Retningslinjer for tilskud til foreninger
Generelle oplysninger
I denne vejledning er samlet retningslinjer for tilskudspuljer og guide til selvbetjeningsløsninger vedrørende foreningsoplysninger og tilskud til foreninger.Retningslinjer findes også på gladsaxe.dk/fritidsliv.
Denne vejledning giver en generel indføring i de gældende retningslinjer for området.
Nye foreninger
Nye foreninger skal være godkendt som folkeoplysende forening for at kunne søge tilskud. Ansøgning om godkendelse af en ny forening skal indeholde en beskrivelse af foreningens aktiviteter, art og omfang. Når I har indsendt jeres beskrivelse til kultur@gladsaxe.dk, vil I blive kontaktet af en af vores konsulenter.
Gladsaxe.dk/tilskud
Flere tilskudspuljer skal søges via tilskudsportalen TAS, som tilgås via gladsaxe.dk/tilskud. Se under den enkelte pulje for vejledning til ansøgning.
Login til tilskudsportalen TAS sker med foreningens Nem Login:
enten ”Ansøger nøglefil” eller ”Ansøger nøglekort” (digital medarbejdersignatur).
Login til TAS er med MitID.
Første gang du er logget på tilskudsportalen TAS, skal du indtaste forenings- oplysninger, angive CVR nr. og P-nr. til din adgang. Ved ”institutionsnavn” oplyses foreningens navn. Du kan finde din forenings CVR nr. og P-nr. på virk.dk
Udbetalingsform
Alle tilskudsudbetalinger sker via foreningens CVR-nr. og den tilknyttede Nemkonto.
Gladsaxe.dk/booking
Foreningslogin til bookingportalen WFP Booking, gladsaxe.dk/booking er med bruger- navn og kodeord. Login med MitID for booking på vegne af foreningen er ikke mulig i WFP Booking.
Børneattester
Det er lovpligtigt for alle foreninger med medlemmer under 15 år at indhente børneattester ved Rigspolitiet.
Bestyrelsen skal indhente børneattester på alle ledere og instruktører, der beskæftiger sig med børn og unge under 15 år. Den reviderede Lov om børneattest fastlægger skærpede krav, som betyder, at der skal indhentes børneattest på de personer i foreningen, har kontinuerlig kontakt med børnene, så de kan opbygge et tillidsforhold til børnene og de unge.
Alle foreninger skal hvert år bekræfte, at de indhenter børneattester ved indberetning af årlige foreningsoplysninger.
Årlige foreningsoplysninger og medlemstal
Frist for indberetning er 1. februar.
Alle foreninger, som låner lokaler og/eller søger om tilskud, skal oplyse foreningens medlemstal og årlige foreningsoplysninger.
Alle foreninger indberetter årlige foreningsoplysninger på gladsaxe.dk/tilskud
Foreningsoplysninger er svar på følgende:
- Dato for seneste generalforsamling
- Er der månedlig aktivitet
- Er børneattester indhentet
- Dato for gældende vedtægter *
*Hvis foreningen har nye vedtæfter skal disse vedlægges ved indberetning
Medlemstal – foreningens aktive medlemmer pr. 31.12:
”Aktive medlemmer” er medlemmer, som i løbet af året har været medlem i foreningen i minimum 3 måneder, og som har betalt kontingent i minimum 3 måneder.
Aldersgruppe-inddelingen er: 0-6 år, 7-12 år, 13-18 år, 19-24 år, 25-59 år og 60+ år Handicapmedlemmer: ingen aldersopdeling.
Idrætsforeninger indberetter medlemstal til Centralt ForeningsRegister (CFR)
på www.medlemstal.dk. Fristen er 31.1. og vejledning findes på medlemstal.dk. Samme antal medlemmer indberettes ved ansøgning om tilskud på gladsaxe.dk/tilskud.
Foreningsregister - gladsaxe.dk/findenforening
Foreningsregistret er offentligt tilgængeligt på gladsaxe.dk/foreningsregister eller gladsaxe.dk/findenforening. Her findes lokale folkeoplysende foreningers kontaktdata som mailadresse, telefon og evt. link til hjemmeside.
Jeres forening er tilgængelig med kontaktoplysninger, efter jeres tilladelse er givet til at vi må vise kontaktoplysninger.
Tjek foreningens kontaktoplysninger og tillad visning på gladsaxe.dk/booking under menuen ”Forening”. Skriv eventuelle ændringer til oplysningerne om adresse, telefonnummer, mailadresse, hjemmeside og skriv gerne en kort beskrivelse af foreningen, fx jeres aktiviteter og historie.
Bestyrelsesmedlemmer
Opdatér kontaktdata og bestyrelsesmedlemmer på gladsaxe.dk/booking
Foreningens kontaktpersoner og bestyrelsesmedlemmer er registreret under menuen ”Forening” -> ”Brugeradministration” på gladsaxe.dk/booking
Brugere / bestyrelsesmedlemmer, som er listet under brugeradministration, har alle adgang til bookingsystemet, dannede bookinger og foreningsoplysninger.
Tilret roller eller slet personer fra oversigten hvis de ikke længere er et bestyrelsesmedlem eller er bruger/ har tilknytning til foreningen.
Nye brugere/bestyrelsesmedlemmer kan tilføjes med deres brugernavn.
Det kræver at personen forinden har oprettet sig som bruger under brugerlogin. Evt. send en mail til lokaler@gladsaxe.dk med oplysning om foreningsnavn,
og bestyrelsesmedlemmers navne, mailadresser og roller, så vil administrationen hjælpe med ændringer eller nye oprettelser.
Tips til ansøgning og indberetninger
Det er en god idé at se retningslinjerne igennem, så du kan forberede ansøgningen bedst muligt. Blandt andet ved at have skannet din dokumentation eller fundet relevante filer eller tal-oplysninger forinden ansøgning og indberetninger.
Deltagertilskud
Hvem kan søge
Deltagertilskud kan søges af folkeoplysende foreninger, som tilrettelægger folkeoplysende aktiviteter for børn og unge under 25 år eller medlemmer med handicap uanset alder.
Foreninger, der indenfor en sæson, tilrettelægger mindst månedlige aktiviteter for børn og unge under 25 år, er tilskudsberettiget.
Der ydes ikke deltagertilskud til aktiviteter for medlemmer over 25 år.
Tilskudsberettigede medlemmer – aktive medlemmer
Der gives tilskud til aktive medlemmer under 25 år og medlemmer med handicap uanset alder.
”Aktive medlemmer” er medlemmer, som i løbet af året har været medlem i foreningen i minimum 3 måneder, og som har betalt kontingent i minimum 3 måneder.
Aldersgruppe-inddelingen er : 0-6 år, 7-12 år, 13-18 år og 19-24 år. Dvs. hvis et aktivt medlem er:
- under 25 år i løbet af det foregående år, er medlemmet berettiget til 1 x grundbeløb
- mellem 7-18 år i løbet af det foregående år, er medlemmet berettiget til 3 x grundbeløb
For medlemmer under 6 år bliver det i hvert enkelt tilfælde vurderet, om disse medlemmer selvstændigt kan deltage aktivt i foreningens aktiviteter.
Passive medlemmer er ikke tilskudsberettiget.
Idrætsforeninger skal benytte idrætsorganisationes vejledning til indberetning af medlemstal. Vejledningen findes på medlemstal.dk. Samme antal medlemmer indberettes ved ansøgning om tilskud på gladsaxe.dk/tilskud.
Ansøgningsperiode
1. januar – 30. september
Ansøgning om deltagertilskud (inkl medlemstal) foretages via gladsaxe.dk/tilskud. Ansøgninger indkommet efter 30. september vil ikke blive taget i betragtning.
Det er samtidig et krav at foreningen har indberettet årlige foreningsoplysninger på gladsaxe.dk/tilskud
Tilskudsstørrelse
Der tildeles et fast grundbeløb på 87,5 kr. til alle aktive medlemmer under 25 år og medlemmer med handicap uanset alder. Dog får medlemmer i aldersgrupperne 7-12 år og 13-18 år grundbeløbet x 3.
Tilskuddet per medlem kan dog højst udgøre 50 % af deltagernes egenbetaling. Det vil sige, at hvis et medlem betaler 300 kr. i årligt kontingent, kan deltagertilskuddet højest blive 150 kr.
Det faste grundbeløb prisfremskrives årligt efter beslutning i Folkeoplysningsudvalget.
Tilskudsudbetaling
Tilskudsudbetaling vil ske løbende efter modtagelsen af ansøgning indenfor løbende måned + 30 dage.
Tilskud ansøges og udbetales én gang årligt.
Egenbetaling / kontingent
Det gennemsnitlige årlige kontingent per medlem skal opgives for hver af aldersgrupperne, hvor foreningen har aktive medlemmer.
I foreninger med husstands- eller familiekontingent beregnes det enkelte barns andel til 20 % af dette kontingent. Der skal vedlægges beskrivelse og beregning af eventuel husstands- eller familiekontingent.
Ved opgørelse af egenbetaling kan følgende ikke medregnes:
- betaling for deltagelse i fester og lignende
- betaling for materiel, for eksempel uniformer, sportsudstyr med mere
- indtægter fra sponsorer
- indtægter fra boligforeninger
- indtægter fra bankospil
- indtægter fra indsamlinger
- betaling for deltagelse i ture og lejre
- betaling af startgebyr ved deltagelse i turneringer.
Ved opgørelse af egenbetaling kan følgende medregnes:
- kontingentindbetalinger
- indtægter i forbindelse med arbejdsindsats, hvor børn og unge under 25 år har bidraget, herunder salg af lodsedler.
Tilskud til transport, særlige stævner og turneringer
Hvem kan søge
Puljen kan søges af foreninger, der deltager i særlige stævner, turneringer, arrangementer og lejre uden for Sjælland og Lolland-Falster og kun indenfor Danmarks grænser. Se nærmere under hver foreningstype: Idrætsforeninger, spejdere, øvrige og skakforeninger.
Der kan søges om tilskud til rejseudgifter, som er afholdt i årets løb.
Ansøgningsfrist og ansøgning
1. november
Ansøgning foretages via gladsaxe.dk/tilskud.
Dokumentation
Invitation samt dokumentation for foreningens deltagelse og afholdte udgifter til transport skal vedlægges ansøgningen.
Tilskudsudbetaling
Udbetaling finder sted i december
Idrætsforeninger
Tilskudsberettigede stævner og turneringer
- Et DIF anerkendt DM stævne der afholdes uden for Sjælland og Lolland-Faster
- Et stævne i Danmark uden for Sjælland og Lolland-Falster, der af et specialforbund under DIF specifikt er defineret som kvalificerende til udtagelse til NM, EM, VM eller OL
- Et NM, EM, eller VM-mesterskabsstævne.
- Hvis dette stævne afholdes i Danmark, ydes der tilskud som for et DM Stævne.
- Hvis dette stævne afholdes uden for Danmark,
ydes der et tilskud som om stævnet afholdes i Padborg.
Tilskudsberettigede antal deltagere:
- For holdidrætter gælder DIF’s regler om antallet af idrætsudøvere på det pågældende hold.
- Ud over deltagerne kan der ydes tilskud til 1 leder/træner pr. påbegyndt 10 deltagere.
- Ved deltagelse i NM-, EM- eller VM-mesterskabsstævner gives der tilskud til de af specialforbundet udtagne deltagere. Hvis specialforbundet også udtager en træner, der har sit daglige virke i en Gladsaxe idrætsforening, er også han/hun tilskudsberettiget. Andre personer der udsendes sammen med holdet anses som værende udsendt af specialforbundet og er derfor ikke tilskudsberettigede.
Tilskudsstørrelse
Transporttilskuddet beregnes på grundlag af de dokumenterede, afholdte transportudgifter eller betalt deltagergebyr, dog maksimalt svarende til den billigste transport med offentlige transportmidler mellem Buddinge Station og det pågældende stævnes nærmeste bus- eller togstation. Ved stævner uden for Danmark, ydes der tilskud som om stævnet afholdes i Padborg.
Tilskuddet ydes som en procentsats af udgifterne. Tilskudsstørrelsen er afhængig af den afsatte pulje og det samlede ansøgte beløb fra foreningerne.
Eventuelle transporttilskud fra forbund skal modregnes.
Spejdere / FDF’ere
Tilskudsberettigede stævner og turneringer
- Der kan ydes tilskud til spejdere og FDF’ere, der deltager i korps- eller Landslejre, landsmusikstævner i Slesvig, landspatruljekonkurrencer og lign.
Tilskudsstørrelse
- Der ydes tilskud til billigste offentlige transportmiddel for deltagerne.
- Udover deltagerne kan der ydes tilskud til 1 leder per påbegyndt 10 deltagere.
- Tilskuddet ydes som en procentsats af udgifterne. Tilskudsstørrelsen er afhængig af den afsatte pulje og det samlede ansøgte beløb fra foreningerne.
Øvrige foreninger
Tilskudsberettigede stævner og turneringer
Der kan ydes tilskud til foreninger, der deltager i landsdækkende arrangementer, stævner, turneringer, konkurrencer eller lignende.
Tilskudsstørrelse
- Der ydes tilskud til billigste offentlige transportmiddel for deltagerne.
- Der ydes tilskud til max 15 deltagere/ledere pr arrangement.
- Tilskuddet ydes som en procentsats af udgifterne. Tilskudsstørrelsen er afhængig af den afsatte pulje og det samlede ansøgte beløb fra foreningerne.
Særligt for skakforeninger
Tilskudsberettigede stævner og turneringer
- Der ydes tilskud til transport i udlandet i forbindelse med deltagelse i NM, EM, EU eller VM og til NM i Skoleskak. Det er en forudsætning, at deltagerne er nr. 1 eller 2 inden for sin aldersgruppe på den aktuelle ratingliste, og at de er bosiddende i Gladsaxe Kommune.
Tilskudsstørrelse
- Der ydes tilskud til billigste offentlige transportmiddel for deltagerne.
- Udover deltagerne kan der ydes tilskud til 1 leder per påbegyndt 10 deltagere.
- Tilskuddet kan maksimalt udgøre 2.140 kr. pr. deltager/leder.
- Tilskuddet ydes som en procentsats af udgifterne. Tilskudsstørrelsen er afhængig af den afsatte pulje og det samlede ansøgte beløb fra foreningerne.
Tilskud til Uddannelse
Der ydes tilskud til kursusudgifter i forbindelse med:
- uddannelse af foreningens trænere, ledere og instruktører
til gavn for børne- og ungdomsarbejdet i Gladsaxe Kommune til kurser for og uddannelse af trænere, ledere og instruktører i lokale folkeoplysende foreninger, som har medlemmer under 25 år - uddannelse af foreningens ledelse
til kvalificering af lokale foreningers ledelse
Tilskudsberettigede - hvem kan søge
Uddannelse af foreningens trænere, ledere og instruktører
tilskud kan søges af lokale folkeoplysende foreninger, som har aktiviteter for børn og unge under 25 år Deltageren skal være minimum 13 år.
Uddannelse af foreningens ledelse
tilskud kan søges af lokale foreninger under kultur, fritid og idræt.
Uddannelser/kurser med flere moduler
Kurser, hvor de enkelte moduler er selvstændige, kan imødekommes som selvstændige kurser.
Tilskudsstørrelse
- Uddannelse af foreningens trænere, ledere og instruktører: Der ydes tilskud på 66 % af den samlede udgift til kursus, ophold, forplejning, undervisningsmaterialer og transport, dog maksimalt et tilskud på 1.600 kr. pr. deltager pr. kursus.
- uddannelse af foreningens ledelse: Der ydes tilskud på 66 % af den samlede udgift til kursus, ophold, forplejning, undervisningsmaterialer og transport, dog maksimalt et tilskud på 800 kr. pr. deltager pr. kursus.
Ansøgningerne kan kun imødekommes, såfremt der er budgetmæssig dækning.
Ansøgning og dokumentation
Ansøgningsfrist er senest 30 dage efter deltagelse. Ansøgning foretages via gladsaxe.dk/tilskud.
Program og/eller kursusbevis samt dokumentation for de samlede udgifter skal fremsendes sammen med ansøgningen.
Der kan administrativt gives forhåndstilsagn / - afslag, hvis foreningen er i tvivl om, hvorvidt tilskuddet bliver tildelt.
Tilsagn / afslag på tilskud gives senest 30 dage efter ansøgningen er modtaget.
Tilskudsudbetaling
Senest 30 dage efter ansøgningen er modtaget.
Tilskud til lejre og stævner
Der ydes tilskud til udgifter i forbindelse med lejre og stævner i Danmark og Sydsverige. Turene skal være af mindst 3 dages varighed (2 overnatninger) og afholdes uden for Gladsaxe Kommune.
Reglen om varighed og kommunegrænse gælder dog ikke ved børne- og ungdomskorpsenes brug af ”Radiomarken”, inklusiv Tyrolerhuset ved Bagsværd Sø.
Hvem kan søge
Tilskud kan søges af folkeoplysende foreninger, som tilrettelægger folkeoplysende aktiviteter for børn og unge under 25 år, og har mindst månedlige aktiviteter.
Puljen kan ikke søges af idrætsforeninger.
Tilskudsberettigede
Der ydes kun tilskud til deltagere under 25 år.
Tilskudsstørrelse
30 kr. per dag per deltager.
Dokumentation
Turens bestemmelsessted, antal deltagere og varighed skal oplyses på ansøgningen, men ikke dokumenteres ved ansøgning. Start- og slutdato for lejren/stævnet skal oplyses.
Overstiger det samlede beløb 5.000 kr. skal program for lejren/stævnet vedlægges.
Ansøgningsfrist
Ansøgningsfrist er senest 14 dage efter turen. Ansøgning foretages via gladsaxe.dk/tilskud.
Tilskudsudbetaling
Senest 3 uger efter ansøgningen er modtaget.
Tilskud til materiel
Der ydes tilskud til indkøb af for eksempel musikinstrumenter, telte og lignende.
Der ydes ikke tilskud til driftsbetonede anskaffelser, uniformer, faner, kontorartikler, maskinel og møbler.
Tilskudsberettigede
Tilskud kan søges af folkeoplysende foreninger, som tilrettelægger folkeoplysende aktiviteter for børn og unge under 25 år, og har mindst månedlige aktiviteter.
Puljen kan ikke søges af idrætsforeninger.
Tilskudsstørrelse
Højst 25 % af udgifter til musikinstrumenter og højst 50 % af udgifter til materiel.
Ansøgning og frist
Tilskud kan søges to gange årligt: 1. april og 1. oktober. Ansøgning foretages via gladsaxe.dk/tilskud.
Dokumentation
Dokumentation for afholdte udgifter skal fremsendes senest 1 måned efter tilsagn om tilskud.
Tilskudsudbetaling
Svar på ansøgning fås senest 14 dage efter behandling i BUS eller Kulturen.
Trænertilskud
Tilskudspuljen er afsat til idrætsforeninger i Gladsaxe Kommune og udbetales til dækning af udgifter til trænere og instruktører.
Tilskuddet er baseret på antal medlemmer og foreningernes samlede udgifter til trænere og instruktører.
Tilskudsberettigede
Tilskuddet gives til foreningernes træner- og instruktørarbejde med børn og unge mellem 7-24 år.
Der gives dog tilskud til trænere og instruktører for seniorhold i det omfang, der er et eller flere medlemmer i den tilskudsberettigede aldersgruppe på holdet.
Tilskudsstørrelse
Der tildeles et fast grundbeløb på 488 kr. blandt alle aktive medlemmer i aldersgruppen 7-24 år.
Tilskud pr. idrætsforening kan dog max. udgøre 40 % af foreningens dokumenterede trænerudgifter. Ved at foreningen rammer 40 %-grænsen, vil foreningen modtage et mindre grundbeløb end de 488 kr.
Tilskud søges og udbetales én gang årligt.
Det faste grundbeløb prisfremskrives årligt efter beslutning i Folkeoplysningsudvalget.
Ansøgningsperiode og dokumentation
1. januar – 30. juni. Ansøgning foretages via gladsaxe.dk/tilskud. Ansøgninger indkommet efter 30. september vil ikke blive taget i betragtning.
Tilskudsperioden følger det foregående kalenderår 1. januar - 31.december. Følgende skal oplyses/vedlægges ansøgningen :
- Antal aktive medlemmer 7-24 år *
- Trænerkontrakter
- Dokumentation for udbetalinger til trænere i det foregående kalenderåret
- Dokumentationsoversigt (særligt skabelon/bilag findes på gladsaxe.dk/tilskud).
Foreninger, som har mange trænere (mange kontrakter/dokumentationsbilag) kan kontakte FIG for nærmere aftale om besigtigelse og gennemgang af dokumentation - særligt bilag til udfyldelse medtager FIG til mødet.
*Idrætsforeninger skal benytte idrætsorganisationernes vejledning til indberetning af medlemstal. Vejledningen findes på medlemstal.dk (CFR). Samme antal medlemmer indberettes ved tilskuds- ansøgning på gladsaxe.dk/tilskud.
Tilskudsudbetaling
Tilskudsudbetaling påbegyndes senest 1. juni og afsluttes 30. september.
Lokaletilskud
Der ydes 75% i tilskud til foreningernes driftsudgifter til egne og lejede lokaler.
Efter udbetaling af ordinære lokaletilskud kan eventuelt mindre forbrug på lokaletilskudspuljen anvendes til ekstraordinære lokaleudgifter. Hvis foreningens samlede årlige udgifter til renovering og forbedringer, herunder energiforbedringer, overstiger 50.000 kr. skal der søges som ekstraordinært lokaletilskud.
Hvem kan søge
Tilskud kan søges af folkeoplysende foreninger, som tilrettelægger folkeoplysende aktiviteter for børn og unge under 25 år, og som har mindst månedlige aktiviteter.
Ansøgning om tilskud til nye lejemål eller væsentlige udvidelser af tilskudsgrundlaget skal i hvert enkelt tilfælde, og i forvejen, forelægges Folkeoplysningsudvalget til behandling.
Ansøgning og frist
Ansøgningsfristen er senest 30. juni, gældende for det afsluttede regnskabsår året før. Der søges via gladsaxe.dk/tilskud indenfor de tre forskellige typer:
- Egne lokaler (og lejrpladser)
- Årlig leje (Faste lejemål)
- Weekendleje (Leje ved ture og lejre)
Dokumentation
Foreningen skal medsende dokumentation/fakturaer for afholdte udgifter ved ansøgning.
Sammen med dokumentationen skal der vedlægges kopi af betalingsoversigt/ betaling fra banken samt en udførlig oversigt over de indberettede udgifter.
Tilskudsberettigede udgifter
- Egne lokaler (og lejrpladser)
- Renter af prioritetsgæld. Kun renter af lån, som er optaget til køb af ejendommen eller ombygning af denne.
- Skatter, afgifter og forsikringer vedrørende ejendommen. Forsikring alene på ejendommen (ikke indbo).
- Udgifter til almindelig vedligeholdelse af bygninger samt energiforbedringer (samlet under 50.000 kr.)
- Udgifter til opvarmning, belysning, rengøring og eventuelt fornødent tilsyn.
- Udgifter til rengøring omfatter lønudgifter og rengøringsmidler.
- Spejdere og FDF Kredses mødehytter - udearealer:
- Udgifter til drift og vedligehold af udearealer, som eks. græsslåning, indkøb af græsslåmaskine samt hegn og belysning.
- Udgifter til drift og vedligehold af udearealer, som eks. græsslåning, indkøb af græsslåmaskine samt hegn og belysning.
- Årlig leje (faste lejemål)
- Det aftalte lejebeløb
- Afholdte udgifter til almindelig vedligeholdelse af bygninger ifølge lejekontrakten samt til opvarmning, belysning, rengøring og eventuelt fornødent tilsyn
- Bygningsvedligeholdelse efter standardnorm, inklusiv mur- og nagelfast inventar
- Udgifter til rengøring omfatter lønudgifter og rengøringsmidler
- Der er fastlagt et tilskudsloft, beregnet ud fra 28 timer ugentligt, 45 uger om året og med Kulturministeriets takst for lokaleleje (2024: 144.518 kr.)
- Weekendleje (leje ved ture og lejre)
- Det aftalte lejebeløb
- Afholdte udgifter til opvarmning, belysning og rengøring (omfattende lønudgifter og rengøringsmidler)
- Puljen kan ikke søges af idrætsforeninger.
Tilskudsberegning
Inden beregning af tilskud fratrækkes eventuelle leje- eller fremlejeindtægter. Af restbeløbet ydes et tilskud på 75 % af nettoudgifterne.
- Hvis foreningen har medlemmer over 25 år, nedsættes tilskuddet forholdsmæssigt svarende til disse medlemmers antal af det samlede antal medlemmer.
- Nedsættelse foretages dog kun hvis denne andel udgør mindst 10 %
- Der sker dog ikke nedsættelse for ledere og instruktører over 25 år.
Ansøgninger til ekstraordinære lokaleudgifter
Der skal være tale om renoveringsopgaver som er vitale for huset eller forbedringer. Dvs. ud- gifter som ikke er omfattet af det ordinære lokaletilskud eller som samlet er over 50.000 kr.
Ved vurdering og prioritering af ansøgningerne anvendes følgende kriterier:
- Foreningens regnskaber for de seneste tre år gennemgås, for at vurdere om foreningen selv kunne have lagt penge til side til renoveringen.
- Egne aktivitetshuse inden for kommunen bliver prioriteret højere end udlejningshytter, hvor foreningen har lejeindtægter og dermed mulighed for at lægge penge til side til renovering.
- Medlemstal og aktiviteter i huset bliver medtaget i prioriteringen.
- Ansøgninger skal vedlægges tilbud eller faktura vedr. det søgte.
- Foreningen skal godtgøre at de har mulighed for at afholde den del af udgiften de ikke modtager tilskud til.
Ansøgningsfristen er 1. oktober for ekstraordinært lokaletilskud.
Udviklingspulje
Formålet med puljen er at støtte nye initiativer inden for kultur-, fritids- og idrætsområdet i Gladsaxe Kommune, der er med til at sikre et alsidigt fritidsliv i for kommunens borgere.
Hvem kan søge
Alle foreninger, borgere og selvorganiserede grupper kan søge tilskud i udviklingspuljen. Kultur-, fritids- og idrætsinstitutioner kan i samarbejde med foreninger eller grupper af borgere tillige ansøge puljen.
Fra Initiativpuljen kan der generelt ydes tilskud til:
- udviklingsprojekter, forsøg og event
- igangsætning af nye foreninger.
Der ydes IKKE tilskud til:
- tilbagevendende projekter – et projekt kan kun få tilskud én gang,
- kommercielle projekter,
- projekter der hører under anden lovgivning,
- allerede igangsatte projekter.
Ansøgningsfrist
Puljen kan søges løbende. Folkeoplysningsudvalget har delegeret behandling af ansøgninger under 10.000 kr. til Børne- og Kulturforvaltningen.
Folkeoplysningsudvalget træffer afgørelse for ansøgninger over 10.000
kr.
Ansøgning
Ansøgning foretages på ansøgningsskema ”udviklingspuljen” på gladsaxe.dk/tilskud. Ansøgningen skal indeholde følgende oplysninger:
- projektets titel og periode,
- kontaktperson for projektet, samt cvr- eller cpr-nummer.
- beskrivelse af projektet: idé, målgruppe, aktivitetssted, samarbejdspartnere,
- beskrivelse af hvorledes projektet videreføres efterfølgende (praktisk og økonomisk),
- budget for aktiviteten, ansøgt beløb, andre indtægter mv.
Sker der væsentlige ændringer i projektet i forhold til det ansøgte, skal disse godkendes af Folkeoplysningsudvalget.
Regnskab
Regnskab og evaluering af projektet skal indsendes til Folkeoplysningsudvalget senest to måneder efter projektets afslutning.
Evalueringsskema udfyldes elektronisk via ”initiativpuljen” på gladsaxe.dk/tilskud
Kontakt konsulenterne, hvis du ønsker yderligere information.
Puljen til støtte af nye fritids- og idrætstilbud
Ansøgninger skal understøtte visionerne i Kultur-, Fritids- og Idrætspolitikken. Der kan gives tilskud til aktiviteter, der:
- gør borgerne selvhjulpne til fysisk aktivitet
- igangsætter aktiviteter for nye brugergrupper
- igangsætter fælles aktiviteter og events for en bred kreds af borgere
- er til gavn og glæde for andre brugere/medlemmer end ens egne.
For ansøgninger fra lokale foreninger er det et krav, at der indgår en egenbetaling på min. 30 % af tilskuddet til evt. rekvisitter og materialer.
For ansøgninger fra kommunale initiativtagere er det et krav, at der indgår en egen- betaling fra initiativtageren på min. 50 %, og at der er mindst én samarbejdspartner.
Samme aktivitet kan bevilges tilskud flere gange.
Hvem kan søge
Puljen kan søges af foreninger, ildsjæle, lokale aktører, kommunale initiativtagere, herunder Børne- og Kulturforvaltningen og fritidshuse og idrætsanlæg.
Ansøgning
Ansøgning sendes til kultur@gladsaxe.dk skal som minimum indeholde:
- foreningens navn
- kontaktperson
- beskrivelse af aktivitetens indhold, formål, sted, tidsplan, målgruppe
- eventuelle samarbejdspartnere
- oplysning om der søges tilskud andre steder
- aktivitetsbudget med alle forventede indtægter og udgifter, herunder egenbetaling fra ansøger.
Ansøgningsfrist
Der kan søges hele året.
Ansøgninger over 30.000 kr. behandles i Fritids- og Idrætsudvalget.
Evaluering og regnskab
Evaluering og regnskab for projektet skal indsendes til forvaltningen senest 2 måneder efter aktivitetens afslutning.
Kontakt konsulenterne, hvis du ønsker yderligere information.
Kulturelle udviklingsmidler
Går du med et spændende initiativ i maven og har du en god idé, som du gerne vil realisere i Gladsaxe Kommune? Så kan det være, at de Kulturelle udviklingsmidler kan hjælpe dig på vej.
Man kan søge til alt fra et lille lokalt initiativ til en større event. Projektet skal dog som minimum understøtte hensigterne i Kultur-, Fritids- og Idrætspolitikken, og projekts indhold skal særligt være rettet mod kunst og kultur.
Hvem kan søge
Alle kan i princippet søge om tilskud fra de Kulturelle udviklingsmidler. Det være sig foreninger, enkeltpersoner, virksomheder, offentlige institutioner etc.
Ansøgning og ansøgningsfrist
Der er løbende ansøgningsfrist, og der er ingen ansøgningsskema. Ansøgningen sendes til kultur@gladsaxe.dk.
Ansøgninger under 30.000 kr. vil i udgangspunktet blive behandlet administrativt af Børne- og Kulturforvaltningen. Ansøgninger over 30.000 kr. forelægges til behandling i Fritids- og Idrætsudvalget.
Særligt støtte til lokale aktiviteter
Under puljen for kulturelle udviklingsmidler er det også muligt, at søge om støtte til lokale aktiviteter. Det kan for eksempel være handelsstandsforeninger eller andre, der ønsker at arrangere en byfest eller et musikarrangement for borgerne i lokalområdet.
Støtten tildeles administrativt af Børne- og Kulturforvaltningen, og der kan gives op til 10.000 kr.
Støtten tildeles ud fra følgende retningslinjer:
- Aktiviteten skal have gratis adgang for alle
- Aktiviteten skal understøtte intentionerne i GladsaxeLiv og Kultur-, Fritids- og Idræts- politikken
- Der gives støtte til et kunstnerisk indslag
- Der gives ikke tilskud til vejfester, fester af lignende privat karakter eller mindre geo- grafiske områder
- Hver ansøgning vurderes individuelt og en imødekommelse af ansøgningen vil bero på en helhedsvurdering af aktivitetens indhold og formål
- Arrangører af de lokale aktiviteter er ansvarlige for at indhente de relevante myndighedsgodkendelser til aktiviteten
- Arrangørerne skal indsende regnskab for aktiviteten til Børne- og Kulturforvaltningen.
Eventuelt overskud tilbagebetales til Børne- og Kulturforvaltningen.
Kontakt konsulenterne, hvis du ønsker yderligere information.
Puljen til åbne arrangementer
Puljen dækker tilskud til kulturelle aktiviteter, der foregår i Gladsaxe Kommune, og som er åbent for publikum. Aktiviteterne må ikke være forbeholdt en særlig deltagerkreds.
Der kan søges tilskud til aktiviteter indenfor følgende områder:
- kor- og visesang
- teater- og kabaret-forestillinger
- koncerter
- film
- folkedans
- skakarrangementer
- kunstudstillinger
- og lignende aktiviteter
Tilskud ydes til arrangementer, når foreningen i ansøgningen anfører, at de ikke selv har midlerne til dets gennemførelse. Udviser arrangementet et overskud, skal den ubrugte del af tilskuddet tilbagebetales til Børne- og Kulturforvaltningen.
Foreningen kan også vælge at søge om underskudsgaranti.
Hvem kan søge
Puljen til åbne arrangementer kan søges af lokale foreninger, hvor hovedparten af medlemmerne er over 25 år, og hvor foreningen ikke modtager tilskud i henhold til Folkeoplysningsloven (Tilskuddet kan søges af skakforeninger).
Ansøgning og svar
Der kan søges hele året. Ansøgning skal være modtaget senest den 1. i en måned for at blive behandlet på udvalgsmøde i slutningen af måneden.
Ansøgning sendes til kultur@gladsaxe.dk og skal indeholde oplysninger om
- foreningens navn, kontaktperson,
- beskrivelse af aktivitetens indhold, formål, sted, tidsplan, målgruppe
- eventuelle samarbejdspartnere,
- oplysning om der søges tilskud andre steder,
- aktivitetsbudget med alle forventede indtægter og udgifter, samt foreningens reviderede og godkendte regnskab fra sidste år.
Sker der væsentlige ændringer i projektet i forhold til det ansøgte, skal disse godkendes af Folkeoplysningsudvalget.
Svar på ansøgningen fremsendes senest 1 uge efter behandling i Folkeoplysningsudvalget.
Evaluering og regnskab
Evaluering og regnskab for projektet skal indsendes til Folkeoplysningsudvalget senest 2 måneder efter projektets afslutning.
Kontakt konsulenterne, hvis du ønsker yderligere information.
Tilskud til Kulturelle foreninger
Hvem kan søge
Tilskud kan søges af folkeoplysende eller øvrige kulturelle foreninger, som tilrettelægger kulturelle aktiviteter af betydelig interesse for lokalsamfundet i Gladsaxe Kommune.
Kulturelle foreningers betydning for lokalsamfundet vil til enhver tid blive vurderet konkret, set i forhold til det bidrag foreningen yder i forhold til at styrke kulturlivet
i Gladsaxe Kommune. Foreningernes indsats er ofte organiseret i et formelt samarbejde med Gladsaxe Kommune, men kan også være et bidrag, der er organiseret i samarbejde med andre parter.
Tilskuddet er tiltænkt, som en understøttelse af foreningens generelle drift, f.eks. administrationsomkostninger, materialeanskaffelser m.v.
Ansøgningsfrist og udbetaling
Senest 1. september skal ansøgningen være indsendt til kultur@gladsaxe.dk
Det er samtidig et krav, at foreningen har opdateret sine årlige ”Foreningsoplysninger”, herunder oplysninger om CVR-nr. Hvis fristen ikke overholdes, kan foreningen ikke forvente at få tilskud.
Tilskudsudbetaling 1. november.
Tilskudsstørrelse
Fritids- og Idrætsudvalget afsætter hvert år et rammebeløb, som kan fordeles blandt de indsendte ansøgninger. Tilskuddets størrelse fastsættes efter en konkret vurdering af foreningens behov, det samlede ansøgte beløb samt puljens størrelse.
Ansøgningerne kan kun imødekommes, såfremt der er budgetmæssig dækning.
Egenbetaling / kontingent
Det gennemsnitlige årlige kontingent per medlem skal opgives i forbindelse med ansøgning om tilskuddet. Foreningens samlede opgørelse af egenbetaling skal endvidere oplyses i ansøgningen.
Ved opgørelse af egenbetaling kan følgende medregnes:
- kontingentindbetalinger
- indtægter i forbindelse med arrangementer mv.
Kontakt konsulenterne, hvis du ønsker yderligere information.
Tilskud til kraftcentre (idræt)
Hvem kan søge
Idrætsforeninger, der er hjemmehørende i Gladsaxe og organiseret under Danmarks Idræts-Forbund kan søge om tilskud til foreningens talentudvikling, hvis der er etableret et forbundsstøttet kraftcenter. Støtten fra forbundet skal være af økonomisk karak- ter.
Tilskudsstørrelse
Fritids- og Idrætsudvalget foretager en individuel vurdering af ansøgningerne.
Ansøgningsfrist
Ansøgning kan sendes til kultur@gladsaxe.dk senest den 1. december.
Ansøgningen skal indeholde følgende oplysninger:
- Målsætning for arbejdet i et flerårigt perspektiv
- Antal udøvere med angivelse af alder og niveau
- Dokumentation for tilsagn om støtte fra specialforbund
- Budget for aktivitetsåret med specificerede udgifter og indtægter, herunder deltagerbetaling og foreningens egenbetaling samt tilskud fra sponsorer og fonde.
Tilskudsudbetaling
Senest 8 dage efter behandling i Fritids- og Idrætsudvalget.
Specificeret regnskab for tilskuddet samt en evaluering for det arbejde, som tilskuddet vedrører indsendes senest den 1. november til kultur@gladsaxe.dk.
Kontakt konsulenterne, hvis du ønsker yderligere information.
Regnskabsskema
Alle foreninger, der modtager tilskud efter Folkeoplysningsloven, skal efter årets udløb indsende dokumentation for, at de kommunale tilskud er brugt efter retningslinjerne. Dokumentationen sker i form af et udfyldt regnskabsskema, hvor oplysninger om de udbetalte tilskud, som den enkelte forening har modtaget i året, er skrevet.
Regnskabsskema til udfyldelse udsendes af Gladsaxe Kommune i januar.
Underskrift
Regnskabsskemaet skal underskrives af alle medlemmer af bestyrelsen. Regnskabsskemaet skal ligeledes være revideret og underskrevet af en revisor.
Ved et samlet tilskud på 500.000 kr. eller derover, skal revisoren være registreret eller statsautoriseret.
Ved et samlet tilskud under 500.000 kr. skal revisoren blot være foreningsvalgt.
Indsendelsesfrist
Foreningen modtager i januar måned et regnskabsskema (pr. mail), som viser de ud- betalte tilskud for det foregående år. Foreningen skal her redegøre for sin anvendelse af tilskud og hele bestyrelsen samt revisor skal underskrive dette skema.
Fristen for returnering af skemaet er 1. april til tilskud@gladsaxe.dk
Stikprøvekontrol
Børne- og Kulturforvaltningen udtager enkelte foreningers regnskaber til stikprøvekontrol.
Udtagne foreninger bliver kontaktet med henblik på at aftale et møde med Børne- og Kulturforvaltningen.
Offentliggørelse af foreningers tilskudsregnskaber
I henhold til Folkeoplysningslovens § 35a skal kommunen årligt offentliggøre
- en fortegnelse over foreninger, der modtager tilskud eller får anvist lokaler
- de regnskaber en forening aflægger overfor kommunen, som foreningen mod- tager efter Folkeoplysningsloven.
Offentliggørelsen finder sted årligt på kommunens hjemmeside.
Kontaktoplysninger
- Souschef Søren Nabe-Nielsen 39 57 53 42 sornab@gladsaxe.dk
- Konsulent Rikke Clausen 39 57 53 39 bkfrcl@gladsaxe.dk
- Konsulent Kasper Jungersen Pedersen 39 57 54 56 kajunp@gladsaxe.dk
- Konsulent Peter Gjerndrup Aagaard 39 57 53 67 pegjaa@gladsaxe.dk
- Konsulent Dorthe Kargo 20 37 39 12 dokamo@gladsaxe.dk
- Gülten Uslu 39 57 53 49 bkfgoz@gladsaxe.dk
- Mathilde Julie Lindholm 39 57 57 34 majuli@gladsaxe.dk
- Hanne Allesø 39 57 53 14 sofhal@gladsaxe.dk
- Lokalebooking, telefontid 39 57 53 37 Tirsdag og torsdag kl. 9-15
Selvbetjening
- Tilskudsportal TAS:
gladsaxe.dk/tilskud
tilskud@gladsaxe.dk - Bookingportal WFP:
gladsaxe.dk/booking
lokaler@gladsaxe.dk - Foreningsregister:
gladsaxe.dk/findenforening - Bookingapp: foreningsbooking