Pejlemærker for trivsel
Fælles retning for børns og unges trivsel i Gladsaxe
I Gladsaxe Kommune har vi en klar ambition: Alle børn og unge skal trives, udvikle sig og opleve tryghed i hverdagen. For at understøtte dette arbejde har vi udviklet syv pejlemærker, som sætter en fælles retning for vores indsatser på tværs af dagtilbud, skoler og fritidstilbud.
Formålet med pejlemærkerne er at fremme trivsel hos børn og unge – ikke kun ved at forebygge mistrivsel, men også ved at skabe de bedste betingelser for udvikling, livsglæde og fællesskab. Pejlemærkerne skal styrke sammenhængen i indsatserne og fungere som et fælles sprog og kompas i det daglige arbejde med børn og unge.
De syv pejlemærker for trivsel er:
- Ro og plads til fordybelse.
- Værdien i at være.
- Sammenhæng og stabilitet.
- Sunde balancer i den analoge og digitale verden.
- Medbestemmelse.
- Sundhed og bevægelse.
- Udvikling på baggrund af praksisforsøg.
Målgruppen for pejlemærkerne er primært fagprofessionelle på børne- og ungeområdet – fx pædagoger, lærere og klubmedarbejdere. Men pejlemærkerne er også relevante for forældre, foreninger og øvrige aktører, der sammen med kommunen deler ansvaret for at skabe gode rammer om børne- og ungdomslivet.
Læs mere om pejlemærkerne og se, hvordan vi i fællesskab arbejder for at skabe trivsel og stærke fællesskaber for alle børn og unge i Gladsaxe Kommune.