Hjem Borger Miljø og klima Afgørelser: Miljø, natur og vandløb

Afgørelser: Miljø, natur og vandløb

Her finder du Gladsaxe Kommunes afgørelser efter naturbeskyttelsesloven, vandløbsloven, jordforureningsloven og miljøbeskyttelsesloven.

Afgørelser efter naturbeskyttelses- og vandløbsloven

Klageinstans

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Hvem skal klagen sendes til?

Man klager skriftligt ved anvendelse af digital selvbetjening – klage-portalen for Miljø- og Fødevareklagenævnet, som findes på www.naevneneshus.dk. Man logger på med MitID. Klagen sendes gennem Klageportalen til den myndighed, der har truffet afgørelsen. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen.

Hvad kan der klages over?

Kommunens endelige afgørelse. Dog ikke afgørelser, hvor kommunen som tilsynsmyndighed har foranlediget et ulovligt forhold lovliggjort.

Krav til klagen

Miljø- og Fødevareklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, der er kommet uden om Klageportalen, hvis der ikke er særlige grunde til det. Hvis man ønsker at blive fritaget for at bruge klageportalen, kan man rette henvendelse til den myndighed, der har truffet afgørelse i sagen.

Klagefrist

Klagefristen udløber 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Er afgørelsen meddelt offentligt regnes klagefristen dog altid fra dato for offentliggørelsen.  Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller helligdag, forlænges klagefristen til den følgende hverdag.

Hvornår må tilladelsen udnyttes?

Dispensationen må ikke udnyttes før klagefristens udløb. Man vil straks få besked, hvis afgørelsen påklages. I tilfælde af klage må dispensationen ikke udnyttes, før sagen er afgjort af Miljø- og Fødevareklagenævnet, medmindre nævnet bestemmer andet.

Hvem kan klage jf. NBL § 86?

• Adressaten for afgørelsen
  • Ejeren af den ejendom som afgørelsen vedrører
  • Offentlige myndigheder
  • Lokale foreninger og organisationer, som har væsentlig interesse i afgørelsen
  • Landsdækkende foreninger og organisationer, som har beskyttelse af natur og miljø eller rekreative interesser som formål.

Gebyr

Privatpersoner skal betale et gebyr på 900 kr. Virksomheder og organisationer skal betale 1.800 kr. Man betaler gebyret med betalingskort i Klageportalen. Afvises realitetsbehandling eller får klager helt eller delvist medhold i klagen, tilbagebetales gebyret.

Behandling af dine oplysninger

Læs mere om, hvordan vi behandler dine oplysninger i forbindelse med offentlige høringer.

Afgørelser efter jordforurenings- og miljøbeskyttelsesloven

Gladsaxe Kommune, By- og Miljøforvaltningen meddeler dispensation fra ”Forskrift for midlertidige bygge- og anlægsaktiviteter i Gladsaxe Kommune” til Gentofte Gladsaxe Fjernvarme (GGF). Dispensationen gives til udvidet arbejdstid udenfor normal arbejdstid (som er hverdage kl. 07-18 og lørdage kl. 07-14) på lørdage kl. 14-17 i juli, august og september 2024 på Alsikemarken, Buddinge Hovedgade og Bygmarken.

Dispensationen gives af trafiksikkerhedsmæssige årsager. Den skal sikre en effektiv udbygning og sikker fremdrift i udvidelsen af fjernvarmen.

Miljøafdelingen skønner, at naboer ikke bliver påvirket i væsentlig grad som følge af den udvidede arbejdstid lørdage kl. 14-17, da arbejdet foregår i dagtimerne.

Der er fire ugers klagefrist for adressaten og enhver, der har individuel, væsentlig interesse i sagen. Sagen kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet Nævnenes Hus.

Afgørelsen er meddelt mandag 8.7.2024. Høringsperioden udløber mandag 5. august 2024 kl. 24.00.