Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Børnehuset Vævergården

Vi lykkes, når vi sammen med familien, skaber udvikling af barnets trivsel, læring og mod.

Gladsaxe Kommune er inddelt i seks geografiske områder for dagtilbud. Område Bagsværd Vest består af 7 børnehuse og dagplejen: Bakkely, Bakken, dagplejen, Junibakken, Poplen, Skibet, Taxhøj og Vævergården. Der er en børnehusleder i hvert børnehus og en fælles områdeleder.

I Område Bagsværd Vest er der ansat en kunstmedarbejder, der kommer i huset en gang om ugen. Kunstmedarbejderen inspirerer og arbejder med børn og voksne, for at vi sammen kan udvikle vores arbejde med forskellige udtryksformer. Kunstmedarbejderen står for workshops på tværs af børnehusene.

I Gladsaxe Kommune har vi ti uddannelseshuse, som er en central del af vores dagtilbudsområde. I hvert område er der et eller flere uddannelseshuse. Vores uddannelseshuse er kendetegnet ved et stærkt samarbejde på tværs af medarbejdere, elever og studerende.

Læs mere

Børnehuset Vævergården er et lille hyggeligt børnehus med ca. 80 børn fra 0-6 år, fordelt på fem børnegrupper, og med ca. 18 medarbejdere. Vi bor helt unikt, i det gamle væveri der engang hørte til Aldershvile slot, tæt på Bagsværd sø i naturskønne omgivelser, med kun 5 minutters gang til Bagsværd station.

Vi har en stor skøn legeplads, som er indrettet i mindre læringsmiljøer. Den bruger vi hver dag, og arbejder hele tiden på, at udvikle og tilpasse den, så den tilgodeser alle børnene.

Mad

Vores dygtige køkkendame Susanne sørger for at børnene får en sund og alsidig kost, med minimum 80% økologi.

Gruppeopdeling

Børnehuset Vævergården er opdelt i fem grupper med plads til omkring 80 børn i alderen nul - seks år

Småfolkene (ca. 10 måneder til cirka 1,5 til 2 år)

Alferne (ca. 1,5/ 2 år til cirka 3 år)

Skovtroldene (de 3 årige)

Krudtuglerne (de 4 årige)

Hobbitterne (de 5 årige)

Vores værdier

Vores motivation for et godt samarbejde omkring barnet tager udgangspunkt i følgende: "Vi lykkes, når vi sammen med familien, skaber udvikling af barnets trivsel, læring og mod".

Det gode børneliv i Vævergården handler for os blandt andet om tryghed, nærhed, nysgerrighed, fantasi og leg. Det er her vi udvikler børnenes kompetencer. Det betyder at vores fællesskab i Vævergården udspringer i, at pædagogikken altid står forrest i vores arbejde med børnene. Vi vægter det enkelte barn højt, men prioriterer også fællesskabet og gruppen. Vi anerkender, støtter, guider og motiverer børnene i deres udvikling.

Vores pædagogik

I Gladsaxe Kommune arbejder vi med en fælles faglig ramme i alle dagtilbud, DAP – som vi benævner Didaktisk Anvendt Pædagogik. Den fælles faglige ramme hviler på lovgivningen, som beskrevet i ”Den styrkede pædagogiske læreplan” og på Børne- og skolepolitik i Gladsaxe.

I Vævergården arbejder vi projektbaseret, med overordnede temaer som skifter hvert år. Vi har for eksempel arbejdet med temaer som "eksperimenter", "alle vi børn i Bagsværd", og "Leg og udeliv".

Hvert tema starter med en overskrift som vi voksne vælger ud fra, hvad vi kan se børnene interesserer sig for, eller hvad vi vurderer kunne bidrage med noget nyt og spændende til børnenes læring. Når vi har valgt et tema, planlægger vi 14 dage ad gangen. Vi holder skarpt øje med hvad børnene synes er spændende og tilpas udfordrende, og så følger vi børnenes interesser. Vi planlægger desuden ud fra børnenes individuelle udviklingstrin. Et årsprojekt som "leg og udeliv" kan derfor ideholde rigtig mange ting. Det kan være at bygge huler i skoven, finde snegle på legepladsen, bygge vindmøller og raketter ud af genbrugsmaterialer, øve balance ved at gå på sandkassen, bygge et spil ud af pinde, øve sig i at gynge lidt højere med videre.

Vi arbejder ud fra Gladsaxe kommunes overordnede faglige ramme, som er en metode til observation og dokumentation af børnenes udvikling og læring, samt en vejledning til planlægning af de pædagogiske processer.

En almindelig dag i Vævergården:

Fra klokken 7.00 til cirka 7.30 åbnes der hos småfolket. Om morgenen tilbydes der aktiviteter der indbyder til en rolig modtagelse. Efterhånden som børn og voksne møder ind fordeler vi os i vores grupper. Vi er udendørs så vidt muligt

Klokken 9.00 er alle børn og medarbejdere ankommet, og der holdes samlinger sammen eller i projektgrupper. Her er fokus på fællesskab og de aktiviteter der skal foregå i løbet af dagen. Alle børn tilbydes frugt og brød. For at holde fokus tilstræber vi uforstyrrethed, hvorfor vi opfordrer til at alle børn er ankommet inden samling.

Frem til frokost er aktiviteter og ture, sammen eller i projektgrupper; ude eller inde. Projektgrupper er opdelt så der er mulighed for målrettede aktiviteter, svarende til børnenes udviklingsbehov.

Vores køkkendame hedder Susanne, og hun laver frokost og eftermiddagsmad til os alle. Hun laver varieret og sund mad, og skriver ugentligt ud så I kan følge med i madplanen. Hun deler også gerne sine opskrifter, som der er stor efterspørgsel på, især boller i karry, og sund Nutella opskrifterne.

Vi spiser i små grupper i grupperne, for at sikre gode rammer for nærvær og samtaler omkring måltidet.

Efter frokost går de større børn på legepladsen hvor der både er plads til fri leg og fælleslege med de voksne. De mindre børn der har brug for en middagslur sover. Og de allermindste der har sovet om formiddagen, nyder nu at være sammen med de andre små.

Om eftermiddagen har vi frugtcafe hvor der eksempelvis tilbydes hjemmebagt brød med pålæg og frugt, eller ymer med Susannes hjemmelavede frugtmos. Her tilstræber vi ro, nærvær og samtaler om dagens oplevelser; samt en rolig start efter middagsluren. Frugtcafeen i børnehaven foregår i mindre grupper, for at skabe mest mulig ro, mellemmåltidet er også en mulighed for at sidde og slappe af, og snakke med dem man deler bord med. laver projekt eller leger.

De børn der ikke er i frugtcafé har mulighed for forskelligartede aktiviteter og leg ude og inde. Her nyder vi fællesskabet på tværs i huset.

Efterhånden som børnene bliver hentet, slår vi os sammen, så der hele tiden er mulighed for fællesskaber omkring lege og aktiviteter.

Vi hjælper hinanden i fællesskab med at rydde op, og gøre klar til mere leg næste dag.

Ny i Vævergården

Når jeres barn har fået tilbudt plads i Vævergården, vil I få en primær voksen tilknyttet, som er ansvarlig for modtagelsen af jeres barn. Den primære voksen vil kontakte jer umiddelbart inden opstart, og aftale en opstartssamtale. I er selvfølgelig meget velkomne til at komme forbi til en rundvisning af Sabrina der er børnehusleder.

I Vævergården vægter vi relationen mellem forældre og personale højt. Vi oplever at det kan være en stor opgave for nye forældre at finde hoved og hale i børnehuset, i alle de voksne og alle børnene, i regler og rutiner og hvad skal man huske hvornår. Derfor tager vi lige en ting ad gangen. I modtagergruppen tager vi hjem til jer og holder den første samtale. Så I, i jeres vante rammer kan se, hvem det er der skal tage imod jeres barn. Vi er hos jer cirka en halv time, og vi har to spørgsmål som er vigtige for os at vide: 1. er I klar til at aflevere jeres barn (hvordan kan vi bedst hjælpe), og 2. hvad er det vigtigt vi skal vide om jeres barn?

Forældresamarbejde

I Vævergården har vi udarbejdet en forældresamarbejdspolitik, den er vedhæftet nederst her på siden

Samarbejde med PPR/særlige indsatser

PPR står for Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. Her er tilknyttet en række faggrupper, for eksempel tale høre konsulenter og Psykologer. Vi bruger dem metodisk til anonym sparring. Hvis vi vurderer at et barn skal have støtte fra PPR, så skal I forældre give samtykke til at vi må samarbejde med nogen udenfor institutionen. I vil derfor altid blive inddraget. PPR er en ressource som vi gør brug af i høj grad, både til enkelte børn, eller til hele grupper.

Derudover har vi ressource pædagoger i område Bagsværd, som vi kan inddrage i stort eller småt. De er en kæmpe ressource i forhold til specialpædagogiske indsatser.

Velkommen i område Bagsværd Vest!

Vi glæder os til at møde dig, til at lære dig at kende og invitere dig ind i vores fællesskab. Her må man gerne både være ny og også begå fejl. Vi tror på, at det at turde, at være modig og eksperimenterende om vores fælles kerneopgave skaber det bedste arbejdsmiljø for alle.

I Område Bagsværd er vi optaget af professionelle læringsfællesskaber i både ledelsesteam og på medarbejderniveau. Det betyder at vi har faglige netværk på tværs, hvor vi kvalificerer, udvikler og eksperimenterer med forskellige temaer og opgaver vi løser i hverdagen. Det betyder også at vi oprigtigt gerne vil lytte og lære af hinanden og at vi understøtter hinanden, når vi lærer os noget som kan være vanskeligt.

Vi er yderligere optaget af arbejdet med en fælles retning indenfor udeliv og leg, sprog og medarbejderskab. Det er vi fordi vi på den ene side har en opmærksomhed på hvad vi kan lære og udvikle i det store fællesskab og samtidig på den anden side har en optagethed af at hvert enkelt børnehus skal arbejde med det særkende, der skaber mening og motivation for dem.

Særligt for Vævergården er, at vi er naturcertificerede. Vi arbejder med natur og udeliv som udgangspunkt i vores pædagogiske projekter. Det kan være på legepladsen, ved Bagsværd sø, skoven, Smørmosen, Radiomarken, Natur- og Sejlklubben, og meget andet. I vuggestuen har vi tre el ladcykler og tre børnebusser, så vi har mulighed for at komme vidt omkring på en helt almindelig formiddag.

I vores pædagogiske praksis arbejder vi systematisk med forberedelse og evaluering, og pædagogerne har tid til både forberedelse til projekter, og tid til at diskutere pædagogisk praksis.

Tilsyn

De strukturerede pædagogisk anmeldte – og uanmeldte tilsyn afholdes indenfor en periode på 4 år. Tilsynene er dialog- og udviklingsbaserede og har fokus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde.


Tilsynsrapport for Børnehuset.

Rapporten bliver genereret elektronisk, når der klikkes på linket. Der kan derfor gå op til 10 sekunder før den bliver vist.

Mere information om Gladsaxe Kommunes pædagogiske tilsyn.

Fødevarestyrelsens smiley rapport

Alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune tilbyder sund mad til alle børn. Vi lægger vægt på, at maden er hjemmelavet, varieret og delvis økologisk. Børnehuse og dagplejen har et særligt ansvar for at understøtte udviklingen af dit barns madkultur. Med det fælles måltid påvirkes dit barns sanser og lyst til at spise varieret.

Fødevarestyrelsens Smileyrapport

Børnehuset Vævergården

Slotsparken 29-31
2880 Bagsværd

Ring til os

Skriv til os

Ledelse

Børnehusleder Sabrina Juel Rosenkrantz


Områdeleder Benny Dalgaard
Telefon 24 66 00 42

Digital post til områdelederen


EAN nr. 5798008695124

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback