Hjem Borger Børn og familie Børn og sundhed Sundhedsplejen Overvægt og vægtproblemer Tilbud til skolebørn med vægtproblemer

Tilbud til skolebørn med vægtproblemer

Har du har et barn, der har udfordringer med vægten, kan sundhedsplejersken hjælpe med råd og vejledning. Vi taler om, hvordan vi sammen kan hjælpe jeres barn til en sund hverdag.

Læs mere om

Trives jeres barn ikke, er der mulighed for at få et ophold på et Julemærkehjem.

Mange børn på Julemærkehjem har problemer med overvægt, men også andre problematikker kan gøre sig gældende, som problemer i hjemmet, med kammerater eller i skolen. På Julemærkehjemmet er der trygge rammer og erfarne medarbejdere. Børnene får et pusterum fra hverdagen, og får mulighed for at møde nye kammerater.

Julemærkehjem er for børn i alderen seks til 14 år. Et ophold varer typisk ti uger og er gratis.

For at komme på Julemærkehjem, skal jeres praktiserende læge udfylde et ansøgningsskema. Det sendes til og vurderes af Julemærkefonden.

Læs om Julemærkehjemmene.

Sundhedsplejerskernes behandling af overvægt tager udgangspunkt i Holbækmodellen, der bruges på Enheden for børn og unge med overvægt, på Holbæk sygehus. Vi rådgiver børnene og forældrene om vægtregulering, mad, spisemønstre, motion samt vejleder omkring de udfordringer og problemer, som kan opstå undervejs. Vi laver et specielt program til det enkelte barn/ung, og det er muligt løbende at hente inspiration, søge viden og følge dit barns forløb via vores elektroniske platform.

Det er vigtigt at hele familien er indstillet på at omlægge usunde vaner, deltage i et længerevarende forløb samt forpligte sig på samarbejdet.

Behandlingen varetages af specialuddannet sundhedsplejersker og foregår på Forebyggelsescenteret, Søborg Hovedgade 200, 2860 Søborg. Alternativ i eget hjem.

Kontakt hvis dit barn går i skole:

Charlotte Westh mobil 51 59 57 78

Maj-Britt Bockelund mobil 51 59 57 61

Betina Kærager mobil 61 16 29 26

Kontakt hvis dit barn går i dagtilbud:

Malene Severinsen mobil 51 59 57 73

Pernille Hartmann mobil 23 63 77 85

Gladsaxe Kommune tilbyder nu behandling af overvægtige skolebørn efter Holbæk-metoden. Holbæk-metoden tager udgangspunkt i Holbæk-modellen, der bruges på Enheden for overvægtige børn og unge på Holbæk sygehus.

Læs om Overvægtsklinik for skolebørn i Gladsaxe.