Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Børnehuset Møllehuset

Velkommen

Gladsaxe Kommune er inddelt i seks geografiske områder for dagtilbud. Område Søborg består af 8 børnehuse: Christianebo, Elverdammen, Kildebo, Kildevænget, Mælkevejen, Møllehuset, Solvognen, Stationsparken. Der er en børnehusleder i hvert børnehus og en fælles områdeleder.

I Gladsaxe Kommune har vi ti uddannelseshuse, som er en central del af vores dagtilbudsområde. I hvert område er der et eller flere uddannelseshuse. Vores uddannelseshuse er kendetegnet ved et stærkt samarbejde på tværs af medarbejdere, elever og studerende.

Læs mere

Velkommen til børnehuset Møllehuset.

Møllehuset er et mindre børnehus, normeret til 65 børn. Møllehuset er et fire-gruppes børnehus, med et vuggestueteam og et børnehaveteam.

Møllehuset arbejder med faste aldersopdelte grupper og grupperum der er indrettet til den enkelte børnegruppe og deres interesse og udviklingsniveau.

I vores alrum er der et åben køkken, hvor børnene kan dufte den hjemmelavet mad, få en snak med Jeanette om dagens menu og hjælpe med at skrælle og skærer gulerødder eller kartofler. Møllehuset har fødevarestyrelsens sølvmærke, som betyder at maden er 60-90 % økologisk.

Tidligt om morgenen og sidst på eftermiddagen bruges alrummet også til at sige godmorgen og farvel.

Alrummet bliver også brugt til projektarbejde, vi har et værkstedhjørne, et lysbord, et tegnehjørne og et legehjørne som i øjeblikket har Lego.

Vores legeplads er opdelt i mindre områder, vi har en bålplads, en cykelbane, en sansehave, et gravehjørne, et udeværksted, små legeøer. Vi lægger vægt på, at når børnene er ude på legepladsen, skal de have mulighed for at arbejde med alle fem læreplanstemaer fra Gladsaxe kommunes dagtilbudspolitik.

Vi skal skabe et hverdagsliv, der giver børnene muligheder for at udvikle sig til selvstændige livsduelige mennesker, der aktivt kan indgå i et demokratisk samfund i stadig forandring.

Børnenes undren, spørgelyst og lyst til at lære skal styrkes, ligesom læring, opdragelse og dannelse skal supplere hinanden.

Fra vuggestuebarn til børnehavebarn

Vi gør os mange pædagogiske og organisatoriske overvejelser når vi skal flytte børn fra vuggestue til børnehave. Vi planlægger alt efter gruppens størrelse hvornår og hvor mange der skal overflyttes ad gangen. Vi flytter altid børnene i grupper, så de har en god ven med. Nogle børn vil være under tre år ved overflytningen og andre børn vil være over tre år. Vi planlægger at der i overgangen fra vuggestue til børnehave er en kendt voksen med i den første tid, det kan være tre til fire uger. Vi er opmærksom på at børn bruger mange ressourcer når de skal noget nyt, så derfor arbejder vi med at børn regredierer i denne periode, det betyder at:

Vi informerer jer løbende omkring vores overvejelser vedr. overflytning og I bliver inviteret til et overflytningsmøde på selve dagen hvor jeres barn er startet i børnehaven, her bliver I informeret om hvordan afleveringen og afhentningen ser ud når man går i børnehave, rutiner i hverdagen, ser foto fra selve dagen med mere. Vi inddrager børnene i overflytningen, de flytter selv deres garderobe (tøj, sko, kurv, foto mm.) sovepose, bamser, legetøj med mere. Vi tilrettelægger dagen, så der både er tid til leg, nye rutiner, gå på opdagelse i de nye rum og andet.

I vuggestuen har børnene øvet sig i at lære nyt, og børnene er blevet styrket i

  • At være selvhjulpne, det vil sige at de kan mange ting selv ved påklædning og ved personlig hygiejne
  • At kunne deltage i dagligdagens praktiske funktioner for eksempel ved måltidet
  • At kunne forstå en kollektiv besked
  • At kunne give udtryk for egne ønsker og behov
  • At kunne forstå sproglige henstillinger så som ”hold op” – ”jeg vil ikke have det”
  • At kende de sociale regler, for eksempel at vente på tur
  • At kunne indgå ”små” aftaler og holde disse, det vil sige at de voksne kan tro/regne med barnet
  • At kunne deltage/lege rollelege
  • At børnene har øvet sig i disse færdigheder betyder, at børnene starter i børnehaven med større selvtillid og gå på mod. Det er vigtigt for børnenes videre udvikling, at de vil og kan selv.


Dagens gang i Møllehuset kan se sådan ud

I Møllehuset er hverdagen præget af mange rutiner - Vi arbejder med at gøre hverdagen så overskuelige og forudsigelig for børnene som muligt og derfor er vores rutiner er stor del af den pædagogiske praksis. Du kan læse mere om rutiners betydning for barnets trivsel, dannelse og udvikling i dokumentet ”rutiners betydning i pædagogisk praksis”

Dagens gang ser forskellig ud for de forskellige aldersgrupper og derfor har vi opdelt dem i 3 grupper.

Dagens rytme for de 0-2/3 årige (Blomstermarken som er vores vuggestuebørn)

Dagens rytme for de 3-4 årige (Kornmarken som er de yngste børnehavebørn)

Dagens rytme for de 4-6 årige (Græsmarken og Rapsmarken, som er de mellemste og ældste børnehavebørn)

Dagens rytme 0-2/3 årige

Vores dag i cirka tider i vuggestuen.

Klokken 07.00 til 07.45. Vi starter dagen i alrummet, hvor vi har fælles modtagelse, samt små lege og aktiviteter.

I starter med at gå i garderoben og efterfølgende på badeværelset for at vaske hænder, så går I ned i alrummet og siger godmorgen til morgenvagten.

Klokken 07.45 til 08.50. Vuggestuebørnene går ned i vuggestuen, og fordeler sig i de aktivitetsrum der er åbne. De børn som er kommet, går i gang med en leg, aktivitet, læse eller synge med en voksen, som kun har den funktion. Der vil være en anden voksen som har modtagerfunktionen, tager imod børn og forældre, hjælper med at vinke og tager imod små beskeder for jer forældre, samt fordeler børnene i de forskellige rum efterhånden som der kommer flere børn.

Klokken 08.50 til 09.15. Nu slutter morgenen og samlingen begynder. For at markerer overgangen fra leg til samling, blinker de voksne med lyset, som betyder at nu skal legetøjet ligges på plads. Børnene holder samling i deres projektgrupper. Ved samlingen får børnene et lille måltid af frugt og brød og der bliver talt om hvad dagen i dag skal indeholde, hvem skal hvad?

Klokken 9.15 til 11.00. Alle børn er i gang med noget, som relaterer til deres projekt, de øver sig på noget, udforsker og undersøger mange ting. Projekttiden sluttes af med en samling, hvor der primært er fokus på sprog eller bevægelse.

Klokken 11.00 til 12.00. Nu skal der spises frokost. Børnene har faste pladser, de sidder på små stole og ved små borde, så de efter måltidet selv kan gå over på vognen med deres service. Ved måltidet er der fokus på selvhjulpenhed, sprog og madmod. Efter måltidet skal børnene på badeværelset, hvor de skal gøre klar til en middagslur, have tøjet af, ren ble på, på potte eller wc.

Klokken 12.00 til 14.00. De børn som sover en gang bliver puttet, de sover som reglen indenfor i soveposer. Der bliver lyttet til stillemusik og der sidder en voksen i rummet og får børnene til at finde ro og falde i søvn.

De børn som sover to gange, er nu oppe og har deres stund med projekt, de er også i gang med at lærer sig noget, gå på opdagelse og udforske verdenen. Inden de skal sove anden gang, får de et lille måltid og lægges derefter ud i deres barnevogn.

Klokken 14.00 til 15.00. Børnene vågner og skal have tøj på igen. Derefter er der eftermiddagsmad, her øver børnene sig på at vælge fra buffeten og efterfølgende leg inde eller ude.

Klokken 15.00 til 17.00 Nogle børn begynder at blive hentet, andre leger inde eller ude.

Klokken 17.00 dog 16.30 fredag. Børnehuset lukker.

Dagens rytme 3-6-årige

Vores dag i cirka tider i børnehaven

Klokken 7.00 til 7.45. Vi starter dagen i alrummet, hvor vi har fælles modtagelse, samt små lege og aktiviteter.

I starter med at gå i garderoben og efterfølgende er der aflevering på vinkepletten i alrummet eller ved vinkevinduet, dette aftales med modtageren i alrummet. Når børnene har vinket farvel, går de på badeværelset og vasker hænder.

Klokken 7.45 til 8.50. De forskellige grupperum åbnes og de børn som er kommet fordeles i deres grupper og går i gang med leg og aktiviteter. Der vil forsat være en voksen som har modtagerfunktionen i alrummet, tager imod børn og forældre, hjælper med at vinke og tager imod små beskeder for jer forældre, samt fordeler børnene i de forskellige rum efterhånden som der kommer flere børn. I kan læse mere om aflevering og afhentning i dokumentet ”at sige farvel og hej igen til mor og far”

Klokken 8.50 til 9.15. Nu slutter morgenen og samlingen begynder. For at markerer overgangen fra leg til samling, blinker de voksne med lyset, som betyder at nu skal legetøjet ligges på plads. Børnene holder samling i deres projektgrupper. Ved samlingen får børnene et lille måltid af frugt og brød og der bliver talt om hvad dagen i dag skal indeholde, hvem skal hvad?

Klokken 9.15 til 11.00. Alle børn er i gang med noget, som relaterer til deres projekt, de øver sig på noget, udforsker og undersøger mange ting. Projekttiden sluttes af med en samling, hvor der primært er fokus på sprog eller bevægelse.

Klokken 11.00 til 12.00. Nu skal der spises frokost. Børnene har faste pladser. Ved måltidet er der fokus på selvhjulpenhed, sprog og madmod. Efter måltidet skal børnene på badeværelset, hvor de skal gøre klar til hvilestund/sove, have tøjet af, eventuelt ren ble på eller på wc.

Fra klokken 11 til 12 er ældstegruppen, som er de 5 til 6 årige, på legepladsen, hvor der er fokus på fælleslege, hjælpe en god ven med mere.

Klokken 12.00 til 14.00. Ældstegruppen spiser frokost klokken 12.00. Yngste- (3-4 årige) og mellemgruppen (4-5 årige) har hvilestund i cirka 30 minutter. Nogle børn har forsat brug for at sove og det er også muligt. Efter hvile eller sove er der leg og aktiviteter i grupperne. De børn som er faldet i søvn bliver vækket efter aftale med forældrene.

Klokken 14.00 til 15.00. Eftermiddagsmad, hvor børnene vælger hvad de vil spise, med vejledning fra en voksen. Her er der fokus på dialog eller sprog og samspil børn og børn imellem.

Klokken 15.00 til 17.00. Tilbud om aktiviteter inde eller ude.

Klokken 16.00 til 16.15. Samles vi i alrummet eller bliver på legepladsen i godt vejr.

Klokken 17.00, dog klokken 16.30 fredag. Børnehuset lukker.

Kære nye familie

Er du blevet nysgerrig på Møllehuset og har du lyst til at se Møllehuset, så ring på tlf. 39 67 17 39 og lav en aftale med børnehusleder, Pia Møller Jensen.

Når I som nye familier har fået en plads i Møllehuset, vil I blive indkaldt til en goddag-samtale omkring 14 dage før start, hvor I møder en pædagog der skal modtage jeres barn og børnehusledere Pia Møller Jensen. På samtalen vil vi høre om jeres barn, og vi aftaler, hvordan de første dage skal foregå.

Vi håber at I vil komme på besøg.

Tilsyn

De strukturerede pædagogisk anmeldte – og uanmeldte tilsyn afholdes indenfor en periode på 4 år. Tilsynene er dialog- og udviklingsbaserede og har fokus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde.


Tilsynsrapport for Børnehuset.

Rapporten bliver genereret elektronisk, når der klikkes på linket. Der kan derfor gå op til 10 sekunder før den bliver vist.

Mere information om Gladsaxe Kommunes pædagogiske tilsyn.

Fødevarestyrelsens smiley rapport

Alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune tilbyder sund mad til alle børn. Vi lægger vægt på, at maden er hjemmelavet, varieret og delvis økologisk. Børnehuse og dagplejen har et særligt ansvar for at understøtte udviklingen af dit barns madkultur. Med det fælles måltid påvirkes dit barns sanser og lyst til at spise varieret.

Fødevarestyrelsens smileyrapport

Børnehuset Møllehuset

Carl Møllers Allé 7
2860 Søborg

Ring til os

Skriv til os

Ledelse

Børnehusleder Pia Møller Jensen


Områdeleder Jesper Roos Nielsen
Telefon 30 37 08 08

Digital post til områdelederen


EAN nr. 5798008694851

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback