Gladsaxe Kommune er en fuldt udbygget kommune. Byudvikling vil derfor fortrinsvis ske gennem omdannelse og fortætning af eksisterende byområder.
Størstedelen af byomdannelsen foregår i de to store områder, Gladsaxe Erhvervskvarter og Bagsværd Bypark, hvor en gradvis ændring fra traditionelle erhvervsområder til nye moderne funktionsblandede byområder er i gang. Også i andre dele af kommunen vil mindre byomdannelser bidrage til et ændret bybillede med ny arkitektur og nye anvendelser.
I Gladsaxe Erhvervskvarter handler omdannelsen ikke om at afvikle erhverv og produktion, men om at omdanne området til et mere moderne og bæredygtigt erhvervsområde. Der er en proces undervejs, hvor rammerne for området langs Boulevarden i Gladsaxe Erhvervskvarter skal revurderes. Det er forventningen, at bebyggelsesprocenten nedsættes med begrundelse i, at området ikke kan bære den øgede trafik, samt at der samlet set er en meget stor rummelighed til erhverv langs letbanen i Ring 3. Det er stadig forventningen, at der skal etableres arbejdspladsintensive funktioner i den store skala langs Boulevarden, men for at sikre den gode by forventes de nuværende rammer at blive nedjusteret.
Der gælder følgende retningslinjer:
- Byomdannelse skal fortrinsvis ske gennem omdannelse og fortætning af utidssvarende erhvervsarealer, funktionstømte områder og udvalgte stationsnære arealer til nye moderne funktionsblandede byområder med arkitektur af høj kvalitet.
- I andre byområder kan der ske små lokale omdannelser ved for eksempel at tilføre ny bebyggelse og nye anvendelser.
- Der skal sikres variation og kvalitet i byomdannelsesområderne ved at se på områderne ud fra en helhed, som omfatter blandt andet byrum, aktiviteter, institutioner, kulturarv, forbindelser, kollektiv transport og sammenhæng til naboområder.
- De historiske og arkitektoniske værdier skal identificeres samt bruges til at skabe identitet og kvalitet i områderne.
- Der skal sikres trygge områder med mødesteder og grønne udearealer, der skaber rammer for et sundt og aktivt liv. Varierede byrum skal indbyde til ophold, bevægelse, fællesskaber og oplevelser for alle grupper af borgere.
- Parkering skal så vidt muligt tilvejebringes i konstruktion eller under terræn, og løsninger kan med fordel omfatte større sammenhængende arealer.
- Byomdannelsesområderne skal kobles op på den omkringliggende by ved etablering af attraktive og grønne sammenhængende gang- og cykelforbindelser.
- For større byomdannelsesområder skal der udarbejdes mobilitetsplaner med henblik på at fremme bæredygtige trafikformer.
- Projekter inden for de større byomdannelsesområder skal være af en sådan størrelse, at de på den ene side kan sikre en sammenhængende planlægning, og på den anden side ikke bliver så store, at områdernes udformning ikke opfylder målet om en varieret by.
- Ved nyudlæg af rammer til miljøfølsom anvendelse og lokalplanlægning for miljøfølsom anvendelse skal det sikres, at disse og de udendørs opholdsarealer ikke er belastet af støj samt lugt-, støv- og anden luftforurening fra trafik, virksomheder, tekniske anlæg mv. over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier.