blev gennemført online. De vigtigste temaer på dagsorden har også ændret sig. Top fem over temaer, som virksomhederne ønskede sparring på, er coronahjælp, forretningsudvikling, kontormiljøer, forhåndsdialog og bæredygtighed. I 2019 var bæredygtighed og verdensmål øverst på dagsordenen.
Data viser også, at en del virksomheder har benyttet den specialiserede erhvervsservice, som er tilgængelig i Erhvervshus Hovedstaden, Erhvervshus Hovedstaden. Gladsaxes lokale erhvervsservice har til opgave at henvise virksomheder, der har behov for specialiseret erhvervsservice hertil. Opgørelsen viser, at 15 vækstvirksomheder, 16 driftsvirksomheder og 24 iværksættere har modtaget 1:1 vejledning i Copenhagen Business Hub. Hertil kommer, at 41 har deltaget i iværksætterintro-møder, 22 har benyttet deres corona hotline, mens 30 har deltaget i deres webinarer om hjælpepakker. Desuden har den statslige portal Virksomhedsguiden.dk, som kommunerne medfinansierer driften af, oplevet stor tilgang af brugere.
Corona har ikke bremset iværksætterlysten
I forhold til arrangementer, så blev årets erhvervskonference desværre aflyst, men der er til gengæld høstet erfaringer med at samle virksomheder til onlinearrangementer/webinarer. Erhvervs- og vækstenheden har i 2020 været vært ved syv større fysiske arrangementer for virksomheder og fem online arrangementer. Hertil kommer, at der er holdt gang i aktiviteten i de tre lokale handelsgadenetværk, hvor BID Danmark har afholdt 24 fysiske møder og tre onlinemøder. Gladsaxe Erhvervsråd har både været sammen hver for sig og har holdt to fysiske og to digitale møder.
Corona-krisen har ikke sat en længerevarende bremse på iværksætterlysten i Gladsaxe. Der er frem til 3. kvartal etableret 455 nye virksomheder, og forventningen for året er at nå ca. 600. Hertil kommer, at 360 virksomheder er flyttet til kommunen. En del nystartede og mindre virksomheder tiltrækkes af en kontorplads i områdets kontorfællesskaber. En ny opgørelse fra Erhvervs- og vækstenheden viser, at Gladsaxe nu har 17 af disse miljøer, og at de tiltrak omkring 120 virksomheder til kommunen, heraf en del med en bæredygtig profil. Fx er 15 bæredygtige startups rykket til Gladsaxe pga. Alfa Laval Innovation House, og Verdensmålshuset iværksættermiljø har tiltrukket 8 bæredygtige virksomheder.
Data fra Iris Group viser, at ca. 10 procent af de etablerede virksomheder i Gladsaxe Kommune har ansøgt om lønkompensation. Dette svarer til knap 330 ud af kommunens ca. 3.200 virksomheder. Andelen ligger på niveau med landsgennemsnittet. Over halvdelen af dem, der har søgt lønkompensation, er indenfor restauration eller detailhandel.
Fuld skrue på kommunikationen til virksomheder
Kommunikationen med de lokale virksomheder blev intensiveret i 2020. Det skyldes behovet for at formidle de mange nye tilbud til virksomheder, der opstod i 2020 herunder hjælpepakker, corona hotline, webinarer, økonomitjek mm. Erhvervs- og vækstenheden udsendte 26 numre af erhvervsnyhedsbrevet (mod 17 i 2019), og antallet af abonnenter blev øget fra 630 til 1068. Der er desuden udsendt velkomstbreve i e-boks med borgmester Trine Græse som afsender til 456 nystartede virksomheder og 402 tilflyttede virksomheder.
Samlet set viser opgørelsen, at virksomhedernes behov ændrede sig markant 2020, men at den lokale og specialiserede erhvervsservice har formået at tilpasse ydelserne både i form og indhold, samt samarbejde tæt med hele erhvervsfremmesystemet og partnerskaber for at understøtte kommunens virksomheder bedst muligt igennem den krise, som ramte uventet i 2020.