Rammeaftale for levering af helhedspleje
Se et eksempel på en rammeaftale mellem Gladsaxe Kommune og privat leverandør
§ 1. Parterne
Nærværende kontrakt er indgået mellem:
ORDREGIVER
Gladsaxe Kommune
Social- og Sundhedsforvaltningen
Rådhus Alle 7 2860 Søborg
og
RAMMEAFTALEHAVER
[Navn på tilbudsgiver]
[Adresse]
[Postnr.] [By]
CVR-nr.
§ 2. Kontraktgrundlag
Nærværende rammeaftale er indgået i henhold til, at LEVERANDØRNAVN er godkendt som leverandør af helhedspleje efter ældrelovens § 10 og personlig pleje og praktisk hjælp efter servicelovens § 83 til borgere i eget hjem.
Borgere der ydes støtte efter ældreloven, modtager også tøjvask og indkøb via leverandøren, der er godkendt til levering af helhedspleje eller via underleverandør, som den godkendte leverandør har indgået aftale med. Det er dog den af kommunen godkendte helhedspleje leverandør, der alene har ansvaret for at sikre levering af indkøb og tøjvask, da det jf. ældreloven er en del af helhedsplejen.
Borgere der ydes støtte efter serviceloven, har fortsat frit valg af blandt de leverandører af tøjvask og indkøb, som kommunen har indgået kontrakt med om levering af tøjvask og indkøb på lige fod med madserviceordningen.
Helhedsplejen efter ældrelovens § 10, leveres ud fra de vejledende rammer Gladsaxe Kommune har defineret i kravspecifikationen. Helhedsplejen omfatter personlig pleje og praktisk hjælp, herunder også tøjvask og indkøb. Herudover omfatter helhedsplejen også genoptræning, medicinadministration og støtte til kompressionsstrømper efter sundhedslovens § 138, uden oplæring fra den kommunale helhedspleje.
Herudover kan andre stabile og simple indsatser efter sundhedslovens § 138 overdrages efter oplæring. Der henvises til de nærmere rammer herfor, som fremgår af kravspecifikationen.
Kontrakten beskriver Ordregivers og Rammeaftalehavers forpligtigelser og rettigheder.
Rammeaftalegrundlaget består af følgende dokumenter i prioriteret rækkefølge:
- Rammeaftale mellem Ordregiver og Rammeaftalehaver
- Kravspecifikation
- Gældende kvalitetsstandarder
- Rammeaftalehavers ansøgning med dertilhørende bilag [dd.mm.åååå]
Rammeaftalehavers almindelige salgs- og leveringsbetingelser finder ikke anvendelse i forhold til leverancer foretaget i henhold til nærværende kontrakt.
§ 3. Ydelsen
Rammeaftalehaver forpligter sig ved nærværende kontrakt til at udføre de i kravspecifikationen nævnte tjenesteydelser på de beskrevne vilkår og til de anførte priser. I det omfang kontraktgrundlaget ikke giver tilstrækkelig vejledning, skal opgaven udføres efter almindelig anerkendt faglig standard.
Ordregiver yder vederlagsfrit faglig rådgivning, vurdering og vejledning i konkrete borgersituationer. Tilsvarende sikrer Ordregiver, at Rammeaftalehaver har adgang til gældende arbejdsgange. Rammeaftalehaver kan søge om vejledning, rådgivning og oplæring af personale i fagligt relevante emner.
I forbindelse med opstart af kontrakt og opstart af nyt EOJ-system tilbydes 2-3 medarbejdere vederlagsfri oplæring i dokumentationspraksis og brug af EOJ-system. Leverandøren er dog forpligtiget til selv at sikre undervisning af egne medarbejdere i EOJ-systemet, og uddannelse af forflytningsvejledere, såvel som løbende vedligehold af medarbejdernes faglige og tekniske kompetencer.
Yderligere krav til opgaveløsningen følger af kravspecifikation og kommunens gældende kvalitetsstandarder på området.
§ 4. Kontraktperiode
Rammeaftalen er gældende fra [dd.mm.åååå]
Rammeaftalehaver kan opsige aftalen med 3 måneders varsel gældende til den 1. i en måned.
Ordregiver kan opsige helt eller delvist aftalen med 4 måneders varsel gældende til den 1. i en måned.
De første 6 måneder efter kontraktunderskrivelsen anses som en prøveperiode. I denne periode kan begge parter opsige aftalen med 1 måneds varsel gældende til den 1. i måneden.
§ 5. Kontakt mellem parterne
Parterne udpeger hver især de personer, der varetager den daglige kontakt i relation til kontrakten.
Parterne kan individuelt tage initiativ til en fælles evaluering af samarbejdet mellem Rammeaftalehaver og Ordregiver. Samarbejdet evalueres under alle omstændigheder efter 5 måneder fra kontraktens ikrafttræden.
Herudover er Rammeaftalehaver forpligtet til vederlagsfrit at deltage konstruktivt i ugentlige samarbejdsmøder, samt borgerrelaterede møder jf. kravspecifikationen.
§ 6. Tildeling af konkrete ordrer
Det er overladt den enkelte visiterede borger frit valg mellem den eller de på rammeaftalen valgte leverandør(er) og det kommunale tilbud. Ordregiver kan som følge heraf ikke garantere den private leverandør en given andel. Det er imidlertid alene de valgte leverandører samt den kommunale helhedspleje, der vil få mulighed for at varetage opgaveløsningen.
§ 7. Fakturering
Rammeaftalehaver skal månedligt sende elektroniske fakturaer over det skyldige beløb til Ordregiver.
Fakturaer skal gebyrfrit fremsendes elektronisk, jf. BEK 205 af 11. marts 2011 om elektroniske regninger til offentlige myndigheder. I henhold til bekendtgørelserne skal fakturaer og kreditnotaer fremsendes i OIOUBL format og via Nemhandel infrastrukturen OIORASP. Fakturaer og kreditnotaer skal som minimum fremsendes under forretningsprofilen Procurement-BilSim-1.0.
Fakturaer skal fremsendes elektronisk til EAN-nummer 5798008695735.
Fakturaen skal indeholde oplysninger om borgernes CPR-nummer, leveret pakke samt leveringsperiode. Betalingsbetingelsen er 30 dage netto.
Ordregiver opgør på baggrund af oplysninger i EOJ-systemet datagrundlag til brug for fakturering. Datagrundlaget fremsendes som excel-fil via sikker mail til rammeaftalehaver den 3. hverdag i måneden efter den måned, som skal afregnes. Hvis rammeaftalehaver er uenige i datagrundlaget, fremsendes begrundet indsigelse inden 3 hverdage fra modtagelse af datagrundlaget.
Indsigelse fremsendes til Visitationen i Gladsaxe Kommune. Hvis den visiterede tid ændres på baggrund af rammeaftalehavers indsigelse, fremsender ordregiver nyt datagrundlag, som danner grundlag for afregning.
For borgere visiteret efter ældreloven omfatter datagrundlaget antal forløbsdage pr. borger. For borgere visiteret efter serviceloven omfatter datagrundlaget antal visiterede timer pr. borger til hhv. personlig pleje og til praktisk hjælp.
Rammekontakthaver har pligt til at sikre, at indsatser, herunder forløbspakkerne, er pauseret i EOJ-systemet, hvis borger er fraværende.
Rammeaftalehaver skal stille sig til rådighed ved uafklarede afvigelser. Hvis Ordregiver fremsender spørgsmål til afvigelser, fx bestillinger uden planlægning eller planlægning uden bestillinger, skal rammeaftalehaver besvare spørgsmålene inden for 3 hverdage fra modtagelsen.
Ordregiver er berettiget til at udskyde betalingen, indtil korrekt og fyldestgørende faktura er modtaget elektronisk.
Tilgodehavender kan ikke uden Ordregivers forudgående skriftlige godkendelse overdrages til factoring.
§ 8. Priser, afregning og prisregulering
For tjenesteydelser udført i henhold til kontrakten gælder de af Ordregiver fastsatte priser. Der afregnes for visiteret tid fraregnet visiteret tid på dage, hvor borger er fraværende.
Indsatser efter ældreloven afregnes pr. forløbsdag. Der afregnes for den periode, hvor borger er visiteret til forløbspakken fraregnet dage, hvor borger er fraværende, for eksempel indlagt eller på ferie. Se kravspecifikation under ’Priser og afregning af visiterede indsatser’.
Indsatser efter serviceloven afregnes til de fastsatte timepriser for henholdsvis praktisk hjælp og personlig pleje.
Forløbsdagstaksterne og timepriserne omfatter de to sygeplejeindsatser ”medicinhåndtering” og ”støtte til kompressionsstrømper”. For borgere med hjælp efter serviceloven, afregnes de to indsatser som personlig pleje. For borgere med hjælp efter ældreloven indgår de to indsatser i forløbsdagstaksten. Men hvis kommunen overdrager andre indsatser efter sundhedslovens § 138 til rammeaftalehaver, afregnes den visiterede tid eksklusivt fravær til timeprisen for sygepleje.
Priserne genberegnes én gang årligt. Såfremt der sker ændringer i den national fastsatte overheadsats, eller der sker ændringer i sammensætningen af de kommunalt fastlagte pakker for helhedspleje, kan der forekomme justering af priserne uden for en årlig kadence jf. § 27 i nærværende rammeaftale.
Priserne beregnes på baggrund af Gladsaxe Kommunes gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved den kommunale leverandørvirksomhed i henhold til ”Bekendtgørelse om frit valg af leverandør af pleje- og omsorgsforløb efter ældrelovens § 10 og madlevering efter ældrelovens § 13” samt vejledning til serviceloven (Vejledning til beregning af timepriser på fritvalgsområdet under godkendelsesmodellen).
Der kan ikke afregnes for flere timer end visiteret, selvom Rammeaftalehaver eventuelt har leveret ekstra tid hos enkelte borgere.
Aftaler mellem Rammeaftalehaver og borgeren om evt. tilkøbsydelser vil i relation til betaling være Ordregiver uvedkommende.
Priserne fremgår af kravspecifikationen og de genberegnes én gang årligt. Der vil ske en årlig opdatering af priserne.
Indsatserne tøjvask uden for hjemmet, linnedservice og indkøbsordning indgår i helhedsplejens pakker.
Rammeaftalehaver kan opkræve egenbetaling hos borgere, der modtager tøjvask uden for hjemmet og/eller linnedservice, som en del af helhedsplejen efter ældrelovens § 10 jf. kravspecifikationen. Egenbetaling skal svare til den egenbetaling, der er fastlagt af kommunen.
Taksterne fremgår af Gladsaxe Kommunes hjemmeside. De reguleres almindeligvis én gang årligt.
Leverandøren skal følge tilsvarende regler for manglende betaling, som kommunen. Det betyder, at ved manglende betalinger sendes 1. rykker efter 14 dage uden gebyr og 2. rykker sendes efter yderligere 14 dage og først ved 2. rykker opkræves et gebyr på 100 kr.
Leverandørerne skal sikre gennemsigtighed for borgerne i forhold til opkrævninger, og det er alene leverandøren, som ansvarlig for alle administrative opgaver forbundet med opkrævningen.
Tvister vedrørende egenbetalingen er beskrevet i kravspecifikationen i underafsnit; Rammer for leverandørens opkrævning af egenbetaling hos borgere (under hovedafsnit; Priser og afregning for visiterede indsatser.)
§ 9. Betalingsbetingelser
30 dage netto fra fremsendelse af korrekt faktura.
§ 10. Bonusudbetaling til tredjemand
Omsætningen som følge af denne kontrakt med Ordregiver må ikke blive genstand for udbetaling af bonus, rabatandel eller anden form for godtgørelse til tredjemand.
Manglende overholdelse af bestemmelsen anses for at være en væsentlig misligholdelse, hvilket berettiger Ordregiver til at ophæve kontrakten med omgående virkning.
§ 11. Underleverandører
Såfremt Rammeaftalehaver anvender underleverandører til opfyldelsen af kontrakten, garanterer Rammeaftalehaver for opfyldelsen af kontrakten i samme omfang, som hvis Rammeaftalehaver selv havde udført leverancen. Tilsvarende skal underleverandøren opfylde samtlige krav i forbindelse med ydelsen.
I forbindelse med tilbudsafgivelse skal leverandøren vedlægge oversigt over anvendte og forventede anvendte underleverandører.
Rammeaftalehaver er forpligtet til skriftligt at meddele Ordregiver ved anvendelse af underleverandører senest 20 arbejdsdage før opgaven overdrages. Orienteringen skal indeholde:
1. Navnet på underleverandøren
2. Underleverandørens CVR/RUT. Nr. (eller tilsvarende, hvis der er tale om et udenlandsk selskab)
3. Angivelse af den pågældende opgave, som denne skal udføre.
Anvendelse af underleverandør kræver Ordregivers skriftlige godkendelse. Ordregiver skal afgive sin skriftlige godkendelse eller begrundede afvisning senest 15 arbejdsdage efter Rammeaftalehavers fremsendelse af meddelelse.
Såfremt Rammeaftalehaver anvender underleverandører til udførelsen af opgaven, som ikke er godkendt af Ordregiver, er Ordregiver berettiget til at pålægge Rammeaftalehaver en bod, jf. punkt 21.
§ 12. Arbejdsklausul
Leverandører til Gladsaxe Kommune skal overholde Gladsaxe Kommunes arbejdsklausuler jf. kravspecifikationen og ansøgningsmaterialet. Vi gør opmærksom på, at Gladsaxe Kommune årligt laver stikprøvekontrol af en række af kommunens aftaler, for at se om arbejdsklausulen overholdes.
§ 13. Gave og låneforbud
Kontrakthaver og dennes medarbejdere samt ægtefæller, nærtstående og pårørende må ikke modtage arv, gaver eller lignende økonomiske fordele fra borgere.
Kontrakthaver og dennes medarbejdere samt ægtefæller, nærtstående og pårørende må ikke yde eller modtage pengelån eller andet lån fra borgere.
§ 14. Uddannelse af elever
Hvis Rammeaftalehaver opnår en markedsandel på minimum 7 procent af de borgere, der modtager helhedspleje, kan Ordregiver stille krav om, at Rammeaftalehaver stiller praktikpladser og praktikvejledere til rådighed for elever fra social- og sundhedsuddannelserne i et omfang, der svarer til Rammeaftalehavers andel af opgaver inden for helhedspleje og antal medarbejdere, samt Ordregivers elevdimensionering.
§ 15. Overdragelse af rettigheder
Rammeaftalehavers rettigheder og forpligtigelser i henhold til denne Rammeaftalekan hverken helt eller delvist overdrages til anden/andre leverandør(er) uden forudgående skriftligt samtykke med Ordregiver. Rammeaftalehaver kan som udgangspunkt ikke overdrage sine forpligtelser til andre. Således vil dette alene i ganske særlige tilfælde være muligt, eksempelvis i forbindelse med konkurs.
Manglende overholdelse af bestemmelsen anses som en væsentlig misligholdelse, der berettiger Ordregiver til at hæve kontrakten.
§ 16. Misligholdelse
Er ydelsen ikke udført i overensstemmelse med kontraktgrundlaget, uden at dette skyldes Ordregivers forhold, eller forhold i øvrigt som Ordregiver bærer risikoen for, foreligger der misligholdelse. Tilsvarende foreligger der misligholdelse, hvis tjenesteydelsen ikke lever op til Ordregivers berettigede krav eller, hvis Rammeaftalehaver ikke opfylder andre krav, som ifølge aftalen stilles i forbindelse med tjenesteydelsen, eller som følger af aftalen i øvrigt.
Gentagne tilfælde af misligholdelse, som skriftligt er blevet påpeget af Ordregiver, betragtes som væsentlig misligholdelse, som berettiger til ophævelse af kontrakten, jf. paragraf 22. Der henvises desuden til kravspecifikationens afsnit om Kvalitetssikring, tilsyn og opfølgning.
En kontraktpart, som må indse, at der er risiko for misligholdelse, har pligt til uden ugrundet ophold at give den anden kontraktpart begrundet meddelelse herom.
§ 17. Reklamation og varsel
Vil en part påberåbe sig en misligholdelse, skal denne give den anden rammekontraktpart meddelelse herom uden ugrundet ophold, efter at misligholdelsen er eller burde være opdaget.
Vil en part hæve rammekontrakten eller kræve afhjælpning, skal denne uden ugrundet ophold, efter at misligholdelsen er eller burde være opdaget, give den anden rammekontraktpart meddelelse herom. Undlader parten dette, har parten fortabt sin ret til at hæve rammekontrakten eller kræve afhjælpning. Det samme gælder for Ordregivers ret til at kræve bod, jf. paragraf 21.
Krav om forholdsmæssigt afslag eller erstatning skal opgøres og fremsættes uden ugrundet ophold efter meddelelse i henhold til ovenstående, idet retten ellers fortabes.
En part fortaber dog uanset ovenstående ikke sin ret til at påberåbe sig misligholdelse, bod, forholdsmæssigt afslag eller erstatning, når den anden part har handlet svigagtigt, eller når denne part har gjort sig skyld i grove fejl og forsømmelser, og dette medfører skade for parten.
§ 18. Afhjælpning
Ordregiver kan, hvor dette er praktisk muligt, kræve afhjælpning, medmindre det vil volde Rammeaftalehaver uforholdsmæssig omkostning eller væsentlig ulempe.
Såfremt afhjælpning kan ske uden væsentlig forsinkelse og uden væsentlig gene for Ordregiveren i øvrigt, har Rammeaftalehaveren ret til at foretage dette. Rammeaftalehaveren skal straks efter modtagelse af reklamation give Ordregiveren meddelelse, hvis Rammeaftalehaveren ønsker at udøve denne ret.
§ 19. Forholdsmæssigt afslag
I det omfang den leverede tjenesteydelse ikke er kontraktmæssig, jf. kontraktgrundlaget, og dette har bevirket en værdiforringelse, som ikke er kompenseret ved afhjælpning, jf. paragraf 18, eller bod, jf. paragraf 21, er Ordregiver berettiget til at kræve et forholdsmæssigt afslag i den aftalte pris.
§ 20. Erstatningsansvar og forsikring
Hvis Rammeaftalehaver eller dennes medarbejdere under udførelse af forpligtelserne i henhold til kontrakten ved handlinger eller undladelser forårsager skader på personer eller fysiske genstande, er alene Rammeaftalehaver ansvarlig for sådanne skader.
Hvis skadelidte rejser krav mod Ordregiver i anledning af skader af enhver art, skal Rammeaftalehaver friholde Ordregiver for ethvert krav og enhver udgift, herunder tillige sagsomkostninger, renter m.v., som et sådan krav måtte medføre.
Rammeaftalehaver er forpligtet til at etablere og vedligeholde en erhvervsansvarsforsikring gennem hele kontraktperioden med en forsikringssum på minimum 10 mio. kr. ved personskade og 10 mio. kr. ved tingsskade pr. år. Ordregiver kan når som helst kræve dokumentation herfor.
Rammeaftalehaver kan ikke ændre væsentlige forhold, herunder regulering af forsikringssummer i nedadgående retning, uden kommunens forudgående accept.
Betjener Rammeaftalehaver sig af underleverandører, er Rammeaftalehaver forpligtet til at sørge for, at underleverandørerne på samme måde opfylder de nævnte krav om forsikringsdækning. Ordregiver kan ligeledes forlange dokumentation herfor.
§ 21. Bod
Ordregiver kan pålægge Rammeaftalehaver en bod i overensstemmelse med det i rammekontraktgrundlaget fastsatte. Boden udelukker ikke muligheden for tillige at gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende, jf. nærværende kontrakt.
Hvis rammeaftalehaver ikke udfører sin ydelse i overensstemmelse med de krav og det omfang, der er til selve ydelsen, som er beskrevet i kravspecifikationen, så er ordregiver berettiget at udstede en bod til aftalehaver på 2.000 kr. pr. hændelse. Det samme gælder hvis rammeaftalehaver ubegrundet udebliver fra udførelsen af den aftalte ydelse.
Uhensigtsmæssigheder i udførelsen af ydelsen kan blandt andet konstateres i forbindelse med det årlige tilsyn som kommunen foretager. Tilsynet skal bidrage til at sikre kvaliteten i indsatserne, og er derfor tilrettelagt med udgangspunkt i gældende national lovgivning samt nærværende kravspecifikation for leverandører af helhedspleje pleje og praktisk hjælp i Gladsaxe Kommune, jf. afsnit i kravspecifikationen om Kvalitetssikring Tilsyn og opfølgning.
Kommunen vil i vidt omfang indledningsvist benytte sig af en dialog med henblik på eventuelle udbedringer inden kravet om bod eller misligholdes jf. § 16, tages i anvendelse.
Såfremt Rammeaftalehaver anvender underleverandører til udførelsen af opgaven, som ikke er skriftlig godkendt af Ordregiver, er Ordregiver berettiget til at pålægge Rammeaftalehaver bod pålydende DKK 5.000 pr. arbejdsdag overtrædelsen finder sted. Gentagne tilfælde af brug af ikke godkendte underleverandører, anses som væsentlig misligholdelse, som berettiger Ordregiver til at ophæve rammeaftalen.
Ordregiver kan pålægge Rammeaftalehaver bod, såfremt det konstateres, at Rammeaftalehaver misligholder sin forpligtelse til at registrere borgerens fravær i journal og de relevante moduler i EOJ-system jf. afsnit om Rammerne for planlægning, opstart og tidsfrister i kravspecifikation, Boden fastsættes til DKK 500 pr. manglende registrering.
Ordregiver kan pålægge Rammeaftalehaver bod, såfremt det konstateres, at Rammeaftalehaver aflyser eller udebliver fra levering af helhedspleje uden forudgående varsel. Rammeaftalehaver vil blive opkrævet bod svarende til dobbelt betaling for den ikke leverede indsats.
Ordregiver kan pålægge Rammeaftalehaver bod, såfremt det konstateres, at Rammeaftalehaver ikke samarbejder om implementering af nyt EOJ-system og ny dokumentationspraksis. Boden fastsættes til op til DKK 5.000 pr. arbejdsdag. Manglende implementering af nyt EOJ-system eller ny dokumentationspraksis betragtes som væsentlig misligholdelse.
Ligeledes kan Ordregiver pålægge Rammeaftalehaver bod, såfremt der konstateres, at Rammeaftalehaver misligholder sin forpligtelse til at foretage akutbesøg, jf. kravspecifikation, Boden fastsættes til DKK 5.000 pr. overtrædelse.
§ 22. Ophævelse
Aftalen kan ophæves med omgående virkning af Ordregiveren, hvis der foreligger en væsentlig misligholdelse fra Rammeaftalehaverens side. I bedømmelse af misligholdelsens væsentlighed indgår hensynet til den fornødne kvalitet i hjælpen, plejen og omsorgen til borgeren, tjenesteydelsens beskaffenhed, misligholdelsens karakter, risiko for gentagelse, misligholdelsens betydning for Ordregiver, Ordregivers eventuelle offentligretlige forpligtelse til at sørge for tjenesteydelsen, ophævelsens betydning for Rammeaftalehaveren samt omstændighederne i øvrigt.
Kommunen forbeholder sig desuden ret til i tilfælde, hvor en eller flere medarbejdere hos leverandøren ikke handler i overensstemmelse med de krav, der stilles til medarbejdernes adfærd, herunder også tavshedspligt, kræve at de pågældende medarbejdere fratages gerningen hos borgere i Gladsaxe Kommune, som forudsætning for at leverandøren kan bibeholde rammeaftalen med kommunen.
Hæves aftalen er Ordregiveren berettiget til at foretage dækningskøb for Rammeaftalehavers regning. Rammeaftalehaver er ligeledes erstatningsansvarlig for direkte tab opstået som følge af misligholdelsen.
Hvor et leveringsophør efter en ophævelse vil være velfærdstruende for borgere, der er afhængige af ydelsen, kan Ordregiver uanset aftalens ophævelse kræve, at Rammeaftalehaver i en overgangsperiode stiller ressourcer til rådighed for levering af ydelsen, indtil leveringen med rimeligt varsel kan overtages af Ordregiver eller en anden leverandør. Levering i overgangsperioden sker på samme vilkår som i den ophævede aftale.
§ 23. Sikkerhedsstillelse
Der skal stilles sikkerhedsstillelse pålydende DKK 50.000, -. Hvis det viser sig, at rammeaftalehaver opnår 10 pct. af borgerne i målgruppen, vil det give anledning til en genforhandling af sikkerhedsstillelsen. Sikkerheden skal opretholdes indtil 4 måneder efter kontraktperiodens udløb, og nedskrives ikke i perioden.
Sikkerheden skal stilles for, at rammeaftalen kan træde i kraft. Det vil sige, at leverandøren kan ikke tildeles borgere eller levere indsatsen, førend Gladsaxe Kommune har modtaget underskrivelse af en sikkerhedsstillelse.
Sikkerheden tjener til fyldestgørelse af alle krav, som Ordregiver har i anledning af aftaleforholdet. Hvis Ordregiver ønsker udbetaling i henhold til den stillede sikkerhed, skal beløbet udbetales efter proceduren angivet i den fremsendte sikkerhedsstillelse. Beløbet udbetales til Ordregiver inden 10 hverdage fra meddelelsens fremkomst.
§ 24. Loyal adfærd
Kontrakthaver er forpligtet til at udvise loyal adfærd i hele kontraktperioden. Dette indebærer blandt andet, at Rammeaftalehaver skal konkurrere om borgerne på reel og loyal vis med udgangspunkt i den leverede ydelse.
§ 25. Konkurs m.v.
Konkurs, betalingsvanskeligheder, insolvens, rekonstruktionsbehandling eller væsentligt forringede økonomiske forhold i øvrigt, som giver Ordregiver begrundet mistanke om, at Rammeaftalehaver ikke er i stand til at varetage sin forpligtelse over for Ordregiver i kontraktperioden vil blive betragtet som væsentlig misligholdelse, og vil berettige Ordregiver til omgående at ophæve kontrakten.
Såfremt boet har ret til at indtræde i kontrakten i medfør af konkurslovens bestemmelser, skal boet efter forespørgsel uden ugrundet ophold give skriftlig meddelelse om, hvorvidt boet vil indtræde.
§ 26. Opfyldelseshindringer, herunder force majeure
I tilfælde af force majeure suspenderes parternes forpligtelser så længe force majeure er til stede og i det omfang force majeure er til hinder for Rammeaftalehavers opfyldelse af sine forpligtelser.
Som force majeure regnes ikke årstidsbetingede vejrlige forhold, strejke og lockout (opremsningen er ikke udtømmende).
Den af parterne, der ønsker at påberåbe sig force majeure skal give den anden part skriftlig meddelelse herom, så snart force majeure kendes eller konstateres, medmindre force majeure i sig selv umuliggør meddelelsen.
Meddelelsen skal angive:
- Årsagen til force majeure situationen
- Forventet varighed af force majeure situationen
- Indsats fra Rammeaftalehavers side for at kunne genoptage leveringen.
Hvor opgaver er overladt til underleverandør, jf. paragraf 11, og denne forhindres i at udføre disse, kan Rammeaftalehaver alene påberåbe sig force majeure over for Ordregiver, i det omfang samme forhold ville have forhindret Rammeaftalehaver i at levere ydelsen, dersom denne havde valgt en anden underleverandør eller havde valgt ikke at betjene sig af underleverandører.
§ 27. Ændring af ydelsen
Såfremt ændringer i lovgivningen og/eller myndighedskrav medfører, at der skal foretages korrektioner/ændringer, er Rammeaftalehaver pligtig til omgående at informere Ordregiver herom samt omgående at ændre ydelserne som påkrævet. Ændringer som følge af nye lovkrav eller ændret offentlig regulering skal dog ske i overensstemmelse med eventuelle frister i den pågældende lov eller offentlige regulering.
Ændringer af Kommunens rammer for helhedspleje, herunder anderledes pakkesammensætning, kan forekomme i aftaleperiode. Som følge heraf kan det medføre ændringer i pakkesammensætningen og prissætningen af pakkerne. Det kan også ændre sig som følge af nye lovkrav til sygepleje, eller hvis ordregiver selv justerer pakkerne i forbindelse med genberegning af priser. Ændringer af pakkerne og prissætningen heraf vil blive varslet rammeaftalehaver minimum 3 måneder før end ikrafttrædelse.
§ 28. GDPR og tavshedspligt og offentliggørelse af kontrakten
Nærværende kontrakt er fortrolig, og kan hverken helt eller delvist offentliggøres uden, at parterne på forhånd og skriftligt har aftalt, hvad der kan/skal offentliggøres.
Ovenstående bestemmelse gælder ikke, såfremt tredjemand forlanger og får medhold i begæring om aktindsigt i dele af eller hele rammekontrakten i henhold til forvaltningslovens eller offentlighedslovens almindelige regler om aktindsigt.
Udtalelser til pressen, der vedrører enten rammeaftalen eller den anden rammeaftalepart, skal godkendes af modparten inden udtalelsen foretages.
Rammeaftalehaver og dennes personale har tavshedspligt med hensyn til oplysninger, som de måtte blive bekendt med under udførelsen af hjælpen, jf. straffelovens §§ 152 og 152a samt forvaltningslovens § 27 jf. Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 43.
Tavshedspligten gælder alle forhold vedrørende den enkelte borger. Rammeaftalehaver er forpligtet til at sikre, at alle ansatte og evt. underleverandører lever op til disse krav.
Rammeaftalehaver og Ordregiver er gensidigt forpligtet til at behandle oplysninger om forretningsforhold samt om andre forhold, der med rimelighed kan kræve diskretion med fortrolighed. Denne pligt består efter rammekontraktens ophør, uanset årsagen hertil.
Manglende overholdelse af bestemmelsen anses for at være en væsentlig misligholdelse, hvilket berettiger Ordregiver til at ophæve kontrakten med omgående virkning.
§ 29. Kontraktændringer
Nærværende kontrakt, herunder bilag til kontrakten, kan kun ændres ved skriftlig aftale mellem Ordregiver og Rammeaftalehaver. Indførte ændringer, der ikke må forrykke aftalegrundlaget væsentligt, skal fremgå af ændringsmeddelelser, som er underskrevet eller på anden måde skriftligt godkendt af begge parter. Undtaget herfra er kvalitetsstandarderne, som skal revideres i overensstemmelse med gældende lov, og mindre procedureændringer i forbindelse med opgaveudførelsen.
§ 30. Kontraktens ophør
Ved ophør af kontrakten skal Rammeaftalehaver til Ordregiver aflevere følgende:
- Notater, som er udarbejdet i forbindelse med opgaveløsningen
- Øvrige informationer som er relevante for opgaveløsningen og anden dokumentation, som er væsentlig for at den kommende leverandørs overtagelse af opgaven (afleveret i et læsbart format)
- Evt. elektroniske nøgler, udlånt materiale og hjælpemidler m.v.
§ 31. Lovvalg og afgørelse af tvister
Nærværende kontrakt er undergivet dansk ret.
Eventuel tvivl om forståelse af eller tvistigheder i forbindelse med kontrakten søges afgjort ved forhandling mellem parterne.
Fører forhandling ikke til enighed mellem parterne inddrages en uvildig mægler til løsning af tvisten. Udgifter til inddragelse af mægler betales med en fordeling på 50/50 til Ordregiver og Kontrakthaver, medmindre mægleren fastslår, at årsagen til konflikten hovedsageligt kan tillægges den ene part.
Fører inddragelse af mægler ikke til enighed mellem parterne inddrages Voldgiftsinstituttet, hvor nærværende kontrakt afgøres endeligt og bindende under anvendelse af dansk ret. Værneting er Ordregivers retskreds. Udgifter til inddragelse af Voldgiftsinstituttet betales med en fordeling på 50/50 til Ordregiver og Kontrakthaver, medmindre Voldgiftinstituttet fastslår, at årsagen til konflikten hovedsageligt kan tillægges den ene part.
§ 32. Offentlige påbud
Rammeaftalehaver er forpligtet til at overholde alle gældende direktiver, love, bekendtgørelser, myndighedskrav og regler/påbud på tidspunktet for indgåelse af kontrakten som i kontraktperioden.
Manglende overholdelse af bestemmelsen anses for at være en væsentlig misligholdelse, hvilket berettiger Ordregiver til at ophæve kontrakten med omgående virkning.
§ 33. Miljø
Rammeaftalehaver garanterer, at alt hvad der bliver leveret under nærværende kontrakt, opfylder de til en hver tid gældende miljøregler, -love, -bekendtgørelser, EU-direktiver mv.
Manglende overholdelse af bestemmelsen anses for at være en væsentlig misligholdelse, hvilket berettiger Ordregiver til at ophæve kontrakten med omgående virkning.
Gladsaxe Kommune har en politik som påkræver at Rammeaftalehavers ydelser i henhold til aftaler med Gladsaxe Kommune indebærer, at Rammeaftalehaver har,
• minimum 75 pct. emissionsfri kørsel pr. 1. juli 2027 og
• 100 pct. emissionsfri kørsel gældende fra d. 1. januar 2030
i relation til den kørsel som de udfører for Gladsaxe Kommune.
Opgørelsen gælder pr. kørt kilometer til en ydelse i Gladsaxe Kommune.
Gladsaxe Kommune er berettiget til at foretage stikprøvekontrol for at sikre at politikken bliver overholdt. Kommunen kan tillige bede Rammeaftaler om dokumentation for at kommunens politik på emissionsfri kørsel overholdes. En overtrædelse i for af manglende fremsendelse af dokumentation og/eller manglende overholdelse af politikken, anses som værende misligholdelse af aftalen og kan medføre bod. Boden vil være identisk med bod for udeblivelse eller manglende kvalitativ og kvantitativ udførelse af ydelsen i henhold til kravspecifikationen.
§ 34. Etik og socialt ansvar
Ordregiver forudsætter, at Rammeaftalehaver og dennes eventuelle underleverandører overholder internationale konventioner tiltrådt af Danmark, herunder følgende grundlæggende ILO-konventioner:
• Tvangsarbejde (ILO-konvention nr. 29 og 105)
• Arbejdsklausuler (ILO-konvention nr. 94)
• Ingen diskrimination i ansættelsen (ILO-konvention nr. 100 og 111)
• Mindstealder for adgang til beskæftigelse samt forbud mod og omgående indsats til afskaffelse af de værste former for børnearbejde (ILO-konvention nr. 138 og 182)
• Sikkert og sundt arbejdsmiljø (ILO-konvention nr. 155) samt
• Organisationsfrihed og ret til kollektive forhandlinger (ILO-konvention nr. 87, 98 og 135), inden for rammerne af gældende lovgivning.
Det forudsættes endvidere, at Rammeaftalehaver og dennes underleverandører respekterer grundlæggende menneskerettigheder, herunder lever op til FN’s Menneskerettighedserklæring og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Manglende overholdelse af bestemmelsen anses for at være en væsentlig misligholdelse, hvilket berettiger Ordregiver til at ophæve kontrakten med omgående virkning.
§ 35. Underskrift
Nærværende kontrakt underskrives i to eksemplarer, hvoraf hver part modtager et eksemplar.
Dato: Dato:
Gladsaxe Kommune Rammeaftalehaver