Taksationskommissionen for hovedstadsområdet - veje
I henhold til Lov om offentlige veje § 105 nedsætter transportministeren taksationskommissioner og fastsætter deres forretningsområder.
En taksationskommission består af 3 medlemmer. Transportministeren udnævner for en 6-årig periode en formand, der skal have juridisk kandidateksamen, eller tilsvarende juridiske kvalifikationer af betydning for varetagelse af hvervet. Formanden vælger til den enkelte sag 2 medlemmer fra en kommunal liste.
I hver kommune udpeger kommunalbestyrelsen 2 personer, der for kommunalbestyrelsens funktionsperiode optages på en liste over medlemmer af den taksationskommission, som kommunen er omfattet af.
Medlemmer af taksationskommissionen skal have behørig indsigt i vurdering af ejendomme.
Ingen kan som medlem deltage i behandlingen af et spørgsmål for Taksationskommissionen, hvis man er medlem af den vejbestyrelse (kommunalbestyrelse), der har truffet beslutning om ekspropriation.
Byrådet udpeger 2 personer til optagelse på den kommunale liste for Hovedstadsområdet.
Valgperioden følger den kommunale valgperiode.
Medlemmer udpeget af Gladsaxe Byråd
- Bjarne Henriksen (A)
- Bjarne Tolboe Christiansen (B)