Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Ekstraordinært Beboer- og pårørenderåds møde d. 22.05.2025

Beboer- pårørenderådet 2024 - 2026

  • Ebbe Christensen ( formand)
  • Ninna Bilfeldt (beboer, Afdeling 2)
  • Knud Bovbjerg (beboer, Afdeling 2)
  • Preben Sabinsky (beboer, Afdeling 1)
  • Hanne Andersen (beboer, Afdeling 2) Afbud
  • Henrik Neergård (beboer, Afdeling 1)
  • Henriette Vissing Hagemann (Leder substitut)
  • Jane Aude Lahs (Leder af Køkken og Service)
  • Mette Cenius Vemmer (Referent)
  • Annette Bilfeldt (Næstformand, Pårørende afd. 2)
  • Lena Skovlund (Pårørende Afd. 2) Afbud
  • Camilla Leth (Pårørende Afd. 1)
  • Lene Andersen (Pårørende afd. 2)
  • Anne Dorthe Beck (Pårørende afd.2)
  • Jørn Guldberg (observatør fra Seniorrådet)

Ekstraordinært - Beboer- og pårørenderåds møde d. 22.05.2025 - Referat

kl. 14:00 – 15:30

Dagsorden:

  1. Forslag til emner og invitation til dialogmøde, jf. tidligere mail med invitation.
  2. Orientering om ledelsessituationen på Møllegården.
  3. Evaluering af det varme måltid v/ Jane.
  4. Evt.

Kommende møder, som alle afholdes i Glassalen:

  • 11.06.2025
  • 10.09.2025
  • 10.12.2025

Præsentationsrunde af BPR medlemmer

Ad. 1 -Forslag til emner og invitation til dialogmøde, jf. tidligere mail med invitation.

  • Ebbe: vi er blevet bedt om at deltage i mødet med SRU den 10.06.25 15-17 på Bakkegården. Vi skal komme med et velformuleret forslag/problematik. Ebbe er bange for at utilsigtede hændelser ikke længere vil blive prioriteret i ældreloven.
  • Camilla: hvad vil vi have ud af vores punkter? Hvad er vores bekymring? Er det kun på Møllegården, eller er det hvordan politikerne i Gladsaxe kommune tolker loven og registreringspligt?
  • Henriette: Vi skal nok skille ældreloven og de utilsigtede hændelser.
    Vi vil gerne have foldet ud hvad den nye ældrelov kommer til at betyde, hvordan implementerer Gladsaxe kommuneloven, herunder om der ændres i registrering af utilsigtede hændelser.
  • Henrik: Der er mange forskellige emner i ældreloven, der ikke er helt klare, fx omdannelse af plejehjem, ændring i leverandører (fra fx lokale køkken til privat leverandør), oprettelse af private plejehjem.
  • Jørn Guldberg: Vi har primært fået info, der omhandler hjemmeplejen, ved ikke så meget om plejehjemmene.
  • Camilla: Vil det betyde at beboerne helt frit kan fravælge alle ydelser og få private leverandører til at levere i stedet? Er det noget vi skal implementere i plejehjem?
  • Annette: Hvad dækker UTH?
  • Henriette: Det kan blandet være når noget går galt i forbindelse med medicindosering, sårpleje, pårørende kan også indberette UTH’er
  • Annette tilmelder de medlemmer af BPR, der ønsker at deltage.
  • Jørn Guldberg: Bed om et punkt på dagsordenen omkring opfølgning på sidste møde, gerne med punkter fra referatet, som I ønsker tilbagemelding på.

Ad. 2 - Orientering om ledelsessituationen på Møllegården

  • Malene og Jeanette er her ikke længere, Henriette J og Tanja er konstituerede til 31.07.25.
  • Henriette er blevet ansat fast på afd. 2, Dorthe Kylander Hansen kommer fra blandt andet arbejde i København og starter 01.08.2025.
  • Camilla: Hvorfor har der indenfor 12 måneder været så stor udskiftning i ledelses-lag og i medarbejderstaben? Har Møllegården et problem, som BPR ikke er bekendt med?
  • Annette: Der har været tvangsrokeringer, som har affødt afgang.
  • Knud: Det er et voldsomt tab at en af aktivitetsmedarbejderne forsvinder.
  • Henriette: Jeg skal gøre alt, hvad jeg kan mht. medarbejder-inddragelse og at få så meget ro på som muligt. Et tiltag har været ansættelse af en vagtplanlægger og der arbejdes på et fast afløserteam, som kan dække ved ferie og sygdom.
  • Camilla: Har vi overblik over hvor mange af de faste, der er forsvundet i løbet af det sidste år? Det giver så utrolig stor utryghed.
  • Lene: Jeg oplever at nye medarbejdere bliver bullyet/trykket af de ’gamle’ medarbejdere, der er en kultur, der skal arbejdes med.
  • Camilla: Er der samme medarbejder omsætning på de andre gårde?
  • Henriette: Der er en anden tilgang nu til at blive i jobbet end tidligere, det er oplevelsen har Henriette også fra tidligere arbejdsplads.
  • Der vil komme et punkt på næste ordinære BPR møde, der omhandler medarbejder omsætningen på Møllegården.
  • BPR ville meget gerne have haft en udmelding omkring de 2 afdelingsledere direkte, samt med en beskrivelse af hvad der skulle ske i overgangsperioden.

Ad. 3 - Evaluering af det varme måltid ved Jane.

Jane: Møllegården har fra marts 25 af byttet rundt på varm/kold mad, af mange årsager, blandt andet så der kunne serveres mere af den varme mad om dagen og komme større fokus på og ro omkring måltidet.

Vi ville godt bruge ressourcerne anderledes, så den varme mad serveres, hvor der er flere personaleressourcer til stede.

Målet med at flytte det varme måltid fra aften til frokost:

  • Vi styrker det tværfaglige samarbejde ved at køkken og plejen samarbejder om det varme måltid til frokost, da ressourcerne er flere på det tidspunkt
  • Vi kan øge variation og individuel tilpasning og være flere personaler omkring måltidet, vores håb er at vi kan skabe den samme stemning omkring det varme måltid, som når vi har fest i huset
  • Maden, måltider og ernæring vil i langt højere grad bruges som et aktivt redskab til at fremme livskvalitet og sundhed blandt beboer og integreres i den forebyggende og rehabiliterende indsats
  • Ernæringsfaglige personale kommer tættere på beboerne og skaber relationer og forståelse for ønsker og behov
  • Skabe tid til aftenvagterne, da ressourcerne er mindre på dette tidspunkt. Det vil ikke have den store kulinariske indvirkning på den kolde mad, hvis man bliver kaldt til en akut opgave og måltidet rykkes en smule

Vi har sendt spørgeskema ud, om hvordan beboerne opfatter kosten på Møllegården. Der er generelt stor tilfredshed med maden, hvilket vi er ret stolte over. Mht. mæthed, så er der et mindretal, der ikke føler sig mætte, der kunne man tænke et mellemmåltid ind.

Personalet har meldt tilbage, at det fungerer godt, der er ro på, de hygger sig, det er blevet et bedre måltid end før. Det tager tid at ændre en vane, og personalet hører ikke klager fra beboerne mere.

Ebbe: Hvor mange har man ikke svar fra?

Jane: Der mangler svar fra ca. 30 personer, her skal vi også tage højde for at nogle beoer har fravalgt måltiderne eller dele af den.

Det er svært at vurdere om det er en succes ud fra vejning som kriterie, da de, der har tabt sig, har tabt sig meget lidt, en del har taget på, så det er svært at bruge det som målestok for succes/ikke succes.

Der er kommet meget bedre tilbagemelding ift. de svageste borgere, ift. dysfagi og samarbejdet med personalet er blevet meget bedre. Økonomisk er det en succes, vi har et langt bedre flow ift. madspild og genanvendelse.

  • Jane: orienterer om, at der er en større frihed til at gøre andre ting evt. at grille hotdog til frokost.
    Vi er ligeledes til rådighed imens vores beboer spiser og har derfor nemmere ved at løse udfordringer og korrigere evt. mængder så det ikke gentager sig dagen efter.
  • Bettina: Det kan være svært at prøve noget andet. Vi har taget et spring. Vi taler løbende om det og evaluere det.
  • Jane: beslutter vi det, vil der være nogle der er uenige. Vigtigt at vi hører hvad alle beboerne især også dem der ikke taler så højt.
  • Camilla: I står fagligt inde for det – så jeg bakker op.
  • Annette: også når der giver mere ro på personalet. Jeg vil også bede om der er mere mad at få om aften.

Det er et enstemmigt udvalg der stemmer for, at vi fortsætter med varm mad til frokost.

Jane: Jeg taler med de daglige ledere om at informere afløserne om, at der er mere smørrebrød at få, hvis beboerne ønsker det. Der vil altid være mulighed for en ostemad; suppe samt diverse desserter er til rådighed i fryseren, hvis der opstår et akut behov.

Ad. 4 - Evt.

  • Annette: Vi har et ønske om at beholde den aktivitetsmedarbejder, der ikke skal være her mere.
  • Henriette: Der er truffet en beslutning i ledelsen. Jeg kan ikke drøfte en personalesag med rådet.
  • Ebbe: jeg mener ikke vi som råd blander os i personalepolitikken.
  • Annette: vi ønsker at tage det højere op- der er flertal i rådet for at vi vil gå videre med det.

Camilla: Kan der være et sted, hvor vi som pårørende kan se at medarbejderne stopper, hvor der står farvel til og vi ønsker held og lykke.

Henriette: Mølleavisen kunne være et bud, hvor der stod velkommen til og farvel til medarbejderne.

Jørn: Orienterer om at seniorrådet inviterer til ” Hvad betyder ældreloven for pensionister i Gladsaxe Kommune”

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback