Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Seniorrådet

Seniorrådet har syv medlemmer, som er valgt at gladsaxeborgere over 60 år. Seniorrådet bliver altid hørt i politiske sager, der omhandler ældre i Gladsaxe, før sagerne bliver behandlet i byrådet. Der er valg til Seniorrådet hvert fjerde år, samme år som kommunalvalget.

Kalender, referater, opgaver og forretningsorden

Alle kommuner i Danmark skal ifølge ældreloven have et seniorråd, der rådgiver byrådet i spørgsmål, som vedrører seniorer. Medlemmerne af Seniorrådet vælges ved direkte valg hvert fjerde år, og alle borgere over 60 år har stemmeret og kan stille op.

Seniorrådet er uafhængigt af partipolitik, religiøse og organisatoriske interesser, og medlemmerne vælges som enkeltpersoner – ikke som repræsentanter for partier eller foreninger. Rådet har tavshedspligt og fungerer som et neutralt forum, hvor sager behandles med fokus på seniorernes ønsker og behov.

Seniorrådets vigtigste opgave er at rådgive byrådet i seniorpolitiske spørgsmål og at være bindeled mellem kommunens ældre borgere og politikerne. Rådet arbejder for at styrke dialogen og samarbejdet med seniorer, øge medindflydelsen og medansvaret og sikre, at seniorernes interesser og synspunkter bliver hørt.

Hvordan arbejder Seniorrådet?

Seniorrådet holder møde hver måned og mødeplanen følger Omsorgs- og Sundhedsudvalgets møder. På møderne drøfter rådet bl.a. aktuelle spørgsmål og politiske sager samt formulerer høringssvar og input til forvaltningens arbejde. Møderne er ikke offentlige, men referater kan læses her på hjemmesiden. Derudover mødes rådet hvert år med borgmesteren og det politiske fagudvalg.

En vigtig del af arbejdet er at arrangere temamøder om emner, der er relevante for seniorer. Temamøderne er åbne for alle og gratis at deltage i. De annonceres både her på hjemmesiden og i Gladsaxe Bladet, og tilmelding kan ske online eller ved fysisk fremmøde i rådhusets forhal.

I de kommende år vil Seniorrådet blandt andet bidrage med idéer og perspektiver til, hvordan Gladsaxe Kommune bedst implementerer den nye lovgivning på ældre- og sundhedsområdet. Rådet arbejder hele tiden for at skabe de bedste rammer for seniorlivet i kommunen.

Bliv involveret

Som ældre borger i Gladsaxe er Seniorrådet din mulighed for medindflydelse og for at være med til at forme fremtidens ældrevenlige Gladsaxe. Du er velkommen til at kontakte Seniorrådets medlemmer, hvis du har et særligt emne på sinde, som du ønsker, at Seniorrådet beskæftiger sig med. Kontaktoplysninger til de enkelte medlemmer finder du her på hjemmesiden.

Postkasse: Seniorraadet@gladsaxe.dk
Telefon: 21 15 35 90

Kontakt Seniorrådets medlemmer:

Jørn Guldberg - formand: joegul@gladsaxe.dk

Lisbet Kristensen - næstformand

Ahmed Elhamss

Hans Christian Kirketerp-Møller: hachki@gladsaxe.dk

Jannie Petersen

Peter Lawrence Brooker

Willy Frank Jørgensen: wifrjo@gladsaxe.dk

Det konstituerende møde

Retningslinjer for det konstituerende møde:

  1. Det nyvalgte Seniorråd holder sit konstituerende møde 1-14 dage efter offentliggørelsen af Byrådets medlemmer
  2. Seniorrådets sekretær indkalder til konstituerende møde
  3. Afdelingschefen for Sundhed og Rehabilitering er ordstyrer og mødeleder indtil formand og næstformand er valgt.
  4. På mødet vælges formand og næstformand af og blandt Seniorrådets medlemmer
  5. På mødet vælges tre medlemmer til Seniorrådets pressegruppe, tre medlemmer til redaktionsgruppen for 60+ samt medlemmer til stående udvalg og ad hoc-udvalg nedsat af kommunen

Mødeafholdelse

Retningslinjer for mødeafholdelse:

  1. Seniorrådet fastlægger de ordinære møder for et år ad gangen. Rådets ordinære møder afholdes én gang om måneden, bortset fra juli
  2. Formandskabet beslutter, om mødet afholdes virtuelt.
    Stk. 2. Enkelte medlemmer kan deltage virtuelt ved at give besked på forhånd
  3. Ekstraordinære møder indkaldes snarest muligt, når et af rådets medlemmer fremsætter ønske herom. Forslagsstilleren indgiver forslag til dagsorden
  4. Formanden fastsætter sammen med sekretæren dagsordenen, og sekretæren udsender en dagsorden senest én uge før mødets afholdelse
  5. Medlemmer kan få punkter på dagsordenen optaget ved henvendelse til formanden senest en uge før mødet
  6. Dagsordenen og referatet fra sidste møde godkendes ved mødets begyndelse. Medlemmer af rådet kan, med tilslutning fra mindst tre øvrige medlemmer, få optaget supplerende punkter, som er af betydning at få behandlet på det aktuelle møde

Beslutningsdygtighed, mødeledelse og sagernes forelæggelse

Retningslinjer for beslutningsdygtighed, mødeledelse og sagernes forelæggelse

  1. Seniorrådet træffer afgørelse ved almindelig stemmeflerhed. Rådet er beslutningsdygtigt, når mindst 4 af de 7 medlemmer er mødt. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt
  2. Hvis et medlem er forhindret i at møde, skal det meddeles sekretæren forud for mødet og anføres i beslutningsreferatet. Der kan ikke indkaldes stedfortrædere i tilfælde af medlemmers forfald
  3. Møderne ledes af formanden (i dennes fravær af næstformanden). Rådet kan beslutte at udpege en dirigent til at lede forhandlingerne
  4. Ved hvert møde udarbejder sekretæren et referat.
    Stk. 2. Referatet forhåndsgodkendes af formanden og næstformanden og udsendes til Seniorrådets medlemmer og Seniorudvalget senest en uge efter mødet. Endelig godkendelse af referatet sker på det efterfølgende rådsmøde.
    Stk. 3. Mødereferater og høringssvar offentliggøres på kommunens hjemmeside senest en uge efter mødet henholdsvis afgivelse af høringssvaret.
    Stk. 4. Referat af sager af fortrolig karakter kan efter rådets beslutning udelades af referatet og kun sendes til Seniorrådets medlemmer.
    Stk. 5. Enkeltmedlemmer kan få særstandpunkter refereret i kortfattet form.
  5. Dagsordenens indhold:
    Godkendelse af dagsordenen
    Godkendelse af referat
    Gennemgang af dagsordenen til Sundheds- og Rehabiliteringsudvalgets møde
    Aktuelle høringssvar
    Gensidige korte meddelelser, som ikke kan udveksles på mail
    Input til presseudvalget
    Followup
    Bordet rundt/eventuelt

Formidling af Seniorrådets arbejde

Retningslinjer for formidling af Seniorrådets arbejde:

  1. Seniorrådet har pligt til løbende at orientere kommunens borgere om Seniorrådets arbejde og de trufne beslutninger.

Ændring af forretningsordenen

Retningslinjer for ændring af forretningsordenen:

  1. Ændringer i eller tillæg til Seniorrådets forretningsorden skal vedtages på et ordinært rådsmøde.

Forretningsordenen er godkendt af medlemmerne på Seniorrådets møde 21. oktober 2025.

Overordnede mål for ældrepolitikken i Gladsaxe Kommune

  • Kommunens sociale- og sundhedsmæssige bistand skal tilrettelægges således, at der tages hensyn til de ældres individuelle ønsker og behov.
  • Samtidig skal de ældre i videst muligt omfang have valgmuligheder.
  • Bistand og boligtilbud skal gives således, at en ønsket kontinuitet i tilværelsen i størst mulig udstrækning kan imødekommes.
  • Samarbejdet med de ældre skal baseres på "hjælp til selvhjælpsprincippet".
  • Der lægges vægt på samvær og omsorg.

§ 1. Seniorrådet i Gladsaxe Kommune fungerer i henhold til lov. nr. 1114 § 56a af 20. december 1995 omhandlende etablering af Ældreråd.

§ 2. Formål

At rådgive Byrådet om spørgsmål af interesse for de ældre i kommunen.

At fungere som kontaktorgan mellem borgere og Byråd ved udformningen og tilrettelæggelsen af ældrepolitikken i Gladsaxe Kommune.

§ 3. Opgave

At Seniorrådet skal høres i alle væsentlige spørgsmål af betydning for ældre i kommunen.

At Seniorrådet selv stiller forslag om emner indenfor det sociale, sundhedsmæssige, trafikmæssige, kulturelle og boligmæssige område.

At Seniorrådet holder sig orienteret om de ældres ønsker og behov og om kommunale forhold.

At medvirke til, at de ældre bliver informeret om kommunens pensionist- og ældrepolitik og dens forskellige tilbud samt om rådets arbejde.

§ 4. Samarbejde med kommunen

At rådgive Byrådet i ældrepolitiske spørgsmål, indenfor de økonomiske rammer der er afstukket af Byrådet.

At Seniorrådet indgår i drøftelserne af Gladsaxe Kommunes overordnede og fremtidige ældrepolitik for gennem rådgivning, idéer og arbejdsgruppedeltagelse at skabe den bedste udvikling på området.

Seniorrådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoners forhold eller konkrete klagesager.

Seniorrådets medlemmer er omfattet af forvaltningslovens § 27 om tavshedspligt og forvaltningslovens § 28 om videregivelse af oplysninger. Tavshedspligten ophører ikke, når et medlem udgår af rådet.

Byrådet stiller lokaler og sekretariatsbistand til rådighed for Seniorrådets virksomhed, ligesom Byrådet dækker Seniorrådets udgifter i forbindelse med virksomheden. Byrådet udbetaler diæter, transportgodtgørelse samt tabt arbejdsfortjeneste til rådets medlemmer i henhold til loven og kommunens gældende vederlagsregulativ.

§ 5. Valg

Seniorrådet består af 7 medlemmer, der vælges ved direkte valg. Valgberettigede er alle borgere over 60 år.

Medlemmerne udpeges i rækkefølge efter stemmetal.

Der skal for hvert medlem være 5 stillere.

Der udpeges 7 stedfortrædere efter samme retningslinjer.

Valgperioden er 4 år og følger valgperioden for Byrådet.

Byrådet tilrettelægger i samarbejde med Seniorrådet valg til Seniorrådet.

Valget finder sted i efteråret i det år, hvor det ny Byråd vælges.

§ 6. Konstituering

Seniorrådet konstituerer sig i første møde med formand og næstformand. Konstituering skal ske senest 14 dage efter offentliggørelsen af Byrådets medlemmer.

§ 7. Forretningsorden

Seniorrådet fastsætter selv sin forretningsorden.

§ 8. Ikrafttrædelse - ændringer

Vedtægterne træder i kraft, når de er godkendt af Byrådet.

Ændringer i vedtægterne kan ske efter forudgående forhandling mellem Seniorrådet og Byrådet.

Vedtægterne er senest ændret 9. december 2014

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback