Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Tilskud til folkeoplysende foreninger gældende fra 1. januar 2026

Foreninger, der tilbyder folkeoplysende aktiviteter for børn og unge under 25 år, kan søge om tilskud. Ved enkelte tilskud er der dog ingen krav til alder.

Det er en forudsætning, at foreningen er godkendt i henhold til Folkeoplysningsloven og hjemmehørende i Gladsaxe Kommune for at kunne søge tilskud her.

Andre tilskud kan søges via Udviklingspuljer

Søg foreningstilskud & indberet foreningsoplysninger

Generelle oplysninger

Alle tilskudspuljer skal søges via tilskudsportalen TAS, som tilgås via blå boks ovenfor.

Se under den enkelte pulje for vejledning til ansøgning.

Login til tilskudsportalen TAS sker med foreningens Nem Login: enten ”Ansøger nøglefil” eller ”Ansøger nøglekort” (digital medarbejdersignatur). Login til TAS er med MitID.

Første gang du er logget på tilskudsportalen TAS, skal du indtaste foreningsoplysninger, angive CVR nr. og P-nr. til din adgang. Ved ”institutionsnavn” oplyses foreningens navn.

Du kan finde din forenings CVR nr. og P-nr. på Virk.dk

Alle tilskudsudbetalinger sker via foreningens CVR-nr. og den tilknyttede Nemkonto.

Ved nye bestyrelsesmedlemmer eller andre kontaktpersoner skal du sende en mail til lokaler@gladsaxe.dk med oplysninger om foreningsnavn, og bestyrelsesmedlemmers navne, mailadresser og roller, så vil administrationen hjælpe med ændringer eller nye oprettelser.

Nye foreninger skal være godkendt som folkeoplysende forening for at søge tilskud.

Ansøgning om godkendelse af ny forening skal indeholde en beskrivelse af foreningens aktiviteter, art og omfang. Når I har indsendt beskrivelsen til kultur@gladsaxe.dk, vil I blive kontaktet af en konsulent.

Der kan læses mere om oprettelse af ny forening

Alle foreninger, der modtager tilskud efter Folkeoplysningsloven, skal efter årets udløb indsende dokumentation for, at de kommunale tilskud er brugt efter retningslinierne. Dokumentationen sker i form af et udfyldt regnskabsskema, hvor oplysninger om de udbetalte tilskud, som den enkelte forening har modtaget i året, er skrevet.

Underskrift

Regnskabsskemaet skal underskrives af alle medlemmer af bestyrelsen.

Regnskabsskemaet skal ligeledes være revideret og underskrevet af en revisor.

Ved et samlet tilskud på 500.000 kr. eller derover, skal revisoren være registreret eller statsautoriseret.

Ved et samlet tilskud under 500.000 kr. skal revisoren blot være foreningsvalgt.

Indsendelsesfrist

Foreningen modtager i januar måned et regnskabsskema (pr. mail), som viser de udbetalte tilskud for det foregående år. Foreningen skal her redegøre for sin anvendelse af tilskud og hele bestyrelsen samt revisor skal underskrive dette skema.

Fristen for returnering af skemaet er 1. april til tilskud@gladsaxe.dk

Stikprøvekontrol

Børne- og Kulturforvaltningen udtager enkelte foreningers regnskaber til stikprøvekontrol.

Udtagne foreninger bliver kontaktet med henblik på at aftale et møde med Børne- og Kulturforvaltningen.

Offentliggørelse af foreningers tilskudsregnskaber

I henhold til Folkeoplysningslovens § 35a skal kommunen årligt offentliggøre

  • en fortegnelse over foreninger, der modtager tilskud eller får anvist lokaler
  • de regnskaber en forening aflægger overfor kommunen, som foreningen modtager efter Folkeoplysningsloven.

Offentliggørelsen finder sted årligt på kommunens hjemmeside.


Frist for indberetning er 1. februar.

Alle foreninger, som låner lokaler og/eller søger om tilskud, skal oplyse foreningens medlemstal og årlige foreningsoplysninger.

Alle foreninger skal indberette årlige foreningsoplysninger i TAS.

Følgende oplysninger skal indberettes:

  • Dato for seneste generalforsamling
  • Er der månedlig aktivitet?
  • Er børneattester indhentet?
  • Dato for gældende vedtægter.
  • Hvis foreningen har nye vedtægter skal disse vedlægges ved indberetning

Medlemstal – foreningens aktive medlemmer

”Aktive medlemmer” er medlemmer, som i løbet af året har været medlem i foreningen i minimum 3 måneder, og som har betalt kontingent i minimum 3 måneder. Aldersgruppe-inddelingen er: 0-6 år, 7-12 år, 13-18 år, 19-24 år, 25-59 år og 60+ år Medlemmer med handicap: ingen aldersopdeling.

Idrætsforeninger indberetter medlemstal til Centralt ForeningsRegister (CFR) på www.medlemstal.dk. Fristen er 31. januar og vejledning findes på medlemstal. Samme antal medlemmer indberettes ved ansøgning om tilskud.

Tilskudsordning for Idrætsforeninger

Tilskudsberettigede medlemmer - aktive medlemmer

Der gives tilskud til kontingentbetalende aktive medlemmer under 25 år og medlemmer med handicap uanset alder.

Kontingentbetalende aktive medlemmer dækker over medlemmer, som har betalt aktivt kontingent i mindst tre måneder i kalenderåret før.

Tilskudsstørrelse

Aldersgruppe-inddelingen er: 0-6 år, 7-12 år, 13-18 år og 19-24 år.

Der tildeles et fast grundbeløb til alle aktive medlemmer under 25 år og medlemmer med handicap uanset alder. Dog får medlemmer i aldersgrupperne 7-12 år og 13-18 år grundbeløbet x 3.

Tilskuddet kan dog højst udgøre 50 procent af medlemmernes kontingentbetaling.

Det vil sige, at hvis et medlem betaler 300 kroner i årligt kontingent, kan deltagertilskuddet højst blive 150 kr.

Ansøgningsfrist og udbetaling

Løbende ansøgningsfrist, dog senest 1. juli.

Tilskud udbetales løbende, dog senest 60 dage efter ansøgning.

Udbetaling forudsætter, at årlige foreningsoplysninger er indberettet til Gladsaxe Kommune, og regnskabsskema er indsendt.

Tilskudspuljen er afsat til idrætsforeninger i Gladsaxe Kommune og udbetales til dækning af udgifter til trænere og instruktører.

Tilskuddet er baseret på antal medlemmer og foreningernes samlede udgifter til trænere og instruktører.

Tilskudsberettigede

Tilskuddet gives til foreningernes træner- og instruktørarbejde med børn og unge mellem 7-24 år.

Der gives dog tilskud til trænere og instruktører for seniorhold i det omfang, der er et eller flere medlemmer i den tilskudsberettigede aldersgruppe på holdet.

Tilskudsstørrelse

Der tildeles et fast grundbeløb til alle aktive medlemmer i aldersgruppen 7-24 år. Tilskud pr. idrætsforening kan dog max. udgøre 40 % af foreningens dokumenterede trænerudgifter. Hvis foreningen rammer 40 %-grænsen, vil foreningen modtage et mindre grundbeløb pr. medlem.

Det faste grundbeløb prisfremskrives årligt efter beslutning i Folkeoplysningsudvalget.

Ansøgningsperiode og dokumentation

Løbende ansøgningsfrist, dog senest 1. juli.

Tilskudsperioden følger det foregående kalenderår 1. januar - 31.december.

Følgende skal oplyses/vedlægges ansøgningen:

Uddannelse af foreningens trænere, ledere og instruktører

Til gavn for børne- og ungdomsarbejdet i Gladsaxe Kommune til kurser for og uddannelse af trænere, ledere og instruktører i lokale folkeoplysende foreninger, som har medlemmer under 25 år.

Deltageren skal være minimum 13 år.

Der ydes tilskud på 75 procent af kursusudgiften, dog maksimalt et tilskud på 1.600 kroner pr. deltager pr. kursus.

Uddannelse af foreningens ledelse/bestyrelse

Til kvalificering af ledelse/bestyrelse i lokale folkeoplysende foreninger, som har medlemmer under 25 år.

Der ydes tilskud på 75 procent af kursusudgiften, dog maksimalt et tilskud på 800 kroner pr. deltager pr. kursus.

Dokumentation

Program eller kursusbevis samt dokumentation i form af faktura for kursusudgiften skal fremsendes sammen med ansøgningen.

Der kan administrativt gives forhåndstilsagn eller -afslag, hvis foreningen er i tvivl om, hvorvidt tilskuddet bliver tildelt.

Ansøgningsfrist og udbetaling

Løbende, dog senest 15. december samme år, for de seneste 12 måneder.

Tilskud udbetales løbende, dog senest 60 dage efter ansøgning.

Tilskudsberettigede stævner og turneringer

Puljen kan kun søges til stævner, der afholdes uden for Sjælland og Lolland-Falster:

  • DIF anerkendte DM stævner eller DM turneringsrækker
  • Stævner i Danmark, der af et specialforbund under DIF specifikt er defineret som kvalificerende til udtagelse til NM, EM, VM eller OL
  • NM, EM, eller VM-mesterskabsstævner.

Tilskudsberettigede antal deltagere

  • For holdidrætter gælder DIF’s regler om antallet af idrætsudøvere på det pågældende hold.
  • Ud over deltagerne kan der ydes tilskud til 1 leder/træner pr. påbegyndt 10 deltagere.
  • Ved deltagelse i NM-, EM- eller VM-mesterskabsstævner gives der tilskud til de af specialforbundet udtagne deltagere. Hvis specialforbundet også udtager en træner, der har sit daglige virke i en idrætsforening i Gladsaxe, er også han/hun tilskudsberettiget. Andre personer, der udsendes sammen med holdet, anses som værende udsendt af specialforbundet og er derfor ikke tilskudsberettigede.

Tilskudsstørrelse

Transporttilskuddet beregnes på grundlag af de dokumenterede, afholdte transportudgifter eller betalt transportgebyr, dog maksimalt svarende til den billigste transport med offentlige transportmidler mellem Buddinge Station og det pågældende stævnes nærmeste bus- eller togstation. Billigste transport er prisen for billigste standardbillet jf. Rejseplanen.

Ved stævner uden for Danmark, ydes der tilskud som om stævnet afholdes i Padborg.
Ved stævner på Bornholm anvendes Padborg som destination ved beregning af billigste billet.

Tilskuddet ydes som en procentsats af udgifterne. Tilskudsstørrelsen er afhængig af den afsatte pulje og det samlede ansøgte beløb.

Eventuelle transporttilskud fra forbund skal modregnes.


Ansøgningsfrist og dokumentation

Der kan ansøges løbende, dog senest 1. november for de seneste 12 måneder.

Ansøgninger behandles og udbetales en gang årligt inden årets udgang.

Invitation samt dokumentation for foreningens deltagelse og afholdte udgifter til transport skal vedlægges ansøgningen.

Hvem kan søge

Idrætsforeninger, der er hjemmehørende i Gladsaxe og organiseret under Danmarks Idrætsforbund kan søge om tilskud til foreningens talentudvikling, hvis der er etableret et forbundsstøttet kraftcenter. Støtten fra forbundet skal være af økonomisk karakter.

Tilskudsstørrelse

Fritids- og Idrætsudvalget foretager en individuel vurdering af ansøgningerne.

Ansøgningsfrist

Ansøgning skal sendes til kultur@gladsaxe.dk senest 1. december.

Ansøgningen skal indeholde følgende oplysninger:

  • Målsætning for arbejdet i et flerårigt perspektiv
  • Antal udøvere med angivelse af alder og niveau
  • Dokumentation for tilsagn om støtte fra specialforbund
  • Budget for aktivitetsåret med specificerede udgifter og indtægter, herunder deltagerbetaling og foreningens egenbetaling samt tilskud fra sponsorer og fonde.

Tilskudsudbetaling

Senest 8 dage efter behandling i Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalget.

Specificeret regnskab for tilskud samt en evaluering for det arbejde, som tilskuddet vedrører sendes senest 1. november.

Tilskudsordning for spejdere, FDF, kulturelle foreninger og øvrige

Tilskudsberettigede medlemmer - aktivie medlemmer

Der gives tilskud til kontingentbetalende aktive medlemmer under 25 år og medlemmer med handicap uanset alder.

Kontingentbetalende aktive medlemmer dækker over medlemmer, som har betalt aktivt kontingent i mindst tre måneder i kalenderåret før.

Tilskudsstørrelse

Aldersgruppe-inddelingen er: 0-6 år, 7-12 år, 13-18 år og 19-24 år.

Der tildeles et fast grundbeløb til alle aktive medlemmer under 25 år og medlemmer med handicap uanset alder. Dog får medlemmer i aldersgrupperne 7-12 år og 13-18 år grundbeløbet x 3.

Tilskuddet kan dog højst udgøre 50 procent af medlemmernes kontingentbetaling.

Det vil sige, at hvis et medlem betaler 300 kroner i årligt kontingent, kan deltagertilskuddet højst blive 150 kr.

Ansøgningsfrist og udbetaling

Løbende ansøgningsfrist, dog senest 1. juli.

Tilskud udbetales løbende, dog senest 60 dage efter ansøgning.

Udbetaling forudsætter, at årlige foreningsoplysninger er indberettet til Gladsaxe Kommune, og regnskabsskema er indsendt.

Tilskud til materiel

Der ydes tilskud til indkøb af varigt materiel, fx musikinstrumenter, telte og lignende.

Der ydes ikke tilskud til driftsbetonede anskaffelser; uniformer, faner, kontorartikler, maskinel og møbler.

Der kan både søges om tilskud inden køb (tilbud/pris vedlægges) eller efter indkøb (faktura vedlægges).

Modtagne ansøgninger sendes til udtalelse hos BUS eller Kulturen.

Tilskudsstørrelse

Højst 25 procent af udgifter til musikinstrumenter og højst 50 procent af udgifter til materiel.

Tilskudsstørrelsen er afhængig af den afsatte pulje og det samlede ansøgte beløb.

Ansøgningsfrist

Tilskud kan søges senest 1. juli

Dokumentation

Dokumentation i form af faktura for afholdte udgifter skal fremsendes, inden tilskud udbetales.

Tilskud til overnatning på ture for deltagere under 25 år. Både i ind- og udland, dog ikke i egne spejderhytter i Gladsaxe. 45 kroner pr overnatning pr. deltager.

Tilskudsberettigede

Der ydes kun tilskud til deltagere under 25 år.

Dokumentation

Turens bestemmelsessted, antal deltagere og antal overnatninger skal oplyses på ansøgningen. Start- og slutdato for turen skal oplyses. Dokumentation skal kunne forevises på forlangende.

Overstiger det samlede tilskudsbeløb 5.000 kroner eller går turen til udlandet, skal program for turen vedlægges.

Ansøgningsfrist og udbetaling

Løbende, dog senest 15. december samme år, for de seneste 12 måneder.

Tilskud udbetales løbende, dog senest 60 dage efter ansøgning.

Uddannelse af foreningens trænere, ledere og instruktører

Til gavn for børne- og ungdomsarbejdet i Gladsaxe Kommune til kurser for og uddannelse af trænere, ledere og instruktører i lokale folkeoplysende foreninger, som har medlemmer under 25 år.

Deltageren skal være minimum 13 år.

Der ydes tilskud på 75 procent af kursusudgiften, dog maksimalt et tilskud på 1.600 kroner pr. deltager pr. kursus.

Uddannelse af foreningens ledelse/bestyrelse

Til kvalificering af ledelse/bestyrelse i lokale folkeoplysende foreninger, som har medlemmer under 25 år.

Der ydes tilskud på 75 procent af kursusudgiften, dog maksimalt et tilskud på 800 kroner pr. deltager pr. kursus.

Dokumentation

Program eller kursusbevis samt dokumentation i form af faktura for kursusudgiften skal fremsendes sammen med ansøgningen.

Der kan administrativt søges forhåndstilsagn, hvis foreningen er i tvivl om, hvorvidt kurset er tilskudsberettiget.

Ansøgningsfrist og udbetaling

Løbende, dog senest 15. december samme år, for de seneste 12 måneder.

Hvem kan søge

Tilskud kan søges af folkeoplysende eller øvrige kulturelle foreninger, som tilrettelægger kulturelle aktiviteter af betydelig interesse for lokalsamfundet i Gladsaxe Kommune.

Kulturelle foreningers betydning for lokalsamfundet vil til enhver tid blive vurderet konkret, set i forhold til det bidrag foreningen yder i forhold til at styrke kulturlivet i Gladsaxe Kommune. Foreningernes indsats er ofte organiseret i et formelt samarbejde med Gladsaxe Kommune, men kan også være et bidrag, der er organiseret i samarbejde med andre parter.

Tilskuddet er tiltænkt, som en understøttelse af foreningens generelle drift, f.eks. administrationsomkostninger, materialeanskaffelser m.v.

Ansøgningsfrist og udbetaling

Senest 1. september skal ansøgningen være indsendt til kultur@gladsaxe.dk

Det er samtidig et krav, at foreningen har opdateret sine årlige ”Foreningsoplysninger”, herunder oplysninger om CVR-nr. Hvis fristen ikke overholdes, kan foreningen ikke forvente at få tilskud.

Tilskudsstørrelse

Fritids- og Idrætsudvalget afsætter hvert år et rammebeløb, som kan fordeles blandt de indsendte ansøgninger. Tilskuddets størrelse fastsættes efter en konkret vurdering af foreningens behov, det samlede ansøgte beløb samt puljens størrelse.

Ansøgningerne kan kun imødekommes, såfremt der er budgetmæssig dækning.

Egenbetaling/kontingent

Det gennemsnitlige årlige kontingent per medlem skal opgives i forbindelse med ansøgning om tilskuddet. Foreningens samlede opgørelse af egenbetaling skal endvidere oplyses i ansøgningen.

Ved opgørelse af egenbetaling kan følgende medregnes:

  • Kontingentindbetalinger
  • Indtægter i forbindelse med arrangementer mv.

Lokaletilskud til foreninger i Gladsaxe Kommune, der er godkendt i henhold til Folkeoplysningsloven

  • Der ydes 75 procent i tilskud til foreningernes driftsudgifter til egne lokaler.
  • Tilskud kan søges af folkeoplysende foreninger, som tilrettelægger folkeoplysende aktiviteter for børn og unge under 25 år, og som har mindst månedlige aktiviteter.
  • Ansøgning om tilskud til nye lejemål eller væsentlige udvidelser af tilskudsgrundlaget skal i hvert enkelt tilfælde, og i forvejen, forelægges Folkeoplysningsudvalget til behandling.
  • Foreningen skal medsende en udførlig oversigt over afholdte udgifter samt dokumentation herfor (både faktura og for betaling heraf).
  • Ansøgningsfristen er senest 1. juli, gældende for det afsluttede regnskabsår året før.

Tilskudsberettigede udgifter

  • Renter af prioritetsgæld. Kun renter af lån, som er optaget til køb af ejendommen eller ombygning af denne.
  • Skatter, afgifter og forsikringer vedrørende ejendommen. Forsikring alene på ejendommen (ikke indbo).
  • Udgifter til almindelig vedligeholdelse af bygninger samt energiforbedringer (samlet under 50.000 kr.)
  • Udgifter til opvarmning, belysning, rengøring og eventuelt fornødent tilsyn.
  • Udgifter til rengøring omfatter lønudgifter og rengøringsmidler.
  • Spejdere og FDF Kredses mødehytter - udearealer:

Udgifter til drift og vedligehold af udearealer, fx græsslåning, indkøb af græsslåmaskine samt hegn og belysning.

Tilskudsberegning

Inden beregning af tilskud fratrækkes eventuelle leje- eller fremlejeindtægter.

Af restbeløbet ydes et tilskud på 75 % af nettoudgifterne.

  • Hvis foreningen har medlemmer over 25 år, nedsættes tilskuddet forholdsmæssigt svarende til disse medlemmers antal af det samlede antal medlemmer.
  • Nedsættelse foretages dog kun hvis denne andel udgør mindst 10 %
  • Der sker ikke nedsættelse for ledere og instruktører over 25 år.

  • Der ydes 75 procent i tilskud til foreningernes udgifter til lejede lokaler eller lejrpladser ved ture og lejre.

  • Tilskud kan søges af folkeoplysende foreninger, som tilrettelægger folkeoplysende aktiviteter for børn og unge under 25 år, og som har mindst månedlige aktiviteter, dog ikke idrætsforeninger.

  • Foreningen skal medsende dokumentation/fakturaer for afholdte udgifter ved
    ansøgning.

Tilskudsberettigede udgifter

  • Det aftalte lejebeløb (ikke depositum)

  • Afholdte udgifter til opvarmning, belysning og rengøring

Ansøgningsfrist og udbetaling

Løbende ansøgningsfrist, dog senest 15. december samme år.

Tilskud udbetales løbende, dog senest 60 dage efter ansøgning.

  • Der ydes 75 procent i tilskud til foreningernes driftsudgifter til faste lejemål.
  • Tilskud kan søges af folkeoplysende foreninger, som tilrettelægger folkeoplysende aktiviteter for børn og unge under 25 år, og som har mindst månedlige aktiviteter.
  • Ansøgning om tilskud til nye lejemål eller væsentlige udvidelser af tilskudsgrundlaget skal i hvert enkelt tilfælde, og i forvejen, forelægges Folkeoplysningsudvalget til behandling.
  • Foreningen skal medsende en udførlig oversigt over afholdte udgifter samt dokumentation herfor (både faktura og for betaling heraf).
  • Ansøgningsfristen er senest 1. juli, gældende for det afsluttede regnskabsår året før.

Tilskudsberettigede udgifter

  • Det aftalte lejebeløb
  • Afholdte udgifter til almindelig vedligeholdelse af bygninger ifølge lejekontrakten samt til opvarmning, belysning, rengøring og eventuelt fornødent tilsyn
  • Bygningsvedligeholdelse efter standardnorm, inklusiv mur- og nagelfast inventar
  • Udgifter til rengøring omfatter lønudgifter og rengøringsmidler
  • Der er fastlagt et tilskudsloft, beregnet ud fra 28 timer ugentligt, 45 uger om året og med Kulturministeriets takst for lokaleleje.

Tilskudsberegning

Inden beregning af tilskud fratrækkes eventuelle leje- eller fremlejeindtægter.

Af restbeløbet ydes et tilskud på 75 procent af nettoudgifterne.

  • Hvis foreningen har medlemmer over 25 år, nedsættes tilskuddet forholdsmæssigt svarende til disse medlemmers antal af det samlede antal medlemmer.
  • Nedsættelse foretages dog kun hvis denne andel udgør mindst 10 procent
  • Der sker ikke nedsættelse for ledere og instruktører over 25 år.

Efter udbetaling af ordinært lokaletilskud kan eventuelt mindre forbrug på puljen (dog max 200.000 kr.) anvendes til ekstraordinære lokaleudgifter. Hvis foreningens samlede årlige udgifter til renovering og forbedringer, herunder energiforbedringer, overstiger 50.000 kr. kan der søges om ekstraordinært lokaletilskud.

Der skal være tale om renoveringsopgaver eller forbedringer, som er vitale for huset. Dvs. udgifter som ikke er omfattet af det ordinære lokaletilskud eller som samlet er over 50.000 kr.

Ved vurdering og prioritering af ansøgningerne anvendes følgende kriterier:

  • Foreningens regnskaber for de seneste tre år gennemgås, for at vurdere om foreningen selv kunne have lagt penge til side til renoveringen.
  • Egne aktivitetshuse inden for kommunen bliver prioriteret højere end udlejningshytter, hvor foreningen har lejeindtægter og dermed mulighed for at lægge penge til side til renovering.
  • Medlemstal og aktiviteter i huset bliver medtaget i prioriteringen.
  • Ansøgninger skal vedlægges tilbud eller faktura vedr. det søgte.
  • Foreningen skal godtgøre, at de har mulighed for at afholde den del af udgiften de ikke modtager tilskud til.

Ansøgningsfristen er 1. oktober for ekstraordinært lokaletilskud.

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback