Virksomheder og samarbejde med frivillige
Virksomheder er en del af byens lokalsamfund, og flere og flere ønsker at gøre en aktiv indsats i lokalområdet f. eks. ved at tilbyde kompetencer eller tid til frivilligt arbejde.
Erhvervslivet bliver i stigende grad mødt af forventninger om at udvise social ansvarlighed. De fleste danske virksomheder er i dag bevidst om begrebet Corporate Social Responsibility (CSR), fordi det spiller en rolle i forhold til rekruttering af nye medarbejdere, markedsføring af virksomhedens nye produkter, og når man søger nye samarbejdspartnere.
Socialt engagement handler blandt andet om at tage socialt ansvar for egne medarbejdere og for ledige på kanten af arbejdsmarkedet. Det kan fx foregå som forebyggelse, fastholdelse og indslusning. Der er tale om indsatser, som virksomhederne gør ud over det, de er forpligtet til i lovgivningen.
Med en strategi for samfundsansvar (CSR-strategi) kan virksomheden afdække hvilke områder og aktiviteter, der skal fokuseres på. Strategien kan hjælpe med at binde arbejdet med samfundsansvar sammen med forretningen som helhed.
Ifølge Dansk Industri viser undersøgelser, at virksomheder med en CSR profil, har lettere ved at tiltrække såvel kunder som nye medarbejdere. Og at medarbejdernes engagement, tryghed og sammenhold styrkes, i virksomheder med tydelig samfundsansvarlig profil. Læs mere på Dansk Industris hjemmeside.
Frivillighed
Kontaktpersoner
Ældreområdet
Ea Lykke Elsborg
Telefon: 39 57 55 43
Fritidskonsulent
Rikke Clausen
Telefon: 39 57 53 39
Det frivillige sociale område
Braulio Rocha
Telefon: 21 67 34 84
Når I som virksomhed giver en hånd til lokalsamfundet ved at tage et socialt ansvar – er det samtidig en investering i virksomheden, der betaler sig på den lange bane.