Møde i Beboer-og pårørenderådet på Egegården den 23. april 2025
Medlemmer af Beboer- og Pårørenderådet 2024-2026
- Karen Buhl, beboer afd. A
- Ellen Rasch, beboer afd. A
- Uje Lagoni Jacobsen, beboer afd. D
- Medlem mangler fra Afd. C og D
- Frivillig: Hanne Lebech
- Formand Peter Hultberg, pårørende afd. C
- Jørgen Kondrup, pårørende afd. A,
- Jeanne Lundbøl, pårørende afd. A
- Helle Staudt, pårørende afd. C
- Birgit Heitmann, pårørende afd. D
- Jan Munkholm, plejeboligleder
Møde i Beboer-og pårørenderådet BPR den 23/4 2025 kl. 15:30-17:15
Mødested: Konferencelokalet v/ Caféen
1.Godkendelse af referat
Der gives udtryk for utilfredshed med de manglende referater. Jan vil snarest få udarbejdet de manglende referater.
Vi drøftede kort, om det er hensigtsmæssigt, at det er Jan, der tager referat, grundet tidsmangel.
Det blev aftalt, at referaterne lægges op på vores hjemmeside, når de er godkendt. De manglende referater (november 2024 og februar 2025) vil blive udarbejdet snarest.
2. Godkendelse af dagsorden for mødet d.d.
- Peter har via en mail fra Helle (leder af afdeling A) udtrykt ønske om, at der orienteres om Glx. Kommunes tilsyn (Kvalitetstilsyn), herunder tilsynsrapporter og status fra brandtilsynet.
Jan oplyser, at Kvalitetstilsynet kan gennemgås efter drøftelse i ledergruppen, og at han i dag kan give en status på brandtilsynet. - Helle Staudt efterlyser input fra Birthes og Peters rundtur i september 2024. Peter sender materiale til Helle.
3. Introduktion af daglige ledere, køkkenleder samt leder for service- og rengøring
Daglige ledere deltager, dog minus Amira og Helle (henholdsvis pga. sygdom og ferie). Der vil også være en præsentation af de nye ledere, Jannie og Izabella.
Jannie er på kursus, men Izabella giver en kort intro om sig selv. Begge er konstitueret i stillingerne som følge af Dorthes fratræden.
Stillingerne vil blive slået op senest efter sommerferien.
Jan ønsker ikke, at ansvaret for rengøring og køkken placeres under samme ledelse.
Jan har i øjeblikket andre ledelsesopgaver, herunder Serviceledelse og Dagtilbud med mere.
4. Tilsyn fra Arbejdstilsynet
- Arbejdstilsynet (AT) tilsyn og status på arbejdet med beboerkald: Der arbejdes på at skabe klare aftaler med den enkelte beboer omkring beboerkaldsprocessen.
Vedrørende beboerkaldsprocessen bemærkes, at det er uklart, hvem der svarer på alarmerne, da alle alarmer modtages på alle telefoner i den pågældende afdeling. De ansatte oplyste, at instruktionen er, at de skal reagere på alarmkald, men de må ikke afbryde borgernære opgaver, da alarmerne ikke er akutte/nødkald.
Ventetiden er faldet drastisk, men der er stadig lydmæssige udfordringer, som desværre ikke kan ændres. BPR mener dog ikke, det er rimeligt med ventetider på op mod 20 minutter ved livsvigtige kald. Der blev drøftet mulige løsninger på mødet samt de mangler, der pt. findes i det nuværende system / beboerkaldsprocessen.
Den nuværende aftale med firmaet vedrørende beboerkald udløber i 2026. Der er mange muligheder for fremtidige løsninger, fx systemer som RoomMate. - Arbejdsbelysning i afdeling A og B: Der er opsat prøvebelysning i en ét- og to-rums bolig, og AT kommer for at vurdere, om det er den rigtige løsning, inden belysningen opsættes i øvrige boliger.
Jan oplyser, at en kommende løsning for hele afdeling A og B ikke vil påvirke Egegårdens økonomi.
5. Personalesituation og ferieplanlægning
- Drøftelse af personalesituationen og feriedækningen for 2025: Feriedækningen ser ud til at være rigtig fornuftig, men der er udfordringer, da vi mangler sygeplejersker fra den 1/5. Der er en proces i gang med at udarbejde stillings- og funktionsbeskrivelser samt stillingsopslag. Deadline for fastansættelser er den 1/9.
- Drøftelse af udfordringer med fremmøde i forhold til sygdom samt spisesituationerne: Der er et ønske om at arbejde videre med disse udfordringer.
Angående spisesituationerne blev det foreslået, at Egegården kunne gøre brug af ’Spisevenner’, eller at pårørende kunne spise med mod tilmelding og betaling, for eksempel en uge i forvejen.
- Alle afdelinger har forbrugt budgettet til at have ansat egne afløsere og undgå for meget brug af eksterne vikarer. Afdelingerne dækker selv for fraværende 1. medarbejder. Der er også aftalt, at afdelingerne imellem skal være fleksible og hjælpe hinanden ved større fravær.
- Peter påpeger, at man bør forsøge med opgaveglidning, så arbejdsopgaver fra sygeplejersker kan overgå til social- og sundhedsassistenter, og deres opgaver kan gives videre til social- og sundhedshjælpere m.m.
- Der er et ønske om en bedre præsentation af nye medarbejdere i huset for vores beboere.
6. Aktiviteter i Egegården
Drøftelse af aktiviteter i Egegården:
- Der er et tydeligt ønske om et tættere samarbejde med de frivillige og BPR for at skabe større sammenhængskraft mellem afdelingerne og aktiviteterne.
- Der er også et ønske om at få fakta på plads vedrørende aflysning af ferieturen. Dette sættes på dagsordenen til næste møde for at drøfte, om ferieturen eventuelt kan "genoplives."
- Der blev rejst spørgsmål vedrørende deltagelse i afdelingernes aktiviteter samt et forslag om at informere om, hvorvidt det er muligt for pårørende at deltage.
- Det blev fremført, at beboerne bør orienteres om, at de godt kan deltage i aktiviteter på andre afdelinger, selvom de ikke bor på den pågældende afdeling. For eksempel kan beboere på afdeling D deltage i filmaften på afdeling C.
- Det blev også italesat, at det er en god idé, at beboerbladet angiver, hvilke aktiviteter der har fundet sted på tværs af hele Egegården.
- Helle Staudt spørger, hvad Egegården er kendt for af aktiviteter, og bemærker, at beboerbladet faktisk spiller en vigtig rolle i at sætte fokus på dette.
- Beboerbladet fortsætter i sin nuværende form gennem hele 2025. Det sættes op af kommunikationsmedarbejderen og printes i afdelingerne til omdeling.
- Drøftelse af beboerbladet: Der blev også drøftet, at det er positivt, at beboerbladet kan omdeles til beboerne. Peter vil tale med kommunikationsmedarbejderen om bladets ældrevenlighed – f.eks. ved at bruge større skrifttype og undgå for mange baggrundsfarver i teksten. Det er dejligt, at Egegården har en medarbejder med fokus på beboerbladet.
- • Uje påpeger, at det er svært at få et klart overblik over vigtige tiltag og aktiviteter via opslagstavlerne i afdelingen.
- • Uje foreslår også, at der skabes et netværk, så beboerne kan hjælpe hinanden.
- • Der er et ønske om mere IT-introduktion for beboerne.
7. Eventuelt
- Brandtilsyn: Venter til næste møde.
- Ejendomsanalyse: Venter til næste møde.
- Kvalitetstilsyn: Venter til næste møde.
- Peter er i dialog med Gladsaxe Kommune vedrørende rammesætning af BPR.
- BPR ønsker gerne at deltage i beboermøderne i afdelingerne. Deltagelse aftales med de daglige ledere. Peter sender en rundmail til medlemmerne om deltagelse.
I den forbindelse nævnte Peter sidste mødes beslutning om at komme rundt til beboermøderne. Der er lavet aftale med afdeling C den 01/07 kl. 14-15 og afdeling D den 3/9 kl. 14.
Peter sender datoerne til øvrige BPR-medlemmer, hvis de ønsker at deltage. - Næste møde er den 18/6 2025.
- Punkt til næste møde: Smagspaneler på plejecentrene jf. regeringens anbefalinger.