Kompressionshjælpemidler
Serviceloven § 112.
At kompensere for svære ødemer, så borgeren i videst muligt omfang kan varetage sine daglige funktioner selvstændigt.
At kompressionshjælpemidlet ikke må have til hensigt at forbedre, vedligeholde eller hindre en forringelse af det aktuelle funktionsniveau. Dette ændres ikke af, at der er tale om en varigt behov eller at det er lægeligt anbefalet/ordineret.
At borgeren kan fastholde erhverv, der er betydende for indtægtsgrundlag
At det er konstateret at borger har en svær og varig kredsløbslidelse eller at lidelsen/lidelsernes karakter er sammenlignelig med eksempelvis:
- Svære grader af åreknuder, som ikke svinder efter behandling
- Varige følger efter blodprop i arme/ben
- Varige hævelser på grund af følger efter strålebehandling
- Kronisk ødem (væske) for eksempel på grund af utilstrækkelig funktion af vener
Kompressionsstrømper til:
- Ben (støttestrømper)
- Arme
- Hænder
- Bryst (BH)
- Bryst/skulder (vest)
- Ansigt (helt eller delvis)
- Hals
Der udleveres altid 2 stk./par kompressionshjælpemidler årligt.
I de tilfælde, hvor der skønnes at være et særligt behov for ekstra som følge af hygiejne hensyn, kan dette ydes.
Gladsaxe Kommune har indgået prisindhentningsaftale.
Der er frit valg af leverandør og produkt, hvilket oftest vil medføre egenbetaling. Størrelsen af egenbetalingen er afhængig af produktvalg. Der kan udelukkende udbetales økonomisk tilskud, når det frie valg benyttes til indkøb af produkter indenfor samme varekategori/varetype.
Det er ikke tilstrækkeligt for bevilling, at der er tale om et varigt behov.
I indsatsen indgår ikke:
- Reparation af kompressionsstrømper
- Flystrømper
- Sportskompressionsstrømper
Der gives ikke produkter til afhjælpning for ømme muskler, mindskning af spasticitet, uro i arm, ben med videre.
Gummihandsker eller strømpepåtager/strømpeaftager bevilges efter behov for hjælp til af- og påtagning af strømper.
En ansøgning behandles altid på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Bilag 1: Lovgrundlag
Bilag 2: Visitations- og sagsbehandlingspraksis
Bilag 4: Tidsfrister
Bilag 5: Fælles sprog 3 (FSIII)
Bilag 6: Leverandører
Kompressionsudstyr, elektronisk
Serviceloven § 112.
At kompensere for svære ødemer, som ikke kan afhjælpes/mindskes tilstrækkeligt på anden måde. Borgeren skal i videst muligt omfang kunne varetage daglige funktioner selvstændigt.
At det elektroniske kompressionsudstyr ikke må have til hensigt at forbedre, vedligeholde eller hindre en forringelse af det aktuelle funktionsniveau. Dette ændres ikke af, at der er tale om en varigt behov eller at det er lægeligt anbefalet/ordineret.
At borgeren kan fastholde erhverv, der er betydende for indtægtsgrundlag.
Det skal være afprøvet og afklaret, at borger ikke kan afhjælpes tilstrækkeligt med andre kompressionsprodukter.
- Pulserende kompressionssystem/pumpe, arm
- Pulserende kompressionssystem/pumpe, ben
- Pulserende kompressionssystem/pumpe, ansigt
- Pulserende kompressionssystem/pumpe, hals
- Deep oscillation system
- IPC-pumpe
- Manchetter til ansigt, hals, arm eller ben
- Udskiftning af manchetter
- Reparation af pumpe
Gladsaxe Kommune har ikke indgået leverandøraftale.
Der er frit valg af leverandør og produkt. Der ydes udelukkende økonomisk dækning til indkøb af det bedst og billigst egnede produkt.
Der er frit valg af leverandør og produkt, hvilket oftest vil medføre egenbetaling. Størrelse på egenbetalingen er afhængig af produktvalg.
Der kan udelukkende udbetales økonomisk tilskud, når det frie valg er benyttet til indkøb af produkter indenfor samme varekategori/varetype.
Der gives ikke produkter til afhjælpning for ømme muskler, mindskning af spasticitet, uro i arm, ben med videre.
Der gives 2 sæt manchetter ved bevilling, så det er muligt at vaske den ene manchet og stadig benytte produktet.
At der foreligger lægelig anbefaling/ordination på elektronisk kompressionsudstyr er ikke ensbetydende med, at man findes berettiget til produktet.
En ansøgning behandles altid på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Bilag 1: Lovgrundlag
Bilag 2: Visitations- og sagsbehandlingspraksis
Bilag 4: Tidsfrister
Bilag 5: Fælles sprog 3 (FSIII)
Bilag 6: Leverandører
Brokbind
Serviceloven § 112.
At borgerens mobilitet bliver forbedret, så de daglige funktioner i videst muligt omfang kan varetages.
At brokbindet ikke må have til hensigt at forbedre, vedligeholde eller hindre en forringelse af det aktuelle funktionsniveau. Dette ændres ikke af, at der er tale om en varigt behov eller at det er lægeligt anbefalet/ordineret.
At borgeren med bevilling af brokbindet for mulighed for at føre en så normal og selvstændig tilværelse som muligt og i størst mulig grad gøre den pågældende uafhængig af andres bistand i dagligdagen. Det vil sige, at borger skal kunne udføre aktiviteter (selvstændigt), som ikke ville kunne udføres uden brug af brokbindet eller kun med stort besvær ville kunne udføres uden.
At borgeren kan fastholde erhverv, der er betydende for indtægtsgrundlag
- Almindeligt brokbind
- Brokbind med hul til en stomi
Gladsaxe Kommune har ikke indgået leverandøraftale.
Der er frit valg af leverandør og produkt. Der ydes udelukkende økonomisk dækning til indkøb af det bedst og billigst egnede produkt.
Der er frit valg af leverandør og produkt, hvilket oftest vil medføre egenbetaling. Størrelse på egenbetalingen er afhængig af produktvalg.
Der kan udelukkende udbetales økonomisk tilskud, når det frie valg er benyttet til indkøb af produkter indenfor samme varekategori/varetype.
Der gives 2 stk. bind ved bevilling, så det er muligt at vaske det ene bind og stadig benytte produktet.
I Indsatsen indgår ikke:
Elastikbind til fastholdelse af brokbind. I stedet kan søges om udskiftning/tilpasning af brokbind.
At der foreligger lægelig anbefaling/ordination på brokbind er ikke ensbetydende med, at man findes berettiget til produktet.
En ansøgning behandles altid på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Bilag 1: Lovgrundlag
Bilag 2: Visitations- og sagsbehandlingspraksis
Bilag 4: Tidsfrister
Bilag 5: Fælles sprog 3 (FSIII)
Bilag 6: Leverandører