Placeringen og antallet af parkeringspladser kan have stor betydning for valget af transportmiddel, både hvad angår pendlertrafik og antallet af biler i kommunens husstande. Virkemidlerne for at påvirke transportvalget kan påvirkes med strategisk placerede fælles P-huse, betalingsparkering, maximumnormer for udlægning af parkering i nye områder, tidsbegrænsninger og p-restriktioner samt adfærdspåvirkning gennem forbedrede forhold for cyklisme og brug af kollektiv trafik.
Målene er
- At reducere stigningen i biltrafikken
Gladsaxe Kommune vil
- Påvirke valget af transportmiddel med en aktiv parkeringspolitik
- Indføre parkeringsrestriktioner i udvalgte områder
- Indarbejde maksimumsnormer for bilparkering og krav til cykelparkering i forbindelse med konkrete lokalplaner
- Arbejde for etablering af fælles P-anlæg i byomdannelsesområderne ved motorvejsafkørsler, letbanestationer og større virksomheder
- Indarbejde krav i lokalplaner for byomdannelsesområde om, at 80-85% af P-pladserne skal etableres i konstruktion