Hjem Borger Seniorer Boliger for seniorer Plejeboliger Bakkegården Inden du flytter ind Hvis du overvejer at flytte ind

Hvis du overvejer at flytte ind

Er Bakkegården demensboliger det rigtige sted for dig?

Når du skal tage stilling til om Bakkegården demensboliger kunne være et sted for dig at bo, er der selvfølgelig en del spørgsmål, der melder sig.

Vi håber du her kan finde svar på eventuelle spørgsmål. Hvis ikke er du velkommen til at skrive til os på bakkegaarden@gladsaxe.dk eller ringe til os på telefon 39 57 43 00.

Se nøje på det hjem, der forlades. Hvordan har det været indrettet, farver på væggen, ynglingsmøbler, ting til pynt (puder, nips, tæpper, sengetæppe, blomster og potteplanter), personlige genstande, der har været brugt meget og er genkendelige. Billeder og malerier, der har en historie, er også betydningsfulde.
Desuden bøger, hobbygrej, billedalbums, musik, CD´er og anlæg, DVD-film, avis, ugeblade, magasiner eller andet personligt med særlige kendetegn.
Tag eventuelt billeder af boligen.

Tøj er vigtigt. Forskelligt tøj til forskellige lejligheder, men mest af alt det tøj, som borgeren normalt går med og føler sig godt tilpas med.

Sengetøj kan medbringes.

TV og DVD-afspiller bør medbringes. I skal dog tage stilling til om TV´et er for småt eller for stort - skal der evt. købes nyt.

Se den nye bolig et par gange og tænk nøje over indretningen - hvad skal prioriteres? Ynglingsstolen, borde, reoler, skænk potteplanter, køkkenservice (tallerkener, kopper, bestik, servietter, kande, glas mv) til det lille køkken.

Gardiner skaber hygge. Overvej måske mørklægningsgardiner til sommerperioden.

Belysning er meget vigtig. God hjemlig belysning, f.eks. sengelampe, læselamper, pyntelamper.

Boligen leveres hvidmalet, men man er velkommen til at male den i en anden farve. Udgiften vil dog være borgerens egen.

Kan et billede af ens nuværende hoveddør hjælpe med at finde hjem, kan man få taget et foto af den gamle hoveddør som overføres til den nye hoveddør - Billedet kan laves og købes på hjemmesiden mydoor.dk

Kan beboeren, der skal flytte, være lidt med til at udvælge ting der skal med eller hjælpe med at pakke ned, for at være med i processen.
Dette kan være en fordel for beboeren.

Aftal tidspunkt for indflytning med daglig leder og personalet. Det er vigtigt, at der er nogen til at modtage beboeren og følge op, når familien går igen.

I er meget velkomne til at stille spørgsmål til personalet - vi vil hjælpe i den udstrækning, vi overhovedet kan.

Det kan være en fordel, at beboeren kan spise med til et af måltiderne den dag, de flytter ind.

Det er også godt at overveje: Hvor skal beboeren være, når møblerne flyttes. Hvad er mest skånsomt, bedst for den, der skal flytte ind? Hvor mange skal I være ved indflytningen?

På Bakkegården demensboliger er der i alle bofællesskaber ansat social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter, sygehjælpere og sygeplejersker.

Kontinuitet i beboerens hverdag
Hver beboer får en kontaktperson blandt personalet, som har til opgave  at sikre kontinuitet i beboerens hverdag samt involvere tværfaglige samarbejdspartnere omkring beboeren efter behov.

På Bakkegården demensboliger lægger vi stor vægt på, at beboeren er i centrum, og at beboeren har medindflydelse på egen situation. Vi forsøger at inddrage beboeren så meget som muligt i dagligdagens gøremål således, at beboeren bibeholder sine ressourcer og har et godt hverdagsliv.

Vi forsøger at skabe et hjemligt og rummeligt miljø med plads til forskelligheder.

Vi vægter kost, motion og oplevelser meget højt.

Indflytningssamtale
Vi afholder indflytningssamtale med beboer og familie ca. en måned efter indflytning.
Denne samtale er tænkt som en mulighed for at få afstemt forventninger, stille spørgsmål og komme med ønsker.
Efter ca. tre måneder vil der blive afholdt en samtale om den sidste tid af livet.

Serviceniveau for plejen
Plejen varetages i overensstemmelse med det politisk vedtagne serviceniveau, som er beskrevet i Gladsaxe kommunes kvalitetsstandarder 2024.