Skip til hoved indholdet Job Job

Møde i Beboer- og pårørenderådet den 12. juni 2024

Beboer- og pårørenderåds møde den 12. juni 2024 kl. 17.00 – 19.00

Beboer- pårørenderådet 2024 - 2026

  • Ebbe Christensen ( formand)
  • Ninna Bilfeldt (beboer, Afdeling 2)
  • Knud Bovbjerg (beboer, Afdeling 2)
  • Preben Sabinsky (beboer, Afdeling 1)
  • Hanne Andersen ( beboer afdeling 2)
  • Lise Wix Andreasen (leder)
  • Mette Cenius Vemmer (Referent)
  • Annette Bilfeldt (Næstformand, Pårørende afd. 2)
  • Lena Skovlund (Pårørende Afd. 2)
  • Camilla Leth (Pårørende Afd. 1)
  • Lene Andersen (Pårørende afd. 2)
  • Anne Dorthe Beck (Pårørende afd.2)
  • Bente Jensen (Pårørende afd. 2)
  • Jørn Guldager (observatør fra Seniorrådet) (ikke til stede, på ferie)
  • Jane Aude Lahs (Serviceleder)

Dagsorden

1. Godkendelse af referat og dagsorden

Godkendt, ønske om rettelse af formuleringer.

2. Konstituering af BPR.

  • Der skal vælges formand og næstformand – opstilling af og afstemning om dette sker til mødet.
  • Regler for evt. afstemning til møder drøftes.
  • Ebbe Christensen ønsker at stille op som formand, Anette Blifeldt ønsker at stille op som næstformand, der er ingen modkandidater. Der skal være 4 borgere og 4 pårørende, vi har 5 pårørende, hvordan skal vi forholde os ved en eventuel afstemning?
  • Hvilken pårørende skal være suppleant og ikke have stemmeret? Lene Andersen bliver suppleant.
  • Hvad har vi som beboerråd indflydelse på og kan stemme om?
  • Lise: For eksempel indkøb som rådet ønsker, kan være uenige indbyrdes. Oftest er det drøftelser.
  • Kan Ebbe som frivillig have en stemme i rådet? Ja, ifølge reglerne, formandens stemme er afgørende ved stemmelighed.
  • Vi vedhæfter bestemmelserne til referatet

3. Nyt fra BPR

Mølleavisen

Ebbe: Mølleavisen er meget savnet, giver godt indblik i hvad der sker og hvem, der stadig er på Møllegården.

Lise: Vi satser på 1. september, kan være det måske ikke kan nås, ellers senest 1. oktober.

Anette Blifeldt: Meget gerne have info omkring de forskellige instansers ferieperiode (Frisør, fodpleje, fysioterapi)

Lise: Vi vil gerne forsøge at få hængt oplysninger på infotavlerne for alle instanser

Værdighedsrejseholdet og status herpå

Ebbe: Personalet giver udtryk for at de ikke ved hvad værdighedsrejsehol-det/ambassadørerne er/står for.

Lise: Vi laver nyhedsbrev til personalet, med navne på ambassadører, og hvad der skal arbejdes videre med: 1. Det gode måltid; 2. Månedlige beboerkonferencer på afdelingerne for at skabe øget trivsel blandt beboerne.

Vi har andre fora, hvor vi kigger på hvordan den enkelte beboer har det og om vi skal være obs på noget.

Lena: Kigger ambassadørerne på medarbejdernes arbejdsforhold og trivsel, er det et sted hvor ambassadørerne kan gøre en forskel og bruge deres redskaber? Der er stor brug af vikarer på afd. 2, giver usikkerhed blandt beboere, og påvirker også medarbejdernes trivsel/arbejdsmiljø.

Lise: Vi er opmærksomme på medarbejdernes arbejdsmiljø og tak for input ifht. om der kunne være noget i redskaberne som kunne anvendes ifht. medarbejderne. Medarbejderne er alle på introduktion til nogle af redskaberne og her er blandt andet Trivselskarret, som de også lærer at anvende på sig selv og deres kollegaer.

Praktisk information til ny indflyttede beboere og pårørende

Anne Dorthe synes der mangler bedre info ved indflytning, indflytningsmøde er ik-ke nok, der er meget praktik, som man ikke nødvendigvis kan huske/har fået spurgt om.

Lise: Kan de nye pårørende komme med tips/ønsker/mangler?

Lene: Hvad er min rolle som pårørende, hvad kan jeg forvente, hvad forventer Møllegården af mig? Intromødet gik hen over hovedet på mig, bliver det kommunikeret godt nok ud?

Anne Dorthe: Kommunikationen er udfordret, personalet taler ikke sammen, oplysninger går tabt.

Lise: Vi har velkomstbrev, vi kan se på hvordan vi kan få oplysningerne samlet, pårørendes rolle vil være rigtig godt at få beskrevet, skal stå på hjemmesiden, ens for alle centre, skal også i velkomstbrev.

Camilla: Kan være BPR skal lave intro til rådets arbejde, så alle nye er klar over hvad rådet laver. Dette vil være oplagt at have med i velkomstmappen.

Anette B: De nye pårørende har den bedste viden omkring hvad der mangler ved indflytning.

Anne Dorthe: vil gerne komme med input til velkomstfolder.

4. Nyt fra ledelsen

Ny administrativ medarbejder

Mette er tiltrådt som it- og administrativ medarbejder

Ny ledelse

Noor og Lone fratræder 01.07.2024, Lise og Jane vil i samarbejde med sygeplejer-skerne varetage ledelsen, og Herle, ældre og sundheds chef i Gladsaxe kommune kommer og hjælper med det administrative.

Fund af asbest i tagkonstruktionen og plan herfor

Der er fundet asbest på loftet, der laves sluserum for at beskytte de medarbejdere, der skal arbejde deroppe, inkl. miljødragter. Lise tager et møde for at finde ud af hvor præcist det er fundet, har det betydning for beboerne? Lise vender tilbage.

KAB og ejendomscenteret skal forestå oprydning/reparation og regningen herfor ligger hos dem.

Haven

Den nye sansehave er snart færdig, mangler lidt diverse, bland andet udskiftning af flækket tværbjælke, samt sikring af bænke, så de ikke synker ned i underlaget. Der vil komme en indvielse senere. Der skal muligvis laves om på en rampe for at give bed-re adgang for kørestole.

Tunnel

Vi er i gang med at få renoveret gangtunnelen, så den bliver tæt. Det forventes at stå færdig omkring 1. august.

Der er undersøgt for svamp som følge af utæthederne, og ikke konstateret noget. Regningen ligger hos ejendomscenteret.

Samarbejde med Kirken

Ville det være en god ide at få etableret et samarbejde med præst fra Stengård kirke til sjælesamtaler, mestringssamtaler? Måske i forbindelse med andagten.

Anette: Rigtig god ide, tænk også personalet ind, så de også kan bruge præsten.

Lena: Rigtig god ide

Økonomi

Der har været besøg af arbejdstilsynet, der er en del, der skal arbejdes med omkring arbejdsmiljøet, det kræver både tid og penge, da brugen af vikarer er stort. Vi skal have lavet om på strukturer og hvordan vi hjælpes på tværs.

5. Projekt omkring ernæring

Jane præsenterer ønske om et projekt ifht. ændring af måltid.

Vi vil gerne have en prøveperiode, hvor der byttes om på det varme og det kolde måltid, så der kommer mere ro på det varme måltid, da der er flere personaler på arbejde. Det vil også betyde at køkkenpersonalet er tættere på, køkkenet kan hjælpe mere til omkring den varme mad, kan fx håndtere udskæring, time serve-ringen bedre, så maden er varm. Desserten vil blive serveret om aftenen og også bringe kalorieindholdet op i det kolde aftensmåltid.

Knud: Har prøvet det på Kildegården, det fungerede rigtig godt. Der er fordele og ulemper ved begge dele.

Hanne: har Jane fået tilbagemelding omkring klager? Jane har ikke modtaget noget.

Lise: skal vi lave et spørgeskema til beboerne omkring dette? Så kan vi få feedback fra alle (også fra pårørende) omkring et evt. skift.

Ebbe: mange af beboerne står meget sent op, fx omkring 10:30, så de kan måske ikke spise så meget kl 12:30, kan vi ende i at nogle beboere bliver underernæret?

Jane: Vi har beboere, der taber sig nu med den nuværende ordning, så vi skal prøve noget andet, der er ikke forskel på ernæringsindhold på frokost og middag. Vi vil holde øje med beboernes næringsindtag, som vi altid gør, under prøveperioden, så vi kan lave en kvalificeret evaluering bagefter

Anette: Kunne der evt. være en suppe om aftenen?

Jane: Der er altid mulighed for at få suppe, klar eller legeret.

Hanne: Der er lidt for meget pres på med at få beboerne tilbage på stuerne efter aftensmåltidet, de får ikke tid til at hygge sig sammen.

Camilla: jeg støtter klart op om varm mad til frokost, det er oplagt at få det afprø-vet.

Lene: jeg synes ikke vi skal spørge beboere og pårørende, men prøve det af i en nærmere bestemt periode, og få formidlet hvorfor vi gør det, så beboerne kan for-holde sig til det konkrete tiltag.

6. Nyt fra seniorrådet

Intet nyt

7. Nyt fra byrådet

Michael fremlægger referat fra 3 Sundheds og rehabiliteringsmøder:

  • 19 marts: møde om tilsynsrapport for alle plejecentre foretaget 2023 (Tilsyn om reg-ler/værdighed overholdes) Møllegården fik 5, undtagen på et punkt: fordelingen af faglærte/ufaglærte, værdighedsparametre, kun 2. Anbefaler at beklædningsregler overholdes, se rapporten. Case study: Der arbejdes ikke korrekt med værnemidler, forflytninger, der gives heller ikke den adækvate kommunikation til beboeren. Kon-takten holdes ikke til beboeren, medarbejderen har ikke tålmodighed eller de fagli-ge evner til rehabilitering.
    Udvalget er godt klar over udfordringer med personale faglærte/ufaglærte.

Lise: Vi har nu aftaler om oplæring og kompetenceudvikling af vores ufaglærte. Med hensyn til beklædning, de er på hygiejnekursus, der er fokus på disse påtaler.

Magtanvendelser: der er indrapporteret 7 hændelser i 2023, kun én var ulovlig.

  • 24. april: Diskussion om pårørende politik. Ønske om pårørende konsulent på kommunen. Der er allerede en hel del rådgivende konsulenter, men ikke rigtig no-get overblik. Der findes allerede pårørendegrupper i kommunen. Der kommer en hjemmeside som samler tilbud og hvem der falder ind under grupperne, samt mø-deaktivitet. Skal kommunikeres bredt ud
  • 29. maj: Regelforenkling. Stort analysearbejde af registrering, givet nogle forslag:

BPR fortsætter, Brobygger funktion fortsætter, Pårørende/beboer møde fastholdes som årlig samtale, i den måned hvor beboer har fødselsdag, hvis muligt.

Umiddelbart ser Michael ikke, at der sker forringelser, selvom det også har været en spareøvelse.

8. Evt.

Fællesmøde 08.10.24, kan det evt. flyttes til senere? Michael: God pointe, tager det med tilbage til udvalget.

Har BPR indflydelse på dagsorden? Michael: Jeg vil rejse det i udvalget, det er vigtigt at BRP’erne bliver inddraget i mødets planlægning og emner.

Anette: Politikerne var møderamt, skal derfor kun deltage 1 gang om året? Det er lavet om til at alle BPR skal holde fællesmøde 1. gang om året med alle politikere på Gladsaxe rådhus.

Kommende møder, som alle afholdes i Glassalen

  • 18. september
  • 11. december

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback