Kommunalt selskab overtager affaldsindsamlingen i 2025
1/1 2025 overtager det fælleskommunale selskab Ressourceindsamling opgaven med at hente affald i Gladsaxe. Målet med hjemtagningen er blandt andet at forbedre kundeservicen og arbejdsmiljøet – og styrke den grønne omstilling.
Fra nytår er det selskabet Ressourceindsamling, der henter affald i Gladsaxe Kommune. Det får ikke betydning for den daglige sortering af affald. Affaldsbeholderne er de samme, og de bliver tømt med samme frekvens.
Med det nye selskab kommer der både nye, eldrevne skraldebiler og nyt mandskab, der endnu ikke kender ruterne. Derfor kan der ske forsinkelser og misforståelser i overgangsperioden. I etageejendomme er det viceværterne, der melder ind ved forsinkelser. Borgere i villaer og rækkehuse skal selv melde det ind, og de skal også være opmærksomme på enkelte ændringer fra 1/1 2025 – læs mere om dem i boksene nedenfor.
Hvorfor hjemtager vi indsamlingen af affald?
I 2021 besluttede Gladsaxe Byråd at hjemtage afhentningen af affald, når kontrakterne med de nuværende renovatører udløber i 2024. Med hjemtagningen ønsker politikerne mere indflydelse på området for at styrke den grønne omstilling og sikre mere fleksibilitet, bedre kundeservice og bedre arbejdsforhold for renovationsmedarbejderne.
Under arbejdet med hjemtagningen fik Gladsaxe Kommune mulighed for at indtræde i Ressourceindsamling, der er et fælleskommunalt selskab. Ressourceindsamling er ejet af Albertslund, Ballerup, Ishøj og Vallensbæk kommuner – og fra 1/1 2025 også af Gladsaxe Kommune.
Samarbejdet giver en række fordele – blandt andet opnår vi større driftssikkerhed, da selskabet har flere biler og mandskab, og dermed er vi mere robuste ved sygdom og nedbrud.
I Gladsaxe får selskabet 50 medarbejdere – heraf 44 renovationsmedarbejdere – og 27 elektriske skraldebiler. De får base på Turbinevej 12 i Mørkhøj.
Information til borgere med villa eller rækkehus
For borgere i villaer og rækkehuse kommer der til at være enkelte ændringer fra 1/1 2025.
- Fremover skal du huske at vende håndtagene på beholderne udad på tømmedagen – det gælder også beholderen til mad- og restaffald. Ændringen sker for at forbedre arbejdsmiljøet for renovationsmedarbejderne.
- Fra nytår får pap sin egen tømmedag og indsamles ikke længere som en del af storskraldsordningen. Pap skal stadig sættes til fortov, da det både kan afleveres som bundtet og pakket pap og i beholder. Pap indsamles hver fjerde uge, og det sker 14 dage efter storskrald.
- Sække med affald må maksimalt veje 10 kg.
- Det er ikke længere er muligt at sætte en ekstra sæk ud med plast.
- Det er til gengæld stadig muligt at købe sig en ekstra sæk til affald, hvis du fx ved juletid har fået fyldt din restaffaldsbeholder op. Du køber en ekstra sæk på gladsaxe.dk/ekstraaffald. Du får ikke længere noget klistermærke at sætte på sækken, da dit køb bliver registreret elektronisk.
Du kan læse mere om affaldsordningerne her
I app’en Perfect Waste kan du se, hvornår du får hentet affald. Du kan downloade Perfect Waste direkte fra App Store eller Google Play, eller du kan scanne QR-koden nedenfor.
Al begyndelse er svær, så vi håber på din tålmodighed i overgangsperioden. De nye chauffører skal lære kommunens ruter at kende, og det er derfor naturligt, at enkelte adresser kan blive overset.
Hvis dit affald ikke bliver hentet til tiden, er det vigtigt, at du melder det ind, så det kan blive tømt. Det gør du i app’en Perfect Waste eller på gladsaxe.dk/mitaffald.
Du kan downloade Perfect Waste direkte fra App Store eller Google Play, eller du kan scanne QR-koden nedenfor.