Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Børnehuset Månehuset

Månehuset er et sted, hvor leg, tryghed og glæde er fundamentet for trivsel og udvikling.

Gladsaxe Kommune er inddelt i seks geografiske områder for dagtilbud. Område Bagsværd Øst består af 8 børnehuse: Blomsterhaven, Kongshvile, Nybrogård, Regnskoven, Troldehøj, Midgård, Månehuset og Østerlund. Der er en børnehusleder i hvert børnehus og en fælles områdeleder.

I Gladsaxe Kommune har vi ti uddannelseshuse, som er en central del af vores dagtilbudsområde. I hvert område er der et eller flere uddannelseshuse. Vores uddannelseshuse er kendetegnet ved et stærkt samarbejde på tværs af medarbejdere, elever og studerende.

Læs mere

Velkommen til vores Børnehus

I Månehuset lægger vi vægt på både nærvær, udvikling og leg. Vi er et fire-gruppers børnehus, der rummer både vuggestue- og børnehavebørn, og vi organiserer os aldersopdelt for at skabe rammer, der passer til børnenes behov på de forskellige udviklingstrin.

Huset byder på et stort, lyst fællesrum, hvor vi samles til fælles aktiviteter, leg og fællesskab, samt fire grupperum, hvor børnene kan finde ro, nærvær og tryghed i deres egen gruppe. Udenfor har vi to legepladser, en til vuggestuen og en til børnehaven, som giver børnene mulighed for at udforske, udfordre sig selv.

Vi arbejder dynamisk og tilpasser hele tiden vores pædagogiske praksis efter de børn, vi har i huset. Det betyder, at vi er nysgerrige på børnenes perspektiver, justerer hverdagen efter deres behov og skaber læringsmiljøer, der giver plads til både fællesskab, fantasi, kreativitet og fordybelse.

I Månehuset er vores højeste prioritet at skabe en hverdag præget af trivsel, tryghed og forudsigelighed. Vi lægger vægt på, at børnene mødes af nærværende voksne, og er tilstedet i nuet. Det giver plads til både fantasi, spontanitet og fordybelse, og skaber en ramme, hvor børn kan udvikle sig.

Hverdagen er struktureret, men samtidig fleksibel. Vi arbejder ud fra Gladsaxe Kommunes pædagogiske ramme, Didaktisk Anvendt Pædagogik (DAP). DAP hjælper os til at observere, dokumentere og planlægge pædagogiske processer, så vi kan tilpasse aktiviteterne til børnenes behov, interesser og udvikling.

En stor del af hverdagen er organiseret i små grupper, hvor børnene får mulighed for at fordybe sig, udforske og lære i fællesskab. Vi følger børnenes spor og nysgerrighed, og vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i det, som optager dem. Det betyder, at aktiviteterne hele tiden justeres og udvikles, så de afspejler børnenes verden og oplevelser.

Vi tror på at “skynde os langsomt”. Børns udvikling tager tid, og vi giver dem mulighed for at være aktive deltagere i deres egen udvikling. Vores hverdag er derfor præget af rutiner, som understøtter både selvstændighed og fællesskab. Når børnene selv deltager i de små gøremål i hverdagen, udvikler de både selvtillid, selvhjulpenhed og en stærkere følelse af at høre til i fællesskabet.

Vi arbejder med langsom pædagogik, hvor vi giver tid til fordybelse, gentagelser og pauser. Det betyder, at vi tilpasser rytmen efter børnenes behov og nysgerrighed, fremfor at lade hverdagen være præget af skyndsomhed. I denne tilgang lader vi børnenes optagethed være retningsgivende, og vi ser deres initiativer som værdifulde spor, der kan føre os videre.

En central del af hverdagen er brugen af legemanuskripter, som åbner for kreativitet, fantasi og børnenes egne fortællinger. Gennem leg skaber vi rammer for læring og fællesskab, hvor børnene kan afprøve roller, udtrykke sig frit og samtidig udvikle nye kompetencer.

I Månehuset vægter vi fællesskab og genkendelige traditioner højt. Vi har et børneårshjul, som giver børnene et visuelt overblik over årets begivenheder, fx fastelavn, påske, mortensaften og jul. Årshjulet justeres hvert år, så det afspejler netop det, vores hus kalder på, og så børnene kan følge med i, hvad der sker gennem året. Som eksempel har vi haft en fælles kunstdag for alle børn og forældre, fordi børnehaven på det tidspunkt arbejdede med kunst.

Hver fredag samles alle børn i fællesrummet til fællessamling. Her er der sang, dans, leg og glæde med fokus på det store fællesskab. Søskende får mulighed for at være sammen, og indholdet justeres løbende, så vi hele tiden kan afprøve nye ideer og skabe inspirerende fælles oplevelser.

Alle børn får tilknyttet en primærpædagog, som har ansvaret for at tage imod barnet og familien. Primærpædagogen kontakter jer inden start for at aftale en opstartssamtale. Har I lyst til at se huset inden, er I altid velkomne til en rundvisning hos Michella, som er børnehusleder.

En almindelig dag i Månehuset rummer modtagelse, samling, leg og aktiviteter både ude og inde, måltider, hvile og tid på legepladsen. Vi er en del af Gladsaxe Kommunes madordning, og vores kostansvarlige tilbereder dagligt sund og varieret mad til børnene. Hverdagen afrundes med eftermiddagsmad og leg, indtil børnene hentes.

Forældresamarbejdet er en vigtig del af hverdagen. I vil løbende blive inviteret til udviklingssamtaler, hvor vi sammen sætter fokus på jeres barns trivsel, læring og udvikling. Vi samarbejder desuden med PPR og områdets ressourcepædagoger, når der er behov for særlige indsatser, altid i tæt dialog med jer som forældre.

Velkommen i Område Bagsværd Øst!

Vi glæder os til at møde dig, til at lære dig at kende og invitere dig ind i vores fællesskab. Her må man gerne både være ny og også begå fejl. Vi tror på, at det at turde, at være modig og eksperimenterende i forhold til vores fælles kerneopgave skaber det bedste arbejdsmiljø for alle.

I Område Bagsværd er vi optaget af professionelle læringsfællesskaber i både ledelsesteam og på medarbejderniveau. Det betyder at vi har faglige netværk på tværs, hvor vi kvalificerer, udvikler og eksperimenterer med forskellige temaer og opgaver vi løser i hverdagen. Det betyder også at vi oprigtigt gerne vil lytte og lære af hinanden og at vi understøtter hinanden, når vi lærer os noget som kan være vanskeligt.

Vi er yderligere optaget af arbejdet med en fælles retning indenfor udeliv og leg, sprog og medarbejderskab. Det er vi fordi vi på den ene side har en opmærksomhed på hvad vi kan lære og udvikle i det store fællesskab og samtidig på den anden side har en optagethed af at hvert enkelt børnehus skal arbejde med det særkende, der skaber mening og motivation for dem.

Tilsyn

De strukturerede pædagogisk anmeldte – og uanmeldte tilsyn afholdes indenfor en periode på 4 år. Tilsynene er dialog- og udviklingsbaserede og har fokus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde.

Tilsynsrapport for Børnehuset.

Rapporten bliver genereret elektronisk, når der klikkes på linket. Der kan derfor gå op til 10 sekunder før den bliver vist.

Mere information om Gladsaxe Kommunes pædagogiske tilsyn.

Fødevarestyrelsens smileyrapport

Alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune tilbyder sund mad til alle børn. Vi lægger vægt på, at maden er hjemmelavet, varieret og delvis økologisk. Børnehuse og dagplejen har et særligt ansvar for at understøtte udviklingen af dit barns madkultur. Med det fælles måltid påvirkes dit barns sanser og lyst til at spise varieret.

Fødevarestyrelsens smileyrapport.

Børnehuset Månehuset

Hjaltesvej 5
2880 Bagsværd

Ring til os

Skriv til os

Ledelse

Børnehusleder Michella Kaarslev


Områdeleder Anna Reimann Aabro
Telefon 21 73 99 30

Digital post til områdelederen


EAN nr. 5798008695346

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback