Hjem Borger Sundhed og omsorg Misbrug af alkohol og rusmidler Gladsaxe Rusmiddelcenter Pårørende til en med et misbrug

Pårørende til en med et misbrug

Mange kommer i løbet af deres liv i kontakt med mennesker, der har et problematisk forhold til alkohol, hash eller andre rusmidler. Det kan være svært at være vidne til, og måske endnu sværere at vide, hvad man skal gøre for at hjælpe.

Vi har forskellige tilbud til dig, der har et familiemedlem eller en ven, der har udfordringer med alkohol eller stoffer.

Vi tilbyder professionel vejledning og behandling, og alle vores tilbud er gratis.

Hjælp til pårørende

Vidste du, at hvis du er over 18 år og pårørende til en person med misbrug, kan du hos os få gratis behandling og hjælp til at bearbejde din situation?

Gruppeforløb for pårørende til personer med misbrugsproblematik

Som pårørende til en voksen med misbrug af alkohol, hash eller stoffer, kan du gratis deltage i vores forløb for pårørende. Her møder du andre i samme situation og I får mulighed for at dele jeres erfaringer med hinanden. Vi arbejder med definitionen af afhængighed og hvordan der er at være pårørende. Vi fortæller også om lovgivningen, og om kommunens tilbud.

Vi giver dig desuden et indblik i rusmidler, og hvordan rusmidler påvirker dem, der anvender dem. Vi giver dig også indblik i, hvordan misbruget af rusmidlerne kan påvirke dig som pårørende.

Gruppeforløb

Vi tilbyder dig et forløb med fem mødedage med professionel mødeleder.

I gruppeforløbet kan du møde andre med samme problemstilling i et lukket forum. Her kan du få mulighed for at tale åbent sammen, høre om følelser, grænsesætning og medafhængighed samt få fokus på hvordan du kan skaber forandring.

Du kan tilmelde dig ved at ringe til Rusmiddelcentret.

Hvis din mor eller far drikker for meget, eller tager stoffer, kan vi hjælpe dig.

Vi har to gruppetilbud:

• Et for børn mellem 8-12 år
  • Et gruppetilbud for unge i alderen 13-18 år

Til sagsbehandleren

Hvis du er sagsbehandler eller voksen til et barn eller ung skal du vide, at vi arbejder med barnet og den unge efter anerkendte metoder. De går ud på at styrke barnets selvværd og give barnet redskaber til at imødegå fremtiden.

Grupper for de 13-18-årige

I gruppen, for de 13-18-årige, arbejder vi derudover med, hvad det gør ved én at vokse op i et hjem med misbrug. Vi taler også om, hvordan man passer på sig selv.

Kender du et barn til en med et misbrug?

Hvis du som voksen har kendskab til børn med denne problematik, kan du kontakte Rusmiddelcentret for vejledning eller tilmelding. Du kan finde vores kontaktoplysninger og åbningstider nederst på siden.

Hjælp uden for åbningstiden

Hvis du vil vide mere om alkohol, eller har brug for at snakke med nogen uden for kommunal åbningstid, så ring til Alkolinjen

På Giftlinjen kan du få rådgivning døgnet rundt.

Mindhelper hjælper unge gennem hårde tider.

Ingen unge skal gå rundt med problemer alene. Har du brug for at tale med nogen, så ring til Headspace

Læs mere og stoffer og alkohol

Læs om forskning på rusmiddelområdet hos Center for Rusmiddelforskning

Rusmiddelcentret