Gladsaxe Kommune er inddelt i seks geografiske områder for dagtilbud. Område Mørkhøj består af 8 børnehuse: Birkehaven, Egeparken, Grønnegården, Paletten, Pilebo, Pileparken, Sneglehuset og Solstrålen. Der er en børnehusleder i hvert børnehus og en fælles områdeleder.
I Gladsaxe Kommune har vi ti uddannelseshuse, som er en central del af vores dagtilbudsområde. I hvert område er der et eller flere uddannelseshuse. Vores uddannelseshuse er kendetegnet ved et stærkt samarbejde på tværs af medarbejdere, elever og studerende.
Læs mere
Børnehuset Sneglehuset er et integreret børnehus for børn mellem nul og seks år.
Børnehuset arbejder aktivt med en profil i kunst, kultur og æstetik og vores personaler deltager løbende i kompetenceudvikling for kontinuerligt at sikre og udvikle vores pædagogiske praksis.
Børnehuset Sneglehuset består af henholdsvis en modtager-, vuggestue-, børnehave- og skolegruppe. Med afsæt i dette arbejder det pædagogiske personale sammen på tværs af grupperne for at sikre at alle vores børn får glæde af de kompetencer personalet besidder internt i børnehuset.
Kunst, kultur og æstetik
I børnehuset Sneglehuset arbejder vi med Kunst, kultur og æstetik ud fra den anskuelse at, kunsten og kulturen er med til at skabe dynamiske og undersøgende fællesskaber. Derfor er det vigtigt at børnene børn er i nærkontakt med kunst og kultur i deres hverdag, da vi, som mange andre deler den opfattelse at børnene igennem denne nærkontakt får bedre mulighed for at udvikle en lang række vigtige kompetencer. Både i forhold til deres personlige udvikling og for at kunne deltage som kompetente medborgere i vores demokratiske fællesskab.
Vores udgangspunkt er at have positive forventninger til barnets deltagelse i projektet og i aktiviteterne, i løbet af dagen. Det er især vigtigt, at barnet føler sig hørt og forstået, også selvom barnets normer adskiller sig fra normerne hos de voksne i personalegruppen. Vi anerkender forskelligheder og taler om dem på en naturlig måde uden at stigmatisere, på den vil børnene få en større accept af forskelle og en forståelse for, at fællesskab ikke nødvendigvis betyder, at alle er ens. Det er vigtigt at det enkelte barn, de demokratiske læreprocesser og fællesskab gælder også for barnet selv!’.
Børn og voksne sammen
Vi tager del i børnenes leg, når vi bliver inviteret ind i deres lege af børnene selv. Men vi er også igangsættere i lege, hvor vi som pædagogisk personale tager aktivt del i børnenes lege og aktiviteter, kan vi arbejde med deres evne til at sætte grænser, som også er en del af det at kunne tænke kritisk. Vi opmuntrer børnene til at sige deres mening og udtrykke deres følelser og vise, at det er i orden at sige fra - også over for voksne. På den måde får børnene erfaringer med at mærke og udtrykke deres egne grænser. Vi hjælper dem med at finde forhandlingsstrategier så børnene får erfaringer med, hvad der er acceptabelt i forskellige situationer. Et eksempel på hvordan vi inddrager børnene i beslutningerne og dermed deres begyndende forståelse for de demokratiske processer er at vi, ind imellem stemmer om ex hvilken bog der skal læses. Det kan være at nogle børn har fundet nogle bøger som de synes skal læses højt for gruppen. Den voksne stiller ex spørgsmålet, ”hvorfor synes du vi lige netop skal læse den bog”? Barnet/børnene har så mulighed for at argumentere og overbevise sine kammerater om valget. Børnene stemmer så ved håndsoprækning og et valg bliver truffet på demokratisk vis. Relationen mellem børn og voksne er altafgørende for et sundt og positivt læringsmiljø hvor alle børnene trives og udvikler sig. Derfor er det en del af Børnehuset Sneglehusets kultur at de voksne hjælper og støtter hinanden, så vi lærer af hinandens kompetencer og tør kaste os ud i nye oplevelser sammen med børnene. Vi har i huset læringsfacilitator der aktivt kan gå ind og støtte med blandt andet at videofilme forskellige forløb. Det kan være at vi ”tror” vi lytter men at faciliterings forløbet afslører noget andet, på den måde kan vi rette op og lære nye strategier. Vi fylder hverdagen med spørgsmål, da vi mener at denne fremgangsmåde er med til at styrke evnen til kritisk tænkning, at lytte til andre og løse problemer på en konstruktiv måde. Vi skal tage børnene og de ting de kommer med alvorligt. Deres oplevelse at verden har stor betydning for deres liv og fremtid og for det fællesskab vi alle er en del af.
De filosofiske samtaler
En af de metoderne vi bruger i Børnehuset Sneglehuset, er b.la. filosofiske samtaler med børnene. Samtalerne styrker kreativitet, sprog og tænkning hvilke er i tråd med Børnehuset Sneglehusets pædagogisk profil, Kunst, kultur og æstetik.
Vi er af den opfattelse at en samtale ikke skal forceres. Samtalen er nødt til at være naturlig, og så snart barnet mister interessen eller bliver optaget af noget andet, må man acceptere, at samtalen er slut. Det betyder at den voksne skal være ægte i sin nysgerrighed og være ydmyg overfor opgaven.
Vi har i Børnehuset Sneglehuset lavet ”samtale kufferter” som metode og tilgang til at etablere filosofisk dialog. Kufferterne er ment som en konkret visuel tilgang og hvor børnene kan tale ud fra billeder eller genstande lagt i kufferten. Alle har en stemme og alle kan bidrage, for intet er rigtig eller forkert når udgangspunktet er, at ingen har patent på sandheden.
At blive set, hørt og forstået
Vi arbejder med projekter henover hele året. Organisatorisk bliver der taget højde for at personalet bruger systematisk pædagogik og metoder, ligesom der er plads til at gribe ny ideer og spontane indfald. Vi retter vores opmærksomhed på at kunne give børnene reel medbestemmelse. Børn oplever reel medbestemmelse, når de er med til at løse konkrete opgaver eller problemer. Selv helt små børn kan inddrages i hverdagsbeslutninger. Det kræver tillid til børnenes kompetencer, når vi som pædagogisk personale lader børnene tage styringen og tager deres holdninger alvorligt. Hvis børnene skal opleve, at de har reel indflydelse på deres eget liv, er det vores opgave som voksne at tilbyde dem information, ressourcer og reel mulighed for at få børnenes ideer i spil.
Kære nye forældre
I er meget velkomne til at at få en rundvisning. Kontakte lederen for at få en aftale.
Vi vil glæde os til at møde jer.
Tilsyn
De strukturerede pædagogisk anmeldte – og uanmeldte tilsyn afholdes indenfor en periode på 4 år. Tilsynene er dialog- og udviklingsbaserede og har fokus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde.
Tilsynsrapport for Børnehuset.
Rapporten bliver genereret elektronisk, når der klikkes på linket. Der kan derfor gå op til 10 sekunder før den bliver vist.
Mere information om Gladsaxe Kommunes pædagogiske tilsyn.
Fødevarestyrelsens smiley rapport
Alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune tilbyder sund mad til alle børn. Vi lægger vægt på, at maden er hjemmelavet, varieret og delvis økologisk. Børnehuse og dagplejen har et særligt ansvar for at understøtte udviklingen af dit barns madkultur. Med det fælles måltid påvirkes dit barns sanser og lyst til at spise varieret.
Børnehuset Sneglehuset
2860 Søborg
Ring til os
Skriv til os
Ledelse
Børnehusleder Safiye Kilctas
Områdeleder Stine Kjær Hagedorn
Telefon 23 20 47 47
Digital post til områdelederen
EAN nr. 5798008694899