Gladsaxes fælleselevråd var på inspirationsbesøg på Buddinge Skole for at blive klogere på kommunens skoleudvikling.
Onsdag den 4. marts 2020 startede skoledagen anderledes end sædvanligt for cirka 15 af Gladsaxes skoleelever. Fælleselevrådet, der består af to repræsentanter fra hver af kommunens skoler, skulle nemlig på inspirationsbesøg på Buddinge Skole, der har indrettet en fløj meget anderledes, end de traditionelle klasselokaler med en stol og et bord til hver, som de fleste forbinder med det at gå i skole.
Eleverne skal blandes sig
De nye læringsmiljøer er resultatet af Buddinge Skoles praksisforsøg (se fakta om praksisforsøg på Gladsaxes skoler nederst på siden). Praksisforsøget havde til hensigt at vise nye veje til, hvordan man kan indrette og åbne de fysiske rammer op, så de i højere grad motiverer eleverne til at samarbejde, være kreative og innovative. Besøget gav Fælleselevrådet indblik i, hvordan Gladsaxe Kommune arbejder med skoleudvikling, og netop elevernes viden og stemme er helt central.
- Vi vil gerne klæde eleverne på til at gå tilbage på deres egen skole og blande sig i diskussioner og beslutninger om udviklingen af deres skole, derfor tager vi på besøg på de forskellige skoler, så eleverne ved, hvad der rører sig, siger Helle Rosenfeldt, der er tovholder for Fælleselevrådet.
Besøget startede med en rundvisning i læringsmiljøerne. Bagefter havde Fælleselevrådet lejlighed til at stille spørgsmål til elever, der har sin daglige gang i Fløj 3 (hvor de nye læringsmiljøer er indrettet) og til udskolingens faglige leder.
Artiklen fortsætter under billedet.
Større ansvar for egen læring
Der var mange gode spørgsmål om alt fra trivsel, fagligt niveau og økonomien i indretningen. Fælleselevrådet blev blandt andet klogere på, hvordan man som elev i Fløj 3 skal kunne tage mere ansvar for sin egen læring, fordi de nye læringsmiljøer giver en langt større frihed til selv at vælge, hvor og hvordan man løser en given opgave.
- Det var spændende at se en helt anden måde at indrette skole på, og så var det virkelig godt at få mulighed for at stille spørgsmål til de elever, der bruger læringsmiljøerne til daglig, fortæller Clara Staal Jensen, der er formand for Fælleselevrådet og i øvrigt går i 8. klasse på Enghavegård Skole.
Inden Fælleselevrådet gik hver til sit og tilbage til deres respektive skoler, rundede de af med en snak om de tanker og refleksioner, besøget på Buddinge Skole havde sat i gang.
Fælleselevrådet har planer om flere skolebesøg for at blive klogere på, hvordan Gladsaxes øvrige skoler arbejder med praksisforsøgene.
Læs mere om fælleselevrådet her
Læs mere om praksisforsøg på Gladsaxes skoler her
Fakta om praksisforsøgene
Børne- og Undervisningsudvalget har afsat 15 mio. kroner til praksisforsøg på skolerne i Gladsaxe Kommune, Praksisforsøgene afvikles hen over tre skoleår (2018 – 2021) og skal bidrage til:
- At skabe et moderne og fremtidssikret læringsmiljø på alle skolerne gennem afprøvning af de strategiske pejlemærker og pædagogiske pejlemærker for Fremtidens Skole.
- At inddrage børn, unge, forældre og skolernes interessenter i en fælles videreudvikling af skolernes læringsmiljøer, så der kan bygges videre på den bedste viden.
- At kvalitetssikre kommende bygningsmæssige investeringer på skoleområdet.