De tre BID-netværk i Gladsaxe har været en platform for at skabe dialog og partnerskab om udviklingen af handelsgaderne i de tre bydele. Netværkene har skabt en række forskellige aktiviteter i de tre bydele, hvoraf enkelte i år bliver en gentagelse af en succes fra sidste år, herunder halloween og fælles julefrokost på hovedgaderne. Netværkene har desuden været gode til at tænke aktiviteterne fra sidste år bedre og større i år. Eksempelvis holdt BID Bagsværd en mindre markering af Novo Nordisk-kampagnen World Diabetes Day i 2018, mens de i år, i samarbejde med Novo Nordisk, har en større markering den 14. november, hvor der også arbejdes med de 17 verdensmål under temaet It`s Time To Act.
BID-netværkene har stor nysgerrighed og interesse i forhold til at tænke sig ind i FNs verdensmål, og i forsommeren blev første workshop for handelslivet om verdensmål afholdt. Workshoppen handlede om, hvordan handelslivet kan indarbejde verdensmålene i det daglige arbejde. Workshoppen betød helt konkret, at handelslivet i Bagsværd efterfølgende har haft stor fokus på verdensmål. Handelslivet viste, som en del af Go’nat Bagsværd, deres kunder med klistermærker i butiksruderne, hvilke verdensmål de arbejder efter.
Netværkene er begyndt at sætte fysiske aftryk i byen. Netværkene har bygget midlertidige opholdsmøbler ved hjørnet af Jonas Lies Vej og Søborg Hovedgade, på et fortovshjørne mellem Søborg Skole og Søborg Kirke samt opsat Buddinge Strand i Buddingecenteret. De midlertidige opholdssteder skaber et synligt resultat af netværkenes samarbejde og signalerer til kunderne, at der arbejdes aktivt for at bevare og udvikle det lokale handelsliv og byliv.
På mødet den 29. oktober 2019 valgte Økonomiudvalget desuden at støtte, at Gladsaxe Kommune kan tilslutte sig kampagnen "Sæt pris på din by – Køb lokalt" i 2020. Kampagnen handler om at skabe fokus på, at det kræver lokal opbakning at skabe levende og attraktive bymidter. Formålet med kampagnen, der er støttet af MobilePay, De Lokale Ugeaviser og BIDdanmark, er at fejre det lokale handelsliv for at skabe byer, man har lyst til at bo og handle i.
Det er tanken, at det vil være Gladsaxe Bladet, handelsstandsforeninger/gadegrupper og de tre BID-netværk, som binder det hele sammen og sikrer høj butiksdeltagelse, markedsføring og redaktionel omtale.
Kampagnen afsluttes lørdag 25. april 2020 med en ”festdag”, hvor det lokale fællesskab er omdrejningspunkt.
Fakta
Business Improvement Districts (BID) er en samarbejdsmodel, der kan bidrage til at styrke byliv og handelsliv i bymidterne. Opgaver løftes betydeligt, når et BID samarbejde går i gang. Opgaver, der ellers ikke ville være ressourcer til at klare hos den enkelte forening eller butik/erhverv. BID deltager kan være ejere, detailhandel, liberale erhverv, forenings- og kulturliv, engagerede borgere og kommune.