Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Ældrelov

Hvad betyder den nye ældrelov for dig

Ældreloven trådte i kraft den 1. juli 2025, og den nye lov beskriver de lovgivningsmæssige rammer for, hvordan vi som kommune kan støtte dig i din alderdom.

De bærende værdier i ældreloven er:

  • Den ældres selvbestemmelse
  • Tillid til medarbejdere og den borgernære ledelse
  • Et tæt samspil med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund.

Med ældreloven indføres det nye begreb; ”helhedspleje”, hvilket betyder, at vi arbejder for at skabe sammenhæng i den støtte, du modtager.

Nedenfor kan du finde yderligere information om, hvordan vi kan støtte dig, hvis du er i målgruppe for ældreloven.

Læs mere om ældreloven og helhedspleje

Hvis du har svært ved at klare dig selv i hverdagen, kan du som borger i Gladsaxe Kommune få tilbud om helhedspleje. Vi arbejder med et forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte, fordi vi lægger stor vægt på, at du bevarer din selvstændighed i så stort omfang som muligt.

Helhedspleje kan omfatte støtte til personlig pleje, praktiske opgaver og genoptræning.

  • Støtte til personlig pleje omfatter for eksempel støtte til bad og påklædning.
  • Støtte til nødvendige praktiske opgaver betyder, at du for eksempel støttes i at tørre støv af, rengøre dit badeværelse eller skifte sengetøj.
  • Du kan modtage tilbud om genoptræning af fysisk funktionsnedsættelse (for eksempel på grund af influenza eller et fald), som ikke behandles i forbindelse med sygehusindlæggelse. I de fleste tilfælde tilbydes træningen på hold, hvor du træner sammen med andre borgere.

Du skal forvente, at vi vil erstatte eller kombinere din støtte med hjælpemidler og teknologier, hvor det fagligt giver mening. Det kan for eksempel være et ganghjælpemiddel, digital genoptræning eller en medarbejder, der kontakter dig på telefonen eller via tablet frem for et fysisk besøg.

Hvis en visitator vurderer, at du har brug for støtte, bevilges du helhedspleje inden for nogle vejledende rammer, vi har besluttet i Gladsaxe Kommune. Det betyder, at du enten får støtte gennem ét udviklingspakker eller inden for én af vores fem rehabiliteringspakker.

Udviklingspakker

Se den webtilgængelige udgave af illustrationen med helhedspleje i pakker.

Udviklingspakker er til dig, som rammes af sygdom eller funktionstab. Foruden den praktiske og personlig hjælp, som du midlertidigt kan have brug for støtte til, arbejder vi fokuseret med afklaring og genoptræning.

Formålet med pakkerne er, at du genvinder din selvstændighed i så stort omfang som muligt og kan komme tilbage til et meningsfuldt liv med mindst mulig støtte fra kommunen. Du kan også blive visiteret til en udviklingspakke, når du i forvejen får støtte i hjemmet, hvis du oplever markante ændringer i dit funktionsniveau.

Du får tilknyttet en forløbskoordinator, som vil være din kontaktperson under hele udviklingsforløbet. Forløbskoordinatoren kan blandt andet hjælpe med kendskab og kontakt til kommunens øvrige tilbud samt tilbud og aktiviteter i foreninger mm. Det er også forløbskoordinatoren, som senest efter 12 uger genvurderer dit forløb. Du kan dog visiteres til flere udviklingspakker i forlængelse af hinanden, hvis koordinatoren vurderer, at det bidrager til at øge eller fastholde din selvstændighed.

De fem rehabiliteringspakker

Kommunens rehabiliteringspakker er til dig, som har et stabilt behov for støtte til personlig pleje, praktisk hjælp og til at fastholde din selvstændighed.

Pakkerne findes i fem forskellige størrelser og den pakke, som du bevilges, sætter nogle vejledende og fleksible rammer, som gør det muligt at tilpasse støtten til dine aktuelle og varierende behov. Hvis dine behov ændrer sig i op- eller nedadgående retning, vurderer medarbejderne det sammen med dig. Det kan være, at der skal træffes en ny afgørelse om en større eller mindre pakke, hvis dit støttebehov ændrer sig væsentligt.

Du får tilknyttet en forløbskoordinator, hvis du visiteres til den største af de fem rehabiliteringspakker. Forløbskoordinatoren er din kontaktperson under hele forløbet og kan blandt andet hjælpe med kendskab og kontakt til kommunens øvrige tilbud og tilbud og aktiviteter i foreninger mm.

Hvis vi vurderer, at du har brug for støtte i hjemmet, bliver du tilknyttet et tværfagligt team af social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter, sygeplejersker og terapeuter. Sammensætningen af flere fagligheder i teamet skal bidrage til en oplevelse af sammenhæng i den støtte, du modtager. Vi arbejder med et forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte, fordi vi lægger stor vægt på, at du bevarer din selvstændighed i så stort omfang som muligt. Du kan forvente, at det tværfaglige team har fokus på din aktive deltagelse i den støtte, du modtager.

Du har indflydelse på, hvordan støtten udføres. Det betyder, at vi lytter til dine ønsker om, hvornår du fot eksempel ønsker bad, rengøring og andre opgaver, hvor det er muligt inden for rammen af det forløb eller pakke, du er visiteret til. Vi kan også sammen flytte opgaver mellem dage, men vi kan ikke tilbyde støtte ud over det, du er visiteret til, da vi er nødt til at tage hensyn til faglige vurderinger og ressourcer.

Vi tilstræber, at det i højst mulig grad er den samme gruppe af medarbejdere, du møder i dit hjem. I en overgangsfase, hvor vi er i gang med at implementere helhedspleje, vil du opleve, at der er flere end vanligt, da der vil være mange medarbejdere, der skal efteruddannes og så videre.

Hvis du har brug for hjælp i hjemmet eller genoptræning, skal du henvende dig til Visitationen i Sundheds- og Rehabiliteringsafdelingen.

Visitationen foretages ved et hjemmebesøg, hvor dit behov for støtte vurderes i samarbejde med dig.

Støtte bevilges efter ældrelovens § 10, og er omfattet af frit leverandørvalg. Du kan derfor vælge mellem at modtage den bevilgede støtte fra den kommunale leverandør, privat leverandør eller en selvudpeget hjælper.

Støtte bevilges efter ældrelovens § 10, og er omfattet af frit leverandørvalg. Du kan derfor vælge mellem at modtage den bevilgede støtte fra den kommunale leverandør, privat leverandør eller en selvudpeget hjælper.

I en midlertidig overgangsperiode fra juli 2025 tilvejebringes det frie valg af helhedspleje med et fritvalgsbevis, frem til primo 2026, hvor Gladsaxe Kommune forventer at have indgået nye kontrakter med private leverandører efter en godkendelsesmodel. Med et frivalgsbevis betyder det, at du som borger kan vælge selv at indgå en aftale med en CVR-registreret virksomhed efter eget valg. Aftalen er alene mellem dig og den private virksomhed.

Du kan læse mere om fritvalgsbeviset her.

Du har mulighed for at klage til Ankestyrelsen, hvis du er uenig i Visitationens afgørelse. En klagevejledning vil fremgå af din afgørelse.

Den daglige tilrettelæggelse af støtten sker i et samarbejde mellem dig og teamet inden for de rammer, der er lagt for det forløb eller pakke, du er bevilget. Hvis der opstår uenighed mellem dig og teamet, kan du klage til kommunen, hvis du benytter den kommunale hjemmepleje, for eksempel ved at henvende dig til den daglige leder for teamet i dit område. Hvis du benytter en privat leverandør, er det lederen for denne, du skal kontakte.

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback