Skip til hoved indholdet

Møde i Beboer- og pårørenderådet den 11. december 2024

Dagsorden

1. Godkendelse af referat og dagsorden

Godkendt

Ebbe ønsker referatet til gennemlæsning inden udsendelse

2. Opfølgning og status på punkter fra mødet d. 18.9.2024

  • Funktionsbeskrivelser i forhold til kontaktperson er udarbejdet og mangler godkendelse i MED-udvalget
  • Vi er i gang med at få ansat faste afløsere til weekenderne, så vi får etableret faste weekendhold og fordelingen af faste medarbejdere og afløsere bliver jævnt for-delt. BPR spørger til, om ledelsen er til stede i weekenderne. Lise svarer, at ja vi har været inde i weekender og vi er også til stede i aftenvagter.
  • Vi har ledige stillinger i alle 3 vagtlag, samt i sygeplejen og vi er i gang med ansættel-ser og har samtaler i indeværende uge samt næste uge.
  • BPR roser nattevagterne i afd. 2, de er rigtig gode.
  • Lise oplyste at, Christian er startet som fysioterapeut i afd. 2. BPR og beboere er meget glade for ham, og han får stor ros.
  •  I forhold tilkriseberedskab, så har Jane købt 1. ration ind til lager, 2. ration bliver købt i ja-nuar.
  • Lena oplyste, at ved strømafbrydelsen den 5.12 virkede nøglebrikkerne ikke ved ind-gangene, dette problem skal adresseres. Lise oplyser, at der er beredskabsplaner, ved strømsvigt, som giver instruktioner i nødstilfælde.
  • Som nævnt på mødet d. 18.09.24, så skal taget udskiftes. Dette projekt er fortsat i proces i mellem KAB og kommunen

3. Nyt fra BPR

  1.  Hvordan sikrer vi os på Møllegården, at kommunikationen og videregivelse af oplysninger går videre blandt personalet – det opleves at de nyansatte især er udfordret:
    Anne Dorthe har lagt kladdehæfte, men det virkede ikke, blev aldrig brugt. Skal bruges til at indføre vigtige informationer om beboeren og dennes hverdag.
    Anette mener ikke personalet ser skriftlige beskeder, især det ene aftenhold fungerer, mens det andet er udfordret.
    Nogle beboere har opslagstavler med informationer, men der er stadig ikke sik-kerhed for at det er noteret og registreret centralt på beboeren.
    Når vi får implementeret den nye kontaktpersonordning, så vil der kun være ét kontaktpunkt, som vil sikre at information kommer videre. Det skal være tyde-ligt for alle beboere og pårørende hvem der er deres kontaktperson.
    Personalet skal huske at læse oplysningerne på beboeren i Nexus.
    Kan vi evt. ensrette skriftlige beskeder? Fx alle har bog, eller alle har tavle.
    Lise kigger på det.
  2.  Aftensmåltidet og flytning af dette til kl. 12.30, bekymring om dette påvirker indtaget af ernæring generelt:
    Ebbe og Annette er meget bekymrede for om de beboere, der er småt spisen-de eller står sent op, vil få nok ernæring, hvis de ikke er sultne til frokost? An-nette oplever at hendes mor ikke får nok mad om aftenen.
    Lise: Grunden til at vi vil rykke rundt er også for at få køkkenet involveret mere i måltidet og for at maden ikke skal stå og blive kedelig og smagsløs i varmeov-nen. Så vil den varme mad komme direkte fra ovn. Vi forsøger at få startet prø-veperioden i 1. kvartal 2025, hvor vi vil sætte fokus på måltidets mange aspek-ter og personalet skal undervises i at varetage ’Det gode måltid’. Prøveperio-den vil løbe over nogle måneder. Sosu-skolen har AMU kurser, som vi vil sende medarbejdere på. Vi sætter fokus på at de rette medarbejdere laver de rette opgaver, afhængig af deres kompetencer.

4. Opfølgning på mødet d. 8.10.24

  • Ny ansættelser: Se under punkt 2
  • Projekter i 2025: Se under punkt 2, 3.2 og 5

5. Nyt fra ledelsen

  • Ældreloven og implementering af dette – etablering af teams:
    Vi kigger på at arbejde i teams, vi har allerede tværfaglige fora, men kan vi gøre det bedre, meget gerne små teams på fx 3 personer, der kender 10 borgere til bunds, vil også give tryghed for beboerne, de skal være trygge ved alle 3 med-arbejdere. Terapeuterne skal også være en del af teams.
  • Indvielse af have: Borgmesteren indviede haven med fin tale, der var kakao med skumfiduser og småkager
  • Strategi for 2025: Kompetenceløft af personalet, beboerne bliver tungere, da man klarer sig længere i eget hjem. Vi bliver ældre, får derfor flere kognitive udfordringer, flere sygdomme, derfor bliver det en tungere opgave, der kræ-ver andre kompetencer hos personalet. Mange ældreboliger står tomme, ifølge Ebbe.
  • Vi vil også rigtig gerne invitere unge ind som fritidsarbejdere, som især kan støt-te op om ’Det gode måltid’. Har også tænkt på samarbejde med fritidshjem om at spise sammen.
  • Lise fremlægger den strategiske plan overordnet:

Fokuspunkterne er

  • En kompetent og attraktiv arbejdsplads,
  • En drifts stærk organisation
  • En organisation, der mestrer sammenhængende borgerforløb.

Vi tænker også værdighed ind i velkomst til Møllegården. Udarbejdelse af en god interviewguide har ligget lidt stille, men genoptages i 2025. Vi vil ligeledes have fokus på forventningsafstemning mellem nyindflyttede/pårørende og Møllegården, hvilke opgaver ligger hvor. Lise tænker at dette med fordel skal stå i velkomstbrochuren, samt på hjemmesiden.

Nexus mobil skal være med til at hjælpe personalet, så de hele tiden kan tilgå beboeren, vil også klæde vikarerne bedre på. Stor ros til Jeanette for at handle på oplevede situationer.

Nyt system Incare, hvor man kan kategorisere beboere på opmærksomheds-punkter, både sundhedsfagligt og adfærdsmæssigt/trivselsmæssigt, bliver im-plementeret i start 2025.

Nye datoer for 2025

  • 12.03.25
  • 11.06.25
  • 10.09.25
  • 10.12.25

6. Nyt fra seniorrådet:

  • Jørn er overrasket over at der er mangel på plejeboliger, Seniorrådet hører mere, at det handler om, at det er svært at komme på det plejehjem, man ønsker.
  • Jørn informerer om, at på grund af sundhedsreformen vil primær sektorens opgaver blive rykket til Sjællandsregionen, hvilket bekymrer seniorrådet. Hvordan bliver det ifht. genoptræning af ældre, som man ved profiterer bedre af at være i deres nærmiljø. Lige nu foregår dette på Kildegården.
  • Alle plejehjem er i gang med at opbygge kriseberedskab. Alle andre beboere i æl-dreboliger og hjemmeboende ældre har fået brev om at de selv skal sørge for be-redskab, det arbejder rådet på at få ændret.
  • Seniorrådet vil lave en senior messe i foråret, hvor organisationer og virksomheder vil deltage.

7.    Nyt fra byrådet ved byrådsmedlem Michael Dorph

Deltog ikke

8.    Eventuelt

  • BPR ønsker at Ebbes oplæsning om mandagen bliver udbredt til flere beboere.
  • Anne Dorthe vil gerne stå for velkomstbrochure og input til denne skal sendes til hende og ikke til Camilla, som angivet i sidste referat. Ledelsen vil gå tilbage til medarbejderne og få input. Lise ser blandt andet på infosiden på Rosenlund som inspiration, for også at få vores hjemmeside opdateret med alle oplysninger. Der er muligvis også oplysninger, der kan bruges i brochuren. Meget gerne oplysninger om hvordan man håndterer vasketøj som beboer/pårørende. Bestik forsvinder også, men det skal meldes ud i Mølleavisen hvornår der ligger tøj/bestik/porcelæn til af-hentning, og også med opslag. Er der andre steder hvor vi kan oplyse om dette? Mølleavisen og hjemmesiden skal være de 2 steder, hvor informationer samles.

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback