Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Kravspecifikation for levering af helhedspleje, personlig pleje og praktisk hjælp

Gladsaxe Kommune arbejder ud fra visionen om, at alle medvirker til, at borgerne kan leve et meningsfuldt og selvstændigt liv.

Vores målsætning er, at borgerne oplever selvbestemmelse i eget liv og sammenhæng i deres forløb. Derfor forventer vi også, at vores private leverandører tilstræber at arbejde tværfagligt og helhedsorienteret. Vi forventer, at de er fagligt velfunderet både mono- og tværfagligt, samt har en rehabiliterende tilgang og forebygger sygdom og funktionstab.

Sådan skal du læse kravspecifikatioenen

Denne kravspecifikation beskriver de konkrete krav til leverandørerne, der leverer helhedspleje, personlig pleje, praktisk hjælp samt enkelte sundhedsfaglige opgaver efter gældende lovgivning.

Alle indsatser skal leveres i overensstemmelse med borgerens konkrete afgørelse, gældende lovgivning og kommunens vejledninger og kvalitetsstandarder. Når vi undervejs i kravspecifikationerne henviser til Gladsaxe Kommunes interne vejledninger, vil der ikke være tale om særegne krav – alle vores vejledninger bygger på anbefalingerne fra Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut. I de få tilfælde, hvor vi gør noget ekstra, har vi beskrevet arbejdsmængden og kravet til kvalitet tydeligt. Hvis ansøger ønsker at orientere sig i disse eller udvalgte af disse vejledninger inden, der indsendes en ansøgning, er det muligt at få fremsendt, ved at angive hvilken vejledning, og rette henvendelse herom til Social- og Sundhedsforvaltningen i Gladsaxe Kommune på ssf@gladsaxe.dk.

I det øjeblik en ansøger bliver godkendt som leverandør i Gladsaxe, vil leverandøren kunne tilgå alt materialet via en særskilt adgang til kommunens intranet.

Kravspecifikation for levering af helhedspleje, praktisk hjælp og personlige pleje

Lovgrundlag og typer af indsatser

Gældende lovgivning samt kommunens politisk vedtagne kvalitetsstandarder danner grundlag for visitering og levering af støtte, og borgeren har frit valg mellem den kommunale leverandør og mindst én privat leverandør, jf. ældrelovens § 18 og servicelovens § 91 stk. 2.

Præcisering af lovgivning og indsatser

Helhedspleje er en samlet indsats for borgere over folkepensionsalderen, som omfatter:

  • Personlig hjælp og pleje,
  • Nødvendige praktiske opgaver
  • Genoptræning

Helhedsplejen kan leveres på forskellige tidspunkter af døgnet alt efter borgerens behov. Leverandører af helhedspleje skal kunne levere alle de elementer i helhedsplejen, som er beskrevet nedenfor.

Personlig hjælp og pleje

Personlig hjælp og pleje kan eksempelvis omfatte hjælp til at spise, toiletbesøg, at tage tøj af og på, eller at komme i bad.

Nødvendige praktiske opgaver

Hjælp og støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet kan for eksempel omfatte hjælp eller støtte til rengøring, skift af sengetøj, at lægge tøj sammen eller at få stillet varer på plads.

Genoptrænng

Genoptræning af en fysisk funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse. Kan for eksempel være relevant for borgere, som er svækket efter længere tids sengeleje i hjemmet på grund af for eksempel influenza eller efter et fald, og hvor der er behov for at genvinde mistet eller reduceret funktionsevne. Leverandøren skal i disse tilfælde, og såfremt borgerens egen træningsindsats ikke er tilstrækkelig, tilbyde målrettet og tidsafgrænset genoptræning til borgeren fx i en træningssal eller i hjemmet. Formålet er, at borgeren genvinder tidligere funktionsevne eller opnår bedst mulig funktionsevne samt forebygger yderligere svækkelse.

Træningen skal tilrettelægges individuelt på baggrund af en faglig vurdering og i samarbejde med borgeren og eventuelle pårørende. Indsatsen skal løbende justeres i forhold til borgerens progression og afsluttes, når yderligere forbedring ikke vurderes mulig.

Genoptræningen skal udføres af autoriserede fysioterapeuter eller ergoterapeuter og tage udgangspunkt i evidensbaserede metoder. Leverandøren skal sikre, at indsatsen kan indgå som en del af helhedsplejen, herunder i sammenhæng med pleje-, rehabiliterings- og vedligeholdende indsatser. Der skal udarbejdes en plan for borgerens genoptræning, som beskriver mål, metode og forventet varighed. Planen og forløbet skal dokumenteres efter kommunens retningslinjer. Ved afslutning af forløbet skal leverandøren udarbejde en faglig status, der sendes til kommunens visitation.

Helhedspleje gives efter et forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte

Helhedsplejen skal ifølge ældreloven § 5 gives med et forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte. Det betyder, at støtten i videst mulige omfang skal forbedre borgerens funktionsevneniveau, og hvor det ikke er muligt, skal støtten fastholde det nuværende funktionsevneniveau og forhindre yderligere funktionstab. Det indgår således i helhedsplejen, at borgerne ved behov fx skal tilbydes en vedligeholdende træningsindsats.

Afregning af helhedspleje

Helhedsplejen tilrettelægges og afregnes indenfor rammerne af den pakke, som borgeren er visiteret til.

I den kommunale helhedspleje leveres borgernes træningsindsatser som udgangspunkt på et træningshold på Kildegården, men træningen tilbydes også i nogle tilfælde som et individuelt forløb på Kildegården eller i borgers eget hjem. Dette afspejles i Gladsaxe Kommunes langsigtede gennemsnitlige omkostninger, som danner grundlaget for afregningstaksterne for helhedspleje.

For borgere under folkepensionsalderen leveres indsatsen som personlig pleje og praktisk hjælp med fokus på rehabilitering, udvikling af færdigheder og social støtte. Planlægning og koordinering sker i samarbejde med borgeren og relevante aktører, herunder kommunen.

Indsatser efter serviceloven afregnes til de fastsatte timepriser for henholdsvis praktisk hjælp og personlig pleje. Gladsaxe kommune sætter gang i et udviklingsarbejde og forventer, at der i løbet af 2026 vil etableres pakkevisitation på serviceloven med forløbsafregning modsat den nuværende model med timeafregning.

Leverandøren forventes som en del af de definerede rammer for levering af helhedspleje i Gladsaxe Kommune at kunne udføre ’medicinadministration’ og ’støtte til kompressionsstrømper’ efter sundhedslovens § 138, uden oplæring fra den kommunale helhedspleje. Afregningen heraf indgår i de visiterede pakker.

Herudover kan andre stabile og simple indsatser efter sundhedslovens § 138 overdrages efter oplæring. Dette er for at skabe kontinuitet i plejen. I forbindelse med overdragelse af simple indsatser efter § 138, vil der ske en tidsfastsættelse og afregningen efter særskilt takst.

Hvis der sker lovændringer i forbindelse med en ny sundhedslov, kan der forekomme ændringer i rammerne for den nuværende § 138 i sundhedsloven.

Velfærdsteknologi integreret i opgaveløsningen

Gladsaxe Kommune arbejder målrettet med velfærdsteknologi, som en integreret del af indsatserne på ældreområdet. Velfærdsteknologi skal understøtte borgernes selvstændighed, styrke kvaliteten i indsatserne og bidrage til en bæredygtig udvikling af velfærdssamfundet.

Vi arbejder aktuelt med afprøvning af skærmbesøg og virtual reality til træning og genoptræning. Skærmbesøg inkluderer videoløsninger til virtuel støtte og pleje, mens digital hjemmetræning sker med sundhedsfaglige medarbejdere i borgerens hjem. På baggrund af erfaringerne fra afprøvningerne vil Gladsaxe Kommune på sigt, se på potentialerne for om skærmbesøg og digital hjemmetræning skal integreres i helhedsplejen, der leveres af den kommunale og private leverandør.

Rammerne for levering af helhedspleje i Gladsaxe

På tværs af ’pakkerne’ arbejder Gladsaxe Kommune ud fra en periode på 8 uger, som skal understøtte tiden til at tilpasse borgernes behov ind i den visiterede pakke. Således at borgerne ved midlertidige og kortvarige funktionstab (for eksempel influenza) kan blive i den samme pakke uden en revisitering inden for kort tid. Hvis der er tale om markante ændringer som terminalforløb, så skal ændringen i en pakke ikke afvente 8 uger, så er der mulighed for en individuel vurdering.

Se den webtilgængelige udgave af illustrationen med helhedspleje i pakker.

Beskrivelse af pakkernes indhold og rammer

Udviklingspakken er til borgere, der rammes af sygdom eller funktionstab. Foruden den praktiske og personlige hjælp, som borgeren midlertidigt kan have brug for støtte til, skal der arbejdes fokuseret med afklaring og genoptræning.
Formålet med udviklingspakken er, at borgeren genvinder sin selvstændighed i så stort omfang som muligt og kan komme tilbage til et meningsfuldt liv med mindst mulig støtte. Borgeren kan også blive visiteret til en udviklingspakke, når han eller hun i forvejen får støtte i hjemmet, hvis borgeren oplever markante ændringer i sit funktionsniveau.

Kommunens rehabiliteringspakker er til borgere, som har et stabilt behov for støtte til personlig pleje, praktisk hjælp og til at fastholde sin selvstændighed.
Pakkerne findes i fem forskellige størrelser og den pakke, som borgerne bevilges, sætter nogle vejledende og fleksible rammer, som gør det muligt at tilpasse støtten til borgernes aktuelle og varierende behov. Hvis borgerens behov ændrer sig i op- eller nedadgående retning, vil der i samråd med borgerne blive foretaget en vurdering. Det kan være, at der skal træffes en ny afgørelse om en større eller mindre pakke, hvis borgerens støttebehov ændrer sig væsentligt.

Borgeren får tilknyttet en kommunal forløbskoordinator, hvis borgeren visiteres til udviklingspakken og den største af de fem rehabiliteringspakker. Forløbskoordinatoren som er en medarbejder fra kommunens visitation, er borgerens kontaktperson under hele forløbet, og kan blandt andet hjælpe med kendskab og kontakt til kommunens øvrige tilbud og tilbud og aktiviteter i foreninger med mere. Den kommunale forløbskoordinator og leverandøren skal løbende sikre dialog og samarbejde om borgeren, så borgeren oplever sammenhæng og koordinering i indsatsen.

Det er også de kommunale forløbskoordinatorer, som senest efter 12 uger i samarbejde med leverandøren genvurderer borgerens forløb. Borgeren kan dog visiteres til flere udviklingspakker i forlængelse af hinanden, hvis den faglige vurdering er, at det bidrager til at øge eller fastholde borgens selvstændighed.

Opgaveoverdragede indsatser efter sundhedslovens § 138

Den kommunale helhedspleje modtager delegerede indsatser efter sundhedslovens § 138 fra den behandlingsansvarlige læge. Disse indsatser kan den kommunale helhedspleje opgaveoverdrage til leverandøren. Det gælder de indsatser, som er simple og stabile, og hvor borgeren allerede modtager anden hjælp fra leverandøren. Formålet er at skabe kontinuitet i indsatsen og reducere antallet af personaler i borgerens hjem.

Indsatser efter sundhedsloven

Leverandøren er forpligtiget til at udføre medicinadministration og støtte til kompressionsstrømper efter sundhedslovens § 138, uden oplæring fra den kommunale helhedspleje. Dette er indregnet, som en del af pakkerne i helhedsplejen.

Simple indsatser, som overdrages efter nødvendig oplæring fra en kommunal aktør kunne være administration af øjendråber og inhalation, stomipleje eller kateterpleje. Leverandøren har pligt til at sikre, at indsatsen udføres af kvalificeret personale, og at samarbejdet med den kommunale helhedspleje fungerer tæt og rettidigt. Der gøres opmærksom på, at oplæringen ikke aflønnes særskilt.

Leverandøren skal altid følge den handlingsanvisning, som er udarbejdet af den kommunale autoriserede social- og sundhedsassistent eller sygeplejerske. Leverandøren har pligt til løbende at observere, dokumentere og reagere på borgerens tilstand og melde tilbage til en social- og sundhedsassistent eller sygeplejerske i den kommunale helhedspleje. Den kommunale helhedspleje har altid ansvaret for at følge op på indsatser efter sundhedslovens § 138.
Hvis den kommunale helhedspleje vurderer, at leverandøren ikke har de nødvendige kompetencer til at udføre indsatsen patientsikkert efter sundhedslovens § 138, så varetager den kommunale helhedspleje indsatsen.

I forbindelse med overdragelse af simple indsatser efter § 138, vil der ske en tidsfastsættelse og afregning efter særskilt takst. Hvis der sker lovændringer i forbindelse med en ny sundhedslov, kan der forekomme ændringer i rammerne for den nuværende § 138 i sundhedsloven.

Priser og afregning for visiterede indsatser

Helhedspleje efter ældreloven visiteres i pakker, som afregnes pr. forløbsdag. Hjælp efter serviceloven visiteres i enkeltindsatser, som afregnes til timepriser. Der afregnes for visiteret tid eksklusive fravær.

Oversigt over indsatser, takster, priser og rammer for opkrævning

For helhedspleje efter ældreloven afregnes for den periode, hvor borger er visiteret til forløbspakken fraregnet dage, hvor borger er fraværende, for eksempel indlagt eller på ferie. Timetallet oplyst under pakkerne er timer pr. uge.

  • Udviklingspakke
  • Mini rehabiliteringspakke 0-2 timer
  • Lille rehabiliteringspakke 2-8 timer
  • Mellem rehabiliteringspakke 8-13 timer
  • Stor rehabiliteringspakke 13-20 timer
  • Udvidet rehabiliteringspakke over 20 timer

For Udviklingspakken og for Udvidet rehabiliteringspakke visiteres et individuelt timetal til borgeren. Forløbsdagstaksterne for disse pakker fastsættes derfor på baggrund af det individuelt fastsatte ugentlige timetal og den fastsatte timepris delt med 7 dage.

For Mini, Lille, Mellem og Stor rehabiliteringspakke afregnes til de fastsatte forløbsdagstakster.

Indsatserne tøjvask uden for hjemmet, linnedservice og indkøbsordning indgår i helhedsplejens pakker, men der er mulighed for at opkræve egenbetaling fra borgere, der har tøjvask uden for hjemmet. Se afsnit om egenbetaling.

Indsatser efter serviceloven afregnes til de fastsatte timepriser for henholdsvis praktisk hjælp og personlig pleje. Indsatser efter § 83.a henføres til enten praktisk hjælp eller personlig pleje parallelt med de tilsvarende indsatser under § 83.1 og § 83.2.

Indsatserne ’medicinhåndtering’ og ’støtte til kompressionsstrømper’ efter sundhedsloven § 138 indgår i helhedsplejepakkerne og afregnes derfor som en del af forløbsdagstaksten. Hvis borger får hjælp efter servicelovens § 83, afregnes de to sygeplejeindsatser til taksten for personlig pleje.

Hvis der indgås aftale om, at leverandøren skal levere andre indsatser efter sundhedslovens § 138 end ovennævnte to, afregnes den visiterede tid med timeprisen for sygepleje uanset, om borger i øvrigt får hjælp efter ældreloven eller serviceloven.

Taksterne er oplyst som priser uden moms.

Visiterede indsatser efter ældrelovens § 10:

  • Pakke: Udviklingspakke
  • Timepris, kr. : 496 kr
  • Forløbsdagstakst, kr. pr. dag: Beregnes ud fra borgers visiterede timetal
  • Pakke: Mini rehabiliteringspakke 0-2 timer
  • Timepris, kr. : ---
  • Forløbsdagstakst, kr. pr. dag: 46 kr
  • Pakke: Lille rehabiliteringspakke 2-8 timer
  • Timepris, kr. : ---
  • Forløbsdagstakst, kr. pr. dag: 266 kr
  • Pakke: Mellem rehabiliteringspakke 8-13 timer
  • Timepris, kr. : ---
  • Forløbsdagstakst, kr. pr. dag: 621 kr
  • Pakke: Stor rehabiliteringspakke 13-20 timer
  • Timepris, kr. : ---
  • Forløbsdagstakst, kr. pr. dag: 979 kr
  • Pakke: Udvidet rehabiliteringspakke over 20 timer
  • Timepris, kr. : 414 kr
  • Forløbsdagstakst, kr. pr. dag: Beregnes ud fra borgers visiterede timetal

Visiterede indsatser efter servicelovens § 83 og sygepleje efter sundhedslovens § 138:

  • SEL Praktisk hjælp
    Timepris, kr. : 445 kr
  • SEL Personlig pleje
    Timepris, kr. : 481 kr
  • Sygepleje
    Timepris, kr.: 712 kr

Priserne justeres som udgangspunkt én gang om året. Priserne kan også blive genberegnet i løbet af året, hvis der sker ændringer, som medfører, at omkostningerne afviger væsentligt fra afregningsprisen. Priserne beregnes på baggrund af Gladsaxe Kommunes gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved den kommunale leverandørvirksomhed.

Dette sker i henhold til ”Bekendtgørelse om frit valg af leverandør af pleje- og omsorgsforløb efter ældrelovens § 10 og madlevering efter ældrelovens § 13” samt Vejledning til serviceloven (”Vejledning til beregning af timepriser på fritvalgsområdet under godkendelsesmodellen).”

Der kan ikke afregnes for flere timer end visiteret, uanset om der eventuelt er leveret ekstra tid hos enkelte borgere.

I forbindelse med genberegningen af priserne vil der ske en efterbetaling såfremt kommunens faktiske omkostninger har afveget fra den fastsatte pris. Der gøres opmærksom på, at såvel Gladsaxe Kommune som leverandøren kan blive pålagt efterbetaling.
Efterbetalingen sker i henhold til Ældrelovens § 20 samt de til enhver tid gældende vejledninger.



Leverandøren kan opkræve egenbetaling hos borgere, der modtager tøjvask og/eller linnedservice uden for hjemmet. Egenbetaling skal svare til den egenbetaling, der er fastlagt af kommunen. Leverandøren må ikke opkræve egenbetaling hos borgeren uden foregående skriftlig aftale mellem borger og leverandør.

Taksterne for egenbetaling fremgår af vores side om Tøjvask og linnedservice

Såfremt borgerne modtager tøjvask og/eller linnedservice uden for hjemmet og leverandøren ønsker at opkræve egenbetaling fra borgerne, skal leverandøren indgå en skriftlig aftale med borger, der tydeligt beskriver rammerne for opkrævning af egenbetalingen. Leverandøren kan kun opkræve borger via faktura, idet egenbetalingen ikke kan trækkes via borgerens pension.

Leverandøren skal følge tilsvarende regler for manglende betaling, som kommunen. Det betyder, at ved manglende betalinger sendes 1. rykker efter 14 dage uden gebyr og 2. rykker sendes efter yderligere 14 dage og først ved 2. rykker opkræves et gebyr på 100 kr.
Leverandørerne skal sikre gennemsigtighed for borgerne i forhold til opkrævninger, og det er alene leverandøren, som ansvarlig for alle administrative opgaver forbundet med opkrævningen.

Tvister vedrørende egenbetalingen og den leverede ydelse er mellem borgeren og leverandøren. Ved eventuelle uenigheder mellem borgeren og leverandøren, som ikke kan afklare indbyrdes, kan kommunen i første omgang kontaktes, men det er alene leverandøren i dialog med borgeren, som er ansvarlig for at nå til enighed.

Krav til faglige kompetencer hos personalet

Leverandøren skal have ansat mindst en sygeplejerske eller en social- og sundhedsassistent, som det øvrige personale kan hente sparring og reflektion hos. Der skal også være adgang til en ergoterapeut eller en fysioterapeut, som udgør en ressource særligt i udviklingsforløbene. Terapeuterne kan eventuelt være tilgængelig via en underleverandør.

Øvrigt personale skal have relevante faglige kvalifikationer, og hovedparten af indsatserne inden for helhedspleje samt personlig pleje skal udføres af social- og sundhedsfaglige medarbejdere. Vikariater over tre måneder skal som udgangspunkt besættes af sundhedsfagligt personale.

Rammerne for planlægning, opstart og tidsfrister

Gladsaxe Kommunes afgørelser om visitation fremgår af den elektroniske omsorgsjournal (EOJ-systemet) via en bestilling, som bygger på en faglig vurdering af borgerens funktionsniveau. Leverandøren er ansvarlig for at tilrettelægge borgerens pleje, træning og behandling i overensstemmelse med kommunens afgørelser samtidig med, at der tages højde for borgerens individuelle behov og ønsker.

Hvis borger er visiteret til en pakke under helhedspleje, forventes det at leverandøren via et ’udmøntningsbesøg’ hos borger har en første indledende dialog og forventningsafstemning sammen med borgeren i forhold til levering af den visiterede indsats inden for de givne rammer pakken angiver.

Planlægning, opstart og tidsfrister

Formålet med udmøntningsbesøget er at foretage en ’udpakning’ af den pakke, som borgeren er visiteret til. Med udgangspunkt i medarbejderens faglighed og i dialog med borgeren skal der på udmøntningsbesøget foretages en nærmere tilrettelæggelse af den visiterede støtte, hvor der tages højde for borgerens ønsker, behov og daglige vaner. Besøget danner således grundlag for udarbejdelsen af borgerens grundlæggende døgn- og rytmeplan, som dokumenteres i EOJ-systemet.

Under besøget lægges vægt på dialog, selvbestemmelse og borgerinddragelse. Det betyder, at det er en samtale, hvor borgeren får mulighed for at beskrive, hvordan hverdagen fungerer bedst for vedkommende, herunder vaner, rytmer og præferencer i forhold til personlig pleje, praktisk hjælp og sociale aktiviteter. I tilrettelæggelsen af støtten indgår medarbejderens faglige vurdering også som et væsentligt element. Gennem samtalen tilstræbes en fælles forståelse for, hvordan støtten bedst kan tilrettelægges, så den med et helhedsorienteret og rehabiliterende sigte bedst understøtter borgerens livskvalitet, motivation og selvbestemmelse – i overensstemmelse med intentionerne i ældreloven.

  • Daglig personlig pleje: iværksættes dagen efter orientering.
  • Ugentlig personlig pleje og praktiske opgaver: senest én uge efter bevilling.
  • Praktiske opgaver hver anden uge: senest 14 dage efter bevilling.
  • Behandling efter § 138 planlægges med borgeren og må som udgangspunkt ikke aflyses eller udsættes.

I kommunens elektroniske omsorgssystem er leverandøren forpligtet til at planlægge besøget til den medarbejder, der reelt udfører indsatsen. På den måde kan øvrige medarbejdere, der kommer i borgerens hjem, foretage en koordinering med rette medarbejder. Det er desuden nødvendigt at følge systematisk op på antallet af medarbejdere, der kommer i borgerens hjem.

Leverandøren skal kunne tilpasse indsatserne inden for de visiterede pakker efter borgerens aktuelle behov inden for den visiterede ramme, herunder justere omfang eller hyppighed af indsatsen. For borgere i en udviklingspakke skal leverandøren i dialog med visitationen (forløbskoordinatoren), løbende monitorere fremdriften og vurdere, hvornår indsatsen kan nedskaleres eller afsluttes.

Borgeren aftaler som udgangspunkt selv tidspunkterne for, hvornår leverandøren kommer i hjemmet. Leverandøren kan flytte indsatsen op til én time uden varsel, mens ugentlige indsatser, der aflyses, skal erstattes inden tre hverdage. For personlig pleje kan tidspunktet rykkes plus/minus 30 minutter. Aflysning af praktisk hjælp skal aftales forud og registreres i det elektroniske omsorgssystem (EOJ-systemet).

Alle ændringer skal aftales med borgeren og må ikke forhindre planlagt træning, dagcenterbesøg eller andre vigtige aktiviteter for borgeren.

Pligt til pausering af indsatser

Leverandøren har pligt til at registrere borgerens fravær. Fraværet registreres tidstro i EOJ-systemet ligesom indsatserne pauseres.

Planlagt aflysning koordineres direkte med borger

Ved planlagte hospitalsindlæggelser eller ferie aftales aflysning direkte med borgeren, og fraværet registreres tidstro i EOJ-systemet. Hvis borgeren modtager indsatser fra andre leverandører, så skal disse informeres om fraværet.

Leverandøren skal alle ugens dage, i alle vagtlag, kontrollere EOJ-systemet for hjemskrivninger.

Kontakt til leverandør

Leverandøren skal være tilgængelig på ét gennemgående telefonnummer døgnet rundt alle ugens dage.


Samarbejde og koordinering

Leverandøren skal deltage i koordineringen af § 138 indsatserne både i borgerens hjem, via EOJ- systemet og andre gængse kanaler for at sikre tæt samarbejde med den kommunale helhedspleje, som er tilgængelig døgnet rundt.

Ved behov for almindelig lægekontakt aftales dette med den kommunale helhedspleje.

Ved akutte og kritiske situationer kontaktes alarm 112 straks af leverandøren.

Kommunikation med hospitaler skal ske i overensstemmelse med kommunens gældende retningslinjer og regionens kommunikationsaftale.

Rammer for samarbejdet mellem borgeren, privatleverandøren og kommunen

Leverandøren forventes at:

  • Deltage i ugentlige samarbejdsmøder med visitation, hvor borgersager drøftes, indsatser justeres, viden deles og forløb koordineres. Møderne afholdes fysisk i Gladsaxe Kommune og aflønnes ikke særskilt. Hvis leverandøren har en afdeling i kommunen, kan mødet foregå hos leverandøren.
  • Drive ugentlige tværfaglige triageringsmøder efter Gladsaxe Kommunes triageringskoncept med deltagelse fra den kommunale helhedspleje. Formålet med triageringsmøderne er at forebygge begyndende sygdom og funktionstab og sikre den nødvendige handling. For at triageringsmøderne skal have et tilstrækkeligt udbytte, skal borgeren dels være triageret ved ændringer i den habituelle tilstand, ligesom deltagerne skal have kendskab til borgeren. Møder kan afholdes virtuelt (for eksempel via Microsoft teams). Faciliteringen af - og deltagelsen i møderne aflønnes ikke særskilt.

Derudover skal leverandøren deltage i implementering af politiske beslutninger og nye løsninger, som kommunen beslutter at indføre, i det omfang, at det er relevant for leverandørens opgaver hos borgerne.

Leverandøren skal selv indgå aftaler med underleverandører om praktiske opgaver, som eksempelvis tøj- og linnedvask samt indkøb af dagligvarer. Leverandøren skal koordinere ændringer, aflysninger og indlæggelser direkte med underleverandørerne via telefon eller sikker mail, så borgeren oplever sammenhæng og kontinuitet i indsatsen. Underleverandørerne får ikke adgang til borgernes omsorgsjournal.

Ved forgæves besøg skal leverandøren være opmærksom på, at borgerens bolig er ukrænkelig, og adgang til boligen kun må ske efter gældende lovgivning. Dog er det vigtigt, at leverandøren altid har pligt til at handle, hvis det handler om nødret, hvor det er åbenlyst, at borgeren er i akut nød. Leverandøren skal handle på situationen ved for eksempel at kontakte politiet, hvis borger ikke har installeret en elektronisk lås.

Det kan også være en situation hvor borger ikke er i åbenlys nød, men hvor medarbejderen er bekymret, og i sådanne tilfælde er leverandøren også forpligtet til at handle og kontakte borger eller andre relevante omkring borgeren. Leverandøren følger kommunens procedurer for at sikre borgerens tryghed og sikkerhed.

Alle forgæves besøg skal registreres i EOJ-systemet, så kommunen kan følge op. Formålet er at skabe en ensartet og forsvarlig håndtering, hvor borgerens rettigheder respekteres, samtidig med, at der reageres rettidigt ved sygdom, fald eller andre kritiske situationer.

Kvalitetssikring, tilsyn og opfølgning

Leverandøren er underlagt det nye tværkommunale ældretilsyn samt registrering i Plejeoverblikket. Kommunen forbeholder sig desuden ret til at føre supplerende tilsyn med leverandøren i form af fx audits og kvalitetsbesøg i henhold til samarbejdsaftale og kontrakt.

Rammer for kvalitetssikring, tilsyn og opfølgning

Leverandøren vil blive omfattet af det nye tværkommunale ældretilsyn med helhedspleje. Tilsynet er forankret i Gentofte kommune og har fokus på kvalitet, borgerinddragelse, selvbestemmelse og samarbejde med pårørende, jf. ældrelovens værdigrundlag. Leverandøren er forpligtet til at samarbejde med Ældretilsynet, herunder straks at informere om eventuelle påbud, anmærkninger eller andre forhold af væsentlig betydning for borgernes pleje og tryghed.

Tilsyn

Gladsaxe Kommune foretager et anmeldt tilsyn en gang årligt. Tilsynet skal bidrage til at sikre kvaliteten i indsatserne, og er derfor tilrettelagt med udgangspunkt i gældende national lovgivning samt nærværende kravspecifikation for leverandører af helhedspleje pleje og praktisk hjælp i Gladsaxe Kommune.
Tilsynet er et organisatorisk tilsyn. Det vil sige, at tilsynet ikke vurderer den enkelte medarbejders indsats, men derimod forudsætningerne, i rammerne, strukturerne og processerne, for at levere en indsats af høj kvalitet.

Leverandøren skal samarbejde med kommunen og medvirke til den praktiske gennemførelse af tilsynet og den eventuelle opfølgning. Dette omfatter samarbejde med fagkonsulenter ved anmeldte tilsyn i borgeres hjem samt deltagelse i journalauditering. Efter tilsynet modtager leverandøren en rapport. Leverandøren skal desuden deltage i et opfølgende årligt statusmøde, hvor tilsynsresultaterne, og de foreslåede anbefalinger gennemgås. Det årlige statusmøde afregnes ikke særskilt.

Opfølgning

Hvis der på baggrund af tilsynet eller anden vis konstateres alvorlige problemer med den nødvendige kvalitet i den personlige pleje, omsorg og hjælp eller alvorlige og kritiske problemer med patientsikkerheden indgår kommunen i dialog med leverandøren om at rette op herpå inden for en given tid.
Såfremt det ikke sker, eller der er gentagne hændelser og leverandøren ikke udfører sin indsatser i overensstemmelse med de krav og i det omfang, der er til selve indsatsen, som er beskrevet her i kravspecifikationen og gældende lovgivninger, så er kommunen jf. § 21 om Bod i Rammeaftalen berettiget til at udstede en bod til aftalehaver på 2.000 kr. pr. hændelse.

Kommunen vil i vidt omfang indledningsvist, som nævnt ovenfor benytte sig af dialog med henblik på eventuelle udbedringer inden kravet om bod eller misligholdelse af kontrakten tages i anvendelse.

Leverandøren forpligter sig til at deltage i kommunale og nationale brugertilfredshedsmålinger for hjemmehjælp, herunder undersøgelser iværksat af staten, kommunerne eller relevante myndigheder. Gladsaxe Kommune forbeholder sig retten til at anvende resultaterne fra brugertilfredshedsmålinger i den løbende opfølgning på kvaliteten af leverandørens indsatser. Leverandøren forventes også at indgå i dialog med Gladsaxe Kommune om opfølgning på resultater fra eventuelle undersøgelser.

Leverandøren skal være registreret i Plejeoverblikket (det nationale overblik over leverandører og tilsynsstatus) og sikre løbende opdatering af relevante data.

Hvis borgeren eller pårørende klager til leverandøren over indsatser, der leveres af leverandøren, er leverandøren selv forpligtiget til at tage hånd om problematikken og sikre et svar til borgeren.

Hvis borgeren eller pårørende klager direkte til Gladsaxe Kommune over leverandørens indsats, kan Gladsaxe Kommune kræve en redegørelse for hændelsesforløbet og en plan for opfølgning fra leverandøren. Ligesom kommunen kan vælge at foretage et kvalitetsbesøg hos leverandøren. Kommunen kan også pålægge leverandøren at besvare borgerens klage.

Klager rettet mod Gladsaxe Kommune eller andre aktører skal straks videregives.

Ved behandling af klager skal leverandøren overholde forvaltningslovens bestemmelser, herunder notatpligt, vejledningspligt og videregivelse af relevante oplysninger.

Ved anmodning om aktindsigt fra pressen, eller en offentlig myndighed som eksempelvis Styrelsen for Patientsikkerhed, Patientklager og Patienterstatningen skal leverandøren straks kontakte Social- og Sundhedsforvaltningen på ssf@gladsaxe.dk. Det forventes, at leverandøren selv kan håndtere almene aktindsigter fra borgere eller pårørende efter gældende regler.

Gladsaxe Kommune vil løbende indhente ledelsesinformation inden for udvalgte områder. På forespørgsel skal leverandøren levere dokumentation. Herunder kørelister, lønsedler, medarbejderlister, uddannelsesbeviser, ansættelsesbeviser og opholdstilladelser, der dokumenterer løn- og arbejdsvilkår.

Gladsaxe Kommune har ret til stikprøvekontrol, og kan til enhver tid kontrollere opgaveleveringen til borgere, for eksempel ved uregelmæssigheder i indberetninger eller oplysninger fra borgere, pårørende, personale eller andre samarbejdspartnere.

Patientsikkerhed og utilsigtede hændelser

Leverandøren skal udpege mindst én patientsikkerhedskoordinatorer, som har det overordnede ansvar for patientsikkerheden og koordinere håndteringen af utilsigtede hændelser (UTH) hos leverandøren.

Patientsikkerhedskoordinatorens rolle

Koordinatoren skal løbende holde sig opdateret med gældende retningslinjer, lovgivning og nyheder på området, samt sikre, at medarbejderne får den nødvendige undervisning og vejledning i korrekt indrapportering af de utilsigtede hændelser.

Koordinatoren skal deltage i samarbejde med kommunens risikomanager i håndteringen af alvorlige og dødelige hændelser. Derudover skal koordinatoren indgå i relevante netværk og deltage i analyser, som kan styrke patientsikkerheden på tværs af organisationen.

Internt skal koordinatoren foretage analyser af hændelser, iværksætte forbedringstiltag, udarbejde lokale handleplaner og sørge for, at disse følges op og implementeres systematisk.

Informationen skal formidles til medarbejdere, så læring fra hændelser omsættes til praksis.

Patientsikkerhedskoordinatoren har således en central rolle i både forebyggelse, håndtering og læring af utilsigtede hændelser, og er nøgleperson i arbejdet med at sikre borgernes sikkerhed og kvaliteten af plejen og behandlingen.

Elektronisk omsorgsjournal

Gladsaxe Kommune anvender KMD - Nexus som elektronisk omsorgsjournalsystem (EOJ-system). Leverandøren er forpligtet til at anvende det præcise EOJ-system, der til enhver tid er gældende i Gladsaxe Kommune, herunder at følge gældende vejledninger og arbejdsgange.

Information om krav til IT-sikkerhed og support

Leverandøren skal have en eller flere IT-ansvarlige, der kan sikre løsning af ad hoc-opgaver og have den faglige kontakt til den kommunale IT- administrator ved for eksempel opdateringer og lignende.

Ved behov for kontakt til den kommunale IT-administrator skal kontakten mellem leverandøren og IT-administratorerne foregå igennem leverandørens IT-ansvarlige. Den IT-ansvarlige står for fejlmeldinger og dokumentation til den kommunale IT-administrator.

Krav om en sikker e-mail (sikkert postcertifikat)

Leverandøren skal kunne håndtere elektronisk post med personfølsomme oplysninger, så kommunikationen med kommunen udenfor EOJ-systemet sker på sikker vis.

Gladsaxe Kommune opretter brugerne hos leverandøren i kommunens EOJ-system. Dette gælder ikke underleverandører til leverandøren. Her må leverandøren selv forestå sikker kommunikation. Underleverandører vil ikke kunne tilgå kommunens EOJ-system.

Ved brug for support i tilfælde af problemer, som knytter sig til brugerprofiler, problemer i opsætningen af systemet og driftsproblemer, som knytter sig til brug af systemet, så kontakter den IT ansvarlige hos leverandøren de kommunale IT-administratorer.

Oprettelse og nedlæggelse af brugere sker via sikker mail til kommunens IT- administratorer fra medarbejderens nærmeste leder.

Kontakt til de kommunale IT-administratorer

E-mail til sikker postkasse: ssfnexus@gladsaxe.dk

Telefon, dagligt mellem kl. 09.00 til 14.00: 39 57 57 03

Hvis fejlen skyldes problemer i leverandørens egen hardware, software eller internetforbindelse står leverandøren selv for at løse problemet.

Alle medarbejdere, der leverer indsatser i borgerens hjem, skal kunne tilgå omsorgsjournalen.

Leverandøren får stillet et værktøj til rådighed, så de selv kan administrere adgang til omsorgsjournalen for deres eksterne vikarer. Til brug af vikarkoder skal leverandøren tilkøbe sim kort af Gladsaxe Kommune til de mobileenheder, der skal bruges af vikarer. Af mobile enheder kan bruges IPhone og IPads.

Leverandørerne skal tilgå Gladsaxe Kommunes elektroniske systemer under de betingelser, der er gældende på tidspunktet for kontraktens indgåelse.

Adgang til kommunes EOJ- system sker via en webbrowser og app på telefonen. Autentificering foretages med to-faktor autentificering. De udgifter, der er knyttet til en standardmedarbejders adgang til fagsystemet afholdes af Gladsaxe Kommune.

Gladsaxe Kommune forbeholder sig retten til at ændre opsætning af den tekniske løsning for adgang til elektroniske systemer, herunder ændringer i loginmetoder og sikkerhedskrav.

Kommunen har licens til VAR Healthcare, som er evidensbaserede elektroniske procedurer og instrukser til sundhedsvæsenet. Kommunen vil i rigt omfang henvise til VAR procedurer via EOJ -systemet for eksempel i handlingsanvisninger. Derfor er leverandøren forpligtet til at have mindst én VAR Healthcare licens for at kunne tilgå og følge en aftalt plan. Udgifter hertil påhviler leverandøren.

Leverandøren skal stille relevant hardware til rådighed med online-adgang, og skal afholde alle udgifter for oprettelse og drift af hard- og software, som medarbejdere skal anvende i forbindelse med indsatserne. Undtaget for dette er software gældende for EOJ-systemet og nøglesystem.

Det påhviler leverandøren til enhver tid at sørge for, at hardware og software er opdateret i forhold til kommunens krav. Leverandøren er selv ansvarlig for at installere og opdatere relevant software eksempelvis sikkerhedsopdateringer.

Leverandøren skal anvende mobileenheder for at tilgå omsorgsjournalen i borgerens hjem. Det kræves, at leverandørerne selv stiller mobile enheder til rådighed for medarbejderne. Alle mobile enheder skal være IOS.

Leverandøren forpligtes til løbende at tilpasse sin IT-platform i nødvendigt omfang. Nuværende krav til understøttelse af KMD Nexus på iOS enheder og pc, kan efter ønske rekvireres på mail ssfnexus@gladsaxe.dk.

Hvis leverandørerne skal have adgang til andre specifikke applikationer eller systemer, kan det blive nødvendigt at anskaffe yderligere licenser til en eller flere af leverandørens medarbejdere. Udgifter til dette påhviler altid leverandøren.

Gladsaxe Kommune forbeholder sig ret til at, ændre specifikationer, enhedsmodeller eller krav til hardware. Ændringer vil ikke udgøre et brud på kontrakten, medmindre de væsentligt hindrer leverandøren i at opfylde de specifikke krav og indsatser i kontrakten.

Krav til undervisning af leverandørens personale

Gladsaxe Kommune tilbyder undervisning i journalføring med fokus på både den sundhedsfaglige kvalitet, metoden Fællessprog III (FSIII) og brugen af EOJ-systemet. Undervisningen tilbydes op til tre centrale medarbejdere hos leverandøren, som efterfølgende har ansvar for at omsætte og videreformidle viden internt, så alle medarbejdere kan journalføre i overensstemmelse med gældende retningslinjer. Leverandøren får desuden adgang til kommunens e-læringsmateriale til brug for intern oplæring, genopfriskning og onboarding af nye medarbejdere.

Leverandøren er forpligtet til at sikre, at medarbejderne løbende vedligeholder deres faglige og tekniske kompetencer i relation til EOJ-systemet, samt deltager i obligatoriske kurser, som tilbydes af kommunen, for eksempel ved ændringer i forbindelse med FSIII-forenklingen.

Derudover stilles der krav til, at leverandøren uddanner forflytningsvejledere og, at alle forflytninger udføres sundheds- og sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt for både borger og personale. Dette skal understøtte både kvalitet og arbejdsmiljø i det daglige arbejde.

Elektronisk låsesystem og nødkald

Der findes en række krav til anvendelsen af elektronisk låsesystem og nødkald.

Krav til elektronisk låsesystem og nødkald

faldproblematikker eller i forbindelse med opsætning af nødkald. Det er vigtigt, at leverandøren følger de regler, som er opsat omkring anvendelsen af elektronisk lås. Her er det vigtigt at leverandøren ikke går ind i borgeres hjem uden aftale. Der skal altid ringes på døren og afventer, at borger lukker op, medmindre andet er aftalt. Leverandøren forventes at anvende de kommunale vejledninger hertil, som findes på kommunens intranet, her vil leverandøren også finde oplysninger om support. I tilfælde af behov for support, på hverdage, kontaktes hjælpemiddeldepotet. Uden for normal åbningstid, skal Bekey kontaktes direkte.

Borgere, der får bevilget nødkald efter SEL § 112, får opsat et apparat, som giver mulighed for øjeblikkelig kontakt til helhedsplejen. Nødkald skal altid besvares uden forsinkelse, og ved behov for fysisk fremmøde skal borgeren have hjælp i hjemmet hurtigst muligt.

Opkald fra borgerens nødkald går til den kommunale helhedspleje, som meddeler leverandøren om kaldet. Det er leverandøren, der kører ud til den pågældende borger, og det er leverandøren, der har pligt til at vurdere, om der er brug for sparring, med en sygeplejerske eller direkte kontakt til 112.

Ved tekniske problemer med nødkald eller -telefoner skal leverandøren indgå aftale med den enkelte borger om hyppigere besøg for at sikre borgerens tryghed og sikkerhed.

Der gøres opmærksom på, at førstehåndshåndtering af nødkald på sigt vil kunne overgå direkte til leverandøren. En arbejdsgang, hvor leverandøren skal håndtere nødkald direkte fra borgeren, vil blive præciseret, hvis kommunen beslutter sig for udviklingen af praksis herfor.

Habilitet, adfærd og ansættelsesforhold

Rammerne for habilitet, adfærd og ansættelsesforhold

Leverandøren og personalet er omfattet af tavshedspligt efter gældende lovgivning. Tavshedspligten gælder også efter ansættelse- eller kontraktophør. Opslag i fagsystemer må kun ske, når det er nødvendigt for arbejdet. Søgning af oplysninger på sig selv, familie eller i andet privat regi er ulovligt. I forbindelse med ansøgningen om at blive leverandør i Gladsaxe Kommune, skal der således også underskrives en erklæring om tavshedspligt og datasikkerhed.

Leverandøren skal sikre, at der indhentes straffeattest, inden medarbejdere tiltræder stillingen. Attesten skal indgå som en del af den samlede vurdering af medarbejderens egnethed til funktionen. Ikke alle forhold på en straffeattest bør have relevans for ansættelsen, og der skal derfor foretages en konkret og individuel vurdering af, om eventuelle anførte forhold kan have betydning for udførelsen af de opgaver, der er knyttet til den pågældende stilling.

Medarbejderne skal følge de hygiejniske retningslinjer for arbejdsbeklædning, bære navneskilt og undlade smykker på hænder og underarme samt være duftneutrale. Det er ikke tilladt at ryge eller bruge tobaksrelaterede produkter i arbejdstiden, som for eksempel snus og vapes. Nikotinerstatningsprodukter (for eksempel tyggegummi eller plaster) er tilladt. Alkohol må ikke indtages i arbejdstiden, og medarbejdere må ikke være påvirkede - eller lugte af alkohol.

Medarbejdere må ikke indgå i private eller økonomiske relationer med borgere eller pårørende. De må hverken give eller modtage gaver, arv, lån eller andet. Medarbejdere må kun i nødsituationer håndtere borgernes penge og altid med en specifik fuldmagt, der journaliseret i EOJ – systemet.

Leverandøren skal sikre, at personalet kan kommunikere forståeligt på dansk - både mundtligt og skriftligt, fordi det er nødvendigt for korrekt information til borgerne, tydelig dokumentation, effektivt samarbejde og for at undgå fejl og misforståelser.

Det er ikke tilladt at anvende privat udstyr (eks. telefoner og kamera) til at optage eller opbevare billeder eller videoer, der indeholder situationer med eller portrætter af borgere fra arbejdssituationer. Ligeledes må dette ikke deles via medarbejderes private profiler på sociale medier – heller ikke med samtykke fra borgere eller pårørende.

Leverandøren skal have et beredskab, der kan håndtere fravær (ferie, sygdom mv.), til- og afmeldinger samt akutte ændringer i borgernes behov.

Leverandøren skal følge Sundhedsstyrelsens og Statens Seruminstituts retningslinjer for at forebygge smitte mellem borgere. Leverandørens medarbejdere skal til enhver tid efterleve de hygiejniske principper, der gælder for opgaveløsningen. Dermed sikres, at indsatsen leveres på en måde, der understøtter borgernes sundhed og trivsel, og samtidig beskytter personalet. Til enhver tid skal de anbefalede værnemidler anvendes, og udgiften afholdes af leverandøren.

Leverandøren skal indgå i Gladsaxe Kommunes krise- og sundhedsberedskab på lige fod med den kommunale helhedspleje. Leverandøren har ansvar for at forholde sig til det gældende risikobillede og anbefalinger fra Styrelsen for Samfundssikkerhed/Beredskabsstyrelsen og omsætte disse til borgerrettede handlinger på lige fod med den kommunale helhedspleje i Gladsaxe.

Arbejdsmiljø

Leverandøren har ansvaret for, at alle opgaver udføres i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder at arbejdsmiljømæssige krav overholdes i forbindelse med udførelsen af hjælp i borgerens hjem.

Regler og retningslinjer for et godt arbejdsmiljø

Ved første besøg skal leverandøren gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV) af borgerens hjem og løbende følge op på den. Ved behov for plejehjælpemidler skal leverandøren bestille disse.

Leverandøren skal anvende nødvendige plejehjælpemidler, som stilles til rådighed af Gladsaxe Kommune uden udgift for leverandøren. Ved akut behov skal plejehjælpemidler kunne leveres fra Gladsaxe Kommune til borgerens hjem inden 24 timer efter bestilling på hverdage.

Leverandøren er ansvarlig for at udarbejde forflytningsplaner. De skal udarbejdes i EOJ-systemet hos alle de borgere, hvor der foregår forflytninger. Leverandøren må selv stille forflytningshjælpemidler såsom Raizor og glidestykker til rådighed.

Leverandøren skal sikre, at alt nødvendigt udstyr til opgaveløsning er til rådighed og funktionsdygtigt fra opstart. Dette omfatter eksempelvis Raizor og andre relevante hjælpemidler. Borgeren er ansvarlig for egne hjælpemidler til personlig brug, for eksempel robotstøvsuger ved varigt behov for støvsugning.

Leverandøren skal bruge miljømærkede rengøringsmidler, for eksempel Svanemærket eller EU- blomsten, eller tilsvarende, der opfylder kriterierne. Leverandøren skal derfor bede borgeren om at anskaffe sig miljømærkede midler, når de modtager praktisk hjælp.

Leverandøren skal følge Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse om anmeldelse af arbejdsulykker efter arbejdsskadeforsikringsloven.

Leverandøren skal forebygge vold mod medarbejderne og sikre, at personalet er rustet til at håndtere borgere og pårørende med truende eller ubehagelig adfærd.

Informationsmateriale til borgere

Leverandøren skal udarbejde relevant borgerrettet informationsmateriale i elektronisk form. Formatet aftales nærmere med kommunen, men som udgangspunkt er der tale om 1-2 stående A4-sider i PDF- format, der kan fremsendes med digital post til borgerne. Det er leverandørens ansvar at levere dette informationsmateriale, så det overholder loven om Webtilgængelighed WCAG 2.2. Dette er en forudsætning for at kunne udsende til borgerne i en digital version.

Der tages forbehold for, at formkrav kan ændre sig. Kvaliteten af informationsmaterialet skal være egnet til udprint i sort/hvid i de tilfælde borgere ikke modtager digital post, men får det udsendt i printet format.

Alle direkte eller afledte udgifter til udarbejdelse og fremstilling af borgerrettet informationsmateriale afholdes af leverandøren. Informationsmaterialet skal udfærdiges i overensstemmelse med gældende lovgivning på området, herunder markedsføringsloven.

Uddannelse af social- og sundhedshjælperelever

Gladsaxe Kommune er meduddanner på social- og sundhedsuddannelsesområdet, og har ansvar for at kvalitetssikre oplæringsdelen af uddannelserne. Leverandøren kan deltage i uddannelse af social- og sundhedshjælperelever, hvis de er godkendt af Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærds Uddannelse (FEVU) som oplæringssted.

Krav til leverandør om elevernes opgaver, læring og vejledning

For at blive godkendt som uddannelsesansvarlig skal leverandøren have en volumen af opgaveløsning for minimum 100 borgere og en daglig oplæringsvejleder, som kan følge elevens læring gennem hele oplæringsperioden. Oplæringsvejlederen skal have en uddannelse, der ikke er ældre end 2020, da uddannelsen løbende tilpasses opgavens krav.

Borgervolumen skal sikre, at eleven arbejder med både praktiske og sundhedsfaglige opgaver, og kan opfylde de 16 oplæringsmål i forskellige kontekster for at opnå det afsluttende avancerede niveau. Leverandøren skal afholde forventningssamtale, midtvejsevaluering og afsluttende evaluering for hver elev og anvende Sekretariatet for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser SEVU’s “Erklæring om Oplæring” samt hjælpeskema efter gældende vejledning.

Eleverne skal arbejde med personlig pleje, rehabilitering, relations- og kommunikationsopgaver samt deltage i medicinadministration og observation. Ved medicinadministration skal kommunens vejledninger følges. Elever må ikke arbejde selvstændigt, men skal følges tæt for at sikre patientsikkerhed og et læringsmiljø, der kobler teori og praksis.

Primær oplæring skal foregå i dagtimerne, og eventuelle vagter senere i uddannelsen skal have et klart læringsperspektiv. Eleverne skal have minimum en halv times fordybelsestid dagligt.

Tilbage til oversigten

Hvis du vil tilbage til oversigtssiden: Privat leverandør til helhedspleje, praktisk hjælp og personlig pleje med godkendelseskriterier, kravspecifikation og ansøgningsskema.

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback