Hjem Borger Unge Bo for dig selv Bo selv med støtte og hjælp i dagligdagen Ungehuset på Valdemars Alle - Botræning § 107

Ungehuset på Valdemars Alle - Botræning § 107

Ungehuset på Valdemars Allé tilbyder støtte til unge mellem 18 og 31 år. Med særlige udfordringer som psykiske vanskeligheder, depression, angst og udviklingsforstyrrelse, herunder autisme-spektrum-forstyrrelser.

Hver beboer råder over to værelser med tilhørende toilet og separat bad. På hver gang er der et tekøkken, som Beboerne kan benytte, og som personalet kan hjælpe med at tilberede mad i.
Der kan bo op til otte borgere ad gangen i botræningen.

I nærheden af Ungehuset er der offentlig transport. Bussen holder tæt ved Ungehuset, og der er mindre end en kilometer til Buddinge station.
Der er tre dagligvarebutikker i nærmiljøet.

Botræningen skal styrke den unge i troen på sig selv, så de i sidste ende kan tage styring i eget liv, og blive i stand til at bo selvstændigt.

Vi i Ungehuset arbejder ud fra en recovery- og rehabiliterende tilgang, som tager udgangspunkt i den motiverende samtale. Derfor er der fokus på:

• Selv- og medbestemmelse.
  • Struktur i hverdagen, eksempelvis støtte til at komme op om morgenen for at passe sin skole eller praktik.
  • Støtte til egenomsorg, madlavning, rengøring og tøjvask.
  • Trafiktræning.
  • At skabe, og fastholde sociale relationer.
  • At yde støtte til møde med offentlige instanser, herunder hjælp til post, e-Boks og økonomi.

I Ungehuset er der tilknyttet to psykologer, som har faste dage om ugen, hvor de er her. Det er muligt for beboerne at benytte sig af tilbuddet. Som regel har beboerne fem samtaler, og der vil blive aftalt nærmere om, hvad der skal ske efter den femte samtale.

Der er en overordnet struktur for dagene i botræningen. Hverdagen vil dog altid tage udgangspunkt i den enkelte beboers forudsætninger for at deltage.

En typisk dag kan se sådan ud:

• Fælles morgenmad fra klokken 8.00 til 9.00
  • Individuelle aftaler og opgaver
  • Indkøb til madlavning
  • Sociale aktiviteter
  • Madlavning og fællesspisning
  • Socialt samvær

I Ungehusets botræning har vi både faste traditioner i løbet af året samt forskellige aktiviteter i løbet af ugen.

Traditioner

Vi værdsætter traditioner højt. Vi mener, at traditioner er vigtige, da de skaber fællesskab og forståelse for datid og nutid.

I fællesskab med beboere, har vi sammen fundet frem til fem årlige traditioner:

• Påskefrokost
  • Skt. Hans
  • Sommerfest med pårørende
  • Julefrokost
  • Julehygge med pårørende

I botræningen har vi en ugeplan over ugentlige aktiviteter for botilbuddets beboere. Disse aktiviteter varierer uge efter uge, og tager udgangspunkt i borgernes ønsker.

Det kan eksempelvis være:

• Aktivitet på multibanen
  • Filmaften
  • Spilledag
  • Krea-gruppe
  • Bagning
  • Gåture

Ønskerne drøftes typisk på vores månedlige husmøde, hvor alle borgere kan få lov at sætte punkter på dagsordenen, og bidrage med deres synspunkter, meninger, forslag eller andet.

I Ungehuset tror vi på, at man udvikler sig mest gennem sociale fællesskaber. Derfor opfordrer vi til at deltage i sociale arrangementer både i, og uden for Ungehusets botræning. Vi introducerer gerne til Kildevældets samværstilbud, hvor andre unge mennesker på daglig basis tilbringer tid, og får skabt gode sociale relationer på tværs af brugerne.

I Ungehusets botræning er vores udgangspunkt at alle, uanset deres eventuelle diagnoser, psykosociale problemstillinger og tidligere erfaringer, har noget at byde ind med og noget at tilbyde andre.

Vi tager ansvar for samarbejdet med borgeren, og støtter borgeren i at blive klar til at flytte i egen bolig, eller til et mindre indgribende tilbud.

Vi arbejder recovery-orienteret, ud fra tilgangen “hjælp til selvhjælp”, og vil derfor altid tage udgangspunkt i borgerens egne ressourcer. Vi vil arbejde på at øge disse ressourcer, samt støtte til at fjerne eventuelle begrænsninger.

Husreglerne introduceres ved rundvisning i tilbuddet.

Som en del af vores husregler har vi regler om forbud for alkohol og andre former for misbrug.

Nederst på siden kan du finde vores adresse, kontaktoplysninger og bemandede åbningstider.