Skip til hoved indholdet Job Job
    Hjem Politik Byråd og udvalg Andre udvalg, råd og nævn

Beboerklagenævnet

Beboerklagenævnet i Gladsaxe Kommune er et tvistnævn, som kan træffe afgørelse ved uenighed mellem lejer og udlejer, når det lejede anvendes helt eller delvis til beboelse, og når lejemålet er beliggende i den almene boligsektor.

Nævnet træder kun i funktion, hvis en lejer eller udlejer indbringer en sag. Nævnet tager aldrig sager op af sig selv.

Beboerklagenævnet består af en formand og to andre medlemmer.
Formanden skal være jurist og beskikkes af Indenrigs- og Boligministeriet efter indstilling fra Byrådet.
De to øvrige medlemmer udpeges af Byrådet efter indstilling fra de store lejer- og boligorganisationer i kommunen. De to medlemmer skal være sagkyndige med hensyn til almene boligforhold.

Herudover udpeger Byrådet en social sagkyndig person, der tiltræder ved visse sager om lejernes brug af det lejede.

Byrådet udpeger også en personlig stedfortræder for hvert medlem af nævnet. Medlemmernes funktionsperiode følger den kommunale valgperiode.

Medlemmer af Beboerklagenævnet

  • Formand: Jacob Lundgaard
    • Stedfortræder: Johanna Thon Schüssler
  • Lejerrepræsentant: Katrine Sparrewath Nielsen
    • Stedfortræder: Klaus Pedersen
  • Udlejerrepræsentant: Ryno Scheil
    • Stedfortræder: Birgit K. Nielsen
  • Socialt sagkyndig fra Gladsaxe Kommune: Linnea Lenz Lisbjerg-Jensen
    • Stedfortræder: Snezana Popovic

Læs mere om nævnet

Beboerklagenævnet træffer især afgørelse om:

  • Vedligeholdelse og istandsættelse ved fraflytning.
  • Vand- og varmeregnskaber, herunder a conto bidrag og installation af målere.
  • Formalia i forbindelse med varsling af huslejeforhøjelser.
  • Installationer i og forbedringer af det lejede m.v.
  • Tilbagebetaling af beboerindskud.
  • Ret til fremleje, bytte og overtagelse af lejemål.
  • Husordenssager, herunder pålæggelse af retsfølger, blandt andet advarsler og lejemålet kan gøres betinget. Det er vigtigt at være opmærksom på, at man ikke kan være anonym, når en sag om
  • husordensovertrædelser indbringes for nævnet.
  • Tvister om lovligheden af beslutninger truffet af de beboerdemokratiske organer.

Beboerklagenævnet kan kun træffe afgørelse i de sager, der ifølge lov om leje af almene boliger hører under nævnet. Såfremt Beboerklagenævnet ikke har kompetence til at behandle sagen, må nævnet henvise lejeren eller udlejeren til at indbringe sagen for Boligretten.

Der opkræves et beløb for indbringelse af sager for Beboerklagenævnet. Beløbet udgør pr. 1. januar 2025 169 kr. Beløbet reguleres hver den 1. januar.

Når der indbringes en sag for Beboerklagenævnet, skal det ske skriftligt med en præcisering af, hvad nævnet skal tage stilling til. Husk at vedlægge dokumentation (minimum en kopi af lejekontrakten og kopi af relevant korrespondance i sagen).

Læs om databeskyttelse af sager i nævnet.

Beboerklagenævnet behandler som udgangspunkt sagerne skriftligt, men nævnet kan også tage ud og besigtige lejemål/ejendomme.

Når nævnet har behandlet en sag, får begge parter skriftlig meddelelse om afgørelsen hurtigst muligt herefter.

Er man utilfreds med nævnets afgørelse, kan sagen indbringes for Retten i Glostrup, Stationsparken 27, 2600 Glostrup. Dette kan ikke ske ved henvendelse til nævnet. Der skal i stedet søge hjælp hos en advokat og gerne så hurtigt som muligt, da han eller hun skal have mulighed for at undersøge mulighederne for at få ændret afgørelsen samt muligheden for fri proces og retshjælpsdækning.

Hvis sagen ikke er indbragt inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen, har nævnets afgørelse retskraft. Det vil sige, at boligretten som udgangspunkt ikke kan ændre kendelsen.

Efterlever modparten ikke afgørelsen, skal sagen – uanset overskridelsen af 4 ugers fristen eller ej – indbringes for boligretten - Retten i Glostrup, Stationsparken 27, 2600 Glostrup.

Sagen sendes på mail til beboerklagenaevn@gladsaxe.dk eller Gladsaxe Rådhus, Beboerklagenævnet, Rådhus Alle 7, 2860 Søborg.

Mødefrekvens

Beboerklagenævnet afholder møde ca. 6 gange årligt.

Lejerorganisationer og retshjælp

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback