Databeskyttelse hos huslejenævnet og beboerklagenævnet
Dine rettigheder, når du er involveret i en sag med Huslejenævnet eller Beboerklagenævnet
Hvis du er involveret i en sag med uenighed mellem lejer og udlejer, behandler huslejenævnet eller beboerklagenævnet dine personoplysninger. Derfor har du nogle rettigheder. Det er blandt andet ret til indsigt, at få rettet eller slettet fejl.
Nævnenes indsamling af oplysninger
Huslejenævnet og beboerklagenævnet registrerer navn og adresse på alle involverede i en sag. Nævnene har ofte brug for flere oplysninger. Derfor beder nævnene sagens parter om at sende det skriftlige materiale, som er relevant for at behandle sagen. Oplysningerne bliver gemt af hensyn til behandlingen af sagen. Det er lejeloven, boligreguleringsloven og almenlejeloven, som slår fast, hvilke tvister nævnene kan behandle, og at nævnene i den forbindelse må bede om relevante oplysninger. Nævnene vil ofte indhente oplysninger fra andre systemer, som fx:
- BBR, ois.dk (oplysninger om areal, opførelses år og ejer)
- Grundejernes Investeringsfond, GI.dk (fx. oplysninger om ejendommens vedligeholdelseshensættelser)
- CPR (oplysninger om parterne og eventuelle repræsentanter for en part i sagen)