Gennemtrængelige belægninger lader regnvandet sive ned ved hverdagsregn. Det kan for eksempel være:
- Særlige vandgennemtrængelige fliser
- Fliser med brede fuger
- Græsarmeringssten
- Asfalt med lufthuller
- Grus
- Plastikmåtter til at lægge i græsplænen
Gennemtrængelige belægninger kan i princippet anvendes på alle typer af arealer: vendepladser, parkeringspladser, indkørsler, opholdsarealer med videre.
- Belægningen og underbygningen skal dimensioneres i forhold til den trafikbelastning, der er på arealet
- Nedsivningshastigheden være så stor, at der normalt ikke dannes søer på overfladen
- Der kan bruges geotekstil som en filterkomponent i toppen af belægningen, så slam/støv ikke siver ned og stopper porerne til
- Ved at anvende en gennemtrængelig belægning mindsker man belastningen på kloaknettet
- Hvis man anlægger belægningen med græs, øges fordampningen en smule, hvilket sænker temperaturen i byerne
- Gennemtrængelige belægninger bidrager til øget grundvandsdannelse og er med til at sikre de fremtidige drikkevandsressourcer
- Fra 250 kr. pr m2 for græsarmeringsplade til cirka 500 kr. pr m2 for græsarmeringssten i beton. Priserne er eksklusive bærelagsopbygning
- Belægningen skal rengøres for skidt for at bevare den optimale nedsivningsevne
- Overfladerne skal rives eller spules og fugerne skal renses
- Anslået levetid 20-25 år
- Kommunen skal give tilladelse til at nedsive regnvand for arealer over 10 m2. På gladsaxe.dk/regnvand kan du søge om en tilladelse
- Du må ikke salte om vinteren - se mere på gladsaxe.dk/regnvand
- Hvis du skal aflede vand fra parkeringspladser og veje, kan der være særlige behov for filterjord eller olieudskiller
Fordele:
- Nedsivning gennem græs giver en effektiv fjernelse af byforurening
- Velegnet til tæt bebyggede områder
- Kan erstatte eksisterende faste belægninger
- Kræver ikke meget vedligehold
Ulemper:
- Belægninger uden græs har meget lille renseeffekt
- Anbefales ikke nedenfor stejle skråninger på grund af risiko for skred
- Kan kun anvendes på veje med lille trafikbelastning, små akseltryk og lav hastighed (mindre end 30 km/t)
- Risiko for tilstopning og ukrudtsvækst ved dårlig vedligeholdelse
- Opbygningen under belægningen skal kunne tåle nedsivning