Møde i Beboer- og pårørenderådet den 18. september 2024
Beboer- og pårørenderåds møde d. 18. september 2024 kl. 16.00 – 18.00
Beboer- pårørenderådet 2024 - 2026
- Ebbe Christensen ( formand)
- Ninna Bilfeldt (beboer, Afdeling 2)
- Knud Bovbjerg (beboer, Afdeling 2)
- Preben Sabinsky (beboer, Afdeling 1)
- Hanne Andersen ( beboer afdeling 2)
- Lise Wix Andreasen (leder)
- Malene Frost (daglig leder afd. 1)
- Jeanette Erceninks (daglig leder afd. 2)
- Mette Cenius Vemmer (Referent)
- Annette Bilfeldt (Næstformand, Pårørende afd. 2)
- Lena Skovlund (Pårørende Afd. 2)
- Camilla Leth (Pårørende Afd. 1)
- Lene Andersen (Pårørende afd. 2)
- Anne Dorthe Beck (Pårørende afd.2)
- Jørn Guldberg (observatør fra Seniorrådet)
- Michael Dorph (SR udvalg Gladsaxe Kommune)
Dagsorden
1. Godkendelse af referat og dagsorden
Michael Dorph manglede på oversigt over deltagere i mødet, ellers ingen bemærkninger.
2. Præsentation af nye daglige ledere:
- Jeanette Erceninks på afd. 2, startet den 9. september
- Malene Frost afd. 1, startet 15. august.
3. Nyt fra BPR
Information til og bemanding af aftenholdet
- Hvordan sikrer vi os på Møllegården, at aftenholdet altid er informeret om hvilke beboere, der skal have hjælp og til hvad den pågældende af-ten?
Jeanette: Dokumentationssystemet er ikke fuldstændig implementeret, når dette sker, vil det give langt bedre overlevering.
Malene: Vi kommer til at fokusere på døgnrytmeplaner, så vi får kigget på alle tider af dagen. Det tog 3 år at implementere dokumentationssystemet i Hørsholm, så vi beder om tid, men alle medarbejdere er på og vil meget gerne.
Annette: Der sker en del fejl i aftenvagten
Lise: vi arbejder hårdt på at få implementeret det nye system i løbet af ef-teråret. Der sker hele tiden ændringer og udvidelser, vi skal blandt andet i gang med at få information omkring borgerne direkte på mobiltelefonen implementeret.
Mht. overlevering af information til aftenvagt, vi opdaterer døgnplaner minimum hver tredje måned. - Hvordan sikrer vi os at aftenholdet ikke er underbemandet?
- - Hvis det alligevel sker, hvordan sikrer vi os, at et underbemandet hold kan få hjælp fra personale fra andre afdelinger og at personalet fra an-dre afdelinger ved hvilke opgaver, de skal udføre?
Lise: Samarbejde på tværs af afdelingerne arbejder vi også med, har gjort det hen over sommeren, det er en kulturændring, som vi arbejder hårdt på.
Lena: Kan man bruge værdighedsambassadører som hjælp til aftenvagten? Der har været en del udfordringer over sommeren, med mange fejl.
Lise: De medarbejdere, der er i aftenvagten, har også været på værdighedskursus, men kan mangle noget opbakning i det praktiske arbejde med værdighed, det skal vi arbejde videre med. Vi forventer at få de fleste stillinger i aftenvagten besat, stadig udfordrede på assistenter. Vi fokuserer stadig meget på rekruttering (mangler to assistenter og tre aftenhjælpere på tværs af afdelingerne). Vi modtager en med-hjælper fra hjemmeplejen, som har været der i mange år, skal starte i aftenvagt. - Hvordan fungerer fysioterapien? Er der ansat en ny?
Vi holder samtaler til fysioterapeutstillingen i denne uge (uge 38), regner med ansættelse i slutningen af denne uge. Luqman har også fokus på afd. 2, og vi gør alt for at vedligeholde træningen for afdelingen. Vi gør alt for at få stillingen besat hurtigst muligt.
Ninna: Henrik er uerstattelig, det bliver svært at finde ny. Det gør mig også ondt, når hjælperne kommer og er helt opløst, de skal være to steder på en gang hele tiden. Det er så vigtigt at få trænet.
Lene A: Jeg har for første gang oplevet at personalet har talt grimt til min mor, har talt ned til hende og ikke lyttet til hendes behov og ønsker.
Lise: Det vil vi rigtig gerne vide, Lene vender tilbage med datoer og hændelser. - Hvordan ser økonomien ud for 2024?
Lise: Økonomien er presset, både på grund af ledige stillinger og sygdom, investeringer i bus.
Ebbe: Er der tale om direkte underskud?
Lise: Det kan ikke siges endnu
4. Nyt fra ledelsen
- Fund af asbest i tagkonstruktionen og plan herfor:
Undersøgelser er gennemført, der er asbest, ikke noget der påvirker beboer-ne/personalet, men KAB og Ejendomscenteret kigger på fremrykning af skift af tag, skulle være omkring 2030, men det bliver rykket frem. - Brug af private leverandører og regler herfor:
Det står beboerne frit for at vælge andre end Møllegårdens leverandører, men så dækker Møllegårdens forsikring ikke. Den dækker kun, når det er Møllegårdens personale, der for eksempel smadrer en vase eller vasker tøjet forkert. - Kontaktpersons ordning:
Vi vil gerne sætte mere fokus på funktionen kontaktperson, blive mere tydelige-re omkring, hvad rollen indebærer. Forventningsafstemning mellem Møllegår-den og beboere/pårørende skal blive tydeligere. Der mangler også et tydeligt overblik over hvem der er kontaktperson for beboeren. - Beredskab ift. vandmangel og strømsvigt:
Der er/vil blive uddelt informationsbrev til beboere og pårørende, vi sikrer vand og mad, hjælpemidler, medicin til 3 dage.
Jane er i gang med at indkøbe fornødenheder.
Hvordan er beredskabsplan for for eksempel stømsvigt i forhold til personale? Møllegården har en beredskabsplan i forvejen til elsvigt.
Personaleplanlægning skal også tænkes ind, det er en god pointe, som vi tager med i planlægningen. - Opfølgning af punkter fra sidst:
- Sansehaven er ved at være på plads, indenfor 14 dage får vi dato på indviel-se, gerne inden 1. oktober.
- Tunnelen er færdig, stenbelægning er færdig, mangler gartneren.
- Samarbejde med kirken er på vores todo liste, med et udvidet samarbejde, fx en til en-samtaler.
- Ernæringsprojekt er stadig på planen, er afprøvet en enkelt gang, da den anden afd. var på tur, med stor succes. Der vil blive evalueret efterfølgende.
Ninna: får vi tandpasta og creme?
Lise: ja, det er en del af plejepakken, som man kan tilkøbe.
Camilla: Er opvaskemiddel og eddike en del af rengøringspakken? Hvad med viskestykker og karklude? Lise finder ud af det.
Generelt skal vi arbejde mere fokuseret på kommunikation, især omkring indflytning, så vi får flere og bedre information ud til beboerne og de pårørende. Bedre gennemgang af pakkernes indhold - Hvad er der af indkomne budgetforslag?:
Ældrereformen, skal der puljepenge ind der til udvikling og omstilling?
Gratis psykologsamtaler til pårørende til særlig udsatte borgere, skal de i stedet henvise til tilbud hos private aktører, der har gode tilbud?
Postkort ordningen tænker man at nedlægge, de bruges ikke. Hovedrengøring i hjemmeplejen, skal det fortsætte? Efterspørges ikke ofte
5. Punkter til drøftelse med SRU (for alle plejehjem)
Hvad vil BPR drøfte med SRU?
Ebbe: Er der nogen, der vil samle spørgsmål fra alle plejehjems BPR? Kunne det væ-re Seniorrådet? Så vi samler vores kræfter på fælles spørgsmål.
Jørgen: Seniorrådet forsøger at samle op på spørgsmål, men har ikke en formalise-ret procedure. Vi kan også bruge mødet til at få inspiration fra de andre centre.
Camilla: Vi skal fokusere på hvad der er vigtigt for Møllegården.
Annette: Synes ideen om at samle spørgsmål er rigtig god, måske skal politikerne tage teten.
Camilla: Måske kan vi sende spørgsmål til dagsordenen, som kan komme på?
Forslag til spørgsmål
Frivilligheds koordinator, hvordan rekrutterer vi flere frivillige?
Værdighedsambassadører, hvordan kan de bruge deres kompetencer? Også i for-bindelse med ældrereformen, kan det komme i spil der? Hvordan kan vi klæde per-sonalet på til at træffe de rigtige beslutninger i den forbindelse
Jørgen: Kommunen har en værdigheds politik, så Møllegården kan fortælle om sine erfaringer, da værdighedsambassadører kun er et pilotprojekt på Møllegården.
Camilla: Vi skal gøre opmærksomme på at vi er meget kede af denne ændring med et fællesmøde i stedet for repræsentation i BPR.
Forventningsafstemning med pårørende, kan kommunen komme på banen? Hvad er forventningerne fra kommunen?
6. Nyt fra seniorrådet
Har kontaktet SRU for at have en repræsentant med på møderne. Arbejder på at få pårørendekoordinator til at guide borgere med deres rettigheder i kommunen. Hvordan bruges pengene på budgettet til de ældre? Pilotprojekt omkring forenk-ling af sagsbehandling følges også af Seniorrådet. Seniorrådet kommer den 14. ok-tober til rundvisning på Møllegården.
Lise: Vi arbejder under 2 love, hvad har man ret til og hvad kan man få? Hvad er den kommunale opgave, hvad er den private? Hvad er vi forpligtet til / ikke forpligtet til?
Der kan være store forskelle på hvad forventningerne og hvad der reelt ligger i ydelsen.
Annette: Se på Horsens måde at organisere pårørendekoordinators arbejdsområ-de.
7. Nyt fra byrådet v. byrådsmedlem Michael Dorph
2 sager under sundheds- og serviceloven:
- Pilotprojekt: man vil ophæve kvalitetstandarder og forenkle sagsbehandlingen i pilotprojekt, hvor man ser på nye arbejdsgange og får feedback fra relevante borgere/klienter. Både for at forenkle og for at spare på administra-tion, hvilket måske vil føre til bedre og hurtigere sagsbehandling af bl.a til-deling af midlertidige pladser, tildeling af elscooter, genoptræning.
- Klagesager: Gennemgang af sager hvert kvartal, skal fremover kun være en gang om året, der var 3, der stemte imod dette, de 4 gange blev indført i 2018, for at få bedre kontrol over antal og reaktion på klagesager, hvilket kommunen nu mener er implementeret i administrationen. Ca 30 klager om året, der er en stor procentdel af disse sager, der omstødes af Ankestyrel-sen, ofte pga.lovfortolkning og manglende bilag/dokumentation.
Anette B: Det er en fejl af mindske hyppigheden i gennemgang af klagesager, vi skal lære af fejlene løbende og ikke kun en gang om året, og på bagkant.
Ebbe: Er forslag omkring frivillig koordinator med i budgetforslaget? Michael: Nej det er ikke med. Rengøring i plejeboliger bliver ændret, dette er stadig til forhandling.
Lise: Der, hvor der er særlig behov for rengøring, der kan Møllegården selv be-stemme, at det skal være hver uge.
8. Aktiviteter på Møllegården
- Hvilke aktiviteter har Møllegården?
- Hvad er planlagt?
- Bliver det planlagte altid gennemført? Hvis ikke, hvorfor?
- Hvad er ambitionerne/tankerne bag det planlagte?
- Hvilke ønsker har beboerne? Og hvordan indsamles disse ønsker? Er der både noget for de svageste og de stærke?
- Hvis I mangler ressourcer, kunne man så med fordel bruge (unge) ufaglærte som hjælpere til gennemførelsen?
Se udleverede bilag.
Vi prøver at se på antal og udbud af aktiviteter, så vi kan imødekomme så mange som muligt og ramme så bredt som muligt. Vi tager også højde for de beboere, der ikke kan deltage i store forsamlinger.
Lene: Kunne man lave noget hygge med musik om aftenen efter mad, så man samles om det? Lise tager forslaget med tilbage til aktivitetsgruppen.
9. Evt.
Annette: Bliver beboerkald tjekket?
Ja, det gør de, der holdes øje af personalet. Kan være vi skal indføre fast kvartals-tjek.
Hanne: Ved nye beboere, når de introduceres, kan de ikke få et personale, der modtager og introducerer dem ordentligt til resten af huset?
Lise: tager det med tilbage, at der er en medarbejder, der introducerer overfor de andre beboere ved første måltid og sørger for at de nye føler sig velkomne.
Camilla: Min søn vil gerne holde Formel 1 foredrag på Møllegården
Annette: Kan vi efterlyse frivillige til Møllegården i Mølleavisen? Fx foredrag, gå tur osv.
Camilla: Ny ’Velkommen til Møllegården ’-folder, vil BPR sende forslag til indhold til Camilla? Så kan vi starte der og arbejde os ind på det.
Kommende møder, som alle afholdes i Glassalen
11. december