Fritvalgsbevis
Midlertidig ordning med fritvalgsbevis til helhedspleje efter ældreloven
Fritvalgsbeviset er en midlertidig ordning fra juli 2025 frem til 28. februar 2026, hvor kommunen har fået etableret samarbejde med private leverandører om helhedspleje efter en ny godkendelsesmodel med opstart 1. marts 2026. Du kan derfor kun benytte fritvalgsbeviset frem til og med 28. februar 2026. Fra 1. marts vil du kunne vælge en af de private leverandører, som Gladsaxe Kommune har indgået en rammeaftale med under godkendelsesmodellen.
Tidslinje
Indgå aftale med fritvalgsbevis
Når du skal indgå en aftale, skal du selv henvende dig til den leverandør, som du ønsker at få leveret din hjælp fra og indgå en aftale. Du indgår en aftale ved at udfylde fritvalgsbeviset digitalt. Fritvalgsbeviset fungerer som aftalen mellem dig og den valgte leverandør.
Når du kontakter leverandøren, skal du huske at oplyse følgende:
- At ydelsen skal købes via fritvalgsbevis, som er en aftale mellem dig og virksomheden.
- Hvilke visiterede ydelser efter ældreloven, du er visiteret til og kan modtage
- At der skal underskrives med MitID på den skriftlige aftale (fritvalgsbevis)
- Informationen og kvalitetskravene til leverandøren er oplyst på kommunens hjemmeside.
Indgå aftale med fritvalgsbevis
Når du skal indgå en aftale, skal du selv henvende dig til den leverandør, som du ønsker at få leveret din hjælp fra og indgå en aftale. Du indgår en aftale ved at udfylde fritvalgsbeviset digitalt. Fritvalgsbeviset fungerer som aftalen mellem dig og den valgte leverandør.
Når du kontakter leverandøren, skal du huske at oplyse følgende:
- At ydelsen skal købes via fritvalgsbevis, som er en aftale mellem dig og virksomheden.
- Hvilke visiterede ydelser efter ældreloven, du er visiteret til og kan modtage
- At der skal underskrives med MitID på den skriftlige aftale (fritvalgsbevis)
- Informationen og kvalitetskravene til leverandøren er oplyst på kommunens hjemmeside.
Krav til leverandør
En Leverandør af helhedspleje under fritvalgsbeviset skal være en CVR-registeret virksomhed, og kunne leve op til de krav, der stilles via ældreloven om levering af helhedspleje, og de krav Gladsaxe Kommune opstiller. Som leverandør skal du blandt andet være i stand til at:
- Sikre at opgaven udføres efter de kvalitetskrav og rammer for levering af helhedspleje efter ældreloven
- Sikre at opgaven udføres efter den Kravspecifikation for levering af helhedspleje, personlig pleje og praktisk hjælp Gladsaxe kommune opstiller
- Arbejde og dokumentere i omsorgssystemet Nexus, læs kravene til elektronisk omsorgsjournal i kravspecifikationen
- Tekniske forudsætninger til KMD Nexus
- Kommunikere via en sikker mail til personfølsomme oplysninger
- Sende en faktura til elektronisk betaling
Krav til leverandør
En Leverandør af helhedspleje under fritvalgsbeviset skal være en CVR-registeret virksomhed, og kunne leve op til de krav, der stilles via ældreloven om levering af helhedspleje, og de krav Gladsaxe Kommune opstiller. Som leverandør skal du blandt andet være i stand til at:
- Sikre at opgaven udføres efter de kvalitetskrav og rammer for levering af helhedspleje efter ældreloven
- Sikre at opgaven udføres efter den Kravspecifikation for levering af helhedspleje, personlig pleje og praktisk hjælp Gladsaxe kommune opstiller
- Arbejde og dokumentere i omsorgssystemet Nexus, læs kravene til elektronisk omsorgsjournal i kravspecifikationen
- Tekniske forudsætninger til KMD Nexus
- Kommunikere via en sikker mail til personfølsomme oplysninger
- Sende en faktura til elektronisk betaling
Leverandør udfylder datakrav
For at bliver privat leverandør til helhedspleje i Gladsaxe Kommune, er det et krav, at du og dine medarbejdere kan arbejde i KMD NEXUS, der er kommunes fagsystem. Derfor stiller vi krav om tavshedspligt og datasikkerhed.
Vi skal derfor bede dig om at udfylde blanketten Eklæring om tavshedspligt og datasikkerhed. Først herefter kan vi oprette din virksomhed i vores fagsystem.
Der er en forudsætning at du har orienteret dig i nedenstående krav og rammer.
Din virksomhed skal:
- Arbejde og dokumentere i omsorgssystemet Nexus, læs afsnittet om Elektronisk Omsorgsjournal i kravspecifikation
- Overholde vores tekniske forudsætninger til KMD Nexus
- Kommunikere via en sikker mail til personfølsomme oplysninger
Leverandør udfylder datakrav
For at bliver privat leverandør til helhedspleje i Gladsaxe Kommune, er det et krav, at du og dine medarbejdere kan arbejde i KMD NEXUS, der er kommunes fagsystem. Derfor stiller vi krav om tavshedspligt og datasikkerhed.
Vi skal derfor bede dig om at udfylde blanketten Eklæring om tavshedspligt og datasikkerhed. Først herefter kan vi oprette din virksomhed i vores fagsystem.
Der er en forudsætning at du har orienteret dig i nedenstående krav og rammer.
Din virksomhed skal:
- Arbejde og dokumentere i omsorgssystemet Nexus, læs afsnittet om Elektronisk Omsorgsjournal i kravspecifikation
- Overholde vores tekniske forudsætninger til KMD Nexus
- Kommunikere via en sikker mail til personfølsomme oplysninger
Leverandør oprettes i fagsystem
Når Gladsaxe Kommune har modtaget både det underskrevne og godkendte fritvalgsbevis og erklæring om tavshedspligt og datasikkerhed, kan leverandøren blive oprettet i vores fagsystem KMD Nexus.
Gladsaxe Kommune kontakter efterfølgende leverandøren med henblik på oprettelse af medarbejdere i fagsystemet.
Leverandør oprettes i fagsystem
Når Gladsaxe Kommune har modtaget både det underskrevne og godkendte fritvalgsbevis og erklæring om tavshedspligt og datasikkerhed, kan leverandøren blive oprettet i vores fagsystem KMD Nexus.
Gladsaxe Kommune kontakter efterfølgende leverandøren med henblik på oprettelse af medarbejdere i fagsystemet.
Borger modtager helhedspleje fra privat leverandør
Når alle fire foregående trin er gennemført, kan borger modtage helhedspleje, herunder også tøjvask og indkøb fra den private leverandør, som borgeren har indgået aftale med. Borgeren er herfra selv ansvarlig for den løbende koordinering og kommunikation med leverandøren.
Borger modtager helhedspleje fra privat leverandør
Når alle fire foregående trin er gennemført, kan borger modtage helhedspleje, herunder også tøjvask og indkøb fra den private leverandør, som borgeren har indgået aftale med. Borgeren er herfra selv ansvarlig for den løbende koordinering og kommunikation med leverandøren.
Information om rammer for frivalgsbeviset
Hvis Visitationen vurderer, at du som borger ikke vil være i stand til at håndtere ordningen.
For at benytte et fritvalgsbevis, er det husstandens samlede ressourcer, der skal kunne varetage denne aftale mellem leverandøren og dig. Det er dig selv eller en i husstanden, som skal stå for at planlægge med leverandøren og være i kontakt og koordinere plejen. Det kan ikke være en nær pårørende, som ikke bor i husstanden. I de tilfælde du ikke selv kan, vil du få hjælp fra den kommunale leverandør.
Fritvalgsbeviset kan anvendes i Gladsaxe Kommune, når du er visiteret til helhedspleje efter ældreloven. I den sammenhæng skal du være opmærksom på, at hvis du også er visiteret til en tøjvask og indkøbsordning, vil det også være en del af helhedsplejen. Hvis du vælger en privat leverandør med et fritvalgsbevis, er det derfor også den leverandør, der står for indkøb og vasketøj.
Du har selv ansvar for at anvende fritvalgsbeviset. Gladsaxe Kommune og personalet i hjemmeplejen kan ikke hjælpe dig med at finde en leverandør.
Du kan finde yderligere informationer om dine og leverandørens rettigheder og forpligtelser, og hvordan du kommer i gang her på kommunens hjemmeside.
Med et fritvalgsbevis, har du ret til at købe en eller flere bevilgede ydelser af en CVR-registreret virksomhed efter eget valg. Du kan se, hvilke ydelser, herunder hvilken rehabiliteringspakke det gælder, i det afgørelsesbrev, som du har modtaget fra Visitationen i Gladsaxe kommune.
Værdien af et fritvalgsbevis er bestemt af den rehabiliteringspakke, som du er visiteret til. Prisen på de enkelte pakker fremgår af fritvalgsbeviset, og det er den pris leverandøren afregnes efter. Prisen på den visiterede ydelse fremgår også af dit afgørelsesbrev, hvis du ønsket at gøre brug af et fritvalgsbevis.
Leverandøren skal derfor acceptere at udføre opgaver i relation til den rehabiliteringspakke, du er visiteret til, og som er omfattet af fritvalgsbeviset, til den pris, der fremgår af dit fritvalgsbevis. Herved kommer der ikke penge imellem dig og den virksomhed, du vælger som leverandør af helhedspleje.
Virksomheden har mulighed for at tilbyde tilkøbsydelser, som ligger udover den visiterede hjælp. Hvis du tilkøber ydelser, der ikke er omfattet af fritvalgsbeviset, skal du afregne direkte med leverandøren.
Indgå aftale med fritvalgsbevis
Når du skal indgå en aftale, skal du selv henvende dig til den leverandør, som du ønsker at få leveret din hjælp fra og indgå en aftale. Du indgår en aftale ved at udfylde fritvalgsbeviset digitalt via kommunens hjemmeside. Fritvalgsbeviset fungerer som aftalen mellem dig og den valgte leverandør.
Når du kontakter leverandøren, skal du huske at oplyse følgende:
- At ydelsen skal købes via fritvalgsbevis, som er en aftale mellem dig og virksomheden.
- Hvilke visiterede ydelser efter ældreloven, du er visiteret til og kan modtage
- At der skal underskrives en skriftlig aftale (fritvalgsbevis) digitalt via MitID
- Informationen og kvalitetskravene til leverandøren er oplyst på kommunens hjemmeside.
Kontakt de leverandører du er interesseret i at få leveret helhedspleje fra og gå i dialog med dem, om de vil indgå en aftale med et fritvalgsbevis. Forklar dem om ordningen, og henvis dem til den information, de kan finde via hjemmesiden, så de ved, hvilke krav der stilles til dem som leverandør. Hvis de er interesserede, kan du lave en aftale med dem.
Du udfylder fritvalgsbeviset med kontaktinformationer og CVR- nr. på den virksomhed, du forventer at indgå en aftale med.
Vi anbefaler derfor, at du inden du går i gang med at udfylde fritvalgsbeviset har fundet oplysningerne om den private leverandør. I det digitale fritvalgsbevis skal du ved afkrydsning, desuden anføre hvilken rehabiliteringspakke, du er blevet visiteret til. Den information finder du i det afgørelsesbrev, som du har modtaget fra Visitationen.
Når du er gennem alle trin, skal du til sidst underskrive med dit MitID. Herefter bliver fritvalgsbeviset automatisk sendt videre til din valgte leverandør, der underskriver med virksomhedens MitID, og dermed godkender de oplysninger, du har givet her i fritvalgsbeviset.
Frem til din leverandør er blevet godkendt og har udfyldt en digital blanket med det formål at blive oprettet i vores fagsystem, vil du modtage kommunal helhedspleje.
Krav til leverandøren
En Leverandør af helhedspleje under fritvalgsbeviset skal være en CVR-registeret virksomhed, og kunne leve op til de krav, der stilles via ældreloven om levering af helhedspleje, og de krav Gladsaxe Kommune opstiller. Som leverandør skal du blandt andet være i stand til at:
- Sikre at opgaven udføres efter de kvalitetskrav og rammer for levering af helhedspleje efter ældreloven
- Sikre at opgaven udføres efter de kvalitetskrav og rammer for levering til borgerne Gladsaxe Kommune opstiller
- Arbejde og dokumentere i omsorgssystemet Nexus, læs afsnittet om Elektronisk Omsorgsjournal i kravspecifikation
- Tekniske forudsætninger til KMD Nexus
- Kommunikere via en sikker mail til personfølsomme oplysninger
- Sende en faktura til elektronisk betaling
Gladsaxe Kommune fører via tilsyn kontrol med kvaliteten og rammerne for den leverede ydelse. Som leverandør skal du derfor være opmærksom på, at der følges op på kvaliteten og rammerne for levering ved kommunale tilsynsbesøg.
Du er som leverandør forpligtiget til at kunne levere helhedspleje ud fra de krav og rammer lovgivningen og Gladsaxe Kommune opstiller.
Som leverandør er du forpligtiget til at overholde de generelle krav til levering af ydelser målrettet de ældre borgere, herunder leveringssikkerhed og øvrige rammer. Dette kan du læse mere om i Kravspecifikation for levering af personlig pleje og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, hvoraf de generelle krav heri også gør sig gældende i forhold til levering af helhedsplejen efter ældreloven her.
Som leverandør skal du kunne fremsende en elektronisk faktura til Gladsaxe Kommune via et EAN.nr. Betalingsbetingelserne er 30 dages netto. Herudover stiller vi krav om at fakturaen skal indeholde oplysning om:
- Borgers cpr.nr., hvilken pakke og pris pr. pakke, der er leveret samt leveringsperioden, herunder angivelse af datoer, hvor leverandøren har været hos borgeren.
Som leverandør skal du overholde de aftaler, der er indgået med borger på baggrund af den visiterede ydelse borger er bevilliget. Som leverandør skal du også levere hjælpen til den tid, I har aftalt, plus/minus 30 minutter, ellers skal du som leverandør give borger eller borgers pårørende besked.
Hvis du som leverandør undtagelsesvist har behov for at flytte et besøg, skal borger tilbydes en ny tid inden for tre hverdage ved ikke-daglig hjælp. Ved daglig hjælp skal borger tilbydes en ny tid senere samme dag. Udebliver hjælpen vil borger kontakte leverandøren. Som leverandør skal du informere borger om hvilke telefonnumre, du kan kontaktes på.
Visitationen følger op på den bevilgede hjælp ved behov, og som leverandører er det dit ansvar at oplyse Visitationen om ændringer i borgers funktionsniveau, som kan have indflydelse på den hjælp, borger er bevilget.
Dine forpligtelser som borger
Hvis du ønsker at flytte hjælpen, skal du give leverandøren besked senest 24 timer før ved daglig hjælp. Ved ugentlig hjælp skal du give leverandøren besked 3 dage før. Hvis det ikke er muligt for leverandøren at flytte hjælpen, betragtes den som aflyst fra din side. Du skal melde afbud til leverandøren, hvis du ønsker at aflyse et besøg eller er væk fra hjemmet i længere tid.
Har du glemt at melde afbud til leverandøren, og åbner du ikke din dør, når medarbejderen kommer, vil medarbejderen undersøge årsagen af hensyn til din sikkerhed, for eksempel ved at kontakte pårørende, kigge ind ad vinduer i boligen og lignende.
Leverandøren skal leve op til en række krav og forpligtigelser. Du kan læse mere om de krav der stilles til leverandøren (se boksen Krav til leverandøren). Derudover er der kommunens mere generelle krav, der fremgår af kravspecifikation for levering af personlig pleje og praktisk hjælp efter serviceloven, men hvoraf flere af kravene også gælder for samarbejdet om helhedspleje.