Skip til hoved indholdet

Affaldsgebyrer

Affaldsgebyrer

I starten af året sender kommunen en bidragsopgørelse, som viser hvad du skal betale i affaldsgebyr. Affaldsgebyret bliver opkrævet i to rater, som forfalder til betaling i februar og august.

Hvis din affaldsordning ændres i løbet af året, bliver dit affaldsgebyr reguleret på den næstkommende bidragsopgørelse. Dit affaldsgebyr bliver reguleret med tilbagevirkende kraft fra den dato din affaldsordning blev ændret.

Affaldsgebyret stiger, fordi momsen skal indregnes

Fra januar 2025 og frem bliver det dyrere at få hentet affald. Det skyldes, at vi har opkrævet for lidt i moms hos borgerne fra 2022-2024.

Fra 2022 til 2024 har taksten ligget lidt lavere end de omkringliggende kommuner, men fra 2025 vil Gladsaxe være på niveau med de øvrige kommuner.

Takster for affald

Takststigningen fra 2024 til 2025 skyldes at taksten i 2022, 2023 og 2024 blev opkrævet uden at medtage den moms, kommunen betaler til leverandørerne (vognmænd, der henter affaldet, affaldsselskabet der afsætter affaldet mv.). Årsagen er, at de statslige regler har været uklare.

Staten har nu præciseret reglerne, Affaldsområdet kan ikke få refusion for de udgifter, kommunen har til moms, og derfor skal momsen indregnes i affaldstaksten. Fra 2025 er taksten beregnet korrekt, og det betyder, at gebyrerne fremover er højere end i årene 2022 til 2024.

Baggrund

Frem til 2021 var der pålagt moms på affaldstaksten. I perioden 2022 til 2024 var affaldstaksten ikke pålagt moms og den moms vognmænd og aftagere opkræver har heller ikke været indregnet i taksten.

Takstudviklingen uden moms

Ser man bort fra moms på taksterne har der været en stigning i taksten i perioden 2021, 2022, 2023, 2024 og 2025.

Den største stigning var mellem 2021 og 2022, hvor taksternene steg med ca. 500 kr. som følge af regeringens krav om, at der skulle indsamles affald i 10 fraktioner fra alle husstande. Det medførte blandt andet store udgifter til omlægning af ruter, merudgifter til vognmænd, indkøb af beholdere og kommunikation. Denne stigning blev dog mere end opvejet af, at der ikke blev opkrævet moms, så du som borger reelt oplevede et mindre fald i affaldstaksten.

Fra 2022 til 2023 var der en stigning på 125 kr. Den primære årsag var, at brændstofpriserne var kraftigt forøget på grund af krigen i Ukraine.

Fra 2023 til 2024 steg udgifterne med ca. 225 kr. blandt andet på grund af ekstra udgifter til etablering og drift af den nye genbrugsstation. Endelig er udgiften til nye renovationsbiler også indregnet i taksten fra 2024.

Efterbetalingen af momsen spredes over fem år, hvorefter Gladsaxe Kommune forventer at kunne sætte taksterne ned igen med mindre kommunen pålægges yderligere udgifter på renovationsområdet.

Fællesgebyret er et samlegebyr, der dækker alle ordninger ud over restaffald. Hvilket gebyr man betaler, afhænger af hvilken type bolig, man bor i.

Som hovedregel opkræver kommunen et fællesgebyr for affald pr. bolig (enhed). Gebyret opkræves også for huse, der er ubeboede.

Fællesgebyret dækker:

  • Afhentning og behandling af storskrald, herunder beholdere til pap
  • Afhentning og behandling af haveaffald
  • Beholdere til madaffald
  • Genbrugsbeholdere til plast/drikke- og madkartoner & papir
  • Genbrugsbeholdere til glas & metal
  • Batteribeholderne
  • Genbrugsstationen
  • Administration
  • Behandling af affaldet (storskrald og genanvendeligt)

Fællesgebyr for 2025

Parcel- og rækkehus: 3.253 kr.
Etage alm. beholdere:3.026 kr.
Etage nedgravede beholdere: 2.890 kr.
Haveforeninger: 1.939 kr.
Kollegieværelse uden eget køkken: 303 kr.
Kollegielejlighed med eget køkken: 757 kr.

Fællesgebyr for 2024 eks. moms
Parcel- og rækkehus: 2.443 kr.
Etage alm. beholdere:2.212 kr.
Etage nedgravede beholdere: 2.187 kr.
Haveforeninger: 1.456 kr.
Kollegieværelse uden eget køkken: 221 kr.
Kollegielejlighed med eget køkken: 553 kr.

Restaffaldsgebyret beregnes ud fra det antal beholdere til restaffald, som du får tømt, og hvor ofte de bliver hentet. Afhentningsgebyret dækker alle omkostninger i forhold til afhentning af restaffald for ét år:

  • Afhentning af affaldet i biler
  • Behandling af affaldet
  • Administration af ordningen
  • Materiel til ordningen

Gebyr for parcel- og rækkehuse i 2025

Gebyret for restaffald i 2025 er en smule lavere sammenlignet med gebyret for mad- og restaffald for 2024. Årsagen hertil er, at madaffald er flyttet over på fællesgebyret.

Restaffald i kr.
2 kammer 240 l beholdere 14 dages tømning: 1.018 kr.
2 kammer 370 l beholdere 14 dages tømning: 1.178 kr.

Eksempel på parcelhus 2025
2 kammer 240 l beholdere 14 dages tømning: 1.018 kr.
Fællesgebyr: 3.253 kr.
Gebyr i alt: 4.271 kr.

Gebyr for parcel- og rækkehuse i 2024

Mad- og restaffald
2 kammer 240 l beholdere 14 dages tømning: 1.075 kr. eks. moms
2 kammer 370 l beholdere 14 dages tømning: 1.285 kr. eks. moms
Dispensationsbeholder
1 kammer 140 l restaffald 14 dages tømning 898 kr. eks. moms

Eksempel på parcelhus 2024
2 kammer 240 l beholdere 14 dages tømning: 1.075 kr. eks. moms
Fællesgebyr: 2.443 kr. eks. moms
Gebyr i alt: 3.518 kr. eks. moms

Gebyret for restaffald dækker alle omkostninger til indkøb og levering af materiel og indsamling og behandling af restaffald for ét år:

Gebyr for restaffald i ejendomme med fællesløsning 2025

Beholdere og vippecontainere
140 l 1 kammer beholder: 1.537 kr.
240 l 1 kammer beholder: 1.704 kr.
440 l 1 kammer beholder: 2.449 kr.
660 l 1 kammer beholder: 2.993 kr.
6 m3 vippecontainer: 21.136 kr.
8 m3 vippecontainer: 24.478 kr.
10 m3 vippecontainer: 29.672 kr.
12 m3 vippecontainer: 33.014 kr.

Tømning af nedgravede beholdere og komprimatorcontainere
OBS: Denne takst dækker kun tømning og kørslen til forbrænding. Der betales for behandling af affaldet efter vægt. Pris for dette står særskilt på ejendomsskattebilletten.

Komprimatorcontainer: 53.920 kr.
2-5 m3 nedgravet container ugetømning: 13.628 kr.
2-5 m3 nedgravet container 14 dages tømning: 6.814 kr.

Gebyr for mad- og restaffald i ejendomme med fællesløsning 2024 eks. moms

Beholdere og vippecontainere eks. moms
140 l 1 kammer beholder: 1.666 kr.
240 l 1 kammer beholder: 1.970 kr.
440 l 1 kammer beholder: 3.034 kr.
660 l 1 kammer beholder: 3.887 kr.
6 m3 vippecontainer: 22.650 kr.
8 m3 vippecontainer: 25.288 kr.
10 m3 vippecontainer: 35.700 kr.
12 m3 vippecontainer: 37.321 kr.

Tømning af nedgravede beholdere og komprimatorcontainere eks. moms
OBS: Denne takst dækker kun tømning og kørslen til forbrænding. Der betales for behandling af affaldet efter vægt. Pris for dette står særskilt på ejendomsskattebilletten.

Komprimatorcontainer: 51.466 kr.
2-5 m3 nedgravet container ugetømning: 15.162 kr.
2-5 m3 nedgravet container 14 dages tømning: 7.479 kr.

Det er dit ansvar at kontrollere om affaldsgebyret (betaling for afhentning af affald) på din bidragsopkrævning er korrekt. Du skal særligt være opmærksom på:

  • om antallet af beholdere til restaffald eller mad- og restaffald er i overensstemmelse med det antal du får tømt
  • om antallet af fællesgebyrer er i overensstemmelse med antallet af beboelsesenheder
  • om det er det korrekte fællesgebyr, der opkræves på ejendommen

Er der fejl på din bidragsopkrævning, kan du kontakte Miljøafdelingen på affald@gladsaxe.dk.

Refusionsopgørelse - ved køb og salg af bolig

Køber eller sælger du en bolig skal renovationsgebyret fremgå af refusionsopgørelsen. En refusionsopgørelse er en opgørelse over de økonomiske mellemværender mellem køber og sælger. Udgiften fremgår af bidragsopkrævningen.

Refusionsopgørelsen er alene et anliggende mellem køber og sælger. Gladsaxe Kommune kan desværre ikke hjælpe med dette.

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback